Horsens-Bryrup Jernbane - operatør: HBS (Oprindelig: HBJ)
Horsens-Bryrup Jernbane: En Historisk Gennemgang
Horsens-Bryrup Jernbane (HBJ) blev etableret som en vigtig transportforbindelse i det østlige Jylland. Banen åbnede den 23. april 1899 og strakte sig over 31,4 km fra Horsens via Lund til Bryrup. Den blev en central del af lokalområdet, ikke mindst for de byer, som den forbandt, og spillede en afgørende rolle i udviklingen af regional handel og transport. Denne artikel gennemgår jernbanens historie, drift og indflydelse på området.Anlægget af Horsens-Bryrup Jernbane
Horsens-Bryrup Jernbane blev opført i en tid, hvor jernbanenettet i Danmark ekspanderede hurtigt. Banen blev anlagt som smalsporet med en sporvidde på 1.000 mm og lette skinner på 12,5 kg/m. Dette var nødvendigt for at holde omkostningerne nede, da området ikke havde et stort befolkningsgrundlag eller høj tæthed af industri.Strækningen mellem Horsens og Lund eksisterede allerede som en del af Horsens-Tørring Banen (HTB), der var åbnet i 1891. For at undgå at bygge en helt ny strækning lejede HBJ sig ind på HTB's spor mellem Horsens og Lund, hvilket gjorde det muligt at dele infrastrukturen mellem de to baner.
Den oprindelige rute var berygtet for sine mange sving og stigninger. Kurverne var ofte skarpe, og den maksimale stigning nåede 1:70, hvilket stillede store krav til lokomotiverne. Slagballe Station var en af de mest bemærkelsesværdige stationer, da den var Danmarks højst beliggende jernbanestation med en højde på 120 m over havet.
Vigtige Mellemstationer
Blandt de mest betydningsfulde stationer langs banen var Brædstrup og Østbirk, som allerede inden banens åbning var veludviklede byer med erhvervsliv og beboelse. Derimod var Bryrup ved banens åbning en ganske lille by med kun få faciliteter. I løbet af de følgende årtier oplevede Bryrup dog en voldsom vækst. I 1929 havde byen hele 52 forskellige forretninger og erhvervsvirksomheder, hvilket gjorde den til banens tredjevigtigste station efter Horsens og Brædstrup.Efter at Diagonalbanen Randers-Esbjerg åbnede i 1920, mistede Bryrup en del af sin godstrafik til denne bane, som løb tæt på Bryrup, hvilket reducerede byens vækstpotentiale.
Lokomotiver og Vognmateriel
Til trods for de udfordrende forhold på Bryrupbanen blev der valgt en Mallet-type lokomotiv fra Arnold Jung Lokomotivfabrik i Tyskland. Denne type blev allerede anvendt på Kolding-Egtved Jernbane (KEJ) og havde en særlig konstruktion med dobbelte cylindre og en drejelig bogie. Dette design skabte dog mange problemer i de første år, og det var først efter flere justeringer, at de kunne operere stabilt.Da HBJ i 1908 skulle udvide lokomotivflåden, valgte man en mere traditionel 1C-koblet type fra Krauss & Cie i München. Vognmateriellet omfattede både 2. og 3. klasses bogievogne fra Beuchelt & Co. i Tyskland, samt almindelige 2-akslede godsvogne. Vogne blev også leveret af danske producenter som Scandia i Randers og Vulcan i Maribo. Til transport af de smalsporede vogne til og fra Horsens Havn blev der anvendt normalsporede transportører.
Økonomien Bag Banen
Økonomisk set havde banen en svær start. I de første 16-17 år genererede banen et overskud på 170.000 kr., men i 1920'erne ændrede økonomien sig drastisk. Bilernes stigende popularitet pressede jernbanens økonomi, og kommunen måtte til sidst dække et underskud på 50.000 kr. I 1930 blev HBJ likvideret og erstattet af det nye selskab Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane, som overtog et underskud på 12.380 kr.Ombygning til Normalspor
For at forbedre banens økonomi og håndtere den stigende efterspørgsel på godstransport blev banen i 1929 ombygget til normalspor og forlænget til Silkeborg. Samtidig blev banens navn ændret til Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane (HBS). Denne ombygning forbedrede banens kapacitet og gjorde det lettere at tiltrække både passagerer og gods.Arkitekter og Stationsbygninger
De fleste stationsbygninger på Horsens-Bryrup Jernbane blev tegnet af arkitekten Viggo Bertram, der også var involveret i andre jernbaneprojekter i Danmark. Hans stationsbygninger var præget af et karakteristisk valmtag og detaljer som murbånd, der skabte et genkendeligt design. Østbirk, Brædstrup og Bryrup havde store bystationer, mens de mindre stationer som Gammelstrup og Lundum var enklere i deres design.Samarbejde med Andre Baner
HBJ havde fra begyndelsen et tæt samarbejde med Horsens-Tørring Banen. Begge baner delte infrastrukturen på strækningen mellem Horsens og Lund, og de havde fælles station og værksteder i Horsens. Dette samarbejde blev udvidet i 1951, hvor HBJ gik sammen med Juelsmindebanen og Horsens-Odder Jernbane i selskabet Horsens Privatbaner. Dette resulterede i en centralisering af driftsledelsen, der blev flyttet tilbage til Horsens Station i 1952, hvor der blev bygget en stor remise til vedligeholdelse af alle fire baner.Veteranbanen Bryrup-Vrads
Efter banens lukning den 30. marts 1968 opstod der et ønske om at bevare en del af banen som veteranbane. Lokale initiativer i Bryrup fik opbakning til at bevare strækningen mellem Bryrup og Vrads, hvor alternative cykelruter kunne etableres. I 1968 blev der vedtaget en lov om veteranbaner, som gjorde det muligt for kommuner at søge koncession på museumsbaner og overdrage driften til private klubber.Veteranbanen blev en realitet, og den 26. april 1969 afgik det første tog på Veteranbanen Bryrup-Vrads (VBV). Siden har veteranbanen været en populær attraktion i området, og togene kører stadig på strækningen som en del af Danmarks jernbanehistoriske arv.
Likvidation og Bevarelse af Tracéet
Efter jernbanens endelige lukning blev strækningen solgt på auktion, og materiellet blev købt af veteranbanen og lokale samlere. Fredningsplanudvalget købte 50,4 km af banelegemet, hvilket dannede grundlaget for den Bryrupbanesti, der i dag strækker sig over 60 km.Af de oprindelige 61 km af banen er 51 km bevaret og tilgængelig som cykel- og gangsti. Den mest kendte strækning er Bryrupbanestien, som løber gennem det naturskønne landskab i det midtjyske område. Stien giver besøgende mulighed for at opleve den historiske rute og de naturskønne omgivelser, som jernbanen engang betjente.
Vigtige stamdata for Horsens-Bryrup Jernbane
Jernbanens længde i km | 37,8 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | HBJ |
Dato for Koncession | 1896.05.20 |
Jernbanen åbnet | 1899.04.23 |
Persontrafik nedlagt | 1929.05.10 |
Godstrafik nedlagt | 1929.05.10 |
Jernbanen nedlagt | 1929.05.10 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Ballast | Grus |
El drift | Nej |
Bane status | Privatbane |
Horsens-Bryrup Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1929.05.10 | 1968.03.31 | Horsens-Byrup-Silkeborg Jernbane | HBS |
1899.04.23 | 1929.05.10 | Horsens-Bryrup Jernbane, senere HBS | HBJ |
Horsens-Bryrup Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Horsens Privatbanestation | 0,0 km | |
Bygholm Trinbræt | 0,5 km | |
Lund Station (Ld) | 6,3 km | |
Lundum Station (Lm) | 10,3 km | |
Stenbjerg Trinbræt (St) | 12,7 km | |
Østbirk Station (Øb) | 16,5 km | |
Vestbirk Station (Vb) | 18,6 km | |
Gammelstrup Station (Gm) | 21,2 km | |
Tønning Station (Tn) | 23,6 km | |
Brædstrup Station (Bup) | 27,4 km | |
Slagballe Station (Sb) | 30,7 km | |
Vinding Station (Vd) | 34,2 km | |
Bryrup (smalspor) Station (Bry) | 37,8 km |
Banekort over Horsens-Bryrup Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 24. oktober 2011 - LINK til kilde.
Horsens Privatbanestation var Horsens-Bryrup Jernbane banens første station
HBJ fik fra starten driftsbestyrer Carl Frederik Sophus Holmblad (1864-1939) fælles med HJJ samt stationsbygning og værksted fælles med HTB, der også var smalsporbane med en sporvidde på 1.000 mm. Horsens-Juelsminde Jernbane (HJJ), havde oprindeligt hovedkontor, værksted og maskindepot i Juelsminde, men i 1901 flyttede HJJ hovedkontoret fra Juelsminde til Horsens.
Privatbane passagerer kunne gå fra privatbanestationen via en "trappeviadukt" over til statsbane sporene til Horsens første station (1868-1929).
Da den ny statsbanegård blev taget i brug i 1929, fik de fire privatbaner fuld optagelse hos DSB, og privatbanestationen blev nedlagt som station, men fortsatte som hovedkontor og delvis som rutebilstation indtil nedrivningen i 1949.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1929.05.10 |
Nedrevet | 1949 |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Højdeplacering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 55.862104,9.842312 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022 Download billede
Bygholm Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.
Bygholm Trinbræt blev ophøjet til billetsalgssted mellem 1901 og 1920, hvor der var billetsalg fra ledvogterhuset ved Silkeborgvejs overskæring. Bygholm Trinbrættet blev officielt nedlagt sammen med sidesporet i 1929 i forbindelse med anlæg af dobbeltspor mellem Horsens og Lund.
Bygholm brugtes som uofficielt trinbræt med benyttelse af elever på Horsens Statsskole fra den 18. november 1940 og til genoprettelsen igen den 10. oktober 1953.
Fra 1940 til Bryrupbanens lukning den 30. marts 1968 blev Bygholm mest brugt af elever på Horsens Statsskole.
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1953.10.10 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 7,0 meter |
GPS koordinater | 55.872625,9.829028 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022 Download billede
Lund Station (Ld) lå 6,3 km. fra første station.
Både Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen delte spor mellem Horsens og Lund Station. Det gav store udfordringer at de to baner havde tætte toggang og skulle dele spor, derfor blev der i 1910 etableret "togstavssikring" efter Webb-Thompson Staff Apparatus Systemet på fællesstrækningen.
Både Banerne Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen ombyggedes i 1929 til normalspor, og fik efter ombygningen hvert sit hovedspor mellem Horsens og Lund Station. Da Horsens-Tørring blev nedsattes til godsbane i 1958, blev det ene hovedspor taget op. Da Horsens-Tørring Banen blev nedlagt den 31. marts 1962, blev Horsens-Bryrup-Silkeborg banen alene eneste bane på Lund station.
Lund station blev nedrevet i 1970.
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891.12.01 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | 1970 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Ld |
Højdeplacering over havet | 35,3 meter |
GPS koordinater | 55.895455,9.766044 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lund Station.
Titel: - 1957 - Silkeborgvej
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lund
Vejnavn: Silkeborgvej
Husnummer: 200
Lokalitet: Lund
Postnummer: 8700
By: Horsens
Sogn: Tamdrup
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02379_015.tif
Lundum Station (Lm) lå 10,3 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Torpvej 48, 8700 Horsens |
Stednavneforkortelse | Lm |
Højdeplacering over havet | 22,8 meter |
GPS koordinater | 55.925846,9.768801 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lundum Station.
Titel: - 1959 - Torpvej 43
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lundum
Vejnavn: Torpvej
Husnummer: 43
Lokalitet: Lundum
Postnummer: 8700
By: Horsens
Sogn: Lundum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B04824_017.tif
Stenbjerg Trinbræt (St) lå 12,7 km. fra første station.
Den 1. oktober 1964 blev Stenbjerg Station nedsat til trinbræt og stationsbygningen blev ved denne lejlighed frasolgt til privat bolig. Ved stationsbygningens frasalg oprettedes der et læskur, som bestod af en simpel rørkonstruktion med påsatte "trapezplader" i plastik. Denne konstruktion var blevet utrolig populær op gennem 1960'erne som læskure til rutebilsstoppestederne.
Stenbjerg Trinbræt lukkede sammen med Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane den 3. marts 1968 og det næsten nye læskur blev flyttet til en anden placering som læskur ved et busstoppested. Resten af perron og spor forsvandt kort efter banens lukning.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1964.10.01 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Nedrevet (Trinbrættet) |
Adresse | Stenbjergvej 9, 8752 Østbirk |
Stednavneforkortelse | St |
Højdeplacering over havet | 46,4 meter |
GPS koordinater | 55.94514907824916,9.785210685140678 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Stenbjerg Trinbræt.
Titel: - 1959 - Stenbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Stenbjerg station
Sted: Danmark, Jylland, Sattrup
Vejnavn: Stenbjergvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Stenbjerg
Postnummer: 8752
By: Østbirk
Sogn: Østbirk
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B04825_015.tif
Østbirk Station (Øb) lå 16,5 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Ryvej 6, 8752 Østbirk |
Stednavneforkortelse | Øb |
Højdeplacering over havet | 52,3 meter |
GPS koordinater | 55.968874,9.748208 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2012 Download billede
Vestbirk Station (Vb) lå 18,6 km. fra første station.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.10.01 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Birknæsvej 2, 8752 Østbirk |
Stednavneforkortelse | Vb |
Højdeplacering over havet | 55,4 meter |
GPS koordinater | 55.971126,9.716910 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. september 2019 Download billede
Gammelstrup Station (Gm) lå 21,2 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Vestbirkvej 1, 8740 Brædstrup |
Stednavneforkortelse | Gm |
Højdeplacering over havet | 51,8 meter |
GPS koordinater | 55.976380,9.690260 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gammelstrup Station.
Titel: - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tønning
Vejnavn: Vestbirkvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Gammelstrup
Postnummer: By: Sogn: Tønning
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1954
Note: Id: H04270_027.tif
Tønning Station (Tn) lå 23,6 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Stationsvej 1, 8740 Brædstrup |
Stednavneforkortelse | Tn |
Højdeplacering over havet | 83,9 meter |
GPS koordinater | 55.984313,9.664647 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tønning Station.
Titel: - 1959 - Tønning Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tønning
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Tønning
Postnummer: 8740
By: Brædstrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05282_022.tif
Brædstrup Station (Bup) lå 27,4 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Jernbanegade 3, 8740 Brædstrup |
Stednavneforkortelse | Bup |
Højdeplacering over havet | 110,7 meter |
GPS koordinater | 55.972410,9.610294 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. april 2022 Download billede
Slagballe Station (Sb) lå 30,7 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Slagballevej 13, 8740 Brædstrup |
Stednavneforkortelse | Sb |
Højdeplacering over havet | 116,3 meter |
GPS koordinater | 55.996811,9.589560 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Slagballe Station.
Titel: - 1953 - Slagballe Station
Person: Bygningsnavn: Slagballe station
Sted: Danmark, Jylland, Slagballe
Vejnavn: Slagballevej
Husnummer: 13
Lokalitet: Slagballe
Postnummer: 8740
By: Brædstrup
Sogn: Grædstrup
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01307_f_006.tif
Vinding Station (Vd) lå 34,2 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1968.03.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Arnold Viggo Eduard Bertram |
Adresse | Burgårdevej 11, 8654 Bryrup |
Stednavneforkortelse | Vd |
Højdeplacering over havet | 104,3 meter |
GPS koordinater | 56.022901,9.567907 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vinding Station.
Titel: - 1959 - Vinding Station
Person: Bygningsnavn: Vinding Station
Sted: Danmark, Jylland, Vinding
Vejnavn: Burgårdevej
Husnummer: 11
Lokalitet: Vinding
Postnummer: 8654
By: Bryrup
Sogn: Vinding
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B04709_007.tif
Bryrup (smalspor) Station (Bry) var Horsens-Bryrup Jernbane's endestation og lå 37,8 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.04.23 |
Nedlagt | 1929.05.10 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Byvej 14, 8654 Bryrup |
Stednavneforkortelse | Bry |
Højdeplacering over havet | 61,1 meter |
GPS koordinater | 56.024208,9.513894 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. september 2019 Download billede