Lyngby-Vedbæk Jernbane (LVJ)
Lyngby-Vedbæk Jernbane (Nærum - Vedbæk)
Jernbanens længde i km | 12,1 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88 |
Baneforkortelse | LVJ |
Dato for Koncession | 1898.08.15 |
Jernbanen åbnet | 1900.08.25 |
Persontrafik nedlagt | 1923.01.01 |
Godstrafik nedlagt | 1923.01.01 |
Jernbanen nedlagt | 1923.01.01 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Bane status | Lokalbane |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Lyngby Station (Ly) [1890-1957] | 0,0 km | |
Præstevangen Trinbræt | 0,8 km | |
Lyngby Lokal Station (Lyl) | 1,4 km | |
Smedebakken Holdeplads | 1,7 km | |
Sorgenfri (Slotsparken) Trinbræt (Sft) | 2,1 km | |
Fuglevad Holdeplads (Fgv) | 2,8 km | |
Borrebakken Trinbræt | 3,0 km | |
Brede Station (Bre) | 3,9 km | |
Ørholm Trinbræt (Ørh) | 4,9 km | |
Ravnholm Trinbræt (Rvh) | 5,5 km | |
Ravnholm Fabriker Firmaspor | 5,7 km | |
Ravneholm (Mølleå) Holdeplads (Rvh) | 6,1 km | |
Egevang Trinbræt | 7,0 km | |
Nærum Station (Nær) [1900-1954] | 7,9 km | |
Rundforbi Holdeplads | 8,8 km | |
Frydenlund Trinbræt (Fym) | 10,3 km | |
Vedbæk Station (Vb) | 12,1 km |
Lyngbys første station var i begyndelsen endestation for den første del af den sjællandske nordbane, der åbnede den 1. oktober 1863 som midlertidig endestation på Nordbanen, indtil resten af banen åbnede året eftermed fuldførtes af banen til Helsingør. Stationens beliggenhed nær det senere så kendte Hotel Rustenborg var ikke den bedste, så da Nordbanen fik sin første større udvidelse bl.a. med 2. spor Hellerup-Holte i 1891, opførtes en langt større station lidt sydligere, og den gamle blev nedrevet.
Det var en adskilligt rummeligere station, Lyngby fik i 1891. Ikke mindst fordi postvæsenet fik sin egen bygning. I 1900 fik Lyngby-Vedbæk Jernbane endestation syd for stationsbygningen, men den fraflyttede i 1936, da den omlagdes til Jægersborg i forbindelse med Holte-liniens elektrificering og at der kom S-bane til stationen. De store vejanlæg i 1950'erne medførte, at Lyngby fik sin 3. station. Den gamle måtte nedrives i årene 1956-1958, og posthuset fungerede som stationsbygning næsten lige så længe, som ombygningerne varede. Lyngby Station blev nedrevet i etaper i årene 1956 til 1958.
Den nuværende Lyngby Station er fra 1957, men med perroner fra de oprindelige stationer fra hhv. 1863 og 1890. Lyngby Station er i dag en station på Nordbanen, og er dermed en del af S-togs-systemet. Stationen er placeret centralt i Lyngby, og med dens store busterminal er den central for bustransporten i de nordlige forstæder til København.
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1890 |
Nedlagt | 1957 |
Nedrevet | 1956-1958 |
Arkitekt | N. P. C. Holsøe |
Adresse | Jernbanepladsen 47, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Ly |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 55.768511,12.502741 |
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1936 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 22,5 meter |
GPS koordinater | 55.769555,12.512232 |
Lyngby Lokalstation åbnede i 1936 efter Lyngby-Nærum banen blev omlagt til Jægersborg-Nærum. Ekspeditionsbygningen til Lyngby Lokalstation var en fin mindre træbygningen. Betjeningen på Lyngby Lokalstation var dog mest salg af kioskvarer og abonnementskort.
I 1942 brændte ekspeditionsbygningen på Lyngby Lokalstation, men blev genopført igen efter de originale tegninger. I 1974 blev ekspeditionsbygningen revet net og en ny mere tidssvarende murstensbygning overtog funktionerne.
Byggeår | 1974 |
Åbnet | 1974 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Toftebæksvej 26, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Lyl |
Højdeplacering over havet | 25,9 meter |
GPS koordinater | 55.774023,12.505995 |
Smedebakken holdeplads blev flyttet til Lyngby lokalstation ca. 1932.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | 1932 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 26,7 meter |
GPS koordinater | 55.774843,12.501986 |
Sorgenfri Trinbræt blev omdøbt Slotsparken Trinbræt, da der kom en S-togsstation ved navn Sorgenfri.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1955.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sft |
Højdeplacering over havet | 23,6 meter |
GPS koordinater | 55.780787,12.499828 |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovbrynet, 2800 Kgs. Lyngby |
Stednavneforkortelse | Fgv |
Højdeplacering over havet | 19,9 meter |
GPS koordinater | 55.785011,12.497272 |
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 20,2 meter |
GPS koordinater | 55.789766,12.502082 |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | I.C.Modewegs Vej 8, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Bre |
Højdeplacering over havet | 17,1 meter |
GPS koordinater | 55.793719,12.500717 |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ørholm Stationsvej, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Ørh |
Højdeplacering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 55.799732,12.510036 |
Ravnholm Trinbræt hed oprindelig Lundtofte Trinbræt på Lyngby-Vedbæk Jernbane - (LVJ) skiftede navn til Ravnholm-Lundtofte i 1926 og hed det frem til 1990, hvor det bare blev kaldt Ravnholm.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nymøllevej 57, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Rvh |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.802171,12.520041 |
Ravneholm Papirfabrik var et firmaspor til Ravneholm Papirfabrik og det åbnede i 1906 på Lyngby-Vedbæk Jernbane. Ravneholm Papirfabrik var en del af "De forenede Papirfabrikker", der indtil 1909 uden held forsøgte sig med papirproduktion på fabrikken. Sidesporet lå ubenyttet hen mellem 1909 og 1917, hvor det i perioden dog har været registreret som tilhørende "Ravneholm Fabrik".
Fra 1918 blev fabrikshallerne og sidesporet overtaget af A/S Ravneholm Garveri- og Læderfabrik, som dog måtte lukke 2 år senere i 1920.
Fra 1926 skiftede sidesporet navn i godstarifferne til Ravnholm Papirfabrik (Ravnholm nu uden e) og samtidig skiftede trinbrættet Lundtofte Trinbræt, som lå ca. 200 meter sydvest for afgræningen af sidesporet, navn til Ravnholm Trinbræt.
I 1932 overtog Schous Fabrikker bygningerne og sidesporet, men sidesporet skiftede igen navn i 1937 til Ravnholm Fabriker, hvor der etableredes ekspedition af banepakker og stykgods samtidigt med.
Ravnholm Fabriker Sidespor blev fjernedes omkring 1960.
Andre navne og stavemåder | Ravneholm Papirfabrik, Ravneholm Fabrik, Ravnholm Papirfabrik, Schous Fabrikker og Ravnholm Fabriker |
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1937 |
Nedlagt | 1960 |
Nedrevet | 1960 |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.80345999224711,12.522550419118229 |
Ravneholm Holdeplads lå nord for Mølleåen og var altså ikke identisk med den nuværende Ravnholm trinbræt, som er placeret 600 meter længere mod syd vest, og dengang hed Lundtofte Trinbræt. Ravneholm Holdeplads blev nedlagt i 1920'erne, genåbnet i 1930'erne som Mølleå trinbræt.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Rvh |
Højdeplacering over havet | 18,7 meter |
GPS koordinater | 55.805891,12.525605 |
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1954.10.03 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 55.814014,12.530946 |
Nærum Station er tegnet af statsbanearkitekt Heinrich Wenck og blev indviet den 25. august 1900.
Ved anlægget af Hørsholmvejen – den nuværende Helsingørmotorvej – valgte man at undgå krydsning med Nærumbanen ved at nedlægge strækningen øst for vejen og opføre en ny endestation vest for vejen, hvilket afkortede banen med 0,5 km netto. Den nye Nærum Station blev indviet 3. oktober 1954.
Efter nedlæggelse af Nærum Station forblev bygningen i banens eje, som tjenestebolig for den nye stations stationsforstander og postekspeditionen. Da Postvæsenet flyttede til eget nyt postkontor blev bygningen overtaget af Søllerød Kommunes biblioteksvæsen.
I dag er den tidligere Nærum Station privatbolig.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | 1954.10.03 |
Nedrevet | 1954 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Bystykket 16, 2850 Nærum |
Stednavneforkortelse | Nær |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 55.818662,12.538686 |
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | 1921.03.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 30,1 meter |
GPS koordinater | 55.824808,12.545490 |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | 1921.03.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Fym |
Højdeplacering over havet | 14,8 meter |
GPS koordinater | 55.841494,12.556115 |
Vedbæk Station blev taget i brug ved indvielsen af Kystbanen 2. august 1897. Omkring dette tidspunkt var trafikknudepunkt for det solide borgerskab i Vedbæk. Stationen var også endestation for Nærumbanen ved banens åbning i 1900. Men pga. dårlig økonomi blev strækningen Vedbæk-Nærum nedlagt i 1923.
I dag er stationen fredet og de helt igennem unikke lokaler bruges i dag som rammen om møde- og selskabslokaler, lagersalg, events og loppemarked.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.08.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vedbæk Stationsvej 20A, 2950 Vedbæk |
Stednavneforkortelse | Vb |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.852877,12.562859 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub |