Horsens-Tørring Banen - (HTB)
Horsens - Tørring banen blev oprindeligt anlagt som metersporet bane. I dag kan det virke meget eksotisk overhovedet at have tænkt på at anlægge en metersporet jernbane men på det tidspunkt hvor banen blev ført ud i livet i årene 1880'erne var det slet ikke så tosset en tanke endda. Syd for grænsen var der flere metersporede baner undervejs og inden for rigets grænser var der jernbanerne på Bornholm, Kolding - Egtved og Skagensbanen, for blot at nævne nogle få. Som tilsynsførende for banens anlæg og drift i årene 1890 - 1902 fungerede M.H. Rosenørn. Han gennemførte i 1890 en besigtigelse af banens påtænkte linieføring. Rosenørn havde ligeledes tilsynet da man i 1890 - 1891 gennemførte ekspropriationsforretningerne i forbindelse med banens anlæg. Som tiden skred frem blev det dog mere og mere åbenlyst at det var et dårligt sted at spare.
Samarbejdet med de øvrige jernbaner i området var besværligt og forbindelsen til det voksende normalsporede jernbanenet var også et problem.
Det endte med at banen blev ombygget og integreret i Horsens Vestbaner. Den normalsporede Horsens - Tørring bane, der nu var en del af Horsens Vestbaner, blev indviet 16. maj 1929. En del af banens lokomotiver blev ved den lejlighed overført til Kolding - Egtved banen hvor de kørte en kort periode indtil den blev nedlagt. Horsens - Tørring banen led samme skæbne som de fleste andre privatbaner i Danmark. I perioden frem mod 1940'erne havde banen ganske trange kår, men krigsårenes trafikrestriktioner gav banen en kort periode med opsving.
Efter krigen led banen som mange andre af krigsårenes mangel på vedligeholdelse og adgang til selv de almindeligste midler til vedligehold og drift. Dårlig kvalitet i transportydelsen sætter sine spor hos kunderne og resultatet er en ond cirkel der bliver værre af den tiltagende privatbilisme.
Resultatet er det klassiske. Persontrafikken bliver indstillet den 31. december 1957 og banen lever endnu 5 år som godsbane inden den nedlægges den 31. marts 1962.