Horsens-Tørring Banen (HP)


Horsens - Tørring banen blev oprindeligt anlagt som metersporet bane. I dag kan det virke meget eksotisk overhovedet at have tænkt på at anlægge en metersporet jernbane men på det tidspunkt hvor banen blev ført ud i livet i årene 1880'erne var det slet ikke så tosset en tanke endda. Syd for grænsen var der flere metersporede baner undervejs og inden for rigets grænser var der jernbanerne på Bornholm, Kolding - Egtved og Skagensbanen, for blot at nævne nogle få. Som tilsynsførende for banens anlæg og drift i årene 1890 - 1902 fungerede M.H. Rosenørn. Han gennemførte i 1890 en besigtigelse af banens påtænkte linieføring. Rosenørn havde ligeledes tilsynet da man i 1890 - 1891 gennemførte ekspropriationsforretningerne i forbindelse med banens anlæg. Som tiden skred frem blev det dog mere og mere åbenlyst at det var et dårligt sted at spare.

Samarbejdet med de øvrige jernbaner i området var besværligt og forbindelsen til det voksende normalsporede jernbanenet var også et problem.
Det endte med at banen blev ombygget og integreret i Horsens Vestbaner. Den normalsporede Horsens - Tørring bane, der nu var en del af Horsens Vestbaner, blev indviet 16. maj 1929. En del af banens lokomotiver blev ved den lejlighed overført til Kolding - Egtved banen hvor de kørte en kort periode indtil den blev nedlagt. Horsens - Tørring banen led samme skæbne som de fleste andre privatbaner i Danmark. I perioden frem mod 1940'erne havde banen ganske trange kår, men krigsårenes trafikrestriktioner gav banen en kort periode med opsving.

Efter krigen led banen som mange andre af krigsårenes mangel på vedligeholdelse og adgang til selv de almindeligste midler til vedligehold og drift. Dårlig kvalitet i transportydelsen sætter sine spor hos kunderne og resultatet er en ond cirkel der bliver værre af den tiltagende privatbilisme.

Resultatet er det klassiske. Persontrafikken bliver indstillet den 31. december 1957 og banen lever endnu 5 år som godsbane inden den nedlægges den 31. marts 1962.

Vigtige stamdata for Horsens-Tørring Banen (HP)

Jernbanens længde i km 27,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 12. april 1889
BaneforkortelseHP
Dato for Koncession1889.11.22
Jernbanen åbnet1891.12.01
Persontrafik nedlagt1957.12.31
Godstrafik nedlagt1962.03.31
Jernbanen nedlagt1962.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt12,5 kg/m i 1911 udskiftes med kraftigere skinner på 27,5 kg/m
BalastGrus
Max stigning12,5‰ efter skinne omlægningen i 1929 14,3‰
Kurveradius314 meter
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Horsens-Tørring Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1951.11.011962.03.31Horsens PrivatbanerHP
1929.05.161951.11.01Horsens VestbanerHV
1891.12.011929.05.16Horsens-Tørring Banen, senere HVHTB

Horsens-Tørring Banen (HTB) havde følgende stationer

Banekort over Horsens-Tørring Banen (HP)

Banekort fra Horsens-Tørring Banen (HTB).
Banekort fra Horsens-Tørring Banen (HTB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.10.24 - LINK til kilde.


Horsens Station (Hs) var Horsens-Tørring Banen banens første station

Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fredericia-Århus i 1868 bevarede i alle ca. 60 år sit oprindelige udseende uden større udvendige ændringer. Horsens Banegård voksede stadigt større i trafikken især efter de 4 privatbaner kom til at udgå fra Horsens. De to smalsporede baner - til Tørring og til Bryrup - holdt sig dog for sig selv, omend ikke langt fra statsbanegården.

Horsens Banegård erstattedes i 1929 af en moderne station, som ud over statsbanen, optog alle de 4 privatbaner, idet de to smalsporede ombyggedes til normalspor og forlængedes til hhv. Thyregod/Ejstrupholm og Silkeborg. Den nye station blev opført ca. 400 meter længere væk fra bymidten af Horsens og var på anlægstidspunkter placeret ret øde ude på en mark.

Den gamle banegård blev nedrevet i 1929, og den smukke banegårdsplads blev anlagt.


Byggeår1927
Åbnet1929.05.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdsgade 3, 8700 Horsens
StednavneforkortelseHs
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater55.862815,9.836540
Billede af Horsens Station.
Billede af Horsens Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.05.14 14:26:26


Kort over Horsens Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Horsens Station

Historisk kort over Horsens Station
Horsens Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bygholm Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.

Bygholm Trinbræt åbnede som sammen med Horsens-Tørring Banen den 1. december 1891, men betjente også Horsens-Bryrup Jernbane fra den 23. april 1899. Bygholm fik fra 1892 sidespor.

Bygholm Trinbræt blev ophøjet til billetsalgssted mellem 1901 og 1920, hvor der var billetsalg fra ledvogterhuset ved Silkeborgvejs overskæring. Bygholm Trinbrættet blev officielt nedlagt sammen med sidesporet i 1929 i forbindelse med anlæg af dobbeltspor mellem Horsens og Lund.

Bygholm brugtes som uofficielt trinbræt med benyttelse af elever på Horsens Statsskole fra den 18. november 1940 og til genoprettelsen igen den 10. oktober 1953.

Fra 1940 til Bryrupbanens lukning den 30. marts 1968 blev Bygholm mest brugt af elever på Horsens Statsskole.


Byggeår1891
Åbnet1953.10.10
Nedlagt1968.03.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater55.872625,9.829028
Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her.
Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.05.14 14:10:10


Kort over Bygholm Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bygholm Trinbræt

Historisk kort over Bygholm Trinbræt
Bygholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1933.05.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet28,5 meter
GPS koordinater55.885628,9.788125
Kort over Lund Mark Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lund Mark Trinbræt

Historisk kort over Lund Mark Trinbræt
Lund Mark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lund Station (Ld) lå 6,3 km. fra første station.

Lund Station åbnede sammen med Horsens-Tørring banen den 1. december 1891. Den 23. april 1899 fik Horsens-Bryrup banen også optag på Lund Station, hvorefter Lund Station blev forgreningsstation for de to smalsporsbaner. Lund Station var med læsserampe og kvægfold.

Både Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen delte spor mellem Horsens og Lund Station. Det gav store udfordringer at de to baner havde tætte toggang og skulle dele spor, derfor blev der i 1910 etableret "togstavssikring" efter Webb-Thompson Staff Apparatus Systemet på fællesstrækningen.

Både Banerne Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen ombyggedes i 1929 til normalspor, og fik efter ombygningen hvert sit hovedspor mellem Horsens og Lund Station. Da Horsens-Tørring blev nedsattes til godsbane i 1958, blev det ene hovedspor taget op. Da Horsens-Tørring Banen blev nedlagt den 31. marts 1962, blev Horsens-Bryrup-Silkeborg banen alene eneste bane på Lund station.

Lund station blev nedrevet i 1970.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1968.03.30
Nedrevet1970
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseLd
Højdeplacering over havet35,3 meter
GPS koordinater55.895455,9.766044
Lund station er nedrevet og der ligger nu en Brugs på stedet.
Lund station er nedrevet og der ligger nu en Brugs på stedet.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.28 19:07:51


Kort over Lund Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lund Station

Historisk kort over Lund Station
Lund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kørup Station (Kø) lå 8,3 km. fra første station.

Kørup startede som trinbræt med sidespor men blev senere station. Kørup hed fra starten Kjørup, men skiftede navn til Kørup da den nærliggende by, Kørup, ændrede stavemåde. Da stationen er bygget senere end de andre stationer på strækningen er arkitekten desværre ukendt, men stationen er sandsynligvis bygget af en lokal håndværker, med inspiration til banens, da den ligner i nogen grad ligner de andre stationer på banen.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBisgårdsvej 8, 8700 Horsens
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet36,2 meter
GPS koordinater55.884054,9.743915
Kort over Kørup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kørup Station

Historisk kort over Kørup Station
Kørup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vrønding Østermark Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.

Vrønding Østermark trinbræt var opkaldt efter området Vrønding Østermark, som trinbrættet lå i nærheden af.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,6 meter
GPS koordinater55.878536,9.722821
Kort over Vrønding Østermark Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vrønding Østermark Trinbræt

Historisk kort over Vrønding Østermark Trinbræt
Vrønding Østermark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN. P. C. Holsøe
AdresseRyesmindevej 8, 8700 Horsens
StednavneforkortelseVr
Højdeplacering over havet49,4 meter
GPS koordinater55.876989,9.704926
Kort over Vrønding Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vrønding Station

Historisk kort over Vrønding Station
Vrønding Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN. P. C. Holsøe
AdresseFlemmingvej 31, 8762 Flemming
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet41,6 meter
GPS koordinater55.870495,9.663447
Kort over Flemming Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Flemming Station

Historisk kort over Flemming Station
Flemming Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Honum Skov Trinbræt lå 14,7 km. fra første station.

Honum Skov trinbræt var opkaldt efter Honum Skoven, som det lå i nærheden af.


Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet47,0 meter
GPS koordinater55.870238,9.645200
Kort over Honum Skov Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Honum Skov Trinbræt

Historisk kort over Honum Skov Trinbræt
Honum Skov Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1890
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN. P. C. Holsøe
AdresseStationspladsen 9, 8763 Rask Mølle
StednavneforkortelseRk
Højdeplacering over havet54,3 meter
GPS koordinater55.873798,9.614906
Kort over Rask Mølle Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rask Mølle Station

Historisk kort over Rask Mølle Station
Rask Mølle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dortheasminde Station (Dm) lå 19,4 km. fra første station.

Dortheasminde trinbræt blev etableret som trinbræt i 1892 med sidespor til tagpapfabrikken Dortheasminde. Tagpapfabrikken opførte i 1899 stationen, og derfor ligner stationen heller ikke Horsens-Tørring Banens andre stationer. Stationen er formentlig bygget af lokale håndværkere, og derfor er arkitekten ukendt. Stationen blev senere overdraget til Horsens-Tørring Banen, som drev stationen frem til banens lukning.


Byggeår1899
Åbnet1899
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDortheasvej 14, 7171 Uldum
StednavneforkortelseDm
Højdeplacering over havet59,0 meter
GPS koordinater55.855328,9.595376
Kort over Dortheasminde Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dortheasminde Station

Historisk kort over Dortheasminde Station
Dortheasminde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN. P. C. Holsøe
AdresseStationsvej 6, 7171 Uldum
StednavneforkortelseUd
Højdeplacering over havet56,6 meter
GPS koordinater55.848997,9.588725
Kort over Uldum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Uldum Station

Historisk kort over Uldum Station
Uldum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hesselballe Trinbræt lå 22,3 km. fra første station.

Hesselballe trinbræt blev i 1931 placeret ved teglværket. Teglværket har haft eget sport ud til banen.


Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet58,0 meter
GPS koordinater55.848495,9.557342
Kort over Hesselballe Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hesselballe Trinbræt

Historisk kort over Hesselballe Trinbræt
Hesselballe Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN. P. C. Holsøe
AdresseBanevænget 5, 7160 Tørring
StednavneforkortelseØl
Højdeplacering over havet62,2 meter
GPS koordinater55.838915,9.528317
Kort over Ølholm Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ølholm Station

Historisk kort over Ølholm Station
Ølholm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tørring Station (Tø) var Horsens-Tørring Banen's endestation og lå 27,8 km. fra første station.

Tørring station var endestation på den smalsporede privatbane: Horsens-Tørring, fra banens åbning den 1. december 1891 og frem til den 16. maj 1929, hvor banen blev forlænget fra Tørring til Thyregod.

Indtil Horsens-Tørring banen i 1929 blev forlænget til Thyregod, var sporvidden 1000 mm. Den smallere sporvidde gav mange udfordringer med omlæsning af godset. Derfor blev Horsens-Tørring banen ved forlængelsen i 1929 gjort til "normalsporet" på 1.435 mm. Ved forlængelsen blev driftsselskabet HTB – (Horsens-Tørring Banen) til Horsens Vestbaner.

Selv om Tørring gik fra endestation til mellemstation, var Tørring fortsat egnens trafikale centrum. Privatbanen blev ikke rentabel, trods sammenslutning med de øvrige Horsensbaner i 1951 til - Horsens Privatbaner. Underskuddet voksede i driftsselskaber og den 31. december 1957 blev Tørringbanen nedsat til godsbane.

For at tilgodese nogle af de trafikale behov, var godstogene uofficielt personførende, så det var muligt af komme med de langsomme godstog til Tørring.

Tørringbanen blev nedlagt den 31. marts 1962 og stationsbygningen blev efterfølgende benyttet til rutebilstation

Tørring Remise blev nedrevet i 1949 og stationsbygningen blev revet ned i 1978.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
Nedrevet1978
ArkitektN. P. C. Holsøe
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet60,0 meter
GPS koordinater55.84979909128078,9.482357720001787
Kort over Tørring Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tørring Station

Historisk kort over Tørring Station
Tørring Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Horsens-Tørring Banen (HP)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Vigand Rasmussen
2004
108
Smørum
Bane Bøger Aps
9788791434006
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7
Horsens privatbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens privatbaner
Hardy Nikolajsen
2016
208
Danmark
Hardy Nikolajsen
978-87-999060-0-0
Horsens Tørring Banen (Dansk Jernbane-Klub: 31)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens Tørring Banen (Dansk Jernbane-Klub: 31)
B. Wilcke og P. Thomassen
1973
80
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub