Ebeltoft-Trustrup Jernbane, også kendt som Ebeltoftbanen, var et vigtigt stykke af det danske jernbanenet, der forbandt Ebeltoft med resten af landet og bidrog til regionens udvikling og forbindelser.
Allerede i 1869 blev Ebeltoft betragtet som en potentiel endestation for en jernbanelinje fra Randers til Djurslands østkyst. Dog blev Grenaa valgt som endestation, primært på grund af planer om havneudvidelse. I årene 1876-1877 åbnede strækningerne Randers-Ryomgård-Grenaa og Aarhus-Ryomgård. Der opstod senere forslag om at forbinde Ebeltoft direkte til Aarhus via Ryomgård eller Thorsager, men disse forslag blev afvist af forskellige årsager, herunder modstand fra Randers, som ønskede at bevare sit opland, og manglende interesse på Mols, hvor søtransport stadig var dominerende.
Jernbaneloven af 1894 indeholdt oprindeligt en strækning fra Ebeltoft til Thorsager, men den blev senere ændret til "Trustrup eller Thorsager". Valget faldt på Trustrup som den billigste løsning, samtidig med at det gav fordelagtig adgang til kalksten ved Rosmus og Balle. Ebeltoft-Trustrup Jernbane blev en vigtig transportrute for kul, kalk og andre stenmaterialer.
Trafikmæssigt var banen dog uheldigt placeret med en mere favorabel forbindelse til Grenaa end til Aarhus og Randers. Med fremkomst af rutebilruter i 1920'erne og 1930'erne, især ruten Ebeltoft-Femmøller-Rønde-Aarhus, underminerede passagerindtægterne betydeligt. For at imødegå dette begyndte Ebeltoft-Trustrup Jernbane at søge koncession til rutebilruter og skiftede til motorvogne for at forbedre driftsomkostningerne og serviceniveauet.
Desværre oplevede banen økonomiske udfordringer, især efter 1920, på trods af øgede godstransporter fra lokale virksomheder som De Jyske Skærvefabrikker og Danske Patentkalkværker. I 1934 stod banen tæt på konkurs på grund af uregelmæssigheder i regnskaberne og tvivlsomme indkøb.
Ebeltoft-Trustrup Jernbane repræsenterede en vigtig del af regionens infrastruktur og historie, selvom den oplevede udfordringer og endte med at lukke. Den efterlod dog et væsentligt aftryk på det lokale samfund og bidrog til udviklingen af transportmuligheder i området.
Ebeltoft Station var i næsten hele Ebeltoft-Trustrup Jernbanes levetid Ebeltofts stateligste bygning. Opførelsen af Ebeltoft Station voldte mange problemer, da den blev tæt på strandens fugtige grund. Bygningen tjente dog som banens hovedstation indtil nedlæggelsen af Ebeltoft-Trustrup Jernbanen i 1968. Ebeltoft Station var derefter i nogen tid rutebilstation indtil den blev nedrevet i forbindelse med anlægget af kystvej i 1970.
Der var allerede i 1869 tale om at lave en jernbane til Ebeltoft fra Randers, men Grenaa blev valgt, bl.a. fordi man der havde planer om at udvide havnen.
I 1876-1877 åbnedes strækningerne Randers-Ryomgård-Grenaa og Aarhus-Ryomgård (Grenaa), men der blev stadig snakket om at lave en bane med forbindelse mellem Ebeltoft og Ryomgård eller Thorsager, hvilket ville give Ebeltoft en mere direkte forbindelse til Aarhus.
Jernbaneloven i 1894 indeholdt en jernbane fra Ebeltoft til Thorsager, men i 1898 blev formuleringen ændret til Trustrup eller Thorsager. Den endelige linjeføring til Trustrup blev senere valgt som den mest økonomiske fordelagtige da den var billigst og ville passere de store forekomster af kalksten ved Rosmus og Balle. Banens transport af kul, brændt kalk, skærver og andre stenmaterialer fra kalkværkerne gjorde banen til en af de privatbaner, der havde den størst godsmængde.
Dette bildet av Ebeltoft Station, fotograferte jeg sommeren 1967. Jeg synes det er trist at denne fine bygningen senere ble revet. Alf Steinar Grønvold. Fotograf: Alf Steinar Grønvold (Norge) - Dato: 1967 (Juni)
Ebeltoft Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Vibæk trinbræt lå oprindeligt øst for Vibæk Strandvej, men blev i sommeren 1964 flyttet til vestsiden af vejen tættere på campingpladsen.
Byggeår
1964
Åbnet
1964
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
5,9 meter
GPS koordinater
56.212196,10.678636
Billede af Vibæk Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vibæk Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Vibæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Billede af Dråby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dråby Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Dråby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Stubbe Trinbræt åbnede i 1925 og lå mellem Skærsø og Gravlev på Ebeltoft-Trustrup Jernbane. Stubbe Trinbræt havde en fin lukket ventebygning med klinkbeklædning af træ. Ventebygningen var med dør ud mod perron og vinduer i enderne, så man kunne se toget på afstand. Perronen var en jordperron med svelleforkant ud mod sporet og på perronen var der et trinbrætssignal til at signalere at der var passagerer der ønskede at påstige.
Ved Stubbe Trinbræt har der i en kort periode fra 1943 til 1949 været et sidespor til brug for tørvetransporterne. Der har muligvis også været tørvesidesporet under 1. verdenskrig.
I 1943 anlagdes Stubbe Syd Trinbræt, som lå ca. 175 meter syd for Stubbe Trinbræt. Stubbe Syd Trinbræt var ikke et officielt trinbræt og det var bare en simpel jordperron og der var intet læskur. Stubbe Syd Trinbræt var anlagt "inde" i kurven på det sving der var på banen der. Placeringen gjorde det svært for togene at se eventuelle passagerer der måtte ønske at påstige. Derfor blev Stubbe Syd Trinbræt i 1962 flyttet 30 meter længere mod nord og over på den anden side af sporet, så trinbrættet nu lå i yderkurven. Ved denne lejlighed fik Stubbe Syd Trinbræt et læskur, som muligvis var en tidligere bremsehytte fra en godsvogn. Perronen var en simpel jordperron med en svelleforkant, men Stubbe Syd Trinbræt fik aldrig et trinbrætsignal og blev heller aldrig et officielt standsningssted på banen.
Byggeår
1962
Åbnet
1962
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
2,1 meter
GPS koordinater
56.253850388925066,10.731694801720934
Stubbe Syd Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Stubbe Trinbræt åbnede i 1925 og lå mellem Skærsø og Gravlev på Ebeltoft-Trustrup Jernbane. Stubbe Trinbræt havde en fin lukket ventebygning med klinkbeklædning af træ. Ventebygningen var med dør ud mod perron og vinduer i enderne, så man kunne se toget på afstand. Perronen var en jordperron med svelleforkant ud mod sporet og på perronen var der et trinbrætssignal til at signalere at der var passagerer der ønskede at påstige.
Ved Stubbe Trinbræt har der i en kort periode fra 1943 til 1949 været et sidespor til brug for tørvetransporterne. Der har muligvis også været tørvesidesporet under 1. verdenskrig.
I 1943 anlagdes Stubbe Syd Trinbræt, som lå ca. 175 meter syd for Stubbe Trinbræt. Stubbe Syd Trinbræt var ikke et officielt trinbræt og det var bare en simpel jordperron og der var intet læskur. Stubbe Syd Trinbræt var anlagt "inde" i kurven på det sving der var på banen der. Placeringen gjorde det svært for togene at se eventuelle passagerer der måtte ønske at påstige. Derfor blev Stubbe Syd Trinbræt i 1962 flyttet 30 meter længere mod nord og over på den anden side af sporet, så trinbrættet nu lå i yderkurven. Ved denne lejlighed fik Stubbe Syd Trinbræt et læskur, som muligvis var en tidligere bremsehytte fra en godsvogn. Perronen var en simpel jordperron med en svelleforkant, men Stubbe Syd Trinbræt fik aldrig et trinbrætsignal og blev heller aldrig et officielt standsningssted på banen.
Byggeår
1925
Åbnet
1925
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
4,2 meter
GPS koordinater
56.255009,10.732054
Billede af Stubbe Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Stubbe Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Stubbe Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Gravlev station blev i februar 1933 nedsat til trinbræt med sidespor.
I 1944 påbegyndte den tyske besættelsesmagt anlæggelsen af et sidespor fra ETJ ca. 500 meter nordøst for Gravlev station til Tirstrup Lufthavn. Man nåede at fuldføre det meste af jordarbejdet, men der nåede kun at blive lagt et par hundrede meter af sporene inden kapitulationen satte en stopper for anlægget.
Byggeår
1900
Åbnet
1933 (februar)
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Møllebækvej 2, 8400 Ebeltoft
Højdeplacering over havet
20,0 meter
GPS koordinater
56.273911,10.730211
Billede af Gravlev Trinbræt med Sidespor. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Billede af Ny Balle Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ny Balle Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Ny Balle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Billede af Attrup Kær Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Attrup Kær Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Attrup Kær Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Grenåvej Trinbræt åbnede i 1953 og lå syd for landevejen mellem Aarhus og Grenaa på Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
Grenåvej Trinbræt var ikke et officielt trinbræt og havde bare en simpel jordperron med en svelleforkant. Grenåvej Trinbræt havde ikke læskur, fik aldrig et trinbrætsignal og blev heller aldrig et officielt standsningssted på Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
Byggeår
1953
Åbnet
1953
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
1968
Højdeplacering over havet
29,7 meter
GPS koordinater
56.34496411639562,10.7623453659282
Grenåvej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Trustrup station var oprindelig station på Randers-Ryomgård-Grenaa banen, der blev oprettet af Østjyske Jernbane 26. august 1876. Året efter tilkom strækningen Aarhus-Ryomgård.
Aarhus-Grenaa blev hovedstrækningen på banen og blev til den nuværende Grenaabane, hvor Randers-Ryomgård delen af banen blev nedlagt 2. maj 1971.
Med tilblivelsen af Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) den 26. marts 1901 blev Trustrup et knudepunkt på Djursland.
Ebeltoft-Trustrup banens hovedkontor var placeret i Ebeltoft, men i 1902 udvidede ETJ med depotspor, drejeskive og remise i Trustrup.
Trustrup ophørte reelt med at være endestation i 1932, hvor alle banens tog kørte videre til Grenaa og fra 1934 kørte togene helt til Grenaa Havn ned til Hundested færge.
Ebeltoftbanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Trustrup Station blev nedsat til trinbræt den 28. maj 1978, hvor signalerne blev fjernet året efter den 14. marts 1979.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.