Ebeltoft-Trustrup Jernbane - operatør: ETJ
Ebeltoft-Trustrup Jernbane: En Vigtig Forbindelse i Djurslands Historie
Ebeltoft-Trustrup Jernbane, ofte kaldet Ebeltoftbanen, spillede en central rolle i at forbinde Ebeltoft med resten af Djursland og det danske jernbanenet. Banen åbnede i 1901 som en del af Danmarks infrastrukturudvikling og bidrog til regionens økonomiske vækst.Banens Historiske Betydning
Allerede i 1869 blev Ebeltoft overvejet som endestation for en jernbanelinje fra Randers til Djursland. Dog blev Grenaa valgt som endestation på grund af havneudvidelsesplaner. Senere blev der fremsat forslag om en jernbaneforbindelse fra Ebeltoft til Aarhus via Ryomgård eller Thorsager, men disse blev afvist på grund af modstand fra Randers, som ønskede at bevare sit opland.Den endelige beslutning om at etablere Ebeltoft-Trustrup Jernbane kom med jernbaneloven af 1894, som oprindeligt foreslog en strækning til Thorsager. Valget faldt dog på Trustrup, da det var en billigere løsning og gav bedre adgang til kalkstensressourcer ved Rosmus og Balle.
Ebeltoftbanen og Godstrafik
En væsentlig del af jernbanens succes var dens rolle som transportvej for gods, især kul, kalk og stenmaterialer fra lokale virksomheder som De Jyske Skærvefabrikker og Danske Patentkalkværker. Denne forbindelse var vigtig for den industrielle udvikling i området, da den muliggjorde effektiv transport af råmaterialer til og fra regionen.Udfordringer i 1920'erne og 1930'erne
Trods sin betydning blev Ebeltoftbanen hurtigt ramt af konkurrencen fra de nye rutebilruter i 1920'erne og 1930'erne, specielt den populære rute mellem Ebeltoft og Aarhus via Femmøller og Rønde. Dette førte til et kraftigt fald i passagerindtægterne. For at imødegå dette indførte jernbanen motorvogne for at reducere driftsomkostningerne og søgte koncessioner til egne rutebilruter.På trods af de gode intentioner oplevede jernbanen økonomiske vanskeligheder, især efter 1920. Selv om godstransporten fra lokale virksomheder steg, var det ikke nok til at opveje de faldende passagerindtægter. I 1934 stod banen tæt på konkurs, hovedsageligt på grund af uregelmæssigheder i regnskaberne og tvivlsomme indkøb.