Almindingen-Gudhjem Jernbane - operatør: DBJ (Oprindelig: AGJ) Almindinge-Gudhjem Jernbane (AGJ) var en betydningsfuld smalsporet jernbanelinje på Bornholm. Linjen blev etableret som en del af den store jernbanelov af 27. maj 1908 og modtog eneretsbevilling den 14. september 1910. Konstruktionen af banen begyndte i 1914, men uenigheder om linjeføringen forsinkede arbejdet, så den endelige åbning først fandt sted den 27. juni 1916. Den smalsporede jernbane strakte sig gennem et malerisk og naturskønt landskab, hvilket gjorde togrejsen til en attraktion i sig selv. Linjen var et vigtigt transportmiddel for både passagerer og gods, og den betjente flere lokalsamfund og turistattraktioner langs ruten. AGJ blev drevet af Alminding-Gudhjem Jernbaneselskab A/S (AGJ) indtil 1935, da det blev en del af De Bornholmske Jernbaner A/S (DBJ). Selvom linjen havde en god persontrafik i hele sin levetid, blev den alligevel nedlagt den 18. august 1952, hvorefter skinnerne blev fjernet, og jorden blev tilbagegivet til de omkringliggende lodsejere. En interessant del af linjens historie er dens tilknytning til det populære udflugtsmål Christianshøj. Togene fra Rønne kørte direkte til Christianshøj, som var tættere på Almindingens seværdigheder end Almindingen Station selv. Desuden var der direkte tog fra Gudhjem til Aakirkeby, som fungerede som Bornholms store jernbaneknudepunkt. Denne strækning blev en del af Gudhjembanen og blev nedlagt samtidig med resten af linjen i 1952. I dag er dele af traceen mellem Åkirkeby og Gudhjem bevaret som cykelstier, og minder om AGJ jernbanen lever videre i Bornholms historie og kulturarv. Linjens nedlæggelse markerede afslutningen på en æra for Bornholms jernbanetransport, men dens betydning og arv lever videre i erindringer og bevarede strækninger.Links til supplerende læsning: da.wikipedia.org (Beskrivelse af Almindingen-Gudhjem Jernbane )
Vigtige stamdata for Almindingen-Gudhjem Jernbane Jernbanens længde i km 18,2 Optaget på Jernbanelov Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 Baneforkortelse AGJ Statstilskud i % 50 % Dato for Koncession 1910.09.14 Jernbanen åbnet 1916.06.27 Persontrafik nedlagt 1952.08.18 Godstrafik nedlagt 1952.08.18 Jernbanen nedlagt 1952.08.18 Sportype Enkeltsporet Sporvidde 1.000 mm Skinnevægt 19,9 kg/m med 10 meters længder Ballast Grus Max stigning 15 ‰ Kurveradius 250 meter Hastighed max 1916-1927: 30 km/t, fra 1927-1950: 45 km/t og fra 1950 70 km/t El drift Nej Togkontrolsystem Nej Bane status Privatbane
Almindingen-Gudhjem Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid Almindingen-Gudhjem Jernbane havde følgende stoppesteder Station Afstand fra første station Aakirkeby Station 0,0 km Skørrebro Trinbræt 2,8 km Vallensgård Sidespor 3,6 km Almindingen Station 5,0 km Christianshøj Trinbræt med Sidespor 6,8 km Åløse Trinbræt med Sidespor 10,7 km Østermarie Station 13,7 km Østerlars Station 17,8 km Stavehøl Trinbræt 20,5 km Gudhjem Station (Gh) 23,1 km
Banekort over Almindingen-Gudhjem Jernbane Kort over benestrækningen: Almindingen-Gudhjem Jernbane (AGJ) Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.26 - LINK til kilde. Aakirkeby Station var Almindingen-Gudhjem Jernbane banens første station Aakirkeby station blev anlagt som mellemstation på Rønne-Aakirkeby-Nexø banen. Året efter i 1901 blev der lavet en sidebane til Almindingen.
Byggeår 1900 Åbnet 1900.12.13 Nedlagt 1968.09.28 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Mathias Andreas Bidstrup Adresse Birgersvej 9A, 3720 Aakirkeby Højdeplacering over havet 75,5 meter GPS koordinater 55.074242,14.920208
Billede af Aakirkeby Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde. Noter: Titel:Bornholms Andels Hørfabrik Sted:Danmark, Bornholms Regionskommune, Aakirkeby Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1946-1969 Note:Børnholms Andels Hørfabrik s. 4537 Id:sylvest_nks_02418.tif
Aakirkeby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1901 Åbnet 1901.05.31 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Nedrevet Højdeplacering over havet 76,5 meter GPS koordinater 55.0909336030446,14.905968794931706
Skørrebro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1901 Åbnet 1901.05.16 Nedlagt 1952.08.18 Nedrevet Nedrevet Højdeplacering over havet 77,9 meter GPS koordinater 55.099814,14.903043
Vallensgård Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Almindingen station var i de første 15 år kun en del af sidebanen Aakirkeby-Almindingen, som var en udflugtsbane med fem tog dagligt i perioden maj-september. I 1916 blev banen forlænget til Gudhjem, hvor stationen kom mere til sin ret.
Byggeår 1901 Åbnet 1901.05.31 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Mathias Andreas Bidstrup Adresse Ekkodalsvejen 3, 3720 Aakirkeby Højdeplacering over havet 81,4 meter GPS koordinater 55.109841,14.907578
Billede af Almindingen Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde. Noter: Titel:Almindingen station Bygningsnavn:Almindingen station Sted:Danmark, Bornholm, Åkirkeby sogn, Almindingen, Ekkodalsvej Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1949 Id:L4978_020.tif
Almindingen Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Christianshøj Trinbræt og sidespor. Trinbrætsbygningen ejes i dag af Naturstyrelsen og bruges som et lille skov- og jernbanemuseum.
Andre navne og stavemåder Før 13.12.1938 Christianshøj. Formentlig aldrig ændret i de lokale køreplaner. Byggeår 1916 Åbnet 1916.06.27 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Aage Rafn og Kay Fisker Adresse Almindingsvej 40, 3720 Aakirkeby Højdeplacering over havet 104,4 meter GPS koordinater 55.123686,14.912494
Christianshøj Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Åløse station startede som Togfølgestation fra åbningen til 1921. Stationen lukkede helt mellem 1921 og 1944, hvorefter den igen blev togfølgestation frem til 1950. I 1950 blev stationen konverteret til trinbræt med sidespor.
Byggeår 1916 Åbnet 1950 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Aage Rafn og Kay Fisker Adresse Åløsevej 41, 3751 Østermarie Højdeplacering over havet 116,2 meter GPS koordinater 55.13293695821959,14.970636899836595
Billede af Åløse Trinbræt med Sidespor. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde. Noter: Titel:Aaløse station - 1949 - Bygningsnavn:Aaløse station Sted:Åløsevej 41, 3751 Østermarie Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1949 Note:Banen blev nedlagt i 1952 og sporet pillet op i efteråret 1952. Billedet må derfor være nogle år ældre. Datering 1949. Id:L4971_002.tif
Åløse Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Andre navne og stavemåder Før 13.12.1938 Østermarie. Byggeår 1916 Åbnet 1916.06.27 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Aage Rafn og Kay Fisker Adresse Godthåbsvej 59B, 3751 Østermarie Højdeplacering over havet 107,4 meter GPS koordinater 55.144149,15.007424
Billede af Østermarie Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde. Noter: Titel:Kjeldsen, stationsmester - 1949 - Person:Kjeldsen, stationsmester Bygningsnavn:Østermarie Station Sted:Godthåbsvej 59, Østermarie Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1949 Note:datering 1949 Id:L4805_029.tif
Østermarie Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1916 Åbnet 1916.06.27 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Aage Rafn og Kay Fisker Adresse Nybrovej 33, 3760 Gudhjem Højdeplacering over havet 94,3 meter GPS koordinater 55.164728,14.969095
Billede af Østerlars Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde. Noter: Titel:Østerlars station - 1949 Person:Fru Bygningsnavn:Østerlars station Sted:Nybrovej 33 Østerlars 3760 Gudhjem Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1949 Note:Stationens signalmast blev taget ned i efteråret 1949. Billedet kan derfor senest være fra sommeren 1949. Id:L4868_001.tif
Østerlars Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1916 Åbnet 1916.06.27 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Nedrevet Højdeplacering over havet 62,9 meter GPS koordinater 55.18553487422194,14.97288792986716
Stavehøl Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Gudhjem Station (Gh) var Almindingen-Gudhjem Jernbane's endestation og lå 23,1 km. fra første station.Gudhjem station var endestation for Almindingen Gudhjem Jernbane AGJ.
Byggeår 1916 Åbnet 1916.06.27 Nedlagt 1952.08.31 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Aage Rafn og Kay Fisker Adresse Stationsvej 1, 3760 Gudhjem Stednavneforkortelse Gh Højdeplacering over havet 43,2 meter GPS koordinater 55.206575,14.971947
Billede af Gudhjem Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1968 - LINK til kilde. Noter: Titel:Gudhjem Bygningsnavn:Gudhjem Sted:Danmark, Bornholm, Gudhjem Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1968 Id:H14032_032.tif
Gudhjem Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Almindingen-Gudhjem Jernbane >> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Rettelser, Billeder og Tilføjelser til denne side modtages med tak!
Lige nu er der aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk
SBTKO-03 CMS Version 9.3.8 - build: 2024.03.23-15:26:35
Copyright © 1999-2024 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk
danskejernbaner.dk ejes, udvikles og drives af Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
CVR-nr.: 44 72 06 47