Mariager-Faarup Jernbane - operatør: MFVJ, en artikel om Mariager-Faarup Jernbane




Indvielsen af Mariager-Fårup-Viborg Jernbane

Det var en lang og besværlig vej, inden man den 29. juni 1927 kunne indvie Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (MFVJ). Forud var gået de nærmest obligatoriske lokale stridigheder og rivaliseringer, som ofte fulgte i kølvandet på bestræbelserne for at anlægge en jernbane i Danmark. Banen blev fra starten kendt som en vigtig forbindelse, især for kultransport til Viborg, men gennemgik efter Anden Verdenskrig en omskiftelig tid med skiftende trafikunderlag. En del af banens ejere, som bestod af sognekommuner, blev dog mindre indstillet på at dække omkostningerne ved driften, hvilket førte til banens lukning i 1965, selvom en kort strækning ved Mariager blev bevaret til senere brug som veteranbane.

Planer om en Jernbane til Mariager

De første planer om at forbinde Mariager med jernbanenettet stammer fra omkring 1905. Jernbaneloven af 27. maj 1908 indeholdt planer for en bane fra et punkt på Randers-Hobro-banen til Mariager, eller en bane, der skulle forbinde Randers-Hobro-banen med Randers-Hadsund Jernbane via Mariager. Loven indeholdt også planer om en forbindelse mellem Viborg og Fårup, men der blev ikke gjort yderligere fremskridt på daværende tidspunkt. Først ved loven af 20. marts 1918 blev to nye baner optaget: en fra Viborg til Fårup og en anden fra Fårup til Mariager. Den 16. august 1919 blev eneretsbevilling meddelt for Mariager-Fårup-banen, og samme år den 22. december blev der givet eneretsbevilling for Viborg-Fårup-banen.

Mariager-Fårup-Viborg Jernbane Bliver Til

De to baner indgik fra starten i et driftsfællesskab under det fælles navn Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (MFVJ), og anlægsarbejdet begyndte i 1922. Den 58,4 km lange strækning blev officielt indviet den 28. juni 1927, og den daglige drift påbegyndtes den 1. juli 1927. MFVJ havde sit hovedkontor i Viborg, delt med Vestsallingbanen, mens remise og værksted lå i Mariager. I Viborg havde banen faciliteter til lokomotiver i en tilbygning til DSB's ringremise.

Banens Rute og Stationer

Fra Viborg strakte MFVJ sig sydøst ud af stationen og fulgte DSB's strækninger mod Herning og Langå. I Fårup ankom MFVJ sydfra og tilsluttede sig DSB's strækning fra Randers på stationens nordøstlige side. Herfra fortsatte banen mod Hobro i cirka 2 km, før den drejede østpå, syd om Glenstrup Sø, og videre mod nord til Mariager Fjord, hvor den sluttede ved Mariager station tæt på havnen.

Stationer og trinbrætter: Mariager, Lunddalen, Fjeldsted, True, Brødløs, Vester Tørslev, Frugtplantagen, Glenstrup, Handest og Fårup.

Trafik og Betydning

Selvom banen blev betragtet som en "havnebane" for Viborg, lykkedes det aldrig at tiltrække den store trafikmængde, der var forventet. Gennem årene transporterede MFVJ dog store mængder kul, olie og tømmer fra Mariager havn til Viborg. Men i længden var disse transporter ikke tilstrækkelige til at sikre banens overlevelse, især da persontrafikken også faldt. Ved køreplansskiftet den 29. maj 1965 ophørte persontrafikken på Viborg-Fårup-strækningen, og ved udgangen af marts 1966 blev MFVJ nedlagt totalt.

Godstransport og Bevaring

Lukningen af MFVJ betød dog ikke, at al trafik ophørte, eller at alle spor blev optaget. Ved Mariager havn havde et asfaltfirma etableret et tankanlæg for bitumen, som jævnligt blev transporteret til området fra Tyskland med banevogne. I True lå en skærvefabrik, der sendte sine produkter via banen. For at bevare sporforbindelsen til disse virksomheder overtog Mariager kommune strækningen Mariager-Fårup som en kommunal godsbane med udveksling af gods udført af DSB fra Randers. Desuden arbejdede Dansk Jernbane-Klub på at etablere veteranbanedrift på strækningen, og efter vedtagelsen af en lov om veteranjernbaner den 21. februar 1969 fik Mariager kommune eneretsbevilling til at drive veteranbanedrift mellem Mariager og Fårup.

Mariager-Handest Veteranjernbane

I 1970 blev Mariager-Handest Veteranjernbane (MHVJ) etableret, og i dag kører veterantog på strækningen Mariager-Handest om sommeren. Banen gennemløber nogle af Danmarks smukkeste landskaber og tilbyder en historisk rejseoplevelse for besøgende. I 1990 spillede veteranbanen en vigtig rolle i anlægsarbejdet af den jyske motorvej Randers-Hobro ved at transportere over 10.000 tons grus fra Gunderup til motorvejsbroen over banen.

Konkurrence fra Biler og Lukning

Som en af de sidste jernbaner, der blev anlagt i Danmark, var MFVJ fra starten hæmmet af konkurrencen fra biler. Den havde ikke tid nok til at "slå rod" før privatbilismen for alvor overtog transportbehovene. Mariager blev desuden den sidste jyske købstad, der fik jernbane. Allerede i 1905 var der blevet fremsat forslag om en bane fra Onsild Stationsby til Mariager, men forskellige lokale interesser stod i vejen.

Lovgivning og Selskabsdannelse

Jernbaneloven fra 1908 indeholdt to muligheder for en forbindelse fra Randers-Hobro-banen til Mariager: enten stoppede banen i Mariager, eller den blev ført videre til Randers-Hadsund-banen. Der var også planer om en bane fra Viborg gennem Nørreå-dalen, men den endte med at blive oprettet i Fårup i stedet for Randers, hvilket påvirkede ruten og finansieringen. Resultatet blev, at banerne blev opdelt i to selskaber, men de blev drevet som én samlet enhed.

Trafikken og Økonomien

MFVJ gav Viborg en havneforbindelse til Mariager, og i mange år var kultransporter fra Mariager til Viborg Gasværk og Brændselskompagni den vigtigste godstransport. I 1960'erne kom nye kunder til med Deutsche Erdöls bitumenanlæg i Mariager og en skærvefabrik i True. Disse transporter holdt banen i gang lidt længere, men efterhånden måtte man erkende, at godstransport alene ikke kunne bære banens økonomi.

Stationer og Trinbrætter

MFVJ anlagde flere stationer og trinbrætter, herunder uofficielle trinbrætter, der ikke var med i køreplanerne, men alligevel godkendt af Ministeriet for offentlige Arbejder. Alle banens stationsbygninger er stadig bevaret, og de fremstår som historiske monumenter fra en tid, hvor jernbanerne spillede en afgørende rolle i at forbinde landdistrikterne.

Design og Arkitektur

De fire stationsbygninger og remisen i Mariager blev tegnet af arkitekt Carl Lundquist, som skabte strukturer, der stadig vidner om jernbanens tidligere glansdage. Disse bygninger er blevet bevaret og står som en del af områdets kulturarv, der kan opleves på veteranbanens rejser.


Vigtige stamdata for Mariager-Faarup Jernbane

Jernbanens længde i km 19,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseMFVJ
Statstilskud i %75 %
Dato for Koncession1919.08.16
Jernbanen åbnet1927.07.01
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1985
Jernbanen nedlagt1985
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
BallastSkærveballast
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Mariager-Faarup Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Mariager-Faarup Jernbane

Banekort fra Mariager-Faarup Jernbane (MFVJ).
Banekort fra Mariager-Faarup Jernbane (MFVJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 31. oktober 2011 - LINK til kilde.


Mariager Station (Mrg (Mr)) var Mariager-Faarup Jernbane banens første station

Mariager - Handest Veteranjernbane har bevaret drejeskive, remiser og dele af det oprindelige sporarial ved Mariager station.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCarl Lundquist
AdresseFjordgade 3, 9550 Mariager
StednavneforkortelseMrg (Mr)
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater56.653103,9.979045


Billede af Mariager Station.
Billede af Mariager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024
Download billede



Ved badestranden Trinbræt (uofficielt) lå 0,7 km. fra første station.

Ved badestranden var et uofficielt trinbræt etableret i sommeren 1937 og virkede som sådan frem til banens nedlæggelse.

Byggeår1937
Åbnet1937
Nedlagt1966.03.31
Nedrevet1979
Højdeplacering over havet6,7 meter
GPS koordinater56.654023,9.968038




Lunddalen Trinbræt (Lu) lå 3,6 km. fra første station.

Lunddalen trinbræt, hed i starten Fjelsted trinbræt, og blev til ved at man flyttede Fjelsted trinbræt ca. 2 km. tættere på Mariager den 4. november 1949.
Det var først 28. februar 1950 at navnet blev ændret til Lunddalen trinbræt, da man genåbnede det gamle Fjelsted trinbræt.

Byggeår1949
Åbnet1949.11.04
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseLu
Højdeplacering over havet40,7 meter
GPS koordinater56.635060,9.954256




Fjelsted Trinbræt (Fj) lå 5,4 km. fra første station.

Fjelsted trinbræt blev flyttede ca. 2 km. tættere på Mariager den 4. november 1949, og det gamle trinbræt nedlagt. Den 28. februar 1950 blev navnet på det nye Fjelsted trinbræt ændret til Lunddalen trinbræt, og det gamle Fjelsted trinbræt genetableret.

Byggeår1928
Åbnet1928.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseFj
Højdeplacering over havet56,4 meter
GPS koordinater56.6209538078322,9.953456416215465




True Station (Tr) lå 8,0 km. fra første station.

True station lå i Svenstrup, men for at undgå forveksling med andre stationer blev den opkaldt efter True der lå på den anden side af Østerkær Bæk.

Byggeår1925
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCarl Lundquist
AdresseFjelstedvej 22, 9550 Mariager
StednavneforkortelseTr
Højdeplacering over havet26,0 meter
GPS koordinater56.601023,9.940329


Billede af True Station.
Billede af True Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af True Station.

Titel: Fjelstedvej 22 - True Station - 1961 -
Person: Bygningsnavn: True Station
Sted: Fjelstedvej 22, Svenstrup, 9550 Mariager
Vejnavn: Fjelstedvej
Husnummer: 22
Lokalitet: Svenstrup
Postnummer: 9550
By: Mariager
Sogn: Svenstrup
Matrikelnummer: 13, Svenstrup By, Svenstrup
Ophav: Odense Luftfoto
År: 1961
Note: Id: OD03191_f_019.tif




Broløs Trinbræt (Bø) lå 9,3 km. fra første station.

Broløs Trinbræt var placeret øst for ved Østerkær Bæk og tæt ved den tidligere afvandende True Sø.

Andre navne og stavemåderBrødløs
Byggeår1937
Åbnet1937.11.09
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet19,9 meter
GPS koordinater56.599560,9.919062




Vester Tørslev Station (Tø) lå 11,5 km. fra første station.

Andre navne og stavemåderFør 24.02.1954 Vester Tørslev.
Byggeår1925
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCarl Lundquist
AdresseSøbjergvej 13B, 9550 Mariager
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet23,2 meter
GPS koordinater56.588217,9.892862


Billede af skinnebus ud for Vester Tørslev Station.
Billede af skinnebus ud for Vester Tørslev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af skinnebus ud for Vester Tørslev Station.

Titel: - 1962 - Vester Tørslev station
Person: Bygningsnavn: Vester Tørslev station
Sted: Danmark, Jylland, Handest, Glenstrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12750_029.tif




Frugtplantagen Trinbræt med Sidespor lå 13,4 km. fra første station.

Frugtplantagen trinbræt startede som uofficielt trinbræt 1. juni 1952 ved det sidesporet der blev blev taget i brug 27. september 1951. Trinbrættet blev først officielt 15. januar 1952.

Sidste vognladning blev læsset 1979 på det frie spor da sidesporet var blevet for dårligt. Sidesporet er blev fjernet i 1992.

Byggeår1951
Åbnet1951.09.27
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,2 meter
GPS koordinater56.576542749430445,9.87341567296825




Glenstrup Trinbræt (Gl) lå 14,0 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseGl
Højdeplacering over havet38,2 meter
GPS koordinater56.572526,9.866669




Handest Station (Ha) lå 16,6 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCarl Lundquist
AdresseRandersvej 125B, 8990 Fårup
StednavneforkortelseHa
Højdeplacering over havet18,9 meter
GPS koordinater56.569111,9.826405


Billede af Handest Station.
Billede af Handest Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Handest Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Handest Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Handest
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Handest
Postnummer: 8990
By: Fårup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B08245_002.tif




Fårup Station (Fp) var Mariager-Faarup Jernbane's endestation og lå 19,7 km. fra første station.

Fårup Station servicerede Randers-Aalborg banen fra 1869, men fra den 1. juli 1927 servicerede stationen også Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).

Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.

Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først:
Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966
Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985

Byggeår1869
Åbnet1869.09.18
Nedlagt1973
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 1, 8990 Fårup
StednavneforkortelseFp
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater56.546367,9.845158


Billede af Fårup Station.
Billede af Fårup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021
Download billede



Litteratur for: Mariager-Faarup Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fra MFVJ til MHVJ Mariager - Handest Veteranjernbane (Dansk Jernbane-Klub: 26)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra MFVJ til MHVJ Mariager - Handest Veteranjernbane (Dansk Jernbane-Klub: 26)
Dansk Jernbane-Klub
1970
20

Dansk Jernbane-Klub
Mariagerbanen 50 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Mariagerbanen 50 år
B. Sundahl, O. Linå Jørgensen
1977
40

Dansk Jernbane-klub
Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53)
Anders Riis
2009
256

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-59-3
Veteranbaner i Norden
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Veteranbaner i Norden
Niels Jensen
1974
95

J. Fr. Clausens Forlag
87-11-03645-1
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7