Kolding-Hejlsminde - operatør: KS



Historien om Kolding Sydbaner: Fra Blomstring til Lukning

Jernbaneloven af 27. maj 1908 banede vejen for oprettelsen af strækningerne mellem Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. Staten ydede 50 % i tilskud til anlægsudgifterne. Ved åbningen i 1911 nåede banen til Sjølund, hvor Sjølund Mølle allerede var grundlagt. Jernbanestationen blev placeret på Silovej og blev en central del af byen.

Stationer og Standsningssteder

De mange standsningssteder gjorde dog Kolding Sydbaner dyr i drift, hvilket bidrog til banens tidlige nedlæggelse. Det sidste tog kørte den 15. december 1948 efter kun 37 års levetid. Under banens drift var transport af sukkerroer en vigtig del af godsvolumen.

Oprindelse og Udvikling af Banen

Kolding Sydbaner (KS) var et privatbaneselskab, der fra 1911 til 1948 betjente Koldings sydlige opland med baner til Hejlsminde og Vamdrup, ofte kaldet Hejlsmindebanen og Vamdrupbanen. Allerede i 1880 begyndte diskussionerne om at oprette lokalbaner i området syd for Kolding, som var blevet en yderkant af kongeriget efter krigen i 1864. I 1892 blev det første konkrete forslag præsenteret, men det tog yderligere syv år, før planerne blev mere håndgribelige.

I 1901 fremlagde Statsbanerne et projekt, der foreslog tre strækninger: Kolding-Hejls, Kolding-Taps-Ødis, og Taps-landegrænsen. Den sidste skulle forbinde med Haderslev Amts Jernbane, men planen blev aldrig realiseret. I stedet blev der med Jernbaneloven af 1908 fastlagt tre smalsporede strækninger: Kolding-Hejlsminde, Kolding-Taps og Vamdrup-Taps.

Skift til Normalspor og Anlæg

På baggrund af erfaringerne fra Kolding-Egtved Jernbane frarådede driftsbestyrer P.V.P. Berg at gøre Kolding Sydbaner smalsporede. Derfor blev det i 1909 besluttet at anlægge banerne med normal sporvidde. Baneselskabet fik koncessionen den 15. juni 1909, og banen blev åbnet den 29. november 1911. Anlægsarbejdet blev udført inden for tidsplanen, og særligt Hejlsmindelinjen gik gennem kuperet terræn forbi Skamlingsbanken.

Drift og Udfordringer

Fra åbningen og frem til 1928 var P.H. Tarp driftsbestyrer. Kolding Sydbaner snoede sig gennem landskabet med mange standsningssteder, men banens økonomiske succes udeblev. Trods tidlige overskud efter 1. verdenskrig formåede banen kun at skabe overskud i ét driftsår – 1944-45 – hvor der blev tjent beskedne 640 kr.

Transporten af sukkerroer til saftstationen i Kolding og levende dyr til slagteriet var de vigtigste godstyper. Passagertallet faldt fra 250.000 om året ved åbningen til omkring 110.000 i slutningen af 1930'erne. Under 2. verdenskrig steg godsmængden igen, men efter krigen faldt den til halvdelen.

Flygtningetransport og Krigstid

Ved slutningen af 2. verdenskrig blev Kolding hjemsted for 3.000 tyske flygtninge, fordelt på to lejre langs Vamdrupbanen og Hejlsmindebanen. Banen blev brugt til at transportere flygtningene mellem lejrene og Kolding Statsbanestation, og det resulterede i 800 persontog og 250 godstog.

Banens Materiel

Kolding Sydbaner anskaffede i 1911 fem damplokomotiver fra Henschel-fabrikken, hvoraf fire var i drift indtil banens lukning. Der blev også købt syv personvogne og yderligere fire vogne i de efterfølgende år. Godstransporten blev håndteret af 74 åbne og lukkede godsvogne, men der blev ikke købt nye efter 1917. Banen anskaffede også motorvogne, der var billigere i drift, herunder en Triangel-motorvogn fra 1930 og et Scania-lokomotiv i 1934.

Nedlæggelse af Banen

Den 29. marts 1940 blev det besluttet at nedlægge Kolding Sydbaner. Beslutningen blev dog udsat på grund af besættelsen, hvor banen fik et midlertidigt opsving. Men efter krigens afslutning var materiellet nedslidt, og da landevejstrafikken blev genoptaget, var der ikke længere grundlag for banens fortsatte drift.

Passagertransporten blev indstillet i september 1948, og den 15. december 1948 kørte det sidste godstog. De sidste passagerer var hjemsendte tyske flygtninge, som blev transporteret frem til februar 1949.

Efterspil og Bevarelse

Sporet blev taget op i 1949, og Kolding Sydbanegård blev revet ned i 1968. Af banens stationsbygninger er de fleste bevaret, men Kolding Sydbanegård og Vamdrup Østbanegård blev nedrevet. Af de tre remiser er kun Hejlsminde bevaret.


Vigtige stamdata for Kolding-Hejlsminde

Jernbanens længde i km 27,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseKS
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Kolding-Hejlsminde havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetKolding Banegård (Kd)0,0 km
Stedet er fotograferetKolding Sydbanegård [1932-1948]0,6 km
Tved Byvej Trinbræt (uofficielt)2,0 km
Tved Trinbræt med Sidespor3,5 km
Strårup Trinbræt4,9 km
Stedet er fotograferetSkartved Trinbræt6,1 km
Stedet er fotograferetBjert Station (Jer)7,8 km
Aalry Trinbræt9,6 km
Varmark Station10,9 km
Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)12,0 km
Bjert Strand Trinbræt14,0 km
Stedet er fotograferetDalager Station16,0 km
Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor17,7 km
Grønninghoved Trinbræt med Sidespor19,0 km
Stedet er fotograferetSjølund Station (Sjø)20,5 km
Stedet er fotograferetVejstruprød Trinbræt med Sidespor21,8 km
Stedet er fotograferetKær Mølle Trinbræt med Sidespor23,3 km
Stedet er fotograferetHejls Station (Jls)25,1 km
Stedet er fotograferetHejlsminde Station (Hmd)27,4 km


Banekort over Kolding-Hejlsminde

Banekort fra Kolding-Hejlsminde (KS).
Banekort fra Kolding-Hejlsminde (KS).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 29. september 2011 - LINK til kilde.


Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Hejlsminde banens første station

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.

Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189


Billede af Kolding Banegård.
Billede af Kolding Banegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. oktober 2014
Download billede



Kolding Sydbanegård [1932-1948] lå 0,6 km. fra første station.

Kolding Sydbaner opførte til åbningen i 1911 en større bygning til hovedstation, hovedkontor m.v. Kolding Sydbanegaard fungerede til 1932, da banerne fik fuld optagelse på Kolding statsbanestation.

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Sydbaner (1911-48). Der blev anlagt et spor via havnen, så man kunne udveksle godsvogne med statsbanerne, med det gav for store gener at lade persontog køre den vej. I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Statsbanen, så sydbanernes persontog kunne køre videre til statsbanestationen. Dette spor gik over Kolding Å på en bro, der er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade.

Kolding Sydbanegård havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.

For at spare på de store driftsudgifter solgte man i 1932 stationsterrænet vest for Kongebrogade samme med den pompøse gamle banegårdsbygning til privat formål, hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed andetsteds i byen, og en ny Sydbanegaard, en ny og mindre pavillon i form af en lav bindingsværksbygning, opførtes øst for Kongebrogade.

I 1968 blev Kolding Sydbanegård fra 1911 nedrevet for at give plads til en tankstation.

Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.486263,9.477766


Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. maj 2020
Download billede



Tved Byvej Trinbræt (uofficielt) lå 2,0 km. fra første station.

Tved Byvej blev etableret engang i 1930'erne og blev brugt frem til besættelsen i 1940. Tved Byvej var uden venteskur

Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.484866,9.508595




Tved Trinbræt med Sidespor lå 3,5 km. fra første station.

Tved Trinbræt var med et 45 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet6,3 meter
GPS koordinater55.48081457708607,9.513453244327573




Strårup Trinbræt lå 4,9 km. fra første station.

Strårup Trinbræt var med 60 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,0 meter
GPS koordinater55.471363,9.529544




Skartved Trinbræt lå 6,1 km. fra første station.

Skartved Trinbræt var med læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
Nedrevet1948
Højdeplacering over havet15,5 meter
GPS koordinater55.46126462957135,9.537788016953852


Billede af Skartved Trinbræt.
Billede af Skartved Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skartved Trinbræt.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Egsgård
Sted: Danmark, Jylland, Skartved
Vejnavn: Gl. Skartved
Husnummer: 34
Lokalitet: Postnummer: 6091
By: Bjert
Sogn: Sønder Bjert
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02069_f_036.tif




Bjert Station (Jer) lå 7,8 km. fra første station.

Bjert Station var med 90 meter læsse- og vigespor samt dyrefold.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBjert Stationsvej 7, 6091 Bjert
StednavneforkortelseJer
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.457828,9.555805


Billede af Bjert Station.
Billede af Bjert Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bjert Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Bjert
Vejnavn: Bjert Stationsvej
Husnummer: 7
Lokalitet: Sønder Bjert
Postnummer: 6091
By: Bjert
Sogn: Sønder Bjert
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07415_008.tif




Aalry Trinbræt lå 9,6 km. fra første station.

Aalry Trinbræt var med læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet8,3 meter
GPS koordinater55.462666,9.589158




Varmark Station lå 10,9 km. fra første station.

Varmark Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt fra 1920'erne et 40 meter stikspor. Varmark station lå i Sønder Stenderup, men blev opkaldt efter den nærliggende Varmarkgård for at undgå forveksling med Stenderup på Horsens-Juelsminde Jernbane. Længe efter nedlæggelsen af banen brugte postvæsenet stadig navnet Varmark.

Varmark station var udstyret med en 12 tons galgekran til læsning af trækævler.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVarmarkvej 6, 6092 Sønder Stenderup
Højdeplacering over havet7,7 meter
GPS koordinater55.460344,9.608272




Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) lå 12,0 km. fra første station.

Varmark Skov var et uofficielt trinbræt men var udstyrret med et lille læskur på privat initiativ fra engang i 1930'erne til besættelsen. Varmark Skov var med 60 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.448933,9.607082




Bjert Strand Trinbræt lå 14,0 km. fra første station.

Bjert Strand Trinbræt var med 60 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet31,6 meter
GPS koordinater55.441079926092115,9.583858450824478




Dalager Station lå 16,0 km. fra første station.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSkamlingvejen 118, 6091 Bjert
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater55.432748,9.560331


Billede af Dalager Station.
Billede af Dalager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dalager Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Binderup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01191_d_01.tif




Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor lå 17,7 km. fra første station.

Skamlingsbanke Holdeplads var med 122 meter sidespor, pavillon og en meget lang bænk. Om sommeren billetsalg og ekspedition af cykler og rejsegods.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet55,4 meter
GPS koordinater55.417950,9.552542




Grønninghoved Trinbræt med Sidespor lå 19,0 km. fra første station.

Grønninghoved Trinbræt var med 40 meter læssespor.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet56,0 meter
GPS koordinater55.407833,9.548181




Sjølund Station (Sjø) lå 20,5 km. fra første station.

Sjølund Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe, senere også et kort stikspor.
Sjølund station lå i landsbyen Vejstrup, men blev opkaldt efter Sjølund Mølle for at undgå forveksling med Vejstrup på Svendborg-Nyborg Banen. I modsætning til Varmark og Dalager blev stationsnavnet her hængende som bynavn.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSilovej 7, 6093 Sjølund
StednavneforkortelseSjø
Højdeplacering over havet54,1 meter
GPS koordinater55.402425,9.528983


Billede af Sjølund Station.
Billede af Sjølund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sjølund Station.

Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sjølund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01203_020.tif




Vejstruprød Trinbræt med Sidespor lå 21,8 km. fra første station.

Vejstruprød Trinbræt var med 60 meter læssespor.

Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,8 meter
GPS koordinater55.3911761148206,9.53024248294964


Billede af Vejstruprød Trinbræt med Sidespor.
Billede af Vejstruprød Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vejstruprød Trinbræt med Sidespor.

Titel: Vejstruprød
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejstruprød
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946-1969
Note: Vejstrup s. 3634
Id: sylvest_nks_01868.tif




Kær Mølle Trinbræt med Sidespor lå 23,3 km. fra første station.

Kær Mølle Trinbræt var med 40 meter læssespor, forlænget med 50 meter blindt stikspor.

Venteskuret blev stående mange år efter banen var nedlagt og sporet taget op.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,0 meter
GPS koordinater55.38581051657952,9.550775593139393


Billede af Kær Mølle Trinbræt med Sidespor.
Billede af Kær Mølle Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kær Mølle Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1956 - Bakkehus
Person: Bygningsnavn: Bakkehus
Sted: Danmark, Jylland, Vejstruprød
Vejnavn: Bakkevej
Husnummer: 10
Lokalitet: Vejstruprød
Postnummer: 6093
By: Sjølund
Sogn: Vejstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08286_031.tif




Hejls Station (Jls) lå 25,1 km. fra første station.

Hejls Station var med 100 meter vigespor og dyrefold med vejehus.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHejls Stationsvej 3, 6094 Hejls
StednavneforkortelseJls
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.381442,9.578466


Billede af Hejls Station.
Billede af Hejls Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hejls Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hejls
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07457_020.tif




Hejlsminde Station (Hmd) var Kolding-Hejlsminde's endestation og lå 27,4 km. fra første station.

Hejlsminde station var med 100 meter omløbsspor, 80 meter læssespor, dyrefold med siderampe, remise, kulgård og drejeskive samt lokale til Toldvæsenet.
En overgang kørte togene helt frem til havnepladsen. Efter genforeningen blev omløbssporet forlænget hen over slusen på en kombineret vej- og jernbanebro og ca. 20 meter ind i Sønderjylland som forberedelse til at føre banen videre til Haderslev, hvilket dog ikke blev til noget.

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBanedæmningen 3, 6094 Hejls
StednavneforkortelseHmd
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.363203,9.600407


Billede af Hejlsminde Station.
Billede af Hejlsminde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hejlsminde Station.

Titel: - 1959 - Posthus
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjelsminde
Vejnavn: Banedæmningen
Husnummer: 1 - 3
Lokalitet: Hejlsminde
Postnummer: 6094
By: Hejls
Sogn: Hejls
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07454_015.tif




Litteratur for: Kolding-Hejlsminde

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding Sydbaner 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner 1911-1948
Ib V. Andersen
1963
50
København
A/S Ynico
Kolding Sydbaner: 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner: 1911-1948
Svend Erik Brodersen
2009
329
Lunderskov
Lokomotivklubben KLK
978-87-980484-3-5
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3