Køge-Ringsted Banen - operatør: KRB, en artikel om Køge-Ringsted Banen
Køge-Ringsted Banen (KRB): En Dansk Privatbane 1917-1963
Køge-Ringsted Banen (KRB) var en privatbane i Danmark, der betjente strækningen mellem Køge og Ringsted fra 1917 til 1963. Banen blev anlagt for at forbinde oplandet vest for Køge med byen, og den blev hurtigt en vigtig del af infrastrukturen for både passager- og godstransport. Trods banens lukning i 1963, spiller den stadig en rolle i historien om privatbanernes betydning i Danmark.Baggrunden for Køge-Ringsted Banen
Historien om Køge-Ringsted Banen begynder med jernbaneloven af 8. maj 1894, hvor en jernbane fra Køge til Borup blev foreslået. I den næste store jernbanelov fra 1908 blev linjen ændret til at gå fra Køge til Kværkeby, men i 1913 blev det besluttet, at endestationen skulle være i Ringsted. Eneretsbevillingen til banen blev udstedt den 5. marts 1914, og anlægsarbejdet begyndte i foråret 1915.Banen blev ført ind på statsbanestationerne både i Køge og Ringsted, men i 1934 opførte KRB sin egen station, Køge Vest, af økonomiske årsager. Her havde selskabet sin egen drejeskive og remise. Denne stationsbygning og remise fungerede som hovedcenter for banens drift frem til nedlæggelsen i 1963.
Banens Anlæg og Drift
I starten af banens historie var der modstand mod projektet i både Ringsted og Borup, hvilket førte til forsinkelser i beslutningen om linjeføringen. Banen blev til sidst en realitet med en samlet anlægssum på 1,6 millioner kroner, hvoraf staten betalte halvdelen. Arbejdet med at anlægge banen blev forsinket af Første Verdenskrig, som gjorde det vanskeligt at fremskaffe materialer. Trods disse udfordringer kunne banen åbnes den 4. august 1917, selvom der på grund af krigens påvirkning kun var to daglige togpar.Banen havde oprindeligt to damplokomotiver og ét sæt personvogne, hvilket gjorde det muligt at køre fire dobbeltture om dagen. På grund af de høje kulpriser under krigen startede banen dog med kun to togpar om dagen. I takt med at krigen ebbede ud, blev driften udvidet til tre togpar, og efter 1923 var banen oppe på fire daglige togpar.
Udfordringer under og efter Krigen
Ligesom mange andre privatbaner oplevede KRB udfordringer under Første Verdenskrig og efterfølgende. På grund af den stigende konkurrence fra landevejstrafik og stigende driftsomkostninger begyndte banen at køre med underskud. I 1927 lejede KRB en Triangel-motorvogn fra Hammelbanen, hvilket gjorde banen til en af de første privatbaner, der skiftede til motorvognsdrift. Motorvognene var billigere i drift end damplokomotiverne og kunne reducere rejsetiden til én time.KRB fortsatte med at investere i motorvogne og afskaffede dampdriften helt i 1937. Dette blev dog et problem under Anden Verdenskrig, da rationeringen af brændstof førte til, at KRB måtte udstyre sine motorvogne med gasgeneratorer, hvilket reducerede deres ydelse og gjorde driften mere besværlig. For at opretholde køreplanen blev en del af banens trinbrætter nedlagt i 1940.
Konkurrence og Overlevelse
Trods anbefalinger om nedlæggelse fra både Trafikkommissionen i 1936 og Privatbanekommissionen i 1954, overlevede Køge-Ringsted Banen. Banen formåede at tiltrække godstransport, især efter udvidelsen af Køge Havn i 1934, hvor banen begyndte at transportere kul fra havnen til gasværkerne i Ringsted og Sorø.I 1957 supplerede banen sin vognpark med en brugt Scandia skinnebus, som blev indkøbt fra den nedlagte Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane. Skinnebussen tog straks over og kørte to tredjedele af banens togkilometer. I banens sidste år, 1963, kørte KRB op til syv togpar på hverdage og seks på søn- og helligdage.
De Sidste År
I løbet af 1950'erne og 1960'erne blev KRB's økonomiske situation stadig vanskeligere. Passagertallet faldt støt, og behovet for investeringer i fornyelse af spor og materiel blev stadig mere påtrængende. På en ekstraordinær generalforsamling den 9. august 1962 blev det besluttet at nedlægge banen pr. 1. april 1963 og erstatte den med rutebilkørsel.En tragisk hændelse fandt sted kort før banens lukning, da remisen i Køge nedbrændte den 10. januar 1963, hvilket ødelagde tre af banens motorvogne. For at kunne opretholde driften de sidste måneder blev der lejet en Triangelvogn fra Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS). Det sidste tog på Køge-Ringsted Banen ankom til Køge om aftenen den 31. marts 1963, hvorefter banen officielt blev lukket den 1. april.
Efter Banens Lukning
Efter nedlæggelsen blev strækningen mellem Køge og Køge Ås købt af Køge Kommune og omdannet til en cykelsti. I alt er omkring 7 km af banens tracé bevaret og tilgængeligt for offentligheden. Ringsted Kommune erhvervede sporet fra stationen gennem byen som en kommunal stambane, hvor DSB kunne fortsætte med at transportere gods. Tilgroede rester af dette 1,5 km lange tracé kan stadig ses på vej ud mod Ringsted flyveplads.Bevarelse af Banens Historie
Flere af KRB's oprindelige stationsbygninger og remiser blev tegnet af arkitekten Christian Sylow fra Køge. Selvom mange af disse bygninger er blevet bevaret, blev Køge Vest-stationen, der var designet af arkitekten Tage Nielsen, nedrevet i 1983 for at gøre plads til ombygningen af Køge Station i forbindelse med S-banens indførelse.Banens betydning for de to byer, Køge og Ringsted, er stadig tydelig, selvom den ikke længere er i drift. Som en af de mange privatbaner, der blev nedlagt i midten af det 20. århundrede, er KRB et symbol på en svunden tid i dansk jernbanehistorie, hvor privatbanerne spillede en central rolle i transporten mellem mindre byer og opland.
Køge-Ringsted Banen (KRB) var en vigtig del af den danske jernbaneinfrastruktur fra 1917 til 1963. Banen formåede at betjene både passagerer og gods, trods udfordringer som konkurrencen fra vejtrafikken og økonomiske vanskeligheder. KRB's historie er et eksempel på de mange privatbaner, der spillede en vigtig rolle i det danske transportnetværk, men som til sidst måtte lukke på grund af skiftende transportvaner og økonomiske udfordringer.
Vigtige stamdata for Køge-Ringsted Banen
Jernbanens længde i km | 33,2 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 1. april 1913 |
Baneforkortelse | KRB |
Dato for Koncession | 1914.03.05 |
Jernbanen åbnet | 1917.08.04 |
Persontrafik nedlagt | 1963.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1963.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1963.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,45 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 10 ‰ |
Kurveradius | 410 m |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Køge-Ringsted Banen havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Køge Vest Station | 0,0 km | |
Københavnsvej Trinbræt | 1,0 km | |
Ølbyvej Trinbræt | 1,7 km | |
Aasen Trinbræt | 3,0 km | |
Lellinge Østermark Trinbræt | 4,4 km | |
Lellinge Station (Lel) | 5,9 km | |
Ny Lellinge(gaard) Trinbræt | 7,6 km | |
Yderholm Trinbræt | 8,3 km | |
Vemmedrup Trinbræt | 8,9 km | |
Lundsgaardsvej Trinbræt | 9,4 km | |
Bjæverskov Station | 11,2 km | |
Bjæverskov Mølle Trinbræt | 12,2 km | |
Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor | 12,9 km | |
Gummersmark Station | 13,5 km | |
Gørslevgaard Trinbræt | 14,2 km | |
Østervang Station | 15,0 km | |
Gørslev Vænge Trinbræt | 16,0 km | |
Nyvang Trinbræt | 17,5 km | |
Enghave (KRB) Trinbræt | 18,4 km | |
Ørslev Station | 20,4 km | |
Ottestrup Trinbræt med Sidespor | 22,0 km | |
Prøvegaardsvej Trinbræt | 22,5 km | |
Farendløse Station | 23,3 km | |
Mosevej Trinbræt | 23,7 km | |
Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor | 24,9 km | |
Sneslev Station | 26,5 km | |
Allikegaarde Trinbræt | 27,7 km | |
Haugbyrd Trinbræt | 29,2 km | |
Tolstrupvej Trinbræt med Sidespor | 30,6 km | |
Ringsted Station (Rg) | 33,2 km |
Banekort over Køge-Ringsted Banen
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 11. maj 2011 - LINK til kilde.
Køge Vest Station var Køge-Ringsted Banen banens første station
I 1934 fik Køge-Ringsted Banen sin egen station, Køge Vest, som var tegnet af Køge arkitekt Tage Nielsen og fungerede som station og Køge-Ringsted Banens hovedkontor indtil Køge-Ringsted Banen blev nedlagt i 1963.
I en årrække fungerede Køge Vest som rutebilstation, indtil rutebilterminalen blev udvidet og Køge Station skulle ombygges i 1983 af hensyn til S-banens indførelse, blev Køge Vest nedrevet i 1982.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Kjøge Vest. |
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | 1983 |
Arkitekt | Tage Nielsen |
Højdeplacering over havet | 1,5 meter |
GPS koordinater | 55.45807874503355,12.185499516504777 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede
Københavnsvej Trinbræt lå 1,0 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 55.466033637784236,12.178193613214908 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024 Download billede
Ølbyvej Trinbræt lå 1,7 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,2 meter |
GPS koordinater | 55.464606,12.171273 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Aasen Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 3,7 meter |
GPS koordinater | 55.460800,12.160130 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Lellinge Østermark Trinbræt lå 4,4 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,5 meter |
GPS koordinater | 55.461630,12.130530 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lellinge Østermark Trinbræt, som lige kan skimtes i nederste venstre hjørne.
Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Sjælland, Køge Kommune, Lellinge
Vejnavn:Ringstedvej
Lokalitet:Lellinge
Postnummer:4600
By:Køge
Sogn:Lellinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L03796_013.tif
Lellinge Station (Lel) lå 5,9 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Baneledet 10, 4600 Køge |
Stednavneforkortelse | Lel |
Højdeplacering over havet | 16,0 meter |
GPS koordinater | 55.464279,12.108206 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024 Download billede
Ny Lellinge(gaard) Trinbræt lå 7,6 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 31,9 meter |
GPS koordinater | 55.465205,12.080738 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024 Download billede
Yderholm Trinbræt lå 8,3 km. fra første station.
Yderholm Trinbræt var med jordperron med støbt forkant og en fornem ventesalsbygning i træ med tegltag og udover hovedsporet, så havde Yderholm Trinbræt et 115 meter langt krydsningsspor.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Højdeplacering over havet | 32,3 meter |
GPS koordinater | 55.465473,12.070229 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Yderholm Trinbræt- ventebygningen kan lige skimtes mellem træerne til venstre i billedet.
Titel:- 1951 -
Sted:Danmark, Sjælland, Bjæverskov
Vejnavn:Skovhusvænget
Husnummer:1A
Lokalitet:Vemmedrup By
Sogn:Bjæverskov Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951
Id:H01501_p_040.tif
Vemmedrup Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 36,9 meter |
GPS koordinater | 55.46304168383551,12.058469413883476 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Lundsgaardsvej Trinbræt lå 9,4 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 40,0 meter |
GPS koordinater | 55.46135582495083,12.054839943971437 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Bjæverskov Station lå 11,2 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Smedevej 5, 4632 Bjæverskov |
Højdeplacering over havet | 41,0 meter |
GPS koordinater | 55.449573,12.036031 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Bjæverskov Mølle Trinbræt lå 12,2 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 41,2 meter |
GPS koordinater | 55.442734,12.023891 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor lå 12,9 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 36,5 meter |
GPS koordinater | 55.4392908353577,12.016114001532461 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor, som kun var der fra 1929-1940 - og på dette billede fra 1949, er alle rester fjernet.
Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Sjælland, Køge Kommune, Bjæverskov
Vejnavn:Græsmarkvej
Lokalitet:Græsmark
Postnummer:4632
By:Bjæverskov
Sogn:Bjæverskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04620_025.tif
Gummersmark Station lå 13,5 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Gummersmark. |
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Sommervej 10, 4632 Bjæverskov |
Højdeplacering over havet | 37,1 meter |
GPS koordinater | 55.435388,12.009800 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gummersmark Station.
Titel:- 1949 - Gummersmarke Station
Bygningsnavn:Gummersmarke Station
Sted:Danmark, Sjælland, Køge Kommune, Gummersmarke
Vejnavn:Sommervej
Husnummer:10
Lokalitet:Gummersmarke
Postnummer:4632
By:Bjæverskov
Sogn:Bjæverskov
Matrikelnummer:10f
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04620_023.tif
Gørslevgaard Trinbræt lå 14,2 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 55.43059882039844,12.00137608254132 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Østervang Station lå 15,0 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Østervang 20, 4100 Ringsted |
Højdeplacering over havet | 39,0 meter |
GPS koordinater | 55.425713,11.992590 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Gørslev Vænge Trinbræt lå 16,0 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 40,7 meter |
GPS koordinater | 55.415640,11.979297 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Nyvang Trinbræt lå 17,5 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Højdeplacering over havet | 43,0 meter |
GPS koordinater | 55.406930,11.970833 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nyvang Trinbræt.
Titel:- 1953 -
Sted:Danmark, Sjælland, Ørslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1953
Id:H03119_033a.tif
Enghave (KRB) Trinbræt lå 18,4 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 35,4 meter |
GPS koordinater | 55.402241,11.960286 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Ørslev Station lå 20,4 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Ørslev Stationsvej 59, 4100 Ringsted |
Højdeplacering over havet | 35,7 meter |
GPS koordinater | 55.391980,11.934897 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Ottestrup Trinbræt med Sidespor lå 22,0 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 35,2 meter |
GPS koordinater | 55.39386989619575,11.910399712142974 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ottestrup Trinbræt med Sidespor, som kan ses lige over midten af bygningen. det er her det faldefærdige skur - før der blev bygget et beton venteskur.
Titel:Ottestrup Gods - 1946 - 1969 -
Person:Thors kemiske fabrikker.
Bygningsnavn:Ottestrup Gods
Sted:Danmark, Sjælland, Ottestrup
Vejnavn:Ottestrupvej
Husnummer:70
Lokalitet:Ottestrup
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_02011.tif
Prøvegaardsvej Trinbræt lå 22,5 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 32,3 meter |
GPS koordinater | 55.3955823007362,11.89973749853704 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Prøvegaardsvej Trinbræt placering - her efter nedlæggelsen.
Titel:- 1959 - Prøvegårdsvej 10
Sted:Danmark, Sjælland, Sædder
Vejnavn:Prøvegårdsvej
Husnummer:10
Lokalitet:Farendløse
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B04443_002.tif
Farendløse Station lå 23,3 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Kløvermarken 13, 4100 Ringsted |
Højdeplacering over havet | 38,2 meter |
GPS koordinater | 55.396256,11.889881 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1989 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Farendløse Station.
Titel:- 1989 - Farendløse gamle station
Sted:Danmark, Sjælland, Farendløse
Vejnavn:Kløvermarken
Husnummer:13
Lokalitet:Farendløse By
Postnummer:4100
By:Ringsted
Sogn:Farendløse Sogn
Matrikelnummer:27g
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1989
Id:A891252_028.tif
Mosevej Trinbræt lå 23,7 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1940 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 33,6 meter |
GPS koordinater | 55.395639,11.882557 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor lå 24,9 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 34,9 meter |
GPS koordinater | 55.391431985949005,11.86650704815284 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Sneslev Station lå 26,5 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Adresse | Sneslev Stationsvej 17, 4100 Ringsted |
Højdeplacering over havet | 44,6 meter |
GPS koordinater | 55.390351,11.842966 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sneslev Station.
Titel:- 1959 - Sneslev Station
Bygningsnavn:Sneslev Stationsbygning
Sted:Danmark, Sjælland, Sneslev
Vejnavn:Sneslev Stationsvej
Husnummer:17
Lokalitet:Sneslev
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Note:Sneslev Station
Id:B08805_007.tif
Allikegaarde Trinbræt lå 27,7 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 46,7 meter |
GPS koordinater | 55.39869009601482,11.833427846507524 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Haugbyrd Trinbræt lå 29,2 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.08.04 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Christian Edvard Sylow |
Højdeplacering over havet | 33,7 meter |
GPS koordinater | 55.411511,11.821591 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Haugbyrd Trinbræt.
Titel:- 1951 -
Sted:Danmark, Sjælland, Ringsted
Vejnavn:Tolstrupvej
Husnummer:29
Lokalitet:Havbyrd
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951
Id:H01380_p_020.tif
Tolstrupvej Trinbræt med Sidespor lå 30,6 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1963.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 33,7 meter |
GPS koordinater | 55.41151607658211,11.821610558807956 |
Ringsted Station (Rg) var Køge-Ringsted Banen's endestation og lå 33,2 km. fra første station.
Ringsted Station: Fra 1800-tallet til Moderne Højhastighedstog
Ringsted Station har spillet en vigtig rolle i Danmarks jernbanehistorie siden dens første station blev etableret i 1856 som en del af Vestbanens forlængelse mellem Roskilde og Korsør. Gennem årene har stationen undergået flere betydelige ændringer, herunder udvidelser i begyndelsen af 1900-tallet og senere moderniseringer for at imødekomme den voksende trafik og nye behov i takt med udviklingen af jernbanenettet.Vestbanen og Ringsteds Første Station
Vestbanen, der blev indviet som den første jernbane i Danmark mellem København og Roskilde i 1847, blev forlænget til Korsør den 27. april 1856. Det var i forbindelse med denne forlængelse, at Ringsted fik sin første station. Stationen blev formentlig bygget af det britiske ingeniørfirma Fox, Henderson & Co., men der er også en vis usikkerhed omkring, om arkitekten T.P. P. Watson var involveret.Den første station i Ringsted var en relativt stor bygning, der hurtigt blev et vigtigt trafikknudepunkt for både gods- og passagertransport. Fra stationen var der forbindelse til flere dagvognsruter, der blandt andet gik til Sydsjælland og Falster, hvilket understregede stationens betydning som en central transportterminal for regionen.
Udvidelser og Forandringer i 1900-tallet
I løbet af 1900-tallet blev det klart, at Ringsteds første station ikke længere kunne imødekomme de stigende behov. Den første verdenskrig havde skabt et øget pres på infrastrukturen, og stationen var blevet for lille og utidssvarende. Dette førte til omfattende planer om at udvide og modernisere stationen for at kunne håndtere den voksende trafikmængde.Som en del af disse udvidelser blev Køge-Ringsted Banen åbnet i 1917, hvilket yderligere øgede stationens betydning som et regionalt transportknudepunkt. I 1924 åbnede også den første etape af Midtbanen mellem Næstved og Ringsted. Denne nye strækning var en vigtig tilføjelse til Sjællands jernbanenet og bidrog til at lette transporten mellem det sydlige og centrale Sjælland.
Ringsteds Anden Station: En Ny Begyndelse
Som led i anlæggelsen af den Sjællandske Midtbane blev Ringsteds første station revet ned i 1924 for at gøre plads til en ny, større stationsbygning. Denne anden stationsbygning, som stadig er i brug i dag, blev åbnet samtidig med Midtbanens første etape den 1. juni 1924. Stationen var en del af det omfattende projekt med at anlægge Midtbanen, der skulle forbinde Ringsted med Hvalsø mod nord og Næstved mod syd.Den nordlige del af Midtbanen, der blev åbnet i 1925, forbandt Ringsted med Hvalsø og blev senere forlænget til Frederikssund i 1928. Desværre viste denne strækning sig at være mindre succesfuld, og allerede i 1936 blev den nordlige del af Midtbanen nedlagt. Trods denne lukning fortsatte strækningen mellem Ringsted og Næstved med at være en vigtig del af jernbanenettet og indgår i dag som en del af Sydbanen til Nykøbing Falster.
Køge-Ringsted Banen og Dens Historiske Rolle
Køge-Ringsted Banen spillede også en vigtig rolle i Ringsted Stations historie. Denne strækning åbnede den 4. august 1917 og gjorde det muligt at forbinde Ringsted med Køge. Banen var en vigtig forbindelse for både gods- og passagertransport, men den blev nedlagt den 31. marts 1963 på grund af faldende passagertal og konkurrencen fra vejtrafikken.Selvom Køge-Ringsted Banen ikke længere eksisterer, var den en vigtig del af det regionale transportnetværk i flere årtier og bidrog til at cementere Ringsted Stations rolle som et centralt knudepunkt for jernbanetrafik i regionen.
Modernisering og Højhastighedsbane
I takt med at jernbanetransporten udviklede sig gennem det 20. og 21. århundrede, var der behov for yderligere modernisering af infrastrukturen. Et af de største projekter, der har haft indflydelse på Ringsted Station i nyere tid, er anlæggelsen af en ny højhastighedsbane mellem København og Ringsted via Køge Nord.Denne nye bane, der blev indviet den 31. maj 2019, blev anlagt af Banedanmark for at forbedre forbindelserne mellem København og den vestlige del af Sjælland. Højhastighedsbanen er designet til at kunne håndtere tog, der kører op til 250 km/t, og reducerer rejsetiden mellem København og Ringsted betydeligt. Den nye forbindelse via Køge Nord har givet passagererne en hurtigere og mere effektiv rejseoplevelse, samtidig med at den har lettet noget af presset på den eksisterende jernbaneinfrastruktur.
Ringsted Station i Dag
Den nuværende stationsbygning fra 1924 er stadig i brug og er blevet tilpasset tidens behov. Selvom mange af de gamle banestrækninger, såsom Midtbanens nordlige del og Køge-Ringsted Banen, er blevet nedlagt, fortsætter Ringsted med at spille en vigtig rolle i det danske jernbanenet. Med indvielsen af højhastighedsbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er stationens betydning som et regionalt knudepunkt blevet styrket yderligere.Stationens opsætning har dog i det store og hele forblevet den samme, selvom de moderne tog og højhastighedsbanen har ført til en større effektivitet i afviklingen af togtrafikken. Stationen betjener både regionale tog og internationale forbindelser, hvilket gør den til et vigtigt stop for både pendlere og rejsende.
Fremtidige Perspektiver for Ringsted Station
Med den nye højhastighedsbane er Ringsted Station godt positioneret til at håndtere fremtidens transportbehov. Banedanmark har i de seneste år arbejdet på at forbedre infrastrukturen, og med højhastighedsforbindelsen er Ringsted blevet en vigtig del af forbindelsen mellem København og resten af Sjælland.Stationens centrale placering og dens tilknytning til både regionale og internationale jernbaneforbindelser betyder, at den vil forblive en vigtig del af Danmarks transportnet i mange år fremover. Samtidig vil stationens historiske betydning fortsat være en del af dens identitet, mens den tilpasser sig fremtidens krav om hurtigere og mere effektiv transport.
Ringsted Station har haft en central rolle i udviklingen af Sjællands jernbanenet siden midten af 1800-tallet. Fra den første station, der blev bygget som en del af Vestbanen i 1856, til den nuværende stationsbygning fra 1924, har Ringsted Station været vidne til store forandringer inden for jernbanetransporten. Med anlæggelsen af højhastighedsbanen i 2019 er stationens rolle som et vigtigt knudepunkt blevet styrket yderligere, og den vil fortsat være en central del af Danmarks jernbaneinfrastruktur i fremtiden.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.06.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Jernbanevej 1, 4100 Ringsted |
Stednavneforkortelse | Rg |
Højdeplacering over havet | 38,0 meter |
GPS koordinater | 55.438347,11.786426 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2022 Download billede