Køge-Ringsted Jernbane - operatør: KRB



Jernbanen mellem Køge og Ringsted – En Historisk Rejse

Jernbanen mellem Køge og Ringsted har en lang og spændende historie, der strækker sig helt tilbage til 1859. Allerede dengang blev der lagt planer for en jernbane mellem de to byer, dog med Borup som endestation i første omgang. Det tog dog næsten halvtreds år, før man fik udarbejdet et konkret grundlag for banen mellem Køge og Ringsted. Først i 1913 blev banen optaget på jernbaneloven af 1. april, og kort efter blev koncessionen tildelt. Arbejdet på den 32 km lange strækning begyndte i 1915 med entreprenørfirmaet Rasmussen & Schiøtz i spidsen. Den totale kontraktsum lød på 423.500 kr., hvilket var en betragtelig sum på den tid.

Anlæg og Udvikling af Jernbanen

Det første spadestik til Køge-Ringsted banen blev taget af etatsråd Alfred Sørensen, og byggeriet skred hurtigt fremad. I 1934 blev der bygget en ny 140 m² stationsbygning i Køge, placeret overfor statsbanernes station. Selvom banen klarede sig godt i flere år, blev konkurrencen fra landevejstrafikken i 1960'erne for stor. Dette resulterede i, at jernbanedriften blev indstillet den 31. marts 1963, trods banens tætte beliggenhed til København.

Jernbanens Historie og Udvikling gennem Årene

Køge-Ringsted Banen, forkortet KRB, var en dansk privatbane, som blev drevet fra 1917 til 1963. Banen havde dog en lang forhistorie. Den første jernbanelov fra 1894 foreslog en bane fra Køge til Borup, men dette blev ændret i den næste store jernbanelov fra 1908 til en strækning mellem Køge og Kværkeby. I 1913 blev det besluttet, at endestationen skulle være i Ringsted, og anlægsarbejdet blev påbegyndt i foråret 1915.

Banen blev ført ind på statsbanestationerne i både Køge og Ringsted. Men i 1934 valgte banen at få sin egen station, Køge Vest, som var økonomisk mere fordelagtig. Hovedkontoret lå oprindeligt i Køge, men blev flyttet til Hårlev i 1957, da KRB indgik i et driftsfællesskab med Østsjællandske Jernbaneselskab.

Drift og Udvikling af Køge-Ringsted Banen

KRB havde fra starten to damplokomotiver og et sæt personvogne. De daglige togtrafik omfattede fire dobbeltture, men på grund af de høje kulpriser under 1. verdenskrig startede man med kun to togpar dagligt. Banen gik senere over til motorvogne for at reducere driftsomkostningerne, og i 1937 ophørte man helt med damplokomotiver. Dette skabte dog problemer under 2. verdenskrig, hvor man måtte benytte gasgeneratorer på grund af mangel på benzin.

Køge-Ringsted Banen blev en vigtig transportvej for havneaktiviteter i Ringsted. I 1934 blev Køge Havn udvidet, og banen begyndte at transportere kul fra havnen til gasværkerne i Ringsted og Sorø. Selvom banen klarede sig gennem anbefalinger om nedlæggelse i både 1936 og 1954, blev den i sidste ende indstillet i 1963.

Bevaring af Banens Tracé og Efterliv

Efter nedlæggelsen erhvervede Køge Kommune en del af strækningen til anlæg af en cykelsti. I dag er omkring 7 km af banens tracé bevaret som en offentlig tilgængelig sti. Ringsted Kommune købte også en del af sporet gennem byen til fortsat brug som kommunal stambane.


Vigtige stamdata for Køge-Ringsted Jernbane

Jernbanens længde i km 33,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 1. april 1913
BaneforkortelseKRB
Dato for Koncession1914.03.05
Jernbanen åbnet1917.08.04
Persontrafik nedlagt1963.03.31
Godstrafik nedlagt1963.03.31
Jernbanen nedlagt1963.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Max stigning10 ‰
Kurveradius410 m
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Køge-Ringsted Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetKøge Vest Station0,0 km
Stedet er fotograferetKøbenhavnsvej Trinbræt1,0 km
Stedet er fotograferetØlbyvej Trinbræt1,7 km
Stedet er fotograferetAasen Trinbræt3,0 km
Stedet er fotograferetLellinge Østermark Trinbræt4,4 km
Stedet er fotograferetLellinge Station (Lel)5,9 km
Stedet er fotograferetNy Lellinge(gaard) Trinbræt7,6 km
Stedet er fotograferetYderholm Trinbræt8,3 km
Stedet er fotograferetVemmedrup Trinbræt8,9 km
Stedet er fotograferetLundsgaardsvej Trinbræt9,4 km
Stedet er fotograferetBjæverskov Station11,2 km
Stedet er fotograferetBjæverskov Mølle Trinbræt12,2 km
Stedet er fotograferetGræsmarksvej Trinbræt med Sidespor12,9 km
Stedet er fotograferetGummersmark Station13,5 km
Stedet er fotograferetGørslevgaard Trinbræt14,2 km
Stedet er fotograferetØstervang Station15,0 km
Stedet er fotograferetGørslev Vænge Trinbræt16,0 km
Stedet er fotograferetNyvang Trinbræt17,5 km
Stedet er fotograferetEnghave (KRB) Trinbræt18,4 km
Stedet er fotograferetØrslev Station20,4 km
Stedet er fotograferetOttestrup Trinbræt med Sidespor22,0 km
Stedet er fotograferetPrøvegaardsvej Trinbræt22,5 km
Stedet er fotograferetFarendløse Station23,3 km
Stedet er fotograferetMosevej Trinbræt23,7 km
Stedet er fotograferetFredsgaarde Trinbræt med Sidespor24,9 km
Stedet er fotograferetSneslev Station26,5 km
Stedet er fotograferetAllikegaarde Trinbræt27,7 km
Stedet er fotograferetHaugbyrd Trinbræt29,2 km
Tolstrupvej Trinbræt med Sidespor30,6 km
Stedet er fotograferetRingsted Station (Rg)33,2 km


Banekort over Køge-Ringsted Jernbane

Banekort fra Køge-Ringsted Jernbane (KRB).
Banekort fra Køge-Ringsted Jernbane (KRB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 11. maj 2011 - LINK til kilde.


Køge Vest Station var Køge-Ringsted Jernbane banens første station

Da Køge-Ringsted Banen åbnede i 1917, foregik privatbanens publikumsekspedition på DSB's banegård, men Køge-Ringsted Banen havde en ventesal på banens perron.

I 1934 fik Køge-Ringsted Banen sin egen station, Køge Vest, som var tegnet af Køge arkitekt Tage Nielsen og fungerede som station og Køge-Ringsted Banens hovedkontor indtil Køge-Ringsted Banen blev nedlagt i 1963.

I en årrække fungerede Køge Vest som rutebilstation, indtil rutebilterminalen blev udvidet og Køge Station skulle ombygges i 1983 af hensyn til S-banens indførelse, blev Køge Vest nedrevet i 1982.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Kjøge Vest.
Byggeår1934
Åbnet1934
Nedlagt1963.03.31
Nedrevet1983
ArkitektTage Nielsen
Højdeplacering over havet1,5 meter
GPS koordinater55.45807874503355,12.185499516504777


Billede af Køge Vest Station - Station er nedrevet, men Køge Vest Station har ligget her.
Billede af Køge Vest Station - Station er nedrevet, men Køge Vest Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Københavnsvej Trinbræt lå 1,0 km. fra første station.

Københavnsvej Trinbræt blev etableret i 1929 med lille jordperron på vestsiden af Københavnsvej. Efter besættelsen kom der også perron på østsiden af Københavnsvej.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater55.466033637784236,12.178193613214908


Billede af Københavnsvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Københavnsvej Trinbræt har ligget her.
Billede af Københavnsvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Københavnsvej Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024
Download billede



Ølbyvej Trinbræt lå 1,7 km. fra første station.

Ølbyvej trinbræt i var meget sparsomt uden perron.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater55.464606,12.171273


Billede af Ølbyvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ølbyvej Trinbræt har ligget her.
Billede af Ølbyvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ølbyvej Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010
Download billede



Aasen Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,7 meter
GPS koordinater55.460800,12.160130


Billede af Aasen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aasen Trinbræt har ligget her.
Billede af Aasen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aasen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010
Download billede



Lellinge Østermark Trinbræt lå 4,4 km. fra første station.

Lellinge Østermark blev i ældre køreplaner betagnet Østermark.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,5 meter
GPS koordinater55.461630,12.130530


Billede af Lellinge Østermark Trinbræt, som lige kan skimtes i nederste venstre hjørne.
Billede af Lellinge Østermark Trinbræt, som lige kan skimtes i nederste venstre hjørne.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lellinge Østermark Trinbræt, som lige kan skimtes i nederste venstre hjørne.

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Sjælland, Køge Kommune, Lellinge
Vejnavn:Ringstedvej
Lokalitet:Lellinge
Postnummer:4600
By:Køge
Sogn:Lellinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L03796_013.tif




Lellinge Station (Lel) lå 5,9 km. fra første station.

Lellinge Station havde et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1916
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseBaneledet 10, 4600 Køge
StednavneforkortelseLel
Højdeplacering over havet16,0 meter
GPS koordinater55.464279,12.108206


Billede af Lellinge Station.
Billede af Lellinge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024
Download billede



Ny Lellinge(gaard) Trinbræt lå 7,6 km. fra første station.

Ny Lellinge trinbræt blev etableret i 1929, som et meget sparsomt trinbræt, men i banens sidste år fik den en kort perron.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet31,9 meter
GPS koordinater55.465205,12.080738


Billede af Ny Lellinge(gaard) Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ny Lellinge(gaard) Trinbræt har ligget her.
Billede af Ny Lellinge(gaard) Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ny Lellinge(gaard) Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024
Download billede



Yderholm Trinbræt lå 8,3 km. fra første station.

Yderholm Trinbræt åbnede sammen med Køge-Ringsted Jernbane den 4. august 1917. Yderholm Trinbræt var oprindelig tænkt som billetsalgssteder sammen med de tilsvarende trinbrætter - Nyvang og Havbyrd, men af ukendte årsager blev både Yderholm, Nyvang og Havbyrd kun åbnet som trinbrætter ved bane åbningen. Dog havde Yderholm fra banens åbning til engang op i 1920'erne et lokalt billetsalg på søn- og helligdage i sommerhalvåret for ekspedering af gæster til Yderholm kro, som var et meget populært udflugtsmål sammen med Skovhus Vænge også kaldet Lellingeskoven. Oplandet til trinbrættet var ellers yderst beskedent med få gårde i nærheden.

Yderholm Trinbræt var med jordperron med støbt forkant og en fornem ventesalsbygning i træ med tegltag og udover hovedsporet, så havde Yderholm Trinbræt et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektChristian Edvard Sylow
Højdeplacering over havet32,3 meter
GPS koordinater55.465473,12.070229


Billede af Yderholm Trinbræt- ventebygningen kan lige skimtes mellem træerne til venstre i billedet.
Billede af Yderholm Trinbræt- ventebygningen kan lige skimtes mellem træerne til venstre i billedet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Yderholm Trinbræt- ventebygningen kan lige skimtes mellem træerne til venstre i billedet.

Titel:- 1951 -
Sted:Danmark, Sjælland, Bjæverskov
Vejnavn:Skovhusvænget
Husnummer:1A
Lokalitet:Vemmedrup By
Sogn:Bjæverskov Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H01501_p_040.tif




Vemmedrup Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet36,9 meter
GPS koordinater55.46304168383551,12.058469413883476


Billede af Vemmedrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vemmedrup Trinbræt har ligget her.
Billede af Vemmedrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vemmedrup Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024
Download billede



Lundsgaardsvej Trinbræt lå 9,4 km. fra første station.

Lundsgårdsvej trinbræt var med en lille perron.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,0 meter
GPS koordinater55.46135582495083,12.054839943971437


Billede af Lundsgaardsvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lundsgaardsvej Trinbræt har ligget her.
Billede af Lundsgaardsvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lundsgaardsvej Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024
Download billede



Bjæverskov Station lå 11,2 km. fra første station.

Bjæverskov station var med kreaturfold og lå ca. 1½ km sydøst for Bjæverskov og 2 km nordvest for Lidemark. Bjæverskov station havde et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseSmedevej 5, 4632 Bjæverskov
Højdeplacering over havet41,0 meter
GPS koordinater55.449573,12.036031


Billede af Bjæverskov Station.
Billede af Bjæverskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024
Download billede



Bjæverskov Mølle Trinbræt lå 12,2 km. fra første station.

Bjæverskov Mølle trinbræt havde indtil under krigen en meget minimalistisk perron, der dog senere blev afløst af en større.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet41,2 meter
GPS koordinater55.442734,12.023891


Billede af Bjæverskov Mølle Trinbræt.
Billede af Bjæverskov Mølle Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010
Download billede



Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor lå 12,9 km. fra første station.

Græsmarksvej trinbræt var med et sidespor, der var anlagt i 1918 til roelæsning, men blev fjernet igen i 1930'erne.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet36,5 meter
GPS koordinater55.4392908353577,12.016114001532461


Billede af Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor, som kun var der fra 1929-1940 - og på dette billede fra 1949, er alle rester fjernet.
Billede af Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor, som kun var der fra 1929-1940 - og på dette billede fra 1949, er alle rester fjernet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor, som kun var der fra 1929-1940 - og på dette billede fra 1949, er alle rester fjernet.

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Sjælland, Køge Kommune, Bjæverskov
Vejnavn:Græsmarkvej
Lokalitet:Græsmark
Postnummer:4632
By:Bjæverskov
Sogn:Bjæverskov
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04620_025.tif




Gummersmark Station lå 13,5 km. fra første station.

Gummersmark eller Gummersmarke Station var banens mindste station og lå ca. 1½ km syd for landsbyen Gummersmark. Fra 1927 blev den nedsat til holdeplads med ventesal i stationsbygningen som ved samme lejlighed blev til baneformandsbolig. Gummersmark Station var med et 115 meter langt krydsningsspor.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Gummersmark.
Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseSommervej 10, 4632 Bjæverskov
Højdeplacering over havet37,1 meter
GPS koordinater55.435388,12.009800


Billede af Gummersmark Station.
Billede af Gummersmark Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gummersmark Station.

Titel:- 1949 - Gummersmarke Station
Bygningsnavn:Gummersmarke Station
Sted:Danmark, Sjælland, Køge Kommune, Gummersmarke
Vejnavn:Sommervej
Husnummer:10
Lokalitet:Gummersmarke
Postnummer:4632
By:Bjæverskov
Sogn:Bjæverskov
Matrikelnummer:10f
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04620_023.tif




Gørslevgaard Trinbræt lå 14,2 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet37,2 meter
GPS koordinater55.43059882039844,12.00137608254132


Billede af Gørslevgaard Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gørslevgaard Trinbræt har ligget her.
Billede af Gørslevgaard Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gørslevgaard Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010
Download billede



Østervang Station lå 15,0 km. fra første station.

Østervang station lå lidt øst for Gørslev i retning af Vollerslev. Østervang var med et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1916
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseØstervang 20, 4100 Ringsted
Højdeplacering over havet39,0 meter
GPS koordinater55.425713,11.992590


Billede af Østervang Station.
Billede af Østervang Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024
Download billede



Gørslev Vænge Trinbræt lå 16,0 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,7 meter
GPS koordinater55.415640,11.979297


Billede af Gørslev Vænge Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gørslev Vænge Trinbræt har ligget her.
Billede af Gørslev Vænge Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gørslev Vænge Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011
Download billede



Nyvang Trinbræt lå 17,5 km. fra første station.

Nyvang Trinbræt var med 50 meter perron og ventesalsbygning i træ med tegltag.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektChristian Edvard Sylow
Højdeplacering over havet43,0 meter
GPS koordinater55.406930,11.970833


Billede af Nyvang Trinbræt.
Billede af Nyvang Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nyvang Trinbræt.

Titel:- 1953 -
Sted:Danmark, Sjælland, Ørslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1953

Id:H03119_033a.tif




Enghave (KRB) Trinbræt lå 18,4 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,4 meter
GPS koordinater55.402241,11.960286


Billede af Enghave (KRB) Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Enghave (KRB) Trinbræt har ligget her.
Billede af Enghave (KRB) Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Enghave (KRB) Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011
Download billede



Ørslev Station lå 20,4 km. fra første station.

Ørslev Station var Køge-Ringsted Banens størsteog var med et 180 meter krydsningsspor og 84 meter læssespor, hvorfra der var et kort stikspor med enderampe.

Byggeår1916
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseØrslev Stationsvej 59, 4100 Ringsted
Højdeplacering over havet35,7 meter
GPS koordinater55.391980,11.934897


Billede af Ørslev Station.
Billede af Ørslev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024
Download billede



Ottestrup Trinbræt med Sidespor lå 22,0 km. fra første station.

Ottestrup Trinbræt var placeret ved gården af samme navn. I starten var der et faldefærdigt læskur, senere byggede gårdens ejer et betonskur. Fra banens start var der et sidespor men det blev fjernet i 1940'erne.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,2 meter
GPS koordinater55.39386989619575,11.910399712142974


Billede af Ottestrup Trinbræt med Sidespor, som kan ses lige over midten af bygningen. det er her det faldefærdige skur - før der blev bygget et beton venteskur.
Billede af Ottestrup Trinbræt med Sidespor, som kan ses lige over midten af bygningen. det er her det faldefærdige skur - før der blev bygget et beton venteskur.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ottestrup Trinbræt med Sidespor, som kan ses lige over midten af bygningen. det er her det faldefærdige skur - før der blev bygget et beton venteskur.

Titel:Ottestrup Gods - 1946 - 1969 -
Person:Thors kemiske fabrikker.
Bygningsnavn:Ottestrup Gods
Sted:Danmark, Sjælland, Ottestrup
Vejnavn:Ottestrupvej
Husnummer:70
Lokalitet:Ottestrup
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969

Id:sylvest_nks_02011.tif




Prøvegaardsvej Trinbræt lå 22,5 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet32,3 meter
GPS koordinater55.3955823007362,11.89973749853704


Billede af Prøvegaardsvej Trinbræt placering - her efter nedlæggelsen.
Billede af Prøvegaardsvej Trinbræt placering - her efter nedlæggelsen.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Prøvegaardsvej Trinbræt placering - her efter nedlæggelsen.

Titel:- 1959 - Prøvegårdsvej 10
Sted:Danmark, Sjælland, Sædder
Vejnavn:Prøvegårdsvej
Husnummer:10
Lokalitet:Farendløse
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B04443_002.tif




Farendløse Station lå 23,3 km. fra første station.

Farendløse eller som byen og stationen tidligere benævntes "Farringløse" lå lidt nord for Farendløse i retning af Nordrup. Farendløse Station havde et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseKløvermarken 13, 4100 Ringsted
Højdeplacering over havet38,2 meter
GPS koordinater55.396256,11.889881


Billede af Farendløse Station.
Billede af Farendløse Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1989 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Farendløse Station.

Titel:- 1989 - Farendløse gamle station
Sted:Danmark, Sjælland, Farendløse
Vejnavn:Kløvermarken
Husnummer:13
Lokalitet:Farendløse By
Postnummer:4100
By:Ringsted
Sogn:Farendløse Sogn
Matrikelnummer:27g
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1989

Id:A891252_028.tif




Mosevej Trinbræt lå 23,7 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet33,6 meter
GPS koordinater55.395639,11.882557


Billede af Mosevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Mosevej Trinbræt har ligget her.
Billede af Mosevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Mosevej Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011
Download billede



Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor lå 24,9 km. fra første station.

Fredsgårde Trinbræt blev anlagt i 1929 der hvor det anlagte sidespor fra 1918 var placeret.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet34,9 meter
GPS koordinater55.391431985949005,11.86650704815284


Billede af Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011
Download billede



Sneslev Station lå 26,5 km. fra første station.

Sneslev Station var med et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristian Edvard Sylow
AdresseSneslev Stationsvej 17, 4100 Ringsted
Højdeplacering over havet44,6 meter
GPS koordinater55.390351,11.842966


Billede af Sneslev Station.
Billede af Sneslev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sneslev Station.

Titel:- 1959 - Sneslev Station
Bygningsnavn:Sneslev Stationsbygning
Sted:Danmark, Sjælland, Sneslev
Vejnavn:Sneslev Stationsvej
Husnummer:17
Lokalitet:Sneslev
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Note:Sneslev Station
Id:B08805_007.tif




Allikegaarde Trinbræt lå 27,7 km. fra første station.

Allikegårde Trinbræt var med et lille venteskur, der dog blev revet ned inden banens lukning.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,7 meter
GPS koordinater55.39869009601482,11.833427846507524


Billede af Allikegaarde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Allikegaarde Trinbræt har ligget her.
Billede af Allikegaarde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Allikegaarde Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011
Download billede



Haugbyrd Trinbræt lå 29,2 km. fra første station.

Haugbyrd Trinbræt eller Havbyrd som det blev stavet de sidste år banen var i drift. Havbyrd var med perron og ventesalsbygning af træ med tegltag og Havbyrd havde et 115 meter langt krydsningsspor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.04
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektChristian Edvard Sylow
Højdeplacering over havet33,7 meter
GPS koordinater55.411511,11.821591


Billede af Haugbyrd Trinbræt.
Billede af Haugbyrd Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Haugbyrd Trinbræt.

Titel:- 1951 -
Sted:Danmark, Sjælland, Ringsted
Vejnavn:Tolstrupvej
Husnummer:29
Lokalitet:Havbyrd
Postnummer:4100
By:Ringsted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H01380_p_020.tif




Tolstrupvej Trinbræt med Sidespor lå 30,6 km. fra første station.

Tolstrup eller Tolstrupvej Trinbræt blev oprettet ved et sidespor. Sidesporet blev nedlagt efter besættelsen.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1963.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet33,7 meter
GPS koordinater55.41151607658211,11.821610558807956




Ringsted Station (Rg) var Køge-Ringsted Jernbane's endestation og lå 33,2 km. fra første station.

Vestbanen indviedes som den første jernbane i det nuværende Danmark mellem København og Roskilde 26. juni 1847. Banen forlængedes 27. april 1856 til Korsør og her fik Ringsted sin første station. Ringsted første Station er formentlig byggest af Fox, Henderson & Co. men arkitekt T. P. P. Watson er også nævnt som en mulighed.

Ringsted første Station var en ret stor bygning og fik fra starten stor betydning, da den var en slags trafikterminal for mange dagvognsruter, bl.a. til Sydsjælland og Falster.

Ringsted første Station blev dog under 1. verdenskrig for lille og navnlig utidssvarende. Under de omfattende udvidelser og forandringer blev Køge- Ringsted Banen åbnet i 1917 og første del af midtbanen, Næstved-Ringsted åbnede i 1924.

Ringsteds første station blev revet ned i 1924 for at give plads til det store baneprojekt med at anlægge den Sjællandske midtbane. Ringsteds anden station (den nuværende) blev åbnet sammen med første etape ad Midtbanen den 26,8 km strækning den 1. juni 1924. Den nordlige del af midtbanen (Ringsted-Hvalsø) blev åbnet i 1925, men den nordlige del blev allerede nedlagt allerede igen i 1936.

Frem til medio 2018 anlægger Banedanmark en ny højhastighedsbane mellem Ringsted og København via Køge-nord. Stationens opsætning forbliver det sammen.

Byggeår1924
Åbnet1924.06.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseJernbanevej 1, 4100 Ringsted
StednavneforkortelseRg
Højdeplacering over havet38,0 meter
GPS koordinater55.438347,11.786426


Billede af Ringsted Station.
Billede af Ringsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2022
Download billede



Litteratur for: Køge-Ringsted Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Køge-Ringsted Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 20)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Køge-Ringsted Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 20)
B. Wilcke og P. Thomassen
1967
115

Dansk Jernbane-Klub
Køge-Ringsted Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 55)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Køge-Ringsted Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 55)
Thomas Nørgaard Olesen
2004
160

Dansk Jernbane-Klub
8787050374
Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3