Jernbanen mellem Køge og Ringsted – En Historisk Rejse
Jernbanen mellem Køge og Ringsted har en lang og spændende historie, der strækker sig helt tilbage til 1859. Allerede dengang blev der lagt planer for en jernbane mellem de to byer, dog med Borup som endestation i første omgang. Det tog dog næsten halvtreds år, før man fik udarbejdet et konkret grundlag for banen mellem Køge og Ringsted. Først i 1913 blev banen optaget på jernbaneloven af 1. april, og kort efter blev koncessionen tildelt. Arbejdet på den 32 km lange strækning begyndte i 1915 med entreprenørfirmaet Rasmussen & Schiøtz i spidsen. Den totale kontraktsum lød på 423.500 kr., hvilket var en betragtelig sum på den tid.
Anlæg og Udvikling af Jernbanen
Det første spadestik til Køge-Ringsted banen blev taget af etatsråd Alfred Sørensen, og byggeriet skred hurtigt fremad. I 1934 blev der bygget en ny 140 m² stationsbygning i Køge, placeret overfor statsbanernes station. Selvom banen klarede sig godt i flere år, blev konkurrencen fra landevejstrafikken i 1960'erne for stor. Dette resulterede i, at jernbanedriften blev indstillet den 31. marts 1963, trods banens tætte beliggenhed til København.
Jernbanens Historie og Udvikling gennem Årene
Køge-Ringsted Banen, forkortet KRB, var en dansk privatbane, som blev drevet fra 1917 til 1963. Banen havde dog en lang forhistorie. Den første jernbanelov fra 1894 foreslog en bane fra Køge til Borup, men dette blev ændret i den næste store jernbanelov fra 1908 til en strækning mellem Køge og Kværkeby. I 1913 blev det besluttet, at endestationen skulle være i Ringsted, og anlægsarbejdet blev påbegyndt i foråret 1915.
Banen blev ført ind på statsbanestationerne i både Køge og Ringsted. Men i 1934 valgte banen at få sin egen station, Køge Vest, som var økonomisk mere fordelagtig. Hovedkontoret lå oprindeligt i Køge, men blev flyttet til Hårlev i 1957, da KRB indgik i et driftsfællesskab med Østsjællandske Jernbaneselskab.
Drift og Udvikling af Køge-Ringsted Banen
KRB havde fra starten to damplokomotiver og et sæt personvogne. De daglige togtrafik omfattede fire dobbeltture, men på grund af de høje kulpriser under 1. verdenskrig startede man med kun to togpar dagligt. Banen gik senere over til motorvogne for at reducere driftsomkostningerne, og i 1937 ophørte man helt med damplokomotiver. Dette skabte dog problemer under 2. verdenskrig, hvor man måtte benytte gasgeneratorer på grund af mangel på benzin.
Køge-Ringsted Banen blev en vigtig transportvej for havneaktiviteter i Ringsted. I 1934 blev Køge Havn udvidet, og banen begyndte at transportere kul fra havnen til gasværkerne i Ringsted og Sorø. Selvom banen klarede sig gennem anbefalinger om nedlæggelse i både 1936 og 1954, blev den i sidste ende indstillet i 1963.
Bevaring af Banens Tracé og Efterliv
Efter nedlæggelsen erhvervede Køge Kommune en del af strækningen til anlæg af en cykelsti. I dag er omkring 7 km af banens tracé bevaret som en offentlig tilgængelig sti. Ringsted Kommune købte også en del af sporet gennem byen til fortsat brug som kommunal stambane.
Da Køge-Ringsted Banen åbnede i 1917, foregik privatbanens publikumsekspedition på DSB's banegård, men Køge-Ringsted Banen havde en ventesal på banens perron.
I 1934 fik Køge-Ringsted Banen sin egen station, Køge Vest, som var tegnet af Køge arkitekt Tage Nielsen og fungerede som station og Køge-Ringsted Banens hovedkontor indtil Køge-Ringsted Banen blev nedlagt i 1963.
I en årrække fungerede Køge Vest som rutebilstation, indtil rutebilterminalen blev udvidet og Køge Station skulle ombygges i 1983 af hensyn til S-banens indførelse, blev Køge Vest nedrevet i 1982.
Billede af Køge Vest Station - Station er nedrevet, men Køge Vest Station har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede
Københavnsvej Trinbræt blev etableret i 1929 med lille jordperron på vestsiden af Københavnsvej. Efter besættelsen kom der også perron på østsiden af Københavnsvej.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
2,4 meter
GPS koordinater
55.466033637784236,12.178193613214908
Billede af Københavnsvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Københavnsvej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024 Download billede
Ølbyvej trinbræt i var meget sparsomt uden perron.
Byggeår
1917
Åbnet
1917.08.04
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
2,2 meter
GPS koordinater
55.464606,12.171273
Billede af Ølbyvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ølbyvej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Billede af Aasen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aasen Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Lellinge Østermark blev i ældre køreplaner betagnet Østermark.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
16,5 meter
GPS koordinater
55.461630,12.130530
Billede af Lellinge Østermark Trinbræt, som lige kan skimtes i nederste venstre hjørne. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lellinge Østermark Trinbræt, som lige kan skimtes i nederste venstre hjørne.
Ny Lellinge trinbræt blev etableret i 1929, som et meget sparsomt trinbræt, men i banens sidste år fik den en kort perron.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
31,9 meter
GPS koordinater
55.465205,12.080738
Billede af Ny Lellinge(gaard) Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ny Lellinge(gaard) Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2024 Download billede
Yderholm Trinbræt åbnede sammen med Køge-Ringsted Jernbane den 4. august 1917. Yderholm Trinbræt var oprindelig tænkt som billetsalgssteder sammen med de tilsvarende trinbrætter - Nyvang og Havbyrd, men af ukendte årsager blev både Yderholm, Nyvang og Havbyrd kun åbnet som trinbrætter ved bane åbningen. Dog havde Yderholm fra banens åbning til engang op i 1920'erne et lokalt billetsalg på søn- og helligdage i sommerhalvåret for ekspedering af gæster til Yderholm kro, som var et meget populært udflugtsmål sammen med Skovhus Vænge også kaldet Lellingeskoven. Oplandet til trinbrættet var ellers yderst beskedent med få gårde i nærheden.
Yderholm Trinbræt var med jordperron med støbt forkant og en fornem ventesalsbygning i træ med tegltag og udover hovedsporet, så havde Yderholm Trinbræt et 115 meter langt krydsningsspor.
Billede af Yderholm Trinbræt- ventebygningen kan lige skimtes mellem træerne til venstre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Yderholm Trinbræt- ventebygningen kan lige skimtes mellem træerne til venstre i billedet.
Titel:- 1951 - Sted:Danmark, Sjælland, Bjæverskov Vejnavn:Skovhusvænget Husnummer:1A Lokalitet:Vemmedrup By Sogn:Bjæverskov Sogn Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1951
Billede af Vemmedrup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vemmedrup Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Billede af Lundsgaardsvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lundsgaardsvej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juli 2024 Download billede
Bjæverskov station var med kreaturfold og lå ca. 1½ km sydøst for Bjæverskov og 2 km nordvest for Lidemark. Bjæverskov station havde et 115 meter langt krydsningsspor.
Græsmarksvej trinbræt var med et sidespor, der var anlagt i 1918 til roelæsning, men blev fjernet igen i 1930'erne.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1940
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
36,5 meter
GPS koordinater
55.4392908353577,12.016114001532461
Billede af Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor, som kun var der fra 1929-1940 - og på dette billede fra 1949, er alle rester fjernet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Græsmarksvej Trinbræt med Sidespor, som kun var der fra 1929-1940 - og på dette billede fra 1949, er alle rester fjernet.
Gummersmark eller Gummersmarke Station var banens mindste station og lå ca. 1½ km syd for landsbyen Gummersmark. Fra 1927 blev den nedsat til holdeplads med ventesal i stationsbygningen som ved samme lejlighed blev til baneformandsbolig. Gummersmark Station var med et 115 meter langt krydsningsspor.
Billede af Gørslevgaard Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gørslevgaard Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2010 Download billede
Billede af Gørslev Vænge Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gørslev Vænge Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Billede af Enghave (KRB) Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Enghave (KRB) Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Ørslev Station var Køge-Ringsted Banens størsteog var med et 180 meter krydsningsspor og 84 meter læssespor, hvorfra der var et kort stikspor med enderampe.
Ottestrup Trinbræt var placeret ved gården af samme navn. I starten var der et faldefærdigt læskur, senere byggede gårdens ejer et betonskur. Fra banens start var der et sidespor men det blev fjernet i 1940'erne.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
35,2 meter
GPS koordinater
55.39386989619575,11.910399712142974
Billede af Ottestrup Trinbræt med Sidespor, som kan ses lige over midten af bygningen. det er her det faldefærdige skur - før der blev bygget et beton venteskur. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ottestrup Trinbræt med Sidespor, som kan ses lige over midten af bygningen. det er her det faldefærdige skur - før der blev bygget et beton venteskur.
Billede af Prøvegaardsvej Trinbræt placering - her efter nedlæggelsen. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Prøvegaardsvej Trinbræt placering - her efter nedlæggelsen.
Farendløse eller som byen og stationen tidligere benævntes "Farringløse" lå lidt nord for Farendløse i retning af Nordrup. Farendløse Station havde et 115 meter langt krydsningsspor.
Billede af Mosevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Mosevej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Fredsgårde Trinbræt blev anlagt i 1929 der hvor det anlagte sidespor fra 1918 var placeret.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
34,9 meter
GPS koordinater
55.391431985949005,11.86650704815284
Billede af Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Fredsgaarde Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Allikegårde Trinbræt var med et lille venteskur, der dog blev revet ned inden banens lukning.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
46,7 meter
GPS koordinater
55.39869009601482,11.833427846507524
Billede af Allikegaarde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Allikegaarde Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2011 Download billede
Haugbyrd Trinbræt eller Havbyrd som det blev stavet de sidste år banen var i drift. Havbyrd var med perron og ventesalsbygning af træ med tegltag og Havbyrd havde et 115 meter langt krydsningsspor.
Tolstrup eller Tolstrupvej Trinbræt blev oprettet ved et sidespor. Sidesporet blev nedlagt efter besættelsen.
Byggeår
1929
Åbnet
1929
Nedlagt
1963.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
33,7 meter
GPS koordinater
55.41151607658211,11.821610558807956
Ringsted Station (Rg) var Køge-Ringsted Jernbane's endestation og lå 33,2 km. fra første station.
Vestbanen indviedes som den første jernbane i det nuværende Danmark mellem København og Roskilde 26. juni 1847. Banen forlængedes 27. april 1856 til Korsør og her fik Ringsted sin første station. Ringsted første Station er formentlig byggest af Fox, Henderson & Co. men arkitekt T. P. P. Watson er også nævnt som en mulighed.
Ringsted første Station var en ret stor bygning og fik fra starten stor betydning, da den var en slags trafikterminal for mange dagvognsruter, bl.a. til Sydsjælland og Falster.
Ringsted første Station blev dog under 1. verdenskrig for lille og navnlig utidssvarende. Under de omfattende udvidelser og forandringer blev Køge- Ringsted Banen åbnet i 1917 og første del af midtbanen, Næstved-Ringsted åbnede i 1924.
Ringsteds første station blev revet ned i 1924 for at give plads til det store baneprojekt med at anlægge den Sjællandske midtbane. Ringsteds anden station (den nuværende) blev åbnet sammen med første etape ad Midtbanen den 26,8 km strækning den 1. juni 1924. Den nordlige del af midtbanen (Ringsted-Hvalsø) blev åbnet i 1925, men den nordlige del blev allerede nedlagt allerede igen i 1936.
Frem til medio 2018 anlægger Banedanmark en ny højhastighedsbane mellem Ringsted og København via Køge-nord. Stationens opsætning forbliver det sammen.