Maribo-Bandholm Jernbane - operatør: Museumsbanen Maribo-Bandholm (Oprindelig: MBJ)
Maribo-Bandholm Jernbane
I 1842 byggedes Bandholm havn, der straks blev havn for stiftsbyen Maribo. Kort tid efter startede de første overvejelser om hvorledes transporten mellem Maribo og Bandholm havn kunne forbedres. I 1868 fik en række lokale honoratiores og C. F. Tietgen, dansk erhvervslivs ubestridte topmand på det tidspunkt, tilladelse til anlæggelse af en jernbane, som kunne indvies den 2. november 1869 og åbnes for persontrafik dagen efter.
Maribo-Bandholm Jernbane blev den eneste danske privatbane, der aldrig kom til at give underskud. Godstrafikken havde i mange år størst betydning for banen, da den kom til at virke som havnebane for Maribo.
Banen blev nedlagt 3. oktober 1952, men blev genoplivet i 1962 som Danmarks første veteranjernbane. Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse af Lollandsbanen til at køre Museumstog mellem Maribo og Bandholm "på søn- og helligdage, når der ikke kører godstog". Siden har Museumsbanen udvidet sin kørsel noget, idet den har 50-60 trafikdage hvert år.
Hovedbygningen på Bandholm station blev fredet i 1972, og Dansk Jernbane-Klub købte hele stationen i 1984.
Fra den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane eksisterer i dag - foruden Bandholm station - personvognen A 1, som stadig kører på banen.
Maribo-Bandholm, åbnet 3. november 1869, nedlagt 3. oktober 1952, nu veteranbanedrift, hvor følgende stop findes:
• Maribo
• Maglemer
• Bandholm
I 1842 byggedes Bandholm havn, der straks blev havn for stiftsbyen Maribo. Kort tid efter startede de første overvejelser om hvorledes transporten mellem Maribo og Bandholm havn kunne forbedres. I 1868 fik en række lokale honoratiores og C. F. Tietgen, dansk erhvervslivs ubestridte topmand på det tidspunkt, tilladelse til anlæggelse af en jernbane, som kunne indvies den 2. november 1869 og åbnes for persontrafik dagen efter.
Maribo-Bandholm Jernbane blev den eneste danske privatbane, der aldrig kom til at give underskud. Godstrafikken havde i mange år størst betydning for banen, da den kom til at virke som havnebane for Maribo.
Banen blev nedlagt 3. oktober 1952, men blev genoplivet i 1962 som Danmarks første veteranjernbane. Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse af Lollandsbanen til at køre Museumstog mellem Maribo og Bandholm "på søn- og helligdage, når der ikke kører godstog". Siden har Museumsbanen udvidet sin kørsel noget, idet den har 50-60 trafikdage hvert år.
Hovedbygningen på Bandholm station blev fredet i 1972, og Dansk Jernbane-Klub købte hele stationen i 1984.
Fra den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane eksisterer i dag - foruden Bandholm station - personvognen A 1, som stadig kører på banen.
Maribo-Bandholm, åbnet 3. november 1869, nedlagt 3. oktober 1952, nu veteranbanedrift, hvor følgende stop findes:
• Maribo
• Maglemer
• Bandholm
Vigtige stamdata for Maribo-Bandholm Jernbane
Jernbanens længde i km | 7,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. november 1868 |
Baneforkortelse | MBJ |
Dato for Koncession | 1869.01.08 |
Jernbanen indviet | 1869.11.02 |
Jernbanen åbnet | 1869.11.03 |
Persontrafik nedlagt | 1952.10.03 - herefter kun veterantrafik, som startede i 1969 |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Fra starten 20 kg/m på uimprægnerede træsveller senere skiftet til 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Maribo-Bandholm Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1962 | I drift | Museumsbanen Maribo-Bandholm | Museumsbanen Maribo-Bandholm |
1954.09.13 | 1962 | Lollandsbanen A/S | LJ |
1896 | 1954.09.13 | Lolland Falsterske Jernbaneselskab | LFJS |
1869.11.02 | 1896 | Maribo-Bandholm Jernbane | MBJ |
Maribo-Bandholm Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Maribo Station (Mrb) | 0,0 km | |
Maglemer Trinbræt | 4,1 km | |
Bandholm Station (Bdt) | 7,5 km |
Banekort over Maribo-Bandholm Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 10. juli 2011 - LINK til kilde.
Maribo Station (Mrb) var Maribo-Bandholm Jernbane banens første station
Den nuværende Maribo Station er den 2. station i Maribo. Den oprindelige gamle station, har ligget syd for den nuværende station i Maribo.
Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.07.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 5, 4930 Maribo |
Stednavneforkortelse | Mrb |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 54.776674,11.501452 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. august 2022 Download billede
Maglemer Trinbræt lå 4,1 km. fra første station.
Maglemer Trinbræt ligger ved vogterhus nummer 2.
Nedlagt | I drift (veterankørsel) |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.805797,11.485404 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Bandholm Station (Bdt) var Maribo-Bandholm Jernbane's endestation og lå 7,5 km. fra første station.
Bandholm Station ligger i byens vestlige del.
Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.
Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.
Andre navne og stavemåder | Før 18.12.1885 Banholm. |
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.11.03 |
Nedlagt | 1952.10.03 |
Nedrevet | 1952.10.03 |
Arkitekt | G. Hansen |
Adresse | Stationsvej 10, 4941 Bandholm |
Stednavneforkortelse | Bdt |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 54.835720,11.482121 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019 Download billede