Maribo-Bandholm Jernbane (Maribo-Bandholm - Veteranbane)
Maribo-Bandholm Jernbane
I 1842 byggedes Bandholm havn, der straks blev havn for stiftsbyen Maribo. Kort tid efter startede de første overvejelser om hvorledes transporten mellem Maribo og Bandholm havn kunne forbedres. I 1868 fik en række lokale honoratiores og C. F. Tietgen, dansk erhvervslivs ubestridte topmand på det tidspunkt, tilladelse til anlæggelse af en jernbane, som kunne indvies den 2. november 1869 og åbnes for persontrafik dagen efter.
Maribo-Bandholm Jernbane blev den eneste danske privatbane, der aldrig kom til at give underskud. Godstrafikken havde i mange år størst betydning for banen, da den kom til at virke som havnebane for Maribo.
Banen blev nedlagt 3. oktober 1952, men blev genoplivet i 1962 som Danmarks første veteranjernbane. Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse af Lollandsbanen til at køre Museumstog mellem Maribo og Bandholm "på søn- og helligdage, når der ikke kører godstog". Siden har Museumsbanen udvidet sin kørsel noget, idet den har 50-60 trafikdage hvert år.
Hovedbygningen på Bandholm station blev fredet i 1972, og Dansk Jernbane-Klub købte hele stationen i 1984.
Fra den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane eksisterer i dag - foruden Bandholm station - personvognen A 1, som stadig kører på banen.
Maribo-Bandholm, åbnet 3. november 1869, nedlagt 3. oktober 1952, nu veteranbanedrift, hvor følgende stop findes:
• Maribo
• Maglemer
• Bandholm