Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane - operatør: DSB (Oprindelig: ONFJ)



Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ): En kortvarig del af Fyns jernbanehistorie

Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ) var en privat jernbanestrækning på Fyn, der opererede mellem Odense, Nørre Broby og Faaborg. Selvom den kun var aktiv i en relativt kort periode, spillede den en rolle i det fynske transportsystem, især i forhold til landbrug og lokal persontransport. Banen blev oprettet som en selvstændig enhed, men Sydfyenske Jernbaner (SFJ) var dybt involveret i dens anlæggelse og drift fra starten.

Baggrund og anlæggelse

Banen blev oprettet med henblik på at forbedre transportmulighederne mellem Odense og de sydvestlige dele af Fyn, herunder Nørre Broby og Faaborg. Dette skete i en tid, hvor jernbanen var det primære middel til både passager- og godstransport, og landdistrikterne var afhængige af effektive forbindelser til de større byer.

ONFJ blev hurtigt forpagtet af Sydfyenske Jernbaner (SFJ), som også stod for anlægsarbejdet. Strækningen blev en del af det større netværk af jernbaner, der forbandt de fynske byer med hinanden og med landets større jernbanenet. Odense, som den største by på Fyn, var et naturligt knudepunkt for jernbanen, og det var afgørende for Faaborg og de omkringliggende landsbyer at have en direkte forbindelse til byen.

Driftsvanskeligheder og økonomiske udfordringer

Trods sin betydning for lokalområdet blev ONFJ hurtigt en økonomisk udfordring. Allerede få år efter åbningen stod det klart, at banen ikke kunne generere det nødvendige overskud til at dække sine driftsomkostninger. I 1933 henvendte SFJ sig til trafikministeren og fremlagde en sag, der viste, at ONFJ var en direkte tabsgivende aktivitet. Ministeriet nedsatte et udvalg, der nøje gennemgik banen og dens økonomi, hvilket førte til anbefalingen om at nedlægge jernbanen over en periode.

Anden Verdenskrigs midlertidige redning

På trods af de økonomiske problemer fik ONFJ en midlertidig forlængelse af sin levetid under Anden Verdenskrig. Krigens restriktioner på brændstof og persontransport gjorde jernbanen til en uundværlig transportform, og passagertallene steg midlertidigt. Det betød, at ONFJ kunne fortsætte driften i nogle år længere, end det ellers ville have været muligt.

Efterkrigstidens økonomiske revision

Efter krigen, i 1947-1948, blev jernbanens økonomi igen underlagt en grundig revision. Forud for statens overtagelse af Sydfyenske Jernbaner (SFJ) viste revisionen, at ONFJ havde akkumuleret et underskud på 157.000 kroner. Dette betød, at der skulle tages en beslutning om banens fremtid, især da det stod klart, at SFJ ikke længere kunne dække de tab, som ONFJ genererede.

Statsbanernes overtagelse af SFJ og ONFJs skæbne

I 1949 overtog staten Sydfyenske Jernbaner, og i forbindelse med denne overtagelse indgik DSB en femårig aftale om at forpagte ONFJ. På trods af statens midlertidige involvering var det klart, at banen ikke havde en langsigtet fremtid. De lokale kommuner, som også var medejere af ONFJ, var uvillige til at investere flere penge i vedligeholdelse og drift af banen.

Denne mangel på lokal opbakning gjorde det næsten uundgåeligt, at banen skulle nedlægges, når den femårige forpagtningsperiode udløb. Lokale politikere og myndigheder indså, at jernbanen var blevet overhalet af andre transportmidler, og det var umuligt at retfærdiggøre de store udgifter til en bane, der primært kørte med underskud.

ONFJs nedlæggelse

Da DSB's forpagtningsaftale udløb, blev beslutningen om at nedlægge ONFJ truffet i København. Denne beslutning var dog baseret på lokale forhold på Fyn, hvor det var tydeligt, at jernbanen ikke længere var økonomisk bæredygtig. Lokale myndigheder og kommuner havde mistet interessen i at støtte banen, hvilket gjorde nedlæggelsen uundgåelig.

Nedlæggelsen markerede afslutningen på en æra for lokal jernbanetransport mellem Odense og Faaborg. Selvom banen havde spillet en vigtig rolle i at forbinde landsbyerne og byerne på Fyn, blev den til sidst overflødig i takt med, at privatbilismen og rutebilerne vandt frem som de foretrukne transportmidler.

Lokomotivparken og materiel

Til driften af ONFJ blev der indkøbt fire lokomotiver af typen 2B0-T2, som var lidt mindre end Statsbanernes litra A-lokomotiver. Da staten overtog SFJ, blev disse lokomotiver omdøbt til litra AF og fortsatte med at blive brugt på banen, indtil den blev nedlagt.

Lokomotiverne og resten af materiellet blev enten solgt eller skrottet, da banen blev lukket. En del af materiellet blev også brugt på andre privatbaner i Danmark, der fortsat opererede i nogle år efter ONFJs nedlæggelse.

Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ) var en del af det fynske jernbanenet i en tid, hvor jernbanen var det primære transportmiddel for både passagerer og gods. Banen havde dog svært ved at klare sig økonomisk og blev til sidst nedlagt i 1950'erne. ONFJ's skæbne er et eksempel på de udfordringer, mange af de små privatbaner i Danmark stod overfor i det 20. århundrede, da vejtrafik og private biler begyndte at overtage rollen som de foretrukne transportmidler.


Vigtige stamdata for Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane

Jernbanens længde i km 51,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 24. april 1903
BaneforkortelseONFJ
Dato for Koncession1903.11.14
Jernbanen åbnet1906.10.03
Persontrafik nedlagt1954.05.22
Godstrafik nedlagt1954.05.22
Jernbanen nedlagt1954.05.22
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,37 kg/m
BallastGrus
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons
Bane statusPrivatbane


Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1949.04.011954.05.22Danske StatsbanerDSB
1906.10.031949.04.01Odense-Nørre Broby-Faaborg banenONFJ


Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetOdense Banegård (Od) [1914-1995]0,0 km
Stedet er fotograferetOdense Sydbanegård1,0 km
Stedet er fotograferetFruens Bøge Station (Frs)4,0 km
Stedet er fotograferetDalum Billetsalgssted (Dls)6,0 km
Stedet er fotograferetSankt Klemens Station (Scs)8,0 km
Stedet er fotograferetBellinge Station (Bls)10,0 km
Stedet er fotograferetFangel Station (Fas)12,0 km
Stedet er fotograferetTuemose Trinbræt (Tus)14,0 km
Stedet er fotograferetNørre Søby Station (Nss)16,0 km
Stedet er fotograferetAllested Station (Ald)19,0 km
Stedet er fotograferetStåby Station (Sys)22,0 km
Stedet er fotograferetBrobyværk Station (Bbv)25,0 km
Stedet er fotograferetNørre Broby Station (Nøs)27,0 km
Stedet er fotograferetErnebjerg Holdeplads29,0 km
Stedet er fotograferetTrunderup Station (Tps)32,0 km
Stedet er fotograferetJordløse Station (Jos)36,0 km
Stedet er fotograferetHåstrup Station (Hås)39,0 km
Stedet er fotograferetStensgaard Station (Sss)44,0 km
Stedet er fotograferetMillinge Station (Mis)46,0 km
Stedet er fotograferetFaaborg Station (Få)51,3 km


Banekort over Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane

Kort over benestrækningen: Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ)
Kort over benestrækningen: Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (ONFJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 15. juli 2011 - LINK til kilde.


Odense Banegård (Od) [1914-1995] var Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane banens første station

Odenses første banegård blev opført i 1865 ifm. etableringen af den fynske hovedbane Nyborg-Middelfart. Placeringen af banegården, var nord for den statslige ejede kongens have i Odense.

Banegården var bygget i den typiske stil fra N.P.C. Holsøe banegårdsbygning blev for lille, og i begyndelsen af 1880'erne blev det besluttet, at den skulle udvides. Det antal passagerer, der benyttede banegården, var mere end fordoblet i forhold til banegårdens første år. Da man ville beholde banegården på den hidtidige plads, blev der ikke tale om at bygge en helt ny, og i stedet udvidede man bygning i begge ender og midtpå. Den gamle banegård skulle på en eller anden måde bruges under byggearbejderne, så det hele kom til at foregå ad flere omgange.

Udvidedes foregik fra 1883 til 1884, og Odenses første banegård blev ombygget til uigenkendelighed, idet man nærmest byggede en ny bygning udenom den gamle. I efteråret 1885 stod Odenses "nye" banegård færdig. Selv om N.P.C. Holsøe stadig var aktiv som banegårdsarkitekt, fik N.P.C. Holsøe ikke opgaven og udvidelsen blev udarbejdet på overbaneingeniør, oberst W. A. Thulstrups kontor, med assistance af arkitekt Thomas Arboe.

Den "nye" banegård blev efterhånden for lille pga. da Sydfynske Jernbane krævede bedre sporforhold fra 1876. Ligeledes var der tilkommet flere privatbanertil: Nordfynske Jernbane i 1882, Kertemindebanen i 1900 og den Nordvestfynske Jernbane i 1911.

Ved åbningen af Odense-Middelfart-Bogense i 1911 var Odense anden Banegård under opførelse, så Nordvestfynske Jernbane måtte bygge en midlertidig træbygning ved siden af deres perron - Odense OMB Station, men Odenses anden Banegården afløste i 1914 Odense første Banegård, hvor Odenses første Banegård fortsatte som ilgodsekspedition og blev sammensat med den lange lave godsbanegård.

Odenses første Banegård nedbrændte i 1955, og i forbindelse med opførelsen af den afløsende godsbanegård, som blev ibrugtaget i 1957, blev den gamle stationsbygning nedrevet.

Odense anden Banegård blev et trafikalt knudepunkt i Odense, hvor bybusser, rutebiler, tog, taxa og biler til tider skabte kaotiske forhold omkring stationen. Ligeledes var godstrafikken og fragtterminalen blevet et problematisk knudepunkt og skabte store trafikale udfordringer. Op igennem 1980'erne kom der derfor større og større ønske om at lave en helt ny redesignet banegårdsløsning, hvor man først ville lave et nyt banegårdscenter og senere flytte fragtcentralen ud på det tidspunkt nyetablerede Tietgen Parken.

Odense Banegård Center stod klar den 15. september 1995 og er opført som en trefløjet bygning. Mod syd langs med Østre Stationsvej ligger Borgernes Hus og en 7-Eleven. Hovedbygningen i Odense Banegård Center ligger på tværs over bybusterminalen og jernbanesporene. Odense Banegård Center rummer bl.a. Nordisk Film Biografer, Det Grønne Køkken, et apotek og Espresso House og et DSB-billetsalg med DSB 1' lounge. Odense Banegård Center har en tredje fløj mod nord ud mod Dannebrogsgade, som er et parkeringshus og, hvor det regionale busselskab FynBus har kundeservicecenter. Derudover er der en rutebilterminal på denne side af sporene.

Odense Banegård Center er et moderne og multifunktionelt transport- og oplevelsescenter, der hver dag besøges af ca. 25.000 gæster. I Odense Banegård Center er der mulighed for at spise, shoppe, gå i biografen, på biblioteket eller skifte transportform.

Odense Banegård Center ejes af ATP Ejendomme, DSB og Odense Kommune.

Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1995.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstre Stationsvej 31, 5000 Odense C
StednavneforkortelseOd
Højdeplacering over havet13,4 meter
GPS koordinater55.401247,10.385481


Billede af Odense Banegård.
Billede af Odense Banegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2022
Download billede



Odense Sydbanegård lå 1,0 km. fra første station.

Odense sydbanegård åbnede den 12. juli 1876 ifm. svendborgbanen - Odense-Svendborg (12. juli 1876 - I drift). I 1906 tilkom Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (den 3. oktober 1906 - den 22. maj 1954).

Odense sydbanegård blev nedlagt den 22. maj 1954 sammen med Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane, og Svendborgbanen blev ved denne lejlighed ført ind på Odense statsbanegård.

Byggeår1876
Åbnet1876.07.12
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. A. W. Haugsted
AdresseVestre Stationsvej 5, 5000 Odense C
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater55.398188,10.376740


Billede af Odense Sydbanegård.
Billede af Odense Sydbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. oktober 2021
Download billede



Fruens Bøge Station (Frs) lå 4,0 km. fra første station.

Fruens Bøge station er i dag kun trinbræt. Stationen blev fredet i 1992.

I starten var stationen kun benyttet til udflugtsmål for området i og omkring Fruens Bøge. Derfor var stationen kun åben fra 1. april til 30. september. Fra 1885 blev stationen åben året rundt.

Stationen servicere i dag Svendborgbanen, men har førhen serviceret Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane (3. oktober 1906 - 22. maj 1954) også.


Byggeår1876
Åbnet1876.07.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. A. W. Haugsted
AdresseFruens Bøge Skov 4, 5250 Odense SV
StednavneforkortelseFrs
Højdeplacering over havet15,0 meter
GPS koordinater55.369699,10.377683


Billede af Fruens Bøge Station.
Billede af Fruens Bøge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. maj 2020
Download billede



Dalum Billetsalgssted (Dls) lå 6,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseHjallesegade 2, 5260 Odense S
StednavneforkortelseDls
Højdeplacering over havet18,5 meter
GPS koordinater55.357301,10.379295


Billede af Dalum Billetsalgssted.
Billede af Dalum Billetsalgssted.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2008
Download billede



Sankt Klemens Station (Scs) lå 8,0 km. fra første station.


Andre navne og stavemåderSFJ: Før 17.08.1938 Sankt Clemens. DSB (Danmarks Rejseforbindelser): I perioden 23.05.1954-29.05.1965 Sankt Klemens bilekspedition, før 03.11.1941 Sankt Clemens, før 13.12.1938 Sanct Clemens, før __.__.19__ Sankt Klemens.
Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseSvenstrupvej 29B, 5260 Odense S
StednavneforkortelseScs
Højdeplacering over havet29,6 meter
GPS koordinater55.341552,10.350767


Billede af Sankt Klemens Station.
Billede af Sankt Klemens Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. oktober 2023
Download billede



Bellinge Station (Bls) lå 10,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseKratholmvej 25, 5260 Odense S
StednavneforkortelseBls
Højdeplacering over havet28,5 meter
GPS koordinater55.328995,10.330794


Billede af Bellinge Station.
Billede af Bellinge Station.
Fotograf: Mathias Dyhr © - Dato: den 3. december 2006




Fangel Station (Fas) lå 12,0 km. fra første station.

Fangel station lå på Odense-Nr.Broby-Faaborg Jernbane, åbnet 1906. En typisk og tiltalende sydfynsk landstationsbygning, der får en usædvanlig skæbne. Banen blev nedlagt i 1954, men bygningen blev bevaret til 1986 som beboelse, hvorefter den omhyggeligt blev demonteret og "pakket ned" med senere genopførelse ved "Den fynske Landsby" i Odense.

Bygningsdelene fra Fangel station har gennem mange år været opmagasineret på Elsesminde i Odense. Under orkanen i 1999 væltede det halvtag, hvorunder bygningsdelene befandt sig, så mursten, brædder, vinduer mv. lå udsat for vind og vejr. Efter en del misforståelser blev der i 2001 opført et nyt halvtag, men med en anden placering. Dette betød, at mange tons byggematerialer måtte ompakkes og flyttes. En opgave, der betød fast arbejde i tre uger for fire medarbejdere i Landsbyen.

Odense museum vil genopføre gamle station i Den Fynske Landsby, men grundet økonomiske årsager, er projektet ikke kommet videre. Det var meningen, man ville lave en stationsby med veterantogskørsel fra Jernbanemuseet ud til Fangel station med udgangspunkt i Svendborgbanen. Men da museet heller ikke har kunnet købe jorden til det, er alle gode planer strandede.

Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
StednavneforkortelseFas
Højdeplacering over havet31,1 meter
GPS koordinater55.311429,10.323685


Billede af Fangel Station - Station er nedrevet, men Fangel Station har ligget her.
Billede af Fangel Station - Station er nedrevet, men Fangel Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008
Download billede



Tuemose Trinbræt (Tus) lå 14,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseTus
Højdeplacering over havet32,6 meter
GPS koordinater55.297838,10.337659


Billede af Tuemose Trinbræt.
Billede af Tuemose Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008
Download billede



Nørre Søby Station (Nss) lå 16,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseRadbyvej 21, 5792 Årslev
StednavneforkortelseNss
Højdeplacering over havet41,0 meter
GPS koordinater55.284848,10.357136


Billede af Nørre Søby Station.
Billede af Nørre Søby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. oktober 2023
Download billede



Allested Station (Ald) lå 19,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseBanevænget 10, 5672 Broby
StednavneforkortelseAld
Højdeplacering over havet35,9 meter
GPS koordinater55.268183,10.324347


Billede af Allested Station.
Billede af Allested Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. oktober 2023
Download billede



Ståby Station (Sys) lå 22,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseKærhaven 10, 5672 Broby
StednavneforkortelseSys
Højdeplacering over havet27,9 meter
GPS koordinater55.250550,10.279153


Billede af Ståby Station.
Billede af Ståby Station.
Fotograf: Mathias Dyhr © - Dato: den 16. marts 2008




Brobyværk Station (Bbv) lå 25,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseKastanievej 8, 5672 Broby
StednavneforkortelseBbv
Højdeplacering over havet27,9 meter
GPS koordinater55.236153,10.256630


Billede af Brobyværk Station.
Billede af Brobyværk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2009
Download billede



Nørre Broby Station (Nøs) lå 27,0 km. fra første station.

Nørre Broby station er nedrevet, men stationen lå omtrent midt på strækningen, hvorfor den havde vandtårn til forsyning af damplokomotiverne. Vandtårnet var opført i samme byggestil som banens bygninger og vandet kom fra en brønd ved tårnet.

Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
Nedrevet1983
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
StednavneforkortelseNøs
Højdeplacering over havet28,1 meter
GPS koordinater55.250112,10.228950


Billede af Nørre Broby Station - Station er nedrevet, men Nørre Broby Station har ligget her.
Billede af Nørre Broby Station - Station er nedrevet, men Nørre Broby Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2009
Download billede



Ernebjerg Holdeplads lå 29,0 km. fra første station.

Ernebjerg holdeplads opførtes som vogterhus (DSB-type) ved banens åbning. Fra starten solgte baneformandens kone billetter i begrænset omfang. Der var ingen ventesal og kontor, de rejsende måtte stå ude i al slags vejr for at vente på toget. I 1910 blev huset forsynet med en tilbygning ud mod banen, hvor der blev plads til de ønskede lokaler.

Byggeår1905
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseAssensvej 23, 5672 Broby
Højdeplacering over havet35,8 meter
GPS koordinater55.232945,10.194941


Billede af Ernebjerg Holdeplads.
Billede af Ernebjerg Holdeplads.
Fotograf: Mathias Dyhr © - Dato: den 11. juni 2005




Trunderup Station (Tps) lå 32,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseTrunderupvej 40, 5683 Haarby
StednavneforkortelseTps
Højdeplacering over havet57,6 meter
GPS koordinater55.218717,10.162794


Billede af Trunderup Station.
Billede af Trunderup Station.
Fotograf: Mathias Dyhr © - Dato: den 11. juni 2005




Jordløse Station (Jos) lå 36,0 km. fra første station.


Byggeår1905
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseStationsvej 17, 5683 Haarby
StednavneforkortelseJos
Højdeplacering over havet70,5 meter
GPS koordinater55.196837,10.151561


Billede af Jordløse Station.
Billede af Jordløse Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. oktober 2023
Download billede



Håstrup Station (Hås) lå 39,0 km. fra første station.

Bygningen var af den mindre type som i Millinge og Stensgård. Læssesporet lå på den samme side af banen som stationsbygningen.

Stationen er i dag en af de bedst bevarede stationer på strækningen.

Byggeår1905
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseBanevej 8, 5600 Faaborg
StednavneforkortelseHås
Højdeplacering over havet46,0 meter
GPS koordinater55.172814,10.186857


Billede af Håstrup Station.
Billede af Håstrup Station.
Fotograf: Mathias Dyhr © - Dato: den 9. juni 2005




Stensgaard Station (Sss) lå 44,0 km. fra første station.


Byggeår1904
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseAssensvej 371, 5642 Millinge
StednavneforkortelseSss
Højdeplacering over havet14,1 meter
GPS koordinater55.137791,10.175808


Billede af Stensgaard Station.
Billede af Stensgaard Station.
Fotograf: Mathias Dyhr © - Dato: den 12. juni 2005




Millinge Station (Mis) lå 46,0 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.10.06
Nedlagt1954.05.22
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Emanuel Kjær Monberg
AdresseStålbjergvænget 1, 5642 Millinge
StednavneforkortelseMis
Højdeplacering over havet23,8 meter
GPS koordinater55.129719,10.211529


Billede af Millinge Station.
Billede af Millinge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. oktober 2023
Download billede



Faaborg Station (Få) var Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane's endestation og lå 51,3 km. fra første station.

Faaborg station fungerede som endestation for de 3 jernbaner: Odense-Nørre Broby-Faaborg (ONFJ), Svendborg-Faaborg (SFB) og Ringe-Faaborg Banen (RFB).

Faaborg Station er tegnet af arkitekt N.P.C. Holsøe og blev opført i 1882, bygget efter lettere tilpassede tegninger af Aarhus Østbanegård (Aarhus Ø).

Andre navne og stavemåderFør 02.06.1957 Faaborg, hvor navnet skiftede til Fåborg - i dag staves byden både Faaborg og Fåborg.
Byggeår1882
Åbnet1882.04.01
Nedlagt1962.05.27
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBanegårdspladsen 2A, 5600 Faaborg
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet1,8 meter
GPS koordinater55.093784,10.245330


Billede af Faaborg Station.
Billede af Faaborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2020
Download billede



Litteratur for: Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Odense-Nr. Broby-Fåborg banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odense-Nr. Broby-Fåborg banen
Lars Viinholt-Nielsen
1993
128
Århus
SFJ-bøger
87-984810-0-2