Aalborg-Hadsund Jernbane - operatør: APB (Oprindelig: AHJ)



Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ): En Privatbane i Østlige Himmerland

Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ) var en privatbane, der opererede mellem Aalborg og Hadsund i det østlige Himmerland fra 1900 til 1969. I Aalborg blev banen ofte omtalt som "Hadsundbanen," men dette navn kunne være forvirrende, da det også blev brugt om Randers-Hadsund Jernbane i Randers. Banen blev også kærligt kaldt "Hadsund-Peter", et øgenavn, som blev brugt om begge jernbaner.

Anlæggelsen og Driftssamarbejdet

Aalborg-Hadsund Jernbane var den sidste af de privatbaner, der blev anlagt fra Aalborg. Ligesom Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane (ANSB) var den en del af den store jernbanelov fra 1894, og koncessionen blev udstedt den 20. maj 1897. Eneretshaverne kunne ifølge loven vælge at anlægge banerne som smalsporede (ned til 1.000 mm), men Aalborg-Hadsund blev anlagt som normalsporet (1.435 mm), formentlig for at muliggøre samarbejde med Randers-Hadsund Jernbane, som allerede i 1883 var anlagt som normalsporet.

Alle tre jernbaneselskaber i Aalborg indgik fra starten i et driftssamarbejde, som fra 1902 blev kendt som Nordjyllands Forenede Privatbaner og senere Aalborg Privatbaner (APB). Indtil den 8. december 1902, hvor Aalborgs nye banegård stod færdig, udgik togene fra privatbanernes fælles godsbanegård.

Stationer og Udvidelser

I Hadsund endte togene på Hadsund Nord Station, mens Randers-Hadsund Jernbane havde sin endestation på Hadsund Syd Station, da der endnu ikke var en fast forbindelse over Mariager Fjord. Fra 1904, hvor Hadsundbroen blev indviet, fortsatte Aalborg-togene til Hadsund Syd. Efter en ombygning af broen i 1927 blev ruterne dog ændret, så Randers-togene fra sommerkøreplanen 1928 fortsatte over Mariager Fjord og fik endestation på Hadsund Nord sammen med Aalborg-togene.

Jernbaneloven af 1918 og Fremtidige Planer

Den store jernbanelov fra 1918 indeholdt planer om en tværbane fra Arden til et punkt – senere konkretiseret til Bælum – på Aalborg-Hadsund Jernbane, muligvis videre til Øster Hurup. Der var også planer om en sidebane fra Skelund til Als, eventuelt videre til Øster Hurup. Disse projekter var en del af større planer om at skabe en havn i Øster Hurup, som skulle have dampskibsforbindelse med Hundested og betjene det meste af Himmerland via tilsluttende jernbaner. Selvom mange af disse projekter aldrig blev realiseret, kom Aars-Arden-Øster Hurup Jernbane længere i processen end de fleste, idet der blev udstedt eneretsbevilling, og banen blev udstukket og besigtiget.

Hadsund Egnsmuseum findes en fast udstilling om Aalborg-Hadsund Jernbane og Randers-Hadsund Jernbane, der giver indblik i banernes historie og betydning for området.


Vigtige stamdata for Aalborg-Hadsund Jernbane

Jernbanens længde i km 56,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 13. april 1894
BaneforkortelseAHJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1897.05.20
Jernbanen åbnet1900.12.02
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.03.31
Jernbanen nedlagt1969.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt17,5 kg/m, fra 1933 forstærket til 24,39 eller 31,16 eller 32 eller 33,4 kg/m
BallastGrus - fra 1942 Skærveballast
Max stigning10 ‰
Kurveradius376,6 meter
Hastighed max70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Aalborg-Hadsund Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1915.04.011969.03.31Aalborg PrivatbanerAPB
1902.10.161915.04.01Nordjyllands Forenede Privatbaner, senere APBNFP
1900.12.021902.10.16Aalborg-Hadsund JernbaneAHJ


Aalborg-Hadsund Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetAalborg Station (Ab)0,0 km
Stedet er fotograferetGug Station4,5 km
Stedet er fotograferetLundergaarde Trinbræt med Sidespor6,5 km
Stedet er fotograferetGistrup Station8,7 km
Stedet er fotograferetKlarup Station (Kup)12,4 km
Stedet er fotograferetStranderholm Trinbræt14,1 km
Stedet er fotograferetStorvorde Station16,6 km
Stedet er fotograferetSejlflod Station (Sf)18,3 km
Stedet er fotograferetGudumholm Station (Gn)20,6 km
Stedet er fotograferetPalsgaard Trinbræt21,9 km
Stedet er fotograferetLouisendal Trinbræt23,1 km
Stedet er fotograferetVaarst Station25,5 km
Lindenborg Aa Trinbræt27,7 km
Stedet er fotograferetKomdrup Trinbræt29,8 km
Stedet er fotograferetKongerslev Station32,2 km
Randrup Trinbræt34,9 km
Bjerregaardene Trinbræt36,0 km
Stedet er fotograferetBælum Station40,0 km
Stedet er fotograferetSolbjerg By Trinbræt42,8 km
Stedet er fotograferetSolbjerg (Himmerland) Station44,1 km
Stedet er fotograferetVeddum Station47,6 km
Stedet er fotograferetSkelund Station49,1 km
Stedet er fotograferetHøgholt Trinbræt50,8 km
Visborg Station53,9 km
Stedet er fotograferetHadsund Nord Station (Hds)56,3 km


Banekort over Aalborg-Hadsund Jernbane

Banekort fra Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ).
Banekort fra Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 10. november 2011 - LINK til kilde.


Aalborg Station (Ab) var Aalborg-Hadsund Jernbane banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen. 

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:
Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt: 
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.

Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006


Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021
Download billede



Gug Station lå 4,5 km. fra første station.

Gug Station er opført i 1899 og var station på Hadsundbanen indtil denne blev nedlagt i 1969. Spejdertroppen Hardeknud holder i dag til på stationen. Gug Station blev i 1990'erne benyttet af Limfjordsbanen som stoppested. Vest for Gug Station var der indtil 2004 et stikspor til en rampe, men blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det Varehus, som lå ved stationen er i dag nedrevet.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseGammel Vissevej 3C, 9210 Aalborg SØ
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater57.005336,9.926770


Billede af Gug Station.
Billede af Gug Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Lundergaarde Trinbræt med Sidespor lå 6,5 km. fra første station.

Lundergaarde Trinbræt havde sidespor og læsseanlæg for Gug Kalkværks tipvognsbane.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet6,3 meter
GPS koordinater56.99799458659647,9.956724198539366


Billede af Lundergaarde Trinbræt med Sidespor.
Billede af Lundergaarde Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1952-1967 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lundergaarde Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1952-1967 -
Person: Bygningsnavn: Gug Kalkværk A/S
Sted: Danmark, Jylland, Aalborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1952-1967
Note: Id: AAL_006e.tif




Gistrup Station lå 8,7 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1976
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet11,0 meter
GPS koordinater56.997620,9.991626


Billede af Gistrup Station.
Billede af Gistrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gistrup Station.

Titel: Pakhusvej 6 - 1959 -
Person: Bernh. Madsen
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gistrup
Vejnavn: Pakhusvej
Husnummer: 6
Lokalitet: Postnummer: 9260
By: Gistrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05242_021.tif




Klarup Station (Kup) lå 12,4 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdressePostvej 7, 9270 Klarup
StednavneforkortelseKup
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater57.012572,10.043503


Billede af Klarup Station.
Billede af Klarup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Stranderholm Trinbræt lå 14,1 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,7 meter
GPS koordinater57.015377,10.069332


Billede af Stranderholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Stranderholm Trinbræt har ligget her.
Billede af Stranderholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Stranderholm Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Storvorde Station lå 16,6 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet8,2 meter
GPS koordinater57.001539780490994,10.101832771870084


Billede af Storvorde Station.
Billede af Storvorde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Storvorde Station.

Titel: - 1950 - Storvorde Station
Person: Bygningsnavn: Storvorde Station
Sted: Danmark, Jylland, Storvorde
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: tæt på 5
Lokalitet: Postnummer: 9280
By: Storvorde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05545_015.tif




Sejlflod Station (Sf) lå 18,3 km. fra første station.

Sejlflod Station åbnede sammen med Hadsundbanen (Aalborg-Hadsund) den 1. december 1900. Hvor de andre stationer på Hadsundbanen var tegnet af arkitekt Paul Severin Arved Paulsen, er stationsbygningen til Sejlflod Station tegnet af en anden arkitekt og i en anden stil. Stationsbygningen er bevaret på Søndre Bygade 17A og benyttes af FDF. Banen er bevaret gennem Sejlflod, og man kan cykle på det nedlagte banetracé fra Banevænget til Storvorde mod nord og Gudumholm mod syd.

Byen Sejlflod har i tidligere tider heddet "Sejlflo". Ved kommunalreformen i 1970 blev Sejlflod Kommune navngivet efter landsbyen, fordi den lå midt mellem kommunens to største byer Storvorde og Gudumholm. Ved kommunalreformen i 2007 indgik Sejlflod Kommune i Aalborg Kommune. Sejlflod er en landsby i Himmerland, beliggende umiddelbart syd for Storvorde og vokset sammen med den, så indbyggertallet opgøres samlet under Storvorde. Sejlflod ligger i Sejlflod Sogn, og Sejlflod Kirke ligger højt placeret og centralt i landsbyen. Sejlflod er en landsby der er præget af mange landejendomme, da landbruget har været hovederhverv. Der er enkelte nye huse, men generelt er byggestilen blandet, men der er større udstykninger på vej (Kildebækhøj), som ca. vil fordoble antallet af indbyggere i Sejlflod.

I banens sidste år var Sejlflod Station nedrykket til trinbræt, men havde trods nedsættelse til trinbræt stadig krydsnings- og overhalingsspor udfor stationsbygningen. Ved læssevejen overfor Sejlflod Station var en lille rampe for læsning af svin og kvæg.

Byggeår1898
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSøndre Bygade 17A, 9280 Storvorde
StednavneforkortelseSf
Højdeplacering over havet2,6 meter
GPS koordinater56.986504,10.106232


Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Gudumholm Station (Gn) lå 20,6 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdressePostvej 10, 9280 Storvorde
StednavneforkortelseGn
Højdeplacering over havet4,7 meter
GPS koordinater56.96685567828461,10.100117690012695


Billede af Gudumholm Station.
Billede af Gudumholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Palsgaard Trinbræt lå 21,9 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,7 meter
GPS koordinater56.956004,10.097600


Billede af Palsgaard Trinbræt.
Billede af Palsgaard Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Palsgaard Trinbræt.

Titel: - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gudumlund, Vårst
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H12958_029.tif




Louisendal Trinbræt lå 23,1 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,5 meter
GPS koordinater56.945329,10.089726


Billede af Louisendal Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Louisendal Trinbræt har ligget her.
Billede af Louisendal Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Louisendal Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Vaarst Station lå 25,5 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.935141,10.057090


Billede af Vaarst Station.
Billede af Vaarst Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vaarst Station.

Titel: Vaarst
Person: Bygningsnavn: -
Sted: Danmark, Jylland, Vaarst
Vejnavn: -
Husnummer: -
Lokalitet: Vaarst
Postnummer: 9260
By: Gistrup
Sogn: Gunderup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H05712_030.tif




Lindenborg Aa Trinbræt lå 27,7 km. fra første station.


Byggeår1928
Åbnet1928.09.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater56.917903,10.067485




Komdrup Trinbræt lå 29,8 km. fra første station.

Komdrup Station lå ca. 700 meter nord øst for landsbyen Komdrup i Himmerland, som i 2008 var med 73 indbyggere og hørte under Aalborg Kommune i Region Nordjylland. Komdrup by ligger i Komdrup Sogn Komdrup Kirke ligger i landsbyens sydøstlige udkant, og er en lille middelalderkirke uden tårn, placeret på dens højeste punkt i landsbyen. Komdrup er beliggende på et blødt bakkedrag, der fra sydøst skråner ned mod engområdet omkring Skibsted Å mod vest.

Komdrup Station og Komdrup by vedblev med at ligge øde og fik ingen trafikal betydning da byen ikke udvikledes sig nævneværdig efter tilkomst af Komdrup Station – det var byen Kongerslev ca. 2 km sydøst for Komdrup, som udviklede sig efter de fik station samtidig med Komdrup.

Komdrup er koncentreret omkring den gamle korsvej, hvor den primære bebyggelse er på landevejens nordside. Der er blandet bebyggelse med mindre husmandssteder og ældre landarbejderhuse, primært med kalkede facader og eternittage. Desuden er der enkelte nyere parcelhuse. I byens udkanter findes landbrug i drift. Komdrup har desuden et forsamlingshus og et vandværk.

Under 1. verdenskrig blev der ca. 1 km nordvest for Komdrup Station etableret et sidespor ud til tørvegravene på Refsnæs Kær og ca. 200 meter sydøst for Komdrup Station lavet et sidespor til en lille grusgrav. De sidste årtier af Hadsundbanens drift blev benyttet grusgraven til hensætning af udrangeret materiel.

Komdrup Station blev nedrevet i 1995 efter en brand og der er i dag anlagt en lille primitiv lejrplads på det oprindelige stationsområde. Retiraderne ved Komdrup Station overlevede som garage, hvor der var sat en port i bygningen og indmaden er ryddet ud. I 2005 fremstod Retiraderne forfaldne og er blevet nedrevet på et tidspunkt derefter.

Fra Komdrup gik Hadsundbanen til Kongerslev Station, hvor der i 1957 syd for Kongerslev Station blev anlagt et sidesporsanlæg til Pindstrup Mosebrug, der frem til lukningen af Hadsundbanen afsendte omkring 6.000-7.000 tons gods årligt.

Byggeår1905
Åbnet1967
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1995 stationsbygningen og retiraden engang efter 2005.
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet10,3 meter
GPS koordinater56.9030698014397,10.091510568873412


Billede af Komdrup Trinbræt.
Billede af Komdrup Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Komdrup Trinbræt.

Titel: - 1964 - Komdrup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Komdrup
Vejnavn: Østergårdsvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Postnummer: 9293
By: Kongerslev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1964
Note: Id: AAL_02690_039.tif




Kongerslev Station lå 32,2 km. fra første station.

Kongerslev er en by i Himmerland og havde i 2021 1.341 indbyggere og hører til Aalborg Kommune og ligger i Region Nordjylland.

Kongerslev hører til Sønder Kongerslev Sogn. Sønder Kongerslev Kirke ligger i den sydlige del af byen på en af bakkerne i det stærkt kuperede terræn, der omgiver byen. Kirken er opført i år 1550 og er meget speciel med det ottekantede tårn med et pyramideagtigt tag.

Kongerslev fik station på Hadsundbanen ved banens åbning den 1. december 1900. I starten var der 3 tog i hver retning og det tog 1 time og 40 minutter at kommer med toget til Aalborg og 1 time og 20 minutter med toget til Hadsund. Kongerslev Station var med læssespor og svinefold samt stikspor til enderampe fra starten.

Kongerslev var en af de større stationer midt på Hadsundbanen, og i Kongerslev var der bomme ved Kongensgade og Danmarksgade. I starten trak en "bomdame" bommene ud, men senere kunne bommene sænkes og hejses med vindere ved stationen.

At Kongerslev fik station og jernbane, resulterede i, at der kom nye virksomheder i Kongerslev. Der blev opført et gæstgiveri i 1900 og et afholdshotel i 1910. Gæstgiveriet havde alkoholbevilling og fik så stor en succes, at der i 1907 blev tilbygget en førstesal med nye værelser og gæstgiveriet skiftede navn til Kongerslev Hotel.

Kongerslev havde i 1901 Kirke, Præstegård, Skole, lægebolig, jordemoderhus, missionshus, telefoncentral, Andelsmejeriet Neptun, Jernbane- og Telegrafstation. Da Kongerslev var på sit højeste, var der mange forretninger: én brugsforening, 3-4 købmænd, 3 bagere/konditorier, 2 møbelhandlere, karetmagere og 2 smedjer. Kort efter åbningen af Kongerslev Station kom de første bebyggelser nord for Hadsundbanen.

Frem til 1908 var der et stort ugentligt kreaturmarked i Kongerslev foran stationen og senere over mod N. P. Gravesensgade. Her blev der også indsamlet kreaturer og svin til slagterierne i Aalborg og Hadsund.

Kongerslev fik gadelamper opsat i 1927 og de større veje i Kongerslev blev asfalteret i 1938.

Kongerslev Station fik i 1944 anlagt en drejeskive på stationen da godstog, under krigen, kørte i døgndrift med tørv fra Vildmosen til Aalborgs energiforsyning og cementfabrikker.

Pindstrup Mosebrug startede i 1954 en briketfabrik og i 1956 en spagnumfabrik, der eksporterede havespagnum til Tyskland og USA. Kongerslev Station, fik i 1957 anlagt et sidesporsanlæg til Pindstrup Mosebrug, der frem til lukningen af Hadsundbanen, afsendte omkring 6.000-7.000 tons gods årligt.

Hadsundbanen lukkede den 31. marts 1969 og i dag er Kongerslev Station nedrevet, men navnet Jernbanegade minder om, hvor stationen lå og der er i dag bygget ældreboliger på stationsområdet.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet22,1 meter
GPS koordinater56.887091,10.115163


Billede af Kongerslev Station - Station er nedrevet, men Kongerslev Station har ligget her.
Billede af Kongerslev Station - Station er nedrevet, men Kongerslev Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Randrup Trinbræt lå 34,9 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.865108,10.114893




Bjerregaardene Trinbræt lå 36,0 km. fra første station.

Bjerregaardene Trinbræt skiftede navn i 1964 til Bjerregaard.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,4 meter
GPS koordinater56.852533,10.098197




Bælum Station lå 40,0 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseStationsvej 1, 9574 Bælum
Højdeplacering over havet18,3 meter
GPS koordinater56.828642732416455,10.123847271243632


Billede af Bælum Station.
Billede af Bælum Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bælum Station.

Titel: Østergade 18A - Mejeriet Marienborg - 1964 -
Person: bestyrer Lars Jensen
Bygningsnavn: Mejeriet Marienborg
Sted: Danmark, Jylland, Bælum, Lille Brøndum
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 18A
Lokalitet: Postnummer: 9574
By: Bælum
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H12966_009.tif




Solbjerg By Trinbræt lå 42,8 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,2 meter
GPS koordinater56.80748127052716,10.136777385746614


Billede af Solbjerg By Trinbræt.
Billede af Solbjerg By Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Solbjerg By Trinbræt.

Titel: Wiffertsholmvej 24 - 1946 -
Person: L. Kragh
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Bælum
Vejnavn: Wiffertsholmvej
Husnummer: 24
Lokalitet: Solbjerg
Postnummer: 9574
By: Bælum
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946
Note: Id: L01360_012.tif




Solbjerg (Himmerland) Station lå 44,1 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseHurupvej 15, 9574 Bælum
Højdeplacering over havet27,5 meter
GPS koordinater56.799706,10.153283


Billede af Solbjerg (Himmerland) Station.
Billede af Solbjerg (Himmerland) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Solbjerg (Himmerland) Station.

Titel: - 1959 - Solbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Solbjerg Station
Sted: Danmark, Jylland, Lille Brøndum
Vejnavn: Hurupvej
Husnummer: 15
Lokalitet: Solbjerg St.
Postnummer: 9574
By: Bælum
Sogn: Solbjerg
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07757_001.tif




Veddum Station lå 47,6 km. fra første station.

Veddum startede som trinbræt og fik fra 1905 station, de sidste år var betjeningen ekspeditricestation.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVeddum Hovedgade 70, 9560 Hadsund
Højdeplacering over havet8,7 meter
GPS koordinater56.773500,10.182049


Billede af Veddum Station.
Billede af Veddum Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Veddum Station.

Titel: Kærvej 1 - 1955 -
Person: Anders Thorsen
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Veddum
Vejnavn: Kærvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Veddum
Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Skelund
Matrikelnummer: 2p Veddum by
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06948_034b.tif




Skelund Station lå 49,1 km. fra første station.

Mandag den 23. februar 2015, startede nedrivningen af den gamle stationsbygning og det tilhørende udhus/retirader.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet2015 (Februar)
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseIdrætsvej 8, 9560 Hadsund
Højdeplacering over havet6,8 meter
GPS koordinater56.760692,10.188983


Billede af Skelund Station.
Billede af Skelund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skelund Station.

Titel: - 1958 - Skelund Station
Person: Bygningsnavn: Skelund Station
Sted: Danmark, Jylland, Skelum
Vejnavn: Idrætsvej
Husnummer: 8
Lokalitet: Skelund
Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02633_001.tif




Høgholt Trinbræt lå 50,8 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,3 meter
GPS koordinater56.744878,10.187201


Billede af Høgholt Trinbræt.
Billede af Høgholt Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Høgholt Trinbræt.

Titel: Alsvej 90 - Høgholt - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Høgholt
Sted: Alsvej 90, Visborg, 9560 Hadsund
Vejnavn: Alsvej
Husnummer: 90
Lokalitet: Visborg
Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Visborg
Matrikelnummer: 1p, Visborggård Hgd., Visborg
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00445_029.tif




Visborg Station lå 53,9 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseSignalvej 8, 9560 Hadsund
Højdeplacering over havet14,2 meter
GPS koordinater56.731776,10.147302




Hadsund Nord Station (Hds) var Aalborg-Hadsund Jernbane's endestation og lå 56,3 km. fra første station.

Hadsund Nord banegård opførtes som Aalborg-Hadsund Jernbanes endestation i 1900. Forholdet med endestation fik et noget pudsigt forløb gennem tiden, for da den første Hadsundbro åbnedes i 1904, førtes Aalborgtogene til Randers-Hadsund Jernbanes endestation, Hadsund Syd.

Da en ny bro blev taget i brug i 1928, var det Randerstogene, som førtes til Hadsund Nord, der således blev endestation for begge baner. Disse nedlagdes begge i 1969 og stationsbygningen blev nedrevet i 1984, hvor en ny rutebilstation blev opført på stedet.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1984
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseHds
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater56.717203,10.118296


Postkort med Hadsund Nord Station.
Postkort med Hadsund Nord Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1932.01.07 (Postgået)


Noter til: Postkort med Hadsund Nord Station.

S Worup Hadsund - Eneret




Litteratur for: Aalborg-Hadsund Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900
Heino Wessel Hansen
2000
71

Lokalhistoriske foreninger i Hadsund kommune
87-988211-0-5
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3