Aalborg-Hadsund Jernbane (APB)


Enkelte steder står denne jernbane opført som Randers - Aalborg Jernbane. Banen var dog anlagt og ejet af et selvstændigt selskab - A/S Aalborg Hadsund Jernbaneselskab. Det lykkedes forholdsvis hurtigt at få etableret banen. Den kom på jernbaneloven af 8. maj 1894 og staten bidrog til banens anlæg med 50 procent. Allerede 3 år senere blev der tildelt koncession med det for 1894 loven gældende generelle vilkår, d.v.s. med koncessionsudløb 1. januar 1990. Ligeledes ome en betingelse i loven var at banen skulle åbnes senest den 1. april 1904.

Der findes på Hadsund Egnsmuseum en fast udstilling om Aalborg - Hadsund Jernbane og Randers - Hadsund Jernbane.

Vigtige stamdata for Aalborg-Hadsund Jernbane (APB)

Jernbanens længde i km 56,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 13. april 1894
BaneforkortelseAPB
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1897.05.20
Jernbanen åbnet1900.12.02
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.03.31
Jernbanen nedlagt1969.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt17,5 kg/m, fra 1933 forstærket til 24,39 eller 31,16 eller 32 eller 33,4 kg/m
BalastGrus - fra 1942 Skærveballast
Max stigning10 ‰
Kurveradius376,6 meter
Hastighed max70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Aalborg-Hadsund Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1915.04.011969.03.31Aalborg PrivatbanerAPB
1902.10.161915.04.01Nordjyllands Forenede Privatbaner, senere APBNFP
1900.12.021902.10.16Aalborg-Hadsund JernbaneAHJ

Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ) havde følgende stationer

Banekort over Aalborg-Hadsund Jernbane (APB)

Banekort fra Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ).
Banekort fra Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ). - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.11.10 - LINK til kilde.

Aalborg Station (Ab) var Aalborg-Hadsund Jernbane banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen.

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:

• Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
• Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
• Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg.
• Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:

• Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
• Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
• Hvalpsund den 1. april 1969.
• Hadsundbanen den 1. april 1969.

Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.


Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højde placering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006
Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.09.25 09:58:49

Kort over Aalborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Aalborg Station

Historisk kort over Aalborg Station
Aalborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseGammel Vissevej 3C, 9210 Aalborg SØ
Højde placering over havet7,1 meter
GPS koordinater57.005336,9.926770
Gug Station.
Gug Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23 15:15:20

Kort over Gug Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gug Station

Historisk kort over Gug Station
Gug Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet6,6 meter
GPS koordinater56.997965,9.955834
Kort over Lundergaarde Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lundergaarde Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Lundergaarde Trinbræt med Sidespor
Lundergaarde Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1976
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højde placering over havet11,0 meter
GPS koordinater56.997620,9.991626
Kort over Gistrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gistrup Station

Historisk kort over Gistrup Station
Gistrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdressePostvej 7, 9270 Klarup
StednavneforkortelseKup
Højde placering over havet5,0 meter
GPS koordinater57.012572,10.043503
Kort over Klarup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Klarup Station

Historisk kort over Klarup Station
Klarup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet4,7 meter
GPS koordinater57.015377,10.069332
Kort over Stranderholm Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stranderholm Trinbræt

Historisk kort over Stranderholm Trinbræt
Stranderholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højde placering over havet8,2 meter
GPS koordinater57.001328,10.101812
Kort over Storvorde Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Storvorde Station

Historisk kort over Storvorde Station
Storvorde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sejlflod Station (Sf) lå 18,3 km. fra første station.

Sejlflod Station åbnede sammen med Hadsundbanen (Aalborg-Hadsund) den 1. december 1900. Hvor de andre stationer på Hadsundbanen var tegnet af arkitekt Paul Severin Arved Paulsen, er stationsbygningen til Sejlflod Station tegnet af en anden arkitekt og i en anden stil. Stationsbygningen er bevaret på Søndre Bygade 17A og benyttes af FDF. Banen er bevaret gennem Sejlflod, og man kan cykle på det nedlagte banetracé fra Banevænget til Storvorde mod nord og Gudumholm mod syd.

Byen Sejlflod har i tidligere tider heddet "Sejlflo". Ved kommunalreformen i 1970 blev Sejlflod Kommune navngivet efter landsbyen, fordi den lå midt mellem kommunens to største byer Storvorde og Gudumholm. Ved kommunalreformen i 2007 indgik Sejlflod Kommune i Aalborg Kommune. Sejlflod er en landsby i Himmerland, beliggende umiddelbart syd for Storvorde og vokset sammen med den, så indbyggertallet opgøres samlet under Storvorde. Sejlflod ligger i Sejlflod Sogn, og Sejlflod Kirke ligger højt placeret og centralt i landsbyen. Sejlflod er en landsby der er præget af mange landejendomme, da landbruget har været hovederhverv. Der er enkelte nye huse, men generelt er byggestilen blandet, men der er større udstykninger på vej (Kildebækhøj), som ca. vil fordoble antallet af indbyggere i Sejlflod.

I banens sidste år var Sejlflod Station nedrykket til trinbræt, men havde trods nedsættelse til trinbræt stadig krydsnings- og overhalingsspor udfor stationsbygningen. Ved læssevejen overfor Sejlflod Station var en lille rampe for læsning af svin og kvæg.


Byggeår1898
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSøndre Bygade 17A, 9280 Storvorde
StednavneforkortelseSf
Højde placering over havet2,6 meter
GPS koordinater56.986504,10.106232
Kort over Sejlflod Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sejlflod Station

Historisk kort over Sejlflod Station
Sejlflod Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdressePostvej 10, 9280 Storvorde
StednavneforkortelseGn
Højde placering over havet4,7 meter
GPS koordinater56.96685567828461,10.100117690012695
Kort over Gudumholm Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gudumholm Station

Historisk kort over Gudumholm Station
Gudumholm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet7,7 meter
GPS koordinater56.956004,10.097600
Kort over Palsgaard Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Palsgaard Trinbræt

Historisk kort over Palsgaard Trinbræt
Palsgaard Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet7,5 meter
GPS koordinater56.945329,10.089726
Kort over Louisendal Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Louisendal Trinbræt

Historisk kort over Louisendal Trinbræt
Louisendal Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højde placering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.935141,10.057090
Kort over Vaarst Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vaarst Station

Historisk kort over Vaarst Station
Vaarst Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1928
Åbnet1928.09.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet3,0 meter
GPS koordinater56.917903,10.067485
Kort over Lindenborg Aa Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lindenborg Aa Trinbræt

Historisk kort over Lindenborg Aa Trinbræt
Lindenborg Aa Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Komdrup Trinbræt lå 29,8 km. fra første station.

Komdrup Station lå ca. 700 meter nord øst for landsbyen Komdrup i Himmerland, som i 2008 var med 73 indbyggere og hørte under Aalborg Kommune i Region Nordjylland. Komdrup by ligger i Komdrup Sogn Komdrup Kirke ligger i landsbyens sydøstlige udkant, og er en lille middelalderkirke uden tårn, placeret på dens højeste punkt i landsbyen. Komdrup er beliggende på et blødt bakkedrag, der fra sydøst skråner ned mod engområdet omkring Skibsted Å mod vest.

Komdrup Station og Komdrup by vedblev med at ligge øde og fik ingen trafikal betydning da byen ikke udvikledes sig nævneværdig efter tilkomst af Komdrup Station – det var byen Kongerslev ca. 2 km sydøst for Komdrup, som udviklede sig efter de fik station samtidig med Komdrup.

Komdrup er koncentreret omkring den gamle korsvej, hvor den primære bebyggelse er på landevejens nordside. Der er blandet bebyggelse med mindre husmandssteder og ældre landarbejderhuse, primært med kalkede facader og eternittage. Desuden er der enkelte nyere parcelhuse. I byens udkanter findes landbrug i drift. Komdrup har desuden et forsamlingshus og et vandværk.

Under 1. verdenskrig blev der ca. 1 km nordvest for Komdrup Station etableret et sidespor ud til tørvegravene på Refsnæs Kær og ca. 200 meter sydøst for Komdrup Station lavet et sidespor til en lille grusgrav. De sidste årtier af Hadsundbanens drift blev benyttet grusgraven til hensætning af udrangeret materiel.

Komdrup Station blev nedrevet i 1995 efter en brand og der er i dag anlagt en lille primitiv lejrplads på det oprindelige stationsområde. Retiraderne ved Komdrup Station overlevede som garage, hvor der var sat en port i bygningen og indmaden er ryddet ud. I 2005 fremstod Retiraderne forfaldne og er blevet nedrevet på et tidspunkt derefter.

Fra Komdrup gik Hadsundbanen til Kongerslev Station, hvor der i 1957 syd for Kongerslev Station blev anlagt et sidesporsanlæg til Pindstrup Mosebrug, der frem til lukningen af Hadsundbanen afsendte omkring 6.000-7.000 tons gods årligt.


Byggeår1905
Åbnet1967
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1995 stationsbygningen og retiraden engang efter 2005.
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højde placering over havet10,3 meter
GPS koordinater56.9030698014397,10.091510568873412
Kort over Komdrup Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Komdrup Trinbræt

Historisk kort over Komdrup Trinbræt
Komdrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kongerslev Station lå 32,2 km. fra første station.

Kongerslev er en by i Himmerland og havde i 2021 1.341 indbyggere og hører til Aalborg Kommune og ligger i Region Nordjylland.

Kongerslev hører til Sønder Kongerslev Sogn. Sønder Kongerslev Kirke ligger i den sydlige del af byen på en af bakkerne i det stærkt kuperede terræn, der omgiver byen. Kirken er opført i år 1550 og er meget speciel med det ottekantede tårn med et pyramideagtigt tag.

Kongerslev fik station på Hadsundbanen ved banens åbning den 1. december 1900. I starten var der 3 tog i hver retning og det tog 1 time og 40 minutter at kommer med toget til Aalborg og 1 time og 20 minutter med toget til Hadsund. Kongerslev Station var med læssespor og svinefold samt stikspor til enderampe fra starten.

Kongerslev var en af de større stationer midt på Hadsundbanen, og i Kongerslev var der bomme ved Kongensgade og Danmarksgade. I starten trak en "bomdame" bommene ud, men senere kunne bommene sænkes og hejses med vindere ved stationen.

At Kongerslev fik station og jernbane, resulterede i, at der kom nye virksomheder i Kongerslev. Der blev opført et gæstgiveri i 1900 og et afholdshotel i 1910. Gæstgiveriet havde alkoholbevilling og fik så stor en succes, at der i 1907 blev tilbygget en førstesal med nye værelser og gæstgiveriet skiftede navn til Kongerslev Hotel.

Kongerslev havde i 1901 Kirke, Præstegård, Skole, lægebolig, jordemoderhus, missionshus, telefoncentral, Andelsmejeriet Neptun, Jernbane- og Telegrafstation. Da Kongerslev var på sit højeste, var der mange forretninger: én brugsforening, 3-4 købmænd, 3 bagere/konditorier, 2 møbelhandlere, karetmagere og 2 smedjer. Kort efter åbningen af Kongerslev Station kom de første bebyggelser nord for Hadsundbanen.

Frem til 1908 var der et stort ugentligt kreaturmarked i Kongerslev foran stationen og senere over mod N. P. Gravesensgade. Her blev der også indsamlet kreaturer og svin til slagterierne i Aalborg og Hadsund.

Kongerslev fik gadelamper opsat i 1927 og de større veje i Kongerslev blev asfalteret i 1938.

Kongerslev Station fik i 1944 anlagt en drejeskive på stationen da godstog, under krigen, kørte i døgndrift med tørv fra Vildmosen til Aalborgs energiforsyning og cementfabrikker.

Pindstrup Mosebrug startede i 1954 en briketfabrik og i 1956 en spagnumfabrik, der eksporterede havespagnum til Tyskland og USA. Kongerslev Station, fik i 1957 anlagt et sidesporsanlæg til Pindstrup Mosebrug, der frem til lukningen af Hadsundbanen, afsendte omkring 6.000-7.000 tons gods årligt.

Hadsundbanen lukkede den 31. marts 1969 og i dag er Kongerslev Station nedrevet, men navnet Jernbanegade minder om, hvor stationen lå og der er i dag bygget ældreboliger på stationsområdet.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højde placering over havet22,1 meter
GPS koordinater56.887091,10.115163
Kort over Kongerslev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kongerslev Station

Historisk kort over Kongerslev Station
Kongerslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.865108,10.114893
Kort over Randrup Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Randrup Trinbræt

Historisk kort over Randrup Trinbræt
Randrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjerregaardene Trinbræt lå 36,0 km. fra første station.

Bjerregaardene Trinbræt skiftede navn i 1964 til Bjerregaard.


Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet9,4 meter
GPS koordinater56.852533,10.098197
Kort over Bjerregaardene Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bjerregaardene Trinbræt

Historisk kort over Bjerregaardene Trinbræt
Bjerregaardene Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseStationsvej 1, 9574 Bælum
Højde placering over havet18,3 meter
GPS koordinater56.828642732416455,10.123847271243632
Kort over Bælum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bælum Station

Historisk kort over Bælum Station
Bælum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet34,8 meter
GPS koordinater56.807541,10.136123
Kort over Solbjerg By Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Solbjerg By Trinbræt

Historisk kort over Solbjerg By Trinbræt
Solbjerg By Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseHurupvej 15, 9574 Bælum
Højde placering over havet27,5 meter
GPS koordinater56.799706,10.153283
Kort over Solbjerg (Himmerland) Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Solbjerg (Himmerland) Station

Historisk kort over Solbjerg (Himmerland) Station
Solbjerg (Himmerland) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Veddum Station lå 47,6 km. fra første station.

Veddum startede som trinbræt og fik fra 1905 station, de sidste år var betjeningen ekspeditricestation.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVeddum Hovedgade 70, 9560 Hadsund
Højde placering over havet8,7 meter
GPS koordinater56.773500,10.182049
Kort over Veddum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Veddum Station

Historisk kort over Veddum Station
Veddum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skelund Station lå 49,1 km. fra første station.

Mandag den 23. februar 2015, startede nedrivningen af den gamle stationsbygning og det tilhørende udhus/retirader.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet2015 (Februar)
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseIdrætsvej 8, 9560 Hadsund
Højde placering over havet6,8 meter
GPS koordinater56.760692,10.188983
Kort over Skelund Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skelund Station

Historisk kort over Skelund Station
Skelund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet5,3 meter
GPS koordinater56.744878,10.187201
Kort over Høgholt Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Høgholt Trinbræt

Historisk kort over Høgholt Trinbræt
Høgholt Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseSignalvej 8, 9560 Hadsund
Højde placering over havet14,2 meter
GPS koordinater56.731776,10.147302
Kort over Visborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Visborg Station

Historisk kort over Visborg Station
Visborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsund Nord Station (Hds) var Aalborg-Hadsund Jernbane's endestation og lå 56,3 km. fra første station.

Hadsund Nord banegård opførtes som Aalborg-Hadsund Jernbanes endestation i 1900. Forholdet med endestation fik et noget pudsigt forløb gennem tiden, for da den første Hadsundbro åbnedes i 1904, førtes Aalborgtogene til Randers-Hadsund Jernbanes endestation, Hadsund Syd.

Da en ny bro blev taget i brug i 1928, var det Randerstogene, som førtes til Hadsund Nord, der således blev endestation for begge baner. Disse nedlagdes begge i 1969 og stationsbygningen blev nedrevet i 1984, hvor en ny rutebilstation blev opført på stedet.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1984
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseHds
Højde placering over havet2,9 meter
GPS koordinater56.717203,10.118296
Kort over Hadsund Nord Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hadsund Nord Station

Historisk kort over Hadsund Nord Station
Hadsund Nord Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Aalborg-Hadsund Jernbane (APB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3