Tommerup-Assens - operatør: DSB
Assensbanen: Tommerup - Assens
Assens havde længe gået og ønsket sig en jernbaneforbindelse men det blev ved de gode idéer og tanker indtil der i slutningen af 1870'erne kom gang i planerne om en sukkerfabrik i området. Sukkerfabrikken var ikke begrundelsen men sikkert et af de udslagsgivende punkter der førte til at man ved lov af 18. februar 1881 gav regeringen bemyndigelse til at anlægge en jernbane mellem Tommerup og Assens. Der var dog grænser for euforien idet den bevilligede bane var tænkt anlagt som en let bredsporet bane. Anlægsarbejderne blev påbegyndt i efteråret 1882 og Assensbanen var klar til indvielse den 31. maj 1884. Det var dog ikke statsbanerne der stod for indvielserne, her havde man egentlig tænkt sig at optage driften uden større festivitas, men derimod en privat kommité.
I starten indledte man med 3 daglige tog i hver retning men senere kom der yderligere en daglig afgang mere til. I det daglige kom banen til at høre under 6. banesektion i Odense hvorimod man på maskinsiden var underlagt 2. Maskinsektion i Fredericia. Der var ingen tvivl om at sukkerfabrikken i Assens var en af banens store kunder. Persontrafikken spillede kortvarigt en rolle men nåede aldrig de store højder.
Persontrafikken på banen blev nedlagt den 21. maj 1966 men allerede i årene forinden var banens persontog blevet fremført af litra MH og MT. En for tiden typisk sidebaneeksistens i DSB. Senere blev også godstrafikken nedlagt og idag fremstår banen officielt som spærret godsbane som udelukkende har overlevet på grund af manglende midler til at gennemføre en total nedlæggelse. I perioder har det været muligt at leje skinnecykler på strækningen og ad den vej opleve strækningen.