Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane - operatør: OKMJ



Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane: En vigtig fynsk lokalbane

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ), tidligere kendt som Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ), spillede en central rolle i udviklingen af infrastrukturen på det nordøstlige Fyn. Denne jernbane, som oprindeligt blev etableret i slutningen af 1800-tallet, forbandt flere mindre byer med Fyns største by, Odense, og bidrog til både person- og godstransport i området. Fra etableringen til dens nedlæggelse i 1966 var OKMJ en vigtig transportforbindelse, som vi nu vil dykke ned i.

Oprettelsen af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane

Efter en række lokale initiativer blev Odense-Kerteminde-Dalby Jernbanen optaget på jernbaneloven den 8. maj 1894. Denne indsats blev drevet af en gruppe kaldet "Udvalget for Anlæg af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane," som arbejdede ihærdigt for at sikre, at jernbanen kunne forbedre infrastrukturen i det nordøstlige Fyn.

Efter nogen debat blev der valgt en linjeføring syd om Kerteminde Nor, hvor banen skulle passere gennem byer som Dræby, Kølstrup og Rynkeby. Koncessionen til banen blev tildelt i to omgange. Den første blev tildelt den 6. maj 1896 for strækningen mellem Odense og Kerteminde, mens den anden koncession, tildelt den 22. april 1897, dækkede strækningen fra Kerteminde til Dalby. Staten bidrog til anlægsomkostningerne med 50%, hvilket var en væsentlig støtte til projektet.

Indvielsen og opstarten af driften

Den første del af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane blev indviet den 4. april 1900, og allerede dagen efter startede den daglige drift. Banen havde fire daglige togafgange i hver retning og blev hurtigt en vigtig forbindelse for både passagerer og gods.

Den nye jernbane skabte bedre forbindelser mellem de lokale byer og Odense, hvilket gjorde det nemmere for beboerne at rejse til større byer og markeder. Banen blev også en vigtig transportforbindelse for landbrugsprodukter, der skulle fragtes til Odense og videre.

Forlængelsen fra Dalby til Martofte

Kort efter åbningen af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane opstod et lokalt ønske om at forlænge banen fra Dalby til Martofte. Denne forlængelse blev en del af jernbaneloven af 27. maj 1908, og koncessionen blev givet den 29. marts 1913. Staten ydede ved denne lejlighed et endnu større bidrag, og hele 60% af anlægsomkostningerne blev dækket.

Indvielsen af den nye strækning mellem Dalby og Martofte fandt sted den 25. februar 1914, og allerede dagen efter blev den daglige drift sat i gang. Banen fik nu fire daglige togafgange i hver retning, og med denne forlængelse skiftede jernbanen navn til OKMJ (Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane), der reflekterede dens nye endestation i Martofte.

Rutebilkørsel og driftsfællesskaber

OKMJ var ikke blot en jernbane, men også en operatør af rutebilkørsel i området. Allerede i 1904 havde selskabet etableret et tæt samarbejde med Sydfynske Jernbaneselskab (SFJ), hvilket gjorde det muligt at dele driftsbestyrere og drage fordel af SFJs ekspertise inden for materiel og drift.

Da SFJ blev overtaget af staten og integreret i Statsbanerne i 1949, oprettede OKMJ et driftsfællesskab med Nordvestfynske Jernbaneselskab. Dette samarbejde gjorde det muligt for de mindre jernbaneselskaber at overleve længere, da det gav dem adgang til fælles ressourcer og driftseffektivisering. I 1962 blev dette fællesskab yderligere udvidet til også at omfatte Nordfynske Jernbane.

Nedlæggelsen af OKMJ

Trods disse samarbejder og forsøget på at optimere driften, var OKMJ ikke i stand til at konkurrere med den stigende biltrafik og de forbedrede veje i midten af det 20. århundrede. Som det var tilfældet for mange lokalbaner i Danmark, begyndte passager- og godstrafikken at falde, hvilket gjorde det økonomisk svært for banen at overleve.

I 1966 blev det besluttet at nedlægge OKMJ, og driften ophørte officielt dette år. Et likvidationsudvalg blev oprettet for at afhænde jernbanens aktiver og afslutte alle forpligtelser. Denne proces viste sig at være mere kompliceret end forventet, og det tog indtil 1973, før selskabets bøger endelig kunne lukkes.

Afslutning

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane var en vigtig del af Fyns transportinfrastruktur i over 60 år. Fra sin oprettelse i begyndelsen af 1900-tallet til sin nedlæggelse i 1966 spillede jernbanen en central rolle for både person- og godstransport på Nordøstfyn. Selvom OKMJ ikke kunne overleve konkurrencen fra biler og busser, er dens historie et vigtigt kapitel i dansk jernbanehistorie.

OKMJ skabte muligheder for bedre forbindelse mellem byerne på Fyn og bidrog til den økonomiske udvikling i regionen. I dag er der få fysiske spor af jernbanen, men dens indflydelse på regionens udvikling og transportstruktur kan stadig mærkes.


Vigtige stamdata for Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane

Jernbanens længde i km 35,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseOKMJ
Statstilskud i %50% (60% til forlængelse fra Dalby til Martofte)
Dato for Koncession1896.05.06 (OKDJ) 1913.03.29 (OKMJ)
Jernbanen indviet1900.04.04 (OKDJ) 1914.02.25 (OKMJ)
Jernbanen åbnet1900.04.05 (OKDJ) 1914.02.26 (OKMJ)
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt17,5 kg/m, i 1966 24,39 kg/m
BallastGrus
Max stigning8,3 ‰
Kurveradius628 meter - bortset fra et par steder i Kerteminde og ved Dalby
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1914.02.261966.03.31Odense-Kerteminde-Martofte JernbaneOKMJ
1900.04.051914.02.26Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane, senere OKMJOKDJ


Oversigt over de historiske ændringer af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane OKMJ 35,61900.04.05 (OKDJ) 1914.02.26 (OKMJ)1966.03.31
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane OKMJ (Oprindelig: OKDJ) 31,61900.04.051966.03.31



Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetOdense Banegård (Od) [1914-1995]0,0 km
Stedet er fotograferetBiskorup Trinbræt4,0 km
Stedet er fotograferetSeden Station (Sed)4,8 km
Stedet er fotograferetBullerup Station6,5 km
Stedet er fotograferetAgedrup Station7,8 km
Stedet er fotograferetVester Kærby Trinbræt9,2 km
Stedet er fotograferetDræby Station10,0 km
Stedet er fotograferetTrellerup Trinbræt med Sidespor11,7 km
Stedet er fotograferetKølstrup Station14,3 km
Stedet er fotograferetLadby (Fyn) Trinbræt med Sidespor17,0 km
Stedet er fotograferetRynkeby Station (Ryp)18,4 km
Stedet er fotograferetRevninge Station20,3 km
Stedet er fotograferetKerteminde Station (Ktm)23,0 km
Stedet er fotograferetTårup Trinbræt med Sidespor27,4 km
Stedet er fotograferetMesinge Station29,3 km
Stedet er fotograferetDalby Station (Dal)31,8 km
Stedet er fotograferetHersnap Trinbræt med Sidespor33,0 km
Stedet er fotograferetKirkebro Trinbræt34,0 km
Stedet er fotograferetMartofte Station (Mar)35,6 km


Banekort over Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane

Kort over benestrækningen: Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ)
Kort over benestrækningen: Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 14. juli 2011 - LINK til kilde.


Odense Banegård (Od) [1914-1995] var Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane banens første station

Odenses første banegård blev opført i 1865 ifm. etableringen af den fynske hovedbane Nyborg-Middelfart. Placeringen af banegården, var nord for den statslige ejede kongens have i Odense.

Banegården var bygget i den typiske stil fra N.P.C. Holsøe banegårdsbygning blev for lille, og i begyndelsen af 1880'erne blev det besluttet, at den skulle udvides. Det antal passagerer, der benyttede banegården, var mere end fordoblet i forhold til banegårdens første år. Da man ville beholde banegården på den hidtidige plads, blev der ikke tale om at bygge en helt ny, og i stedet udvidede man bygning i begge ender og midtpå. Den gamle banegård skulle på en eller anden måde bruges under byggearbejderne, så det hele kom til at foregå ad flere omgange.

Udvidedes foregik fra 1883 til 1884, og Odenses første banegård blev ombygget til uigenkendelighed, idet man nærmest byggede en ny bygning udenom den gamle. I efteråret 1885 stod Odenses "nye" banegård færdig. Selv om N.P.C. Holsøe stadig var aktiv som banegårdsarkitekt, fik N.P.C. Holsøe ikke opgaven og udvidelsen blev udarbejdet på overbaneingeniør, oberst W. A. Thulstrups kontor, med assistance af arkitekt Thomas Arboe.

Den "nye" banegård blev efterhånden for lille pga. da Sydfynske Jernbane krævede bedre sporforhold fra 1876. Ligeledes var der tilkommet flere privatbanertil: Nordfynske Jernbane i 1882, Kertemindebanen i 1900 og den Nordvestfynske Jernbane i 1911.

Ved åbningen af Odense-Middelfart-Bogense i 1911 var Odense anden Banegård under opførelse, så Nordvestfynske Jernbane måtte bygge en midlertidig træbygning ved siden af deres perron - Odense OMB Station, men Odenses anden Banegården afløste i 1914 Odense første Banegård, hvor Odenses første Banegård fortsatte som ilgodsekspedition og blev sammensat med den lange lave godsbanegård.

Odenses første Banegård nedbrændte i 1955, og i forbindelse med opførelsen af den afløsende godsbanegård, som blev ibrugtaget i 1957, blev den gamle stationsbygning nedrevet.

Odense anden Banegård blev et trafikalt knudepunkt i Odense, hvor bybusser, rutebiler, tog, taxa og biler til tider skabte kaotiske forhold omkring stationen. Ligeledes var godstrafikken og fragtterminalen blevet et problematisk knudepunkt og skabte store trafikale udfordringer. Op igennem 1980'erne kom der derfor større og større ønske om at lave en helt ny redesignet banegårdsløsning, hvor man først ville lave et nyt banegårdscenter og senere flytte fragtcentralen ud på det tidspunkt nyetablerede Tietgen Parken.

Odense Banegård Center stod klar den 15. september 1995 og er opført som en trefløjet bygning. Mod syd langs med Østre Stationsvej ligger Borgernes Hus og en 7-Eleven. Hovedbygningen i Odense Banegård Center ligger på tværs over bybusterminalen og jernbanesporene. Odense Banegård Center rummer bl.a. Nordisk Film Biografer, Det Grønne Køkken, et apotek og Espresso House og et DSB-billetsalg med DSB 1' lounge. Odense Banegård Center har en tredje fløj mod nord ud mod Dannebrogsgade, som er et parkeringshus og, hvor det regionale busselskab FynBus har kundeservicecenter. Derudover er der en rutebilterminal på denne side af sporene.

Odense Banegård Center er et moderne og multifunktionelt transport- og oplevelsescenter, der hver dag besøges af ca. 25.000 gæster. I Odense Banegård Center er der mulighed for at spise, shoppe, gå i biografen, på biblioteket eller skifte transportform.

Odense Banegård Center ejes af ATP Ejendomme, DSB og Odense Kommune.

Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1995.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstre Stationsvej 31, 5000 Odense C
StednavneforkortelseOd
Højdeplacering over havet13,4 meter
GPS koordinater55.401247,10.385481


Billede af Odense Banegård.
Billede af Odense Banegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2022
Download billede



Biskorup Trinbræt lå 4,0 km. fra første station.

Biskorup Trinbræt blev nedlagt lige efter 2. verdenskrig. Biskorup Trinbræt lå syd for bebyggelsen Biskorup og lå på dæmningen, hvor der var en lille udgravning i. Det kan virke underligt at lægge et trinbræt så tæt op ad Seden station, men man må huske på, at broen over åen, hvor landevejen går i dag først kom ca. 10 år efter Biskorup Trinbræts nedlæggelse. Før broen, skulle beboere i Biskorup gå et længere stykke for at komme over Odense å.

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1945.10.11
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.41844469546917,10.433690043961233


Billede af Biskorup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Biskorup Trinbræt har ligget her.
Billede af Biskorup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Biskorup Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2009
Download billede



Seden Station (Sed) lå 4,8 km. fra første station.

Seden station havde omløbsspor og sidespor til cikorietørreriet i Seden.

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSvendsagervej 6A, 5240 Odense NØ
StednavneforkortelseSed
Højdeplacering over havet6,5 meter
GPS koordinater55.422135,10.444998


Billede af Seden Station.
Billede af Seden Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2009
Download billede



Bullerup Station lå 6,5 km. fra første station.

Bullerup Station på Kertemindebanen stammer ikke fra banens åbning i 1900, da var der kun et trinbræt ved et vogterhus og først i 1907 opførtes en lille ekspeditionsbygning. I banens sidste år indtil nedlæggelsen i 1966 var her kun trinbræt. Få år efter Kertemindebanens nedlæggelsen blev bygningen delvist nedrevet og er i dag ombygget til garage.

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEkspeditionsbygningen er delvist nedrevet og er i dag ombygget til garage.
AdresseKærhaven 2, 5320 Agedrup
Højdeplacering over havet4,6 meter
GPS koordinater55.425635,10.471036


Ekspeditionsbygningen som blev bygget til Bullerup Station i 1907 i forbindelse med at Bullerup blev holdeplads med billetsalg.
Ekspeditionsbygningen som blev bygget til Bullerup Station i 1907 i forbindelse med at Bullerup blev holdeplads med billetsalg.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. oktober 2010
Download billede



Agedrup Station lå 7,8 km. fra første station.

Agedrup Holdeplads med sidespor åbnede sammen med Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane den 5. april 1900. Trods status som Holdeplads med sidespor, havde Agedrup fuld person- og godsekspedition.

Agedrup Holdeplads fik aldrig et større trafikgrundlag og persontransporten var også begrænset da oplandet var maget tyndt befolket.

Agedrup Holdeplads blev ophøjet til station i 1913 og fortsatte som station frem til Kertemindebanens lukning den 31. marts 1966.

Agedrup Station blev nedrevet i 1971 for at gøre plads til parcelhusene sydøst for Sportoften. Parcelhusene på Sportoften 1-17 er placeret på det "gamle" stations- og sporareal.

Byggeår1900
Åbnet1913
Nedlagt1966.03.31
Nedrevet1971
ArkitektHeinrich Wenck
Højdeplacering over havet4,0 meter
GPS koordinater55.429704,10.488886


Billede af Agedrup Station.
Billede af Agedrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Agedrup Station.

Titel:- 1951 - Agedrup Station
Sted:Danmark, Fyn, Agedrup
Vejnavn:Sportoften
Husnummer:7
Postnummer:5320
By:Agedrup
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951

Id:OD00293_027.tif




Vester Kærby Trinbræt lå 9,2 km. fra første station.


Byggeår1929
Åbnet1929.11.20
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,0 meter
GPS koordinater55.436712,10.507277


Billede af Vester Kærby Trinbræt.
Billede af Vester Kærby Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vester Kærby Trinbræt.

Titel:- 1951 - Vester Kærby Trinbræt
Sted:Danmark, Fyn, Agedrup
Vejnavn:Kærbygade
Lokalitet:Vester Kærby
Postnummer:5320
By:Agedrup
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951

Id:OD00293_012.tif




Dræby Station lå 10,0 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseMunkebovej 10, 5330 Munkebo
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater55.440448,10.517939


Billede af Dræby Station.
Billede af Dræby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009
Download billede



Trellerup Trinbræt med Sidespor lå 11,7 km. fra første station.

Trellerup trinbræt åbnede den 6. oktober 1924 og havde venteskur. Fra starten var der et privat sidespor men fra 1. maj 1932 blev sidesporet overtaget af banen og åbnet som offentligt sidespor med ekspedition fra Dræby station.

Byggeår1924
Åbnet1924.10.06
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet (læsserampe er tilbage)
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater55.433147,10.540336


Billede af Trellerup Trinbræt med Sidespor.
Billede af Trellerup Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Trellerup Trinbræt med Sidespor.

Titel:- 1961 - Trellerup Trinbræt
Person:Jensen, Knud, chauffør
Sted:Danmark, Fyn, Trællerup
Vejnavn:Kølstrupvej
Lokalitet:Trellerup
Postnummer:5330
By:Munkebo
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1961

Id:H10645_005.tif




Kølstrup Station lå 14,3 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVægterbakken 30, 5300 Kerteminde
Højdeplacering over havet12,1 meter
GPS koordinater55.419070,10.571504


Billede af Kølstrup Station.
Billede af Kølstrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009
Download billede



Ladby (Fyn) Trinbræt med Sidespor lå 17,0 km. fra første station.

Ladby Fyn Station blev nedsat til trinbræt med sidespor den 1. oktober 1965.

Byggeår1900
Åbnet1965.10.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetTrinbræt er nedrevet, men Stationsbygningen eksisterer stadig
AdresseOdensevej, 5300 Kerteminde
Højdeplacering over havet11,5 meter
GPS koordinater55.419084509028956,10.613443629749893


Billede af Banen af Ladby (Fyn) Trinbræt med Sidespor.
Billede af Banen af Ladby (Fyn) Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009
Download billede



Rynkeby Station (Ryp) lå 18,4 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseRynkebyvej 199, 5350 Rynkeby
StednavneforkortelseRyp
Højdeplacering over havet10,7 meter
GPS koordinater55.410628,10.629441


Billede af Rynkeby Station.
Billede af Rynkeby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009
Download billede



Revninge Station lå 20,3 km. fra første station.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseRevninge Bygade 50, 5300 Kerteminde
Højdeplacering over havet11,8 meter
GPS koordinater55.418524,10.651877


Billede af Revninge Station.
Billede af Revninge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009
Download billede



Kerteminde Station (Ktm) lå 23,0 km. fra første station.

Kerteminde Station åbnede den 5. april 1900 sammen med Odense-Kerteminde-Dalby banen. Kerteminde Station var den største mellemstation på banen og havde både drejeskive, vandtårn, varehus og remise.

Kerteminde Station var en af Danmarks smukkest beliggende købstadsstationer i det nordøstfynske landskab ved fjord og bugt og i mange år var Kerteminde Station begunstiget af de udflugtsrejsende der om sommeren rejste fra Odense til Kertemindes berømte badestrande.

Trods det at Odense-Kerteminde-Dalby banen blev forlængedes til Martofte i 1914 fik det hele fik desværre en ende, da banen sammen med de øvrige nordfynske privatbaner måtte lukke den 31. marts 1966.

DSB overtog nogle af forpligtigelserne på Kerteminde Station, men nu som en rute- og lastbilstation.

Kerteminde Station blev nedrevet i 1982.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Kjerteminde.
Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
Nedrevet1982 (stationsbygningerne) - det store pakhus blev nedrevet i 1972.
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseKtm
Højdeplacering over havet1,7 meter
GPS koordinater55.450204,10.659802


Billede af Kerteminde Station.
Billede af Kerteminde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kerteminde Station.

Titel:- 1956 - Kerteminde Station
Bygningsnavn:Kerteminde Station
Sted:Danmark, Fyn, Kerteminde
Postnummer:5300
By:Kerteminde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Id:B01999_p_016.tif




Tårup Trinbræt med Sidespor lå 27,4 km. fra første station.

Tårup trinbræt blev anlagt i 1901 med venteskur. Venteskuret blev senere udskiftet med samme betonmodel, som benyttes på Langelandsbanen.
Tårup trinbræt fik den 27. august 1930 sidespor med ekspedition fra Mesinge station.

Byggeår1901
Åbnet1901
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet1,4 meter
GPS koordinater55.480014,10.651231


Billede af Tårup Trinbræt med Sidespor.
Billede af Tårup Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tårup Trinbræt med Sidespor.

Titel:- 1958 - Taarup Trinbræt
Person:Rasmussen, Hj. Krüger, gårdejer
Sted:Danmark, Fyn, Tårup
Vejnavn:Tårup Østergyde
Lokalitet:Tårup
Postnummer:5370
By:Mesinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B03187__016.tif




Mesinge Station lå 29,3 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 17, 5370 Mesinge
Højdeplacering over havet10,9 meter
GPS koordinater55.496781,10.645727


Billede af Mesinge Station.
Billede af Mesinge Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Mesinge Station.

Titel:- 1950 - Mesinge Station
Person:Christensen, S., Stationsforstander
Sted:Danmark, Fyn, Mesinge
Vejnavn:Stationsvej
Husnummer:17
Postnummer:5370
By:Mesinge
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950

Id:OD00269_007.tif




Dalby Station (Dal) lå 31,8 km. fra første station.

Dalby stationvar oprindelig endestation med privat pakhus og svinefold. Ved forlængelsen af banen til Martofte i 1914 blev sporet forlagt fra vestsiden af stationsbygningen til østsiden. Ved denne sporflytning blev retiradebygningen afkortet på østsiden. Varehuset var også i vejen for den nye bane, og blev derfor nedrevet og et nyt genopført.

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseDalby Bygade 44, 5380 Dalby
StednavneforkortelseDal
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater55.515302,10.661092


Billede af Dalby Station.
Billede af Dalby Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dalby Station.

Titel:Dalby station - 1955 -
Bygningsnavn:Dalby station
Sted:Danmark, Fyn, Dalby
Vejnavn:Dalby Bygade
Husnummer:44
Postnummer:5380
By:Dalby
Ophav:Odense Luftfoto
År:1955

Id:OD01790_102.tif




Hersnap Trinbræt med Sidespor lå 33,0 km. fra første station.

Hersnap Trinbræt var med venteskur og sidespor med ekspedition fra Dalby station.

Hersnap Trinbræt havde også et varehus, som blev nedrevet ca. år 1951.

Byggeår1914
Åbnet1914.02.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet (læsserampe er tilbage)
Højdeplacering over havet18,4 meter
GPS koordinater55.523199,10.673045


Billede af Hersnap Trinbræt med Sidespor.
Billede af Hersnap Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hersnap Trinbræt med Sidespor.

Titel:Hansen, Gerhard - 1950 -
Person:Hansen, Gerhard
Sted:Danmark, Fyn, Hersnap.
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950

Id:OD00281_018.tif




Kirkebro Trinbræt lå 34,0 km. fra første station.

Kirkebro trinbræt var med venteskur placeret i landsbyen Stubberup. Da Stubberup var optaget af en station Østbanen Sjælland (ØSJS) blev trinbrættet opkaldt efter den lokale gård.

Byggeår1914
Åbnet1914.02.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.532139,10.670438


Billede af Kirkebro Trinbræt.
Billede af Kirkebro Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kirkebro Trinbræt.

Titel:Hansen, Karl, gårdejer - 1952 -
Person:Hansen, Karl, gårdejer
Sted:Danmark, Fyn, Stubberup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1952

Id:H02187_31.tif




Martofte Station (Mar) var Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane's endestation og lå 35,6 km. fra første station.

Martofte station havde remise, drejeskive, kulgård og vandkran.

Det er usikkert om Martofte Station er efter tegninger af Heinrich Wenck.

Byggeår1914
Åbnet1914.02.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseFynshovedvej 522, 5390 Martofte
StednavneforkortelseMar
Højdeplacering over havet14,8 meter
GPS koordinater55.545118,10.658246


Billede af Martofte Station.
Billede af Martofte Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009
Download billede



Litteratur for: Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane
Lars Viinholt-Nielsen
2020
180

Bane Bøger Aps
9788791434556
Sådan husker jeg - OKMJ
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sådan husker jeg - OKMJ
Hans Gerner Christiansen
1978
60

Dansk Jernbanearkiv
87-87499-03-7