Hjørring-Løkken-Aabybro - operatør: HP (Oprindelig: HLA)
Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane: En Historisk Gennemgang
Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane (HLA) var en vigtig del af Nordjyllands jernbanenet og spillede en væsentlig rolle i udviklingen af regionens turisme og godstransport. Banen blev opført som en del af den store jernbanelov af 27. maj 1908, der havde til formål at udvide jernbanenettet i Danmark. Banens første tog kørte den 4. juli 1913, og fra starten havde den et tæt samarbejde med andre lokale privatbaner i området.Oprettelsen af Hjørring-Løkken-Aabybro Banen
Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane fik eneretsbevilling den 23. maj 1910, og arbejdet med at anlægge banen begyndte kort tid efter. Anlægget var en del af et større jernbaneprojekt, der skulle sikre bedre transportmuligheder mellem byerne Hjørring, Løkken og Aabybro samt de mindre landsbyer i området.Fra begyndelsen havde HLA fællesdrift med Hjørring-Hørby Jernbane (HH), som åbnede i samme år, 1913. De to baner delte banegård, kontor og værksteder på Hjørring Vestbanegård, hvilket gjorde driften mere effektiv. Senere kom også Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ) og Hirtshalsbanen (HB) med i driftsfællesskabet, hvilket yderligere styrkede samarbejdet mellem de lokale privatbaner.
Banens Infrastruktur og Sporomlægning
Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane havde ikke optagelse på Hjørring Station (DSB) men benyttede i stedet Hjørring Vestbanegård. Herfra udgik togene nordpå mod Løkken og Aabybro. Banen var rigeligt forsynet med stationer og trinbrætter, hvilket gjorde det muligt at betjene mange små samfund langs ruten. Blandt stationerne var Løkken, som havde en tosporet remise og et stort sporareal, da den fungerede som endestation for mange tog fra Hjørring og gennemgående tog fra Aalborg. Tog fra Hjørring satte også vogne af i Løkken og hentede dem på tilbageturen, så kun et mindre tog kørte mellem Løkken og Aabybro.I 1939 blev de fire baner, HLA, HH, VØ og HB, fusioneret til ét selskab, Hjørring Privatbaner (HP). Herefter gennemførte man en stor sporomlægning, som resulterede i, at de tre privatbaner blev flyttet fra Hjørring Vestbanegård til DSB-stationen i Hjørring i 1942. Denne flytning medførte en ændring i banens linjeføring nær Hjørring.
Banens Indflydelse på Turismen
En af de største fordele ved Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane var dens bidrag til udviklingen af turismen ved Nordjyllands vestkyst. Før banens anlæggelse var det svært at komme til de populære badestrande i områder som Løkken og Lønstrup, men med banen blev det muligt at tage på endagsudflugter til kysten. Badetogene kunne rumme mellem 20 og 30 vogne, og der var specielle badetog fra både Hjørring og Aalborg til kystbyerne.For at håndtere de mange badegæster, der ankom med tog, opførte man i 1914 en stor ventehal af træ ved stationen i Lønstrup. Denne hal blev brugt til at opbevare bænke, som blev monteret i godsvogne og brugt som 3. klasses vogne for badegæsterne. Stationen i Lønstrup lå dog knap 2 km fra stranden, hvilket fik ledelsen til at overveje at forlænge banen helt ned til stranden, men planerne blev aldrig realiseret.
Banens Godstransport
Foruden passagertransport spillede godstransport en vigtig rolle for Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane. En af de største indtægtskilder var transporten af frisk fisk fra kystbyerne til de større byer i regionen. Men den største del af godstransporten bestod af tørv og briketter fra Kås, især under de to verdenskrige, hvor jernbanen blev afgørende for forsyningerne af brændstof til resten af landet.Efter anden verdenskrig begyndte produktionen af tørv og briketter at falde, og da denne produktion ophørte omkring 1960, forsvandt grundlaget for strækningen mellem Aabybro og Løkken. Banens ledelse forsøgte at bevare strækningen mellem Hjørring og Løkken, men det blev besluttet at lukke hele banen.
Økonomiske Udfordringer
Selvom banen var populær i starten, var det økonomiske fundament for Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane altid usikkert. Banen oplevede kun overskud i sine første seks år, hvorefter der var et konstant underskud. Konkurrencen fra biltransport voksede hurtigt, og banens linjeføring gjorde den sårbar over for denne konkurrence. Området, som banen betjente, var tyndt befolket og havde et barskt klima, hvilket begrænsede mulighederne for at tiltrække nok passagerer og gods.Trods flere forsøg på at modernisere driften og reducere omkostningerne, blev det i 1963 besluttet at lukke hele banen. Den sidste togafgang fandt sted den 29. september 1963, og dermed sluttede Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbanes 50-årige historie.
Bevarede Strækninger og Spor
Selvom banen blev nedlagt i 1963, er der stadig flere spor af dens eksistens. Omkring 8 km af banens tracé er bevaret og tilgængeligt for offentligheden. Den længste bevarede strækning er Åsendrup Banesti, som strækker sig over 2 km sydøst for Løkken. Denne del af den gamle bane er nu omdannet til en rekreativ sti, som giver besøgende mulighed for at opleve det landskab, som toget engang kørte igennem.Vigtige stamdata for Hjørring-Løkken-Aabybro
Jernbanens længde i km | 54,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | HLA |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1910.05.03 |
Jernbanen åbnet | 1913.07.05 |
Persontrafik nedlagt | 1963.09.28 |
Godstrafik nedlagt | 1963.09.28 |
Jernbanen nedlagt | 1963.09.28 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,45 kg/m – 24 km spor blev udskiftet i 1950erne med skinner og sveller fra Vodskov-Østervrå |
Ballast | Grus |
Max stigning | 10 ‰ |
Hastighed max | 45 km/t, senere 70 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Hjørring-Løkken-Aabybro har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1939.04.01 | 1963.09.28 | Hjørring Privatbaner | HP |
1913.07.05 | 1939.04.01 | Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP | HLA |
Hjørring-Løkken-Aabybro havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hjørring Vestbanegård | 0,0 km | |
Liver Å Trinbræt | 5,0 km | |
Sønderlev Station (Søv) | 6,9 km | |
Vennebjerg Trinbræt | 8,9 km | |
Lønstrup Station | 10,8 km | |
Nr. Rubjerg Trinbræt | 13,6 km | |
Jelstrup Station | 14,6 km | |
Gjølstrup Station (Gjø) | 17,0 km | |
Vittrup Station (Vit) | 20,0 km | |
Skøttrup Trinbræt | 22,0 km | |
Løkken Station (Løk) | 24,9 km | |
Vrensted Station | 30,3 km | |
Ingstrup Station | 33,6 km | |
Hjermitslev Station | 36,6 km | |
Alstrup Trinbræt | 37,9 km | |
Saltum Station | 40,2 km | |
Renbæk Trinbræt | 43,3 km | |
Pandrup Station (Pan) | 45,5 km | |
Kaas Station (Kås) | 48,7 km | |
Røde Hede Trinbræt | 51,0 km | |
Ryaa Station | 53,1 km | |
Aabybro Station (Abr) | 54,6 km |
Banekort over Hjørring-Løkken-Aabybro
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 23. november 2011 - LINK til kilde.
Hjørring Vestbanegård var Hjørring-Løkken-Aabybro banens første station
Den nu nedrevet station minder var meget lig stationen i Løkken efter dennes ombygning.
Stationen havde 4 hovedspor med gennemkørsel, varehus og læssespor, opstillings- og depotspor. Løkken-banerne gik mod vest, Hirtshals-banerne gik mod nord og Hørbybanen gik ud mod syd over statsbanelinien (DSB sporet) til Aalborg, og herefter mod øst.
I 1939 fik Hirtshalsbanen en international eksprestogforbindelse (Nordpilen), der kørte fra Hirtshals via Frederikshavn til Flensburg. I den anledning førtes togene helt ind til Hjørring Station. Årene efter blev der lavet væsentlig omlægning af sporene, hvor Hørbybanen blev optaget på statsbanestationen den 19. maj 1942, Løkkenbanen den 11. august 1942 og Hirtshalsbanen den 3. oktober 1942. Ekspeditionen blev overtaget af DSB og der blev anlagt 3 perronspor og 2 omløbsspor for privatbanetogene. Herefter blev Hjørring Vestbanegård nedlagt som station, man banernes kontor, remiser og værksteder samt de fornødne opstillings- og depotspor blev bibeholdt frem til HP's nedlæggelse.
I 1973 brændte stationens tagetage og bygningen er nu nedrevet. Stationsbygningen lå for enden af Vestbanegade på modsatte side af rundkørslen, der, hvor Lidl ligger i dag.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1942.10.03 |
Nedrevet | 2008 |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Højdeplacering over havet | 33,5 meter |
GPS koordinater | 57.456396,9.977990 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Hjørring Vestbanegård.
Stenders Forlag Eneberettiget. Hjørring 142
Liver Å Trinbræt lå 5,0 km. fra første station.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 57.470608,9.905364 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juli 2016 Download billede
Sønderlev Station (Søv) lå 6,9 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Skallerupvej 463, 9800 Hjørring |
Stednavneforkortelse | Søv |
Højdeplacering over havet | 25,3 meter |
GPS koordinater | 57.470618,9.873785 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede
Vennebjerg Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 31,8 meter |
GPS koordinater | 57.467836,9.840481 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vennebjerg Trinbræt.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Harritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12488_032.tif
Lønstrup Station lå 10,8 km. fra første station.
I 1945 ville man forlænge banen til stranden, men den idé blev aldrig ført ud i livet.
En ventesal til badegæsterne blev opføres i 1914 - året efter banens anlæg. Opførelsen af den ekstra badeventesal var for at imødekomme de situationer, hvor det gode vejr pludselig vender til regn og rusk. Her var tilstrømningen af alle de mange mennesker, der var ankommet lidt efter lidt med dagens tidligere tog, pludselig tilbage for at tage toget komme hjem. Ved disse lejligheder var den lille stationsventesal utilstrækkelig. I vinterperioden blev ventesalen brugt til opmagasinering af Hjørring-Løkken-Aabybro banens bænke. Bane bænkene var malet i banens orange farve og med vingehjul på ryglænet.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 235 meter krydsningsspor, et ca. 92 meter langt læssespor og et større varehus i træ.
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Kystvejen 6, 9800 Hjørring |
Højdeplacering over havet | 25,9 meter |
GPS koordinater | 57.467569,9.809292 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede
Nr. Rubjerg Trinbræt lå 13,6 km. fra første station.
Ifølge lokalhistorie skyldes flytningen af hensyn til børnene fra Rubjeg Knude Fyr. De skulle i skole (på tidspunktet ca. 6. klasse) i Hjørring med det første morgentog kl. 07.08. Afstanden fra fyret til Nr. Rubjerg trinbræt hhv. det første sted og det andet var ca. det samme. Med den nye placering af Nr. Rubjerg trinbræt var der vej og dermed en mere sikker måde at komme frem på. Ellers var trinbrættet placeret meget øde uden reelt opland.
Trinbræts første placering er på GPS: 57.445653, 9.807000.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1955 |
Åbnet | 1955 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,0 meter |
GPS koordinater | 57.457286,9.806843 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nr. Rubjerg Trinbræt.
Titel: - 1946 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vittrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946
Note: Id: L01400_034.tif
Jelstrup Station lå 14,6 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var der en dør fra ventesalen. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 54 meter langt læssespor og en kvægfold nord for stationen.
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Alstrupvej 9, 9480 Løkken |
Højdeplacering over havet | 25,7 meter |
GPS koordinater | 57.434092,9.807629 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede
Gjølstrup Station (Gjø) lå 17,0 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 235 meter krydsningsspor med jordperron ø, et ca. 93 meter langt læssespor og et større varehus i træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Løkkensvej 714, 9480 Løkken |
Stednavneforkortelse | Gjø |
Højdeplacering over havet | 19,9 meter |
GPS koordinater | 57.412826,9.815969 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gjølstrup Station.
Titel: Løkkensvej 714 - Gølstrup Station - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Gølstrup Station
Sted: Løkkensvej 714, Gølstrup, 9480 Løkken
Vejnavn: Løkkensvej
Husnummer: 714
Lokalitet: Gølstrup
Postnummer: 9480
By: Løkken
Sogn: Jelstrup
Matrikelnummer: 17, Gølstrup By, Jelstrup
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00618_038.tif
Vittrup Station (Vit) lå 20,0 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 91 meter langt læssespor, et større varehus i træ og en kvægfold nord øst for stationen.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Trekanten 8, 9480 Løkken |
Stednavneforkortelse | Vit |
Højdeplacering over havet | 16,6 meter |
GPS koordinater | 57.393529,9.785881 |
Fotograf: Kira Ørbekker - Dato: den 29. juli 2024
Skøttrup Trinbræt lå 22,0 km. fra første station.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 57.382396,9.760546 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juli 2016 Download billede
Løkken Station (Løk) lå 24,9 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme stil som de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen, men der var bygget en ekstra etage på og den mindede i den oprindelige form meget om Vestbanegården i Hjørring. Stationsbygningen blev udvidet i 1943/44 til næsten dobbelt størrelse og udbygningen, som var meget inspireret af Hjørring Vestbanegård med en stor portal gavl på begge sider af bygningen. Efter ombygningen var stationen i størrelse og udtryk meget sammenlignelig med Vestbanegården i Hjørring. Den store tilbygning var i forbindelse med oprettelse af selvstændigt postmesterembede i byen, som blev lagt på stationen.
Hovedsporet er meget langt for at sikre plads til de lange badetog der kunne bestå af op til 20 styk 2 akslede vogne, hvor der var et damplokomotiv i hver ende af togstammen. Stationen havde et stort sporareal med et dobbelt krydsningsspor/perronspor på ca. 246 meter (med en ø perron) og et ca. 143 meter læssespor ved varehuset nord/øst for stationen. Varehuset var af samme type som de andre stationer på banen. Der var 2 kombinerede depot og remise spor op til dobbelt remise, hvor der også var overnatningsmuligheder for banens personel. Foran remisen var der monteret en lille drejeskive der skulle udskiftes med den fra Vodskov station (Vodskov – Østervraa banen) da denne bane i 1950 blev nedlagt. Denne større drejeskive nåede frem til Løkken, men stod henstillet på jorden i Løkken frem til stationens nedlæggelse i 1963.
Stationen havde en del godstrafik der kulminerede under 2. verdenskrig, hvor tyskerne brugte banen flittigt til materialekørsel til befæstningen af den jyske vestkyst. Der var anlagt smalsporsbane fra havstokken til stationen under 2. verdenskrig. Tyskerne var en stor kunde, men ikke en god da der var rod med betalingerne.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Harald Fischers Vej 8, 9480 Løkken |
Stednavneforkortelse | Løk |
Højdeplacering over havet | 6,6 meter |
GPS koordinater | 57.370592,9.716914 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juli 2016 Download billede
Vrensted Station lå 30,3 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum udført som Loggia og en toiletbygning. Ud mod Loggia var det en dør fra ventesalen, og en fra stationskontoret ud mod den modsatte gavl. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed.
Stationen havde et 185 meter krydsningsspor, et ca. 92 meter langt læssespor og et større varehus.
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Stationsvej 32, 9480 Løkken |
Højdeplacering over havet | 9,8 meter |
GPS koordinater | 57.337512,9.768464 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vrensted Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vrensted
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00864_003c.tif
Ingstrup Station lå 33,6 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 90 meter langt læssespor og et større varehus.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Gl. Ingstrupvej 59, 9480 Løkken |
Højdeplacering over havet | 5,4 meter |
GPS koordinater | 57.313883,9.745456 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ingstrup Station.
Titel: Gl. Ingstrupvej 59 - Ingstrup Station - 1961 -
Person: Stastionsforstander Reinhard Fjeldgård
Bygningsnavn: Ingstrup Station
Sted: Gl. Ingstrupvej 59, Ingstrup, 9480 Løkken
Vejnavn: Gl. Ingstrupvej
Husnummer: 59
Lokalitet: Ingstrup
Postnummer: 9480
By: Løkken
Sogn: Ingstrup
Matrikelnummer: 45, Ingstrup By, Ingstrup
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1961
Note: Id: AAL_01922_016.tif
Hjermitslev Station lå 36,6 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 207 meter krydsningsspor, et 114 meter langt læssespor og et større varehus.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Krostien 5, 9700 Brønderslev |
Højdeplacering over havet | 13,1 meter |
GPS koordinater | 57.287391,9.754491 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hjermitslev Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vester Hjermitslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06523_014.tif
Alstrup Trinbræt lå 37,9 km. fra første station.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 10,3 meter |
GPS koordinater | 57.27581303863894,9.751240320246929 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Alstrup Trinbræt.
Titel: Alstrupvej 78 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Alstrupvej 78, Alstrup, 9700 Brønderslev
Vejnavn: Alstrupvej
Husnummer: 78
Lokalitet: Alstrup
Postnummer: 9700
By: Brønderslev
Sogn: Alstrup
Matrikelnummer: 12a, Alstrup By, Alstrup
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00562_012.tif
Saltum Station lå 40,2 km. fra første station.
I Sønder Saltum ligger Skæg-Jerriks Hus, som ifølge Egnssamlingen i Saltum var verdens første ungdomshus. Ellers var der bageri, mejeri og hotel i byen.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et 87 meter langt læssespor og et større varehus.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Jerriksvej 9, 9493 Saltum |
Højdeplacering over havet | 5,7 meter |
GPS koordinater | 57.258480,9.731804 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Saltum Station.
Titel: - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Saltum
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09477_004.tif
Renbæk Trinbræt lå 43,3 km. fra første station.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 4,6 meter |
GPS koordinater | 57.239700,9.693309 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Renbæk Trinbræt.
Titel: Søkærvej 37 - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Søkærvej 37, 9490 Pandrup
Vejnavn: Søkærvej
Husnummer: 37
Lokalitet: Den nordlige Del
Postnummer: 9490
By: Pandrup
Sogn: Jetsmark
Matrikelnummer: 12h, Den nordlige Del, Jetsmark
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1958
Note: Id: AAL_01157_027.tif
Pandrup Station (Pan) lå 45,5 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var en dør til ventesalen, en dør i modsatte gavl til stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et 210 meter krydsningsspor, et ca. 95 meter langt læssespor, et større varehus og et sidespor til Amtsvejvæsenets oplagsplads.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Torvegade 7, 9490 Pandrup |
Stednavneforkortelse | Pan |
Højdeplacering over havet | 9,5 meter |
GPS koordinater | 57.223678,9.674572 |
Kaas Station (Kås) lå 48,7 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde et ca. 185 meter krydsningsspor, et ca. 250 meter langt læssespor, et større varehus og syd for stationen var et sidespor på ca. 2,7 km til Kaas Briketfabrik i Lundergård mose. Sporet blev trafikeret af briketfabrikkens eget rangerlokomotiv. Skinnerne blev i 61/62, lidt før banen lukkede, taget op og sidesporet dermed nedlagt. Briketfabrikkens spornet har strakt sig yderligere et par km ud i mosen hvorfra der også er blev hentet mergel og tørv.
Frem til 1955 var der vogndepot i Kaas og der blev læsset ca. 3 vogne pr. dag. Op gennem 50’erne faldt denne godsmængde, i 1959 blev det kun til 56 vogne, og omkring 1960 var det helt slut.
Varehuset fra Kaas station er i dag flyttet og rummer Kaas brevdueforening.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Stadionvej 2, 9490 Pandrup |
Stednavneforkortelse | Kås |
Højdeplacering over havet | 8,8 meter |
GPS koordinater | 57.194882,9.672689 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kaas Station.
Titel: Kaas/Kås Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kås
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05698_020.tif
Røde Hede Trinbræt lå 51,0 km. fra første station.
Trinbrættet var af den sædvanlige type med grusperron og stop signal af træ.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 6,2 meter |
GPS koordinater | 57.176584,9.685545 |
Ryaa Station lå 53,1 km. fra første station.
I Ryaa har der hverken været læssespor eller pakhus. Der kunne købes billetter, dog kun til de to privatbaner og af gods kunne der kun ekspederes banepakker, hvor andre forsendelser, herunder vognlæs blev henvist til nabostationerne.
Da Løkkenbanen blev lukket i 1963, blev FFJ perronen flyttet væk fra stationen og tættere på Gl. Landevej.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1969.04.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Gl. Landevej 154, 9440 Aabybro |
Højdeplacering over havet | 4,0 meter |
GPS koordinater | 57.160327,9.704095 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010 Download billede
Aabybro Station (Abr) var Hjørring-Løkken-Aabybro's endestation og lå 54,6 km. fra første station.
Et stykke fra stationen mod Fjerritslev, blev der i 1963 bygget en stor vejbro, for hovedvejen udenom Aabybro, over de tre spor der lå her. Et lidt komisk projekt, da broen kun lige nåede at blive færdig inden Hjørring–Løkken–Aabybro banen lukkede og atter kun 6 år før Fjerritslev-Nørresundby banen blev nedlagt.
Både Fjerritslev-Nørresundby og Hjørring–Løkken–Aabybro banerne fulgtes indtil Ryaa station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.03.19 |
Nedlagt | 1969.04.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Paul Severin Arved Paulsen |
Adresse | Viaduktvej 7A, 9440 Aabybro |
Stednavneforkortelse | Abr |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 57.161340,9.728315 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010 Download billede