Historien om Kolding - Egtved Jernbane er interessant af forskellige årsager. Meget interessant er at det var en smalsporet bane (1.000 mm). Ikke mindre interessant var at banen havde et ganske stort, men ikke særligt befolket opland. Det var ved Egtved Grisens nedlæggelse med til at gøre større kredse opmærksom på de stadig dårligere vilkår som mange mindre privatbaner arbejdede under.
Vigtige stamdata for Kolding-Egtved Jernbane (KEJ)
Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.
Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.
I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.
Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.
Kolding Nordbanegård eller Kolding Nord, var Kolding-Egtved Jernbane (1898-1930) egen banegård i Kolding, men havde et forbindelsesspor til Kolding statsbanestation, hvor banen havde 3 spor nordvest for statsbanestationen. Kolding-Egtved Jernbane var en smalsporsbane, og fik derfor specielle spor på stationen med smalspor i den ene ende og normalspor i den anden, så man kunne trille såkaldte fadinger, en slags containere, mellem de smalsporede godsvogne og enkelte normalsporede godsvogne, som banen også havde for at kunne sende gods rundt i landet med statsbanerne.
Kolding Nordbanegård var med 4 spor, tosporet remise, værksteder, vognvask, vandkran, kulgård og drejeskive.
Byggeår
1898
Åbnet
1898.05.04
Nedlagt
1930.05.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Ndr. Ringvej 6, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet
23,0 meter
GPS koordinater
55.495119,9.463217
Kolding Nordbanegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.15 07:58:16
Hauerballe Holdeplads startede som trinbræt, men blev hurtigt opgraderet til holdeplads med omløbsspor og stationsbygning.
Byggeår
1898
Åbnet
1898.05.04
Nedlagt
1930.05.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Hauerballevej 50, 6052 Viuf
Højdeplacering over havet
61,9 meter
GPS koordinater
55.578755,9.506165
Billede af Hauerballe Holdeplads. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter:
Titel: - 1948-1952 - Person: Bygningsnavn: Ex. Haurballe station Sted: Danmark, Jylland, Viuf Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto År: 1948-1952 Note: Den tidligere Haurballe station på den smalsporede
Starup åbnede som trinbræt sammen med Kolding-Egtved banen den 4. maj 1898. Starup Trinbræt lå godt 1 km syd for Øster Starup. Beboerne i området var ikke tilfreds med at de "kun" fik et trinbræt, så samme år opførtes en yders beskeden kombineret stations- og pakhusbygning opført for borgernes egne penge. Sammen med den nye bygning fik Starup et sidespor og blev ophøjet til holdeplads med sidespor.
Den spartanske ekspeditionsbygning var lige primitivt nok og måtte i 1912 nedrives og en ny større og mere moderne bygning blev opført.
Byggeår
1912
Åbnet
1912
Nedlagt
1930.05.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Varmkærvej 12, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet
50,4 meter
GPS koordinater
55.597318,9.454909
Billede af Starup Holdeplads med sidespor. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Gravens Station var med 3-fags bygninger med 2 skorstene. Gravens station havde 3 spor, hvor 3. spor mest var til opstilling af roetog til Kolding. Derudover havde Gravens station dyrefold, privat varehus for Aagaard Mølle og et 1½ km sidespor til Gravens Andelsmejeri og Skovgård Teglværk.
Hjelmdrupvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Egtved Station var Kolding-Egtved Jernbane's endestation og lå 27,8 km. fra første station.
Egtved Station havde 5 fag og 3 skorstene. Egtved station havde tosporet remise, som senere blev udvidet til motorvognen med et logirum. Egtved havde yderligere drejeskive, kulgård, vandkran og vognvægt. Egtved Station fik i ca. 1915 et sidespor til Jydsk Andels Foderforretning.
Byggeår
1898
Åbnet
1898.05.04
Nedlagt
1930.05.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Dalgade 27, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet
50,6 meter
GPS koordinater
55.614997,9.305956
Billede af Egtved Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.06.05 12:08:42