Kolding-Egtved Jernbane - operatør: KEJ

Kolding-Egtved Jernbane (KEJ), også kendt som Egtvedbanen, udgjorde en vigtig del af jernbaneudviklingen i Egtved-området i det tidlige 20. århundrede. Fra dens beskedne begyndelse til dens nedlæggelse spillede den en rolle i lokalsamfundenes transportbehov og illustrerede de udfordringer og ændringer, som privatbanerne stod over for i Danmark.

Historien om KEJ begyndte med en vision om at forbinde Kolding og Egtved med en jernbanelinje, en ambition der fik momentum med vedtagelsen af den store jernbanelov i 1894. Denne lov åbnede døren for private initiativer inden for jernbanetransport og banede vejen for udviklingen af KEJ. Efter at have sikret sig en eneretsbevilling i 1895 gik arbejdet med at etablere banen i gang.

En af de første udfordringer, som KEJ stod overfor, var dens smalsporede natur med en sporvidde på 1.000 mm. Dette gjorde gods- og passagertransporten besværlig, da omladning var påkrævet ved forbindelser til de normalsporede statsbaner. Desuden stod banen over for udfordringer med hensyn til endestationen i Egtved og behovet for en station i Låsbygade-kvarteret i Kolding.

I årene efter åbningen oplevede KEJ både succes og udfordringer. Udvidelser og forbedringer blev implementeret, herunder udviklingen af et genialt system af containere kaldet "vognfadinger" af driftsbestyrer P.V.P. Berg. Disse containere gjorde det muligt at forenkle omladningsprocessen mellem normalsporede og smalsporede vogne og bidrog til effektiviteten af ​​banens godstransport.

Trods disse fremskridt og initiativer oplevede KEJ økonomiske vanskeligheder og stigende konkurrence fra andre transportformer som rutebiler og den nærliggende Troldhedebane. Disse faktorer, sammen med den generelle nedgang i smalsporede baners popularitet, førte til en gradvis forværring af banens økonomi og bæredygtighed.

I forsøget på at imødegå disse udfordringer og forbedre banens levedygtighed blev der foreslået forskellige udvidelser og ombygninger, herunder en forlængelse fra Egtved til Bindeballe Station på Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane og en omlægning til normalspor. Disse planer stødte dog på modstand og blev aldrig realiseret.

Med tiden blev det tydeligt, at KEJ ikke længere kunne opretholde sin drift, og i 1930 blev beslutningen truffet om at indstille driften. Dette markerede enden på en æra for KEJ og banens betydning for lokalsamfundene mellem Kolding og Egtved.

Vigtige stamdata for Kolding-Egtved Jernbane


Jernbanens længde i km 27,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseKEJ
Dato for Koncession1895.07.17
Jernbanen indviet1898.05.04
Jernbanen åbnet1898.05.04
Persontrafik nedlagt1930.05.31
Godstrafik nedlagt1930.05.31
Jernbanen nedlagt1930.05.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt12,4 kg/m
BallastGrus
Max stigning13,3 ‰
Kurveradius188 meter
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Kolding-Egtved Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Kolding-Egtved Jernbane

Banekort fra Kolding-Egtved Jernbane (KEJ).
Banekort fra Kolding-Egtved Jernbane (KEJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.01.04 - LINK til kilde.


Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Egtved Jernbane banens første station

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.


Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189

Kolding Station.
Kolding Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.09 17:50:24
Download billede

Historisk kort over Kolding Banegård
Kolding Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding Nordbanegård lå 2,2 km. fra første station.

Kolding Nordbanegård eller Kolding Nord, var Kolding-Egtved Jernbane (1898-1930) egen banegård i Kolding, men havde et forbindelsesspor til Kolding statsbanestation, hvor banen havde 3 spor nordvest for statsbanestationen. Kolding-Egtved Jernbane var en smalsporsbane, og fik derfor specielle spor på stationen med smalspor i den ene ende og normalspor i den anden, så man kunne trille såkaldte fadinger, en slags containere, mellem de smalsporede godsvogne og enkelte normalsporede godsvogne, som banen også havde for at kunne sende gods rundt i landet med statsbanerne.

Kolding Nordbanegård var med 4 spor, tosporet remise, værksteder, vognvask, vandkran, kulgård og drejeskive.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNdr. Ringvej 6, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet23,0 meter
GPS koordinater55.495119,9.463217

Kolding Nordbanegård.
Kolding Nordbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.15 07:58:16
Download billede

Historisk kort over Kolding Nordbanegård
Kolding Nordbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bramdrup Holdeplads lå 6,6 km. fra første station.

Bramdrup Holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBramdrupvej 6, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet53,2 meter
GPS koordinater55.52444369190893,9.464645468410756

Billede af Bramdrup Holdeplads.
Billede af Bramdrup Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Bramdrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07393_024.tif


Historisk kort over Bramdrup Holdeplads
Bramdrup Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lilballe Holdeplads lå 8,7 km. fra første station.

Lilballe holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten og ca. lå 300 meter vest for Lilballe.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEltangvej 227A, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet50,7 meter
GPS koordinater55.541674,9.478145

Billede af Lilballe Holdeplads.
Billede af Lilballe Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Almind
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02861_005.tif


Historisk kort over Lilballe Holdeplads
Lilballe Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Almind Station lå 11,4 km. fra første station.

Alminde Station havde 3-fags bygninger med 2 skorstene.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseAlmind Stationsvej 3, 6051 Almind
Højdeplacering over havet60,9 meter
GPS koordinater55.564196,9.492511

Billede af Almind Station.
Billede af Almind Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Almind Station
Sted: Danmark, Jylland, Almind
Vejnavn: Almind Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6051
By: Almind
Sogn: Almind
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: H09779_030.tif


Historisk kort over Almind Station
Almind Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hauerballe Holdeplads lå 13,7 km. fra første station.

Hauerballe Holdeplads startede som trinbræt, men blev hurtigt opgraderet til holdeplads med omløbsspor og stationsbygning.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHauerballevej 50, 6052 Viuf
Højdeplacering over havet61,9 meter
GPS koordinater55.578755,9.506165

Billede af Hauerballe Holdeplads.
Billede af Hauerballe Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Ex. Haurballe station
Sted: Danmark, Jylland, Viuf
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Den tidligere Haurballe station på den smalsporede

Kolding-Egtved Jernbane (1898-1930)
Id: AAL_BL36-A1_061_015.tif


Historisk kort over Hauerballe Holdeplads
Hauerballe Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet59,9 meter
GPS koordinater55.585180878647016,9.500275982033477

Historisk kort over Elisabethsminde Trinbræt (uofficielt)
Elisabethsminde Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Viuf Station (Viu) lå 15,2 km. fra første station.

Viuf Station var med 3-fags bygninger med 2 skorstene og var udstyrret med vandkran.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseViuf Stationsvej 3, 6052 Viuf
StednavneforkortelseViu
Højdeplacering over havet64,6 meter
GPS koordinater55.589248,9.491097

Billede af Viuf Station.
Billede af Viuf Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1958 - Viuf Stationsvej 3
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vuif
Vejnavn: Viuf Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6052
By: Viuf
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: H09781_030.tif


Historisk kort over Viuf Station
Viuf Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet54,9 meter
GPS koordinater55.593291,9.469853

Historisk kort over Daugårdsminde Trinbræt
Daugårdsminde Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Starup Holdeplads med sidespor lå 17,7 km. fra første station.

Starup åbnede som trinbræt sammen med Kolding-Egtved banen den 4. maj 1898. Starup Trinbræt lå godt 1 km syd for Øster Starup. Beboerne i området var ikke tilfreds med at de "kun" fik et trinbræt, så samme år opførtes en yders beskeden kombineret stations- og pakhusbygning opført for borgernes egne penge. Sammen med den nye bygning fik Starup et sidespor og blev ophøjet til holdeplads med sidespor.

Den spartanske ekspeditionsbygning var lige primitivt nok og måtte i 1912 nedrives og en ny større og mere moderne bygning blev opført.


Byggeår1912
Åbnet1912
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVarmkærvej 12, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet50,4 meter
GPS koordinater55.597318,9.454909

Billede af Starup Holdeplads med sidespor.
Billede af Starup Holdeplads med sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Varmkær
Vejnavn: Varmkærvej
Husnummer: Lokalitet: Varmkær
Postnummer: 6040
By: Egtved
Sogn: Øster Starup
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL36-A1_064_018.tif


Historisk kort over Starup Holdeplads med sidespor
Starup Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet54,7 meter
GPS koordinater55.599672,9.447448

Historisk kort over Kirkevej Trinbræt
Kirkevej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gravens Station lå 19,4 km. fra første station.

Gravens Station var med 3-fags bygninger med 2 skorstene. Gravens station havde 3 spor, hvor 3. spor mest var til opstilling af roetog til Kolding.
Derudover havde Gravens station dyrefold, privat varehus for Aagaard Mølle og et 1½ km sidespor til Gravens Andelsmejeri og Skovgård Teglværk.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSønderskovvej 6A, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet54,1 meter
GPS koordinater55.602861,9.430052

Historisk kort over Gravens Station
Gravens Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet55,9 meter
GPS koordinater55.603678,9.415275

Historisk kort over Brakker Skovvej Trinbræt (uofficielt)
Brakker Skovvej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brakker Holdeplads lå 21,7 km. fra første station.

Brakker Holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten og lå ca. 500 meter nord for Brakker.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBrakker Stationsvej 10, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet65,4 meter
GPS koordinater55.603436,9.393810

Historisk kort over Brakker Holdeplads
Brakker Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet74,4 meter
GPS koordinater55.602143,9.382521

Historisk kort over Mølkjærs Gård Trinbræt
Mølkjærs Gård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet77,4 meter
GPS koordinater55.600070,9.373662

Historisk kort over Venborgvej Trinbræt
Venborgvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bølling Holdeplads lå 23,7 km. fra første station.

Bølling holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten og lå ca. 2 km nordøst for Bølling.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRoedsvej 17, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet71,2 meter
GPS koordinater55.598732,9.362406

Billede af Bølling Holdeplads.
Billede af Bølling Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Venborg
Vejnavn: Roedsvej
Husnummer: 17
Lokalitet: Venborg
Postnummer: 6040
By: Egtved
Sogn: Egtved
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Brakker station på den i 1930 nedlagte Kolding-Egtved Jernbane
Id: AAL_BL36-A1_226_004.tif


Historisk kort over Bølling Holdeplads
Bølling Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1930.05.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet71,0 meter
GPS koordinater55.602645,9.347538

Historisk kort over Hjelmdrupvej Trinbræt
Hjelmdrupvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Egtved Station var Kolding-Egtved Jernbane's endestation og lå 27,8 km. fra første station.

Egtved Station havde 5 fag og 3 skorstene. Egtved station havde tosporet remise, som senere blev udvidet til motorvognen med et logirum. Egtved havde yderligere drejeskive, kulgård, vandkran og vognvægt.
Egtved Station fik i ca. 1915 et sidespor til Jydsk Andels Foderforretning.


Byggeår1898
Åbnet1898.05.04
Nedlagt1930.05.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDalgade 27, 6040 Egtved
Højdeplacering over havet50,6 meter
GPS koordinater55.614997,9.305956

Billede af Egtved Station.
Billede af Egtved Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.06.05 12:08:42
Download billede

Historisk kort over Egtved Station
Egtved Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Kolding-Egtved Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding-Egtved Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 10)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding-Egtved Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 10)
B. Wilcke og P. Thomassen
1965
63

Dansk Jernbane-Klub
Kolding-Egtved Jernbane 1898-1930
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding-Egtved Jernbane 1898-1930
Ib V. Andersen
1965
53

Ynico A/S
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3