Kolding-Egtved Jernbane - operatør: KEJ, en artikel om Kolding-Egtved Jernbane
Kolding-Egtved Jernbane (KEJ): En Privatbanes Historie fra 1898 til 1930
Kolding-Egtved Jernbane (KEJ), også kendt som Egtvedbanen, var en vigtig del af jernbaneudviklingen i det tidlige 20. århundrede. Denne smalsporede jernbane mellem Kolding og Egtved blev oprettet med ambitionen om at forbinde landdistrikterne med byen og forbedre transportmulighederne for både gods og passagerer. Fra sin oprindelse i slutningen af 1800-tallet til sin nedlæggelse i 1930 spillede KEJ en central rolle for lokalsamfundene, men stod også over for en række udfordringer, der afspejlede de vanskeligheder, som mange privatbaner i Danmark oplevede.Baggrunden for Kolding-Egtved Jernbane
Historien om KEJ begyndte med den store jernbanelov fra 1894, som åbnede dørene for private jernbaneselskaber til at udvikle mindre, lokale jernbaneforbindelser. Denne lov gav KEJ mulighed for at få en eneretsbevilling i 1895, og arbejdet med at etablere banen begyndte i juli 1896. Den smalsporede bane, med en sporvidde på 1.000 mm, var en af mange små privatbaner, der skulle betjene landdistrikter i Danmark.En af de største udfordringer fra starten var den smalsporede natur af jernbanen, hvilket gjorde det nødvendigt at omlaste gods ved overgangen til de normalsporede statsbaner. Dette var ikke blot en tidskrævende proces, men også omkostningsfuld, hvilket påvirkede banens økonomi og dens konkurrenceevne over for andre transportformer.
Banens Tidlige Drift og Udfordringer
KEJ blev indviet i 1898 og startede sin drift med 3 Mallet-lokomotiver, 3 personvogne og 15 godsvogne. Forbindelsen fra Koldings Nordbanegård til statsbanestationen blev etableret med et forbindelsesspor, der gjorde det muligt at overføre gods og passagerer mellem de to systemer. Dog havde banen også en stigning på 1:75 på sporet mellem Kolding Station og Nordbanegården, hvilket betød, at togene måtte skifte retning på Nordbanegården, hvilket yderligere forøgede rejsetiden.I de første år efter åbningen var banen forholdsvis succesfuld, især takket være driftsbestyrer P.V.P. Berg, der udviklede et nyt system til håndtering af godstransport kaldet vognfadinger. Disse containere, en tidlig forløber for moderne containertransport, blev brugt til at forenkle omlastningen af gods mellem normalsporede og smalsporede vogne, hvilket forbedrede effektiviteten. Systemet blev særligt vigtigt for KEJ's transporter af roer fra oplandet til De Danske Sukkerfabrikkers saftstation i Kolding.
Økonomiske Vanskeligheder og Konkurrence
Trods de innovative løsninger stod KEJ over for stigende økonomiske vanskeligheder. En af de største konkurrenter var Troldhedebanen, som blev indviet i 1917 og strakte sig fra Kolding til Jordrup, tæt på KEJ's opland. Denne bane var mere moderne og havde bedre faciliteter, hvilket trak både gods og passagerer væk fra Egtvedbanen.Yderligere forværrede introduktionen af rutebiler i 1920'erne situationen for KEJ. Rutebiltrafikken var mere fleksibel og billigere end jernbanen, hvilket førte til en nedgang i både passager- og godstrafik. Samtidig begyndte udgifterne til vedligeholdelse af det ældre jernbanemateriel at stige, og KEJ's økonomi blev gradvist værre.
Forsøg på Modernisering og Udvidelse
I et forsøg på at forbedre banens bæredygtighed blev der foreslået flere planer for modernisering og udvidelse. En af de mest ambitiøse planer var en forlængelse af jernbanen fra Egtved til Bindeballe Station på Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane samt en omlægning til normalspor. Denne plan blev dog aldrig realiseret, da den stødte på modstand fra både Kolding Kommune og Jernbanekommissionen.Jernbanekommissionen fra 1923 frarådede både ombygningen og forlængelsen, da de anså det for at være for dyrt og ikke økonomisk bæredygtigt. De frygtede, at en sådan ændring ville føre til øget konkurrence med andre baner, især Vandelbanen, som også opererede i området.
Banens Nedlæggelse og Eftermæle
I sidste ende kunne KEJ ikke modstå presset fra de økonomiske vanskeligheder og den stigende konkurrence fra rutebiler og andre transportformer. I maj 1930 blev det besluttet at indstille driften, hvilket markerede afslutningen på en af de første privatbaner i Danmark, der blev nedlagt.Selvom KEJ's drift kun varede lidt over tre årtier, spillede banen en vigtig rolle i udviklingen af Koldings transportinfrastruktur og bidrog til at forbinde landdistrikterne med byen. Banen forblev et symbol på den tidlige jernbaneudvikling i Danmark og illustrerede de udfordringer, som mange mindre baner stod over for i konkurrencen med den voksende vejtransport.
I dag er stationsbygningerne langs den gamle jernbanestrækning bevaret som en påmindelse om banens betydning. Disse bygninger, herunder den oprindelige Egtved Station, står som historiske vartegn, der minder os om en tid, hvor jernbanen var en af de vigtigste transportformer i Danmark.
Teknologiske Fremskridt og Pionerarbejde
Selvom KEJ blev lukket relativt tidligt, spillede banen en vigtig rolle i udviklingen af ny teknologi inden for jernbanetransport. Driftsbestyrer P.V.P. Berg's arbejde med at udvikle vognfadinger – tidlige containere – var en milepæl for jernbanetransporten. Dette system gjorde det muligt at reducere omkostningerne og forbedre effektiviteten i godslogistikken, og det var en vigtig innovation for jernbanebranchen på dette tidspunkt.Banens Betydning for Lokalsamfundene
Selvom KEJ kæmpede økonomisk, spillede den en væsentlig rolle i de omkringliggende lokalsamfund mellem Kolding og Egtved. Den gjorde det muligt for landdistrikterne at få adgang til byen, hvilket var vigtigt for både handels- og arbejdskraftens mobilitet. Desuden bidrog jernbanen til transporten af landbrugsvarer, især roer til sukkerproduktion, som var en vigtig indtægtskilde for regionen.For mange af disse samfund var jernbanen en livline, der forbandt dem til den større verden, og dens nedlæggelse markerede afslutningen på en æra, hvor jernbanen var den dominerende transportform i regionen.
Vigtige stamdata for Kolding-Egtved Jernbane
Jernbanens længde i km | 27,8 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | KEJ |
Dato for Koncession | 1895.07.17 |
Jernbanen indviet | 1898.05.04 |
Jernbanen åbnet | 1898.05.04 |
Persontrafik nedlagt | 1930.05.31 |
Godstrafik nedlagt | 1930.05.31 |
Jernbanen nedlagt | 1930.05.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 12,4 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 13,3 ‰ |
Kurveradius | 188 meter |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Kolding-Egtved Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Kolding Banegård (Kd) | 0,0 km | |
Kolding Nordbanegård | 2,2 km | |
Bramdrup Holdeplads | 6,6 km | |
Lilballe Holdeplads | 8,7 km | |
Almind Station | 11,4 km | |
Hauerballe Holdeplads | 13,7 km | |
Elisabethsminde Trinbræt (uofficielt) | 14,3 km | |
Viuf Station (Viu) | 15,2 km | |
Daugårdsminde Trinbræt | 16,7 km | |
Starup Holdeplads med sidespor | 17,7 km | |
Kirkevej Trinbræt | 18,1 km | |
Gravens Station | 19,4 km | |
Brakker Skovvej Trinbræt (uofficielt) | 20,2 km | |
Brakker Holdeplads | 21,7 km | |
Mølkjærs Gård Trinbræt | 22,0 km | |
Venborgvej Trinbræt | 23,1 km | |
Bølling Holdeplads | 23,7 km | |
Hjelmdrupvej Trinbræt | 25,0 km | |
Egtved Station | 27,8 km |
Banekort over Kolding-Egtved Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 4. januar 2011 - LINK til kilde.
Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Egtved Jernbane banens første station
Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.
I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.
Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.
Byggeår | 1884 |
Åbnet | 1884 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Banegårdspladsen 4, 6000 Kolding |
Stednavneforkortelse | Kd |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 55.490803,9.481189 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. oktober 2014 Download billede
Kolding Nordbanegård lå 2,2 km. fra første station.
Kolding Nordbanegård var med 4 spor, tosporet remise, værksteder, vognvask, vandkran, kulgård og drejeskive.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ndr. Ringvej 6, 6000 Kolding |
Højdeplacering over havet | 23,0 meter |
GPS koordinater | 55.495119,9.463217 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020 Download billede
Bramdrup Holdeplads lå 6,6 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bramdrupvej 6, 6000 Kolding |
Højdeplacering over havet | 53,2 meter |
GPS koordinater | 55.52444369190893,9.464645468410756 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bramdrup Holdeplads.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Bramdrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07393_024.tif
Lilballe Holdeplads lå 8,7 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Eltangvej 227A, 6000 Kolding |
Højdeplacering over havet | 50,7 meter |
GPS koordinater | 55.541674,9.478145 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lilballe Holdeplads.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Almind
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02861_005.tif
Almind Station lå 11,4 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Almind Stationsvej 3, 6051 Almind |
Højdeplacering over havet | 60,9 meter |
GPS koordinater | 55.564196,9.492511 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Almind Station.
Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Almind Station
Sted: Danmark, Jylland, Almind
Vejnavn: Almind Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6051
By: Almind
Sogn: Almind
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: H09779_030.tif
Hauerballe Holdeplads lå 13,7 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hauerballevej 50, 6052 Viuf |
Højdeplacering over havet | 61,9 meter |
GPS koordinater | 55.578755,9.506165 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hauerballe Holdeplads.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Ex. Haurballe station
Sted: Danmark, Jylland, Viuf
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Den tidligere Haurballe station på den smalsporede
Kolding-Egtved Jernbane (1898-1930)
Id: AAL_BL36-A1_061_015.tif
Elisabethsminde Trinbræt (uofficielt) lå 14,3 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 59,9 meter |
GPS koordinater | 55.585180878647016,9.500275982033477 |
Viuf Station (Viu) lå 15,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Viuf Stationsvej 3, 6052 Viuf |
Stednavneforkortelse | Viu |
Højdeplacering over havet | 64,6 meter |
GPS koordinater | 55.589248,9.491097 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Viuf Station.
Titel: - 1958 - Viuf Stationsvej 3
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vuif
Vejnavn: Viuf Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6052
By: Viuf
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1958
Note: Id: H09781_030.tif
Daugårdsminde Trinbræt lå 16,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 54,9 meter |
GPS koordinater | 55.593291,9.469853 |
Starup Holdeplads med sidespor lå 17,7 km. fra første station.
Den spartanske ekspeditionsbygning var lige primitivt nok og måtte i 1912 nedrives og en ny større og mere moderne bygning blev opført.
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1912 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Varmkærvej 12, 6040 Egtved |
Højdeplacering over havet | 50,4 meter |
GPS koordinater | 55.597318,9.454909 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Starup Holdeplads med sidespor.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Varmkær
Vejnavn: Varmkærvej
Husnummer: Lokalitet: Varmkær
Postnummer: 6040
By: Egtved
Sogn: Øster Starup
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL36-A1_064_018.tif
Kirkevej Trinbræt lå 18,1 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 54,7 meter |
GPS koordinater | 55.599672,9.447448 |
Gravens Station lå 19,4 km. fra første station.
Derudover havde Gravens station dyrefold, privat varehus for Aagaard Mølle og et 1½ km sidespor til Gravens Andelsmejeri og Skovgård Teglværk.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sønderskovvej 6A, 6040 Egtved |
Højdeplacering over havet | 54,1 meter |
GPS koordinater | 55.602861,9.430052 |
Brakker Skovvej Trinbræt (uofficielt) lå 20,2 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 55,9 meter |
GPS koordinater | 55.603678,9.415275 |
Brakker Holdeplads lå 21,7 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Brakker Stationsvej 10, 6040 Egtved |
Højdeplacering over havet | 65,4 meter |
GPS koordinater | 55.603436,9.393810 |
Mølkjærs Gård Trinbræt lå 22,0 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 74,4 meter |
GPS koordinater | 55.602143,9.382521 |
Venborgvej Trinbræt lå 23,1 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 77,4 meter |
GPS koordinater | 55.600070,9.373662 |
Bølling Holdeplads lå 23,7 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Roedsvej 17, 6040 Egtved |
Højdeplacering over havet | 71,2 meter |
GPS koordinater | 55.598732,9.362406 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bølling Holdeplads.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Venborg
Vejnavn: Roedsvej
Husnummer: 17
Lokalitet: Venborg
Postnummer: 6040
By: Egtved
Sogn: Egtved
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Brakker station på den i 1930 nedlagte Kolding-Egtved Jernbane
Id: AAL_BL36-A1_226_004.tif
Hjelmdrupvej Trinbræt lå 25,0 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 71,0 meter |
GPS koordinater | 55.602645,9.347538 |
Egtved Station var Kolding-Egtved Jernbane's endestation og lå 27,8 km. fra første station.
Egtved Station fik i ca. 1915 et sidespor til Jydsk Andels Foderforretning.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.04 |
Nedlagt | 1930.05.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Dalgade 27, 6040 Egtved |
Højdeplacering over havet | 50,6 meter |
GPS koordinater | 55.614997,9.305956 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022 Download billede