Rudkøbing-Bagenkop - (LB)
Langelandsbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men der havde tidlige været ønske om en bane på Langeland. Allerede i 1884 kom der et forslag fra SFJ (det Sydfynske Jernbaneselskab) på en tværbane mellem Rudkøbing og Spodsbjerg i form af en letbane eller sporvej. ønske om en rigtig jernbane kom senere i 1891 – som ikke blev til noget før det endelige forslag kom i 1906 – og det var det forslag som kom med i jernbaneloven. Banen blev åbnet d. 4. oktober 1911. Banens første station var placeret i Rudkøbing, hvor der også var værksted og remise. Stationen skulle placeres tæt på havnen, hvilket indebar et større jordarbejde med at fylde store mængder jord på de daværende havne og strand områder. Fra Rudkøbing gik banen mod øst via Rifbjerg og Møllemose trinbræt til Skrøbelev station. I Skrøbelev delte banen sig i to grene én mod Spodsbjerg via Krogsbjerg station og én gren til Bagenkop station via Longelse (station), Snaremose (trinbræt), Illebølle (station), Vindeby (trinbræt), Lindelse (station), Havbølle (trinbræt), Kædeby (station), Helsned (trinbræt), Humble (station), Nørreballe (trinbræt), Tryggelev (station), Østerskov (trinbræt), Nordenbro (station), Broløkke (trinbræt), Røjle (trinbræt) og Søndenbro (station). I starten var banen meget isoleret uden forbindelse med andre baner, hvilket gjorde at gods skulle omlades til skib. I 1925 kom der en aftale med staten på plads så der kunne lave nye færgelejer i Svendborg og Rudkøbing så jernbanefærgen D/F "Langeland" kunne indsættes i drift, hvilket skete året efter. Færgen havde plads til 6 godsvogne eller 26 biler. Jernbanefærgen fik meget stor betydning for banen især roetransport var der meget af i perioden 1. oktober til 1. januar hver år, hvor man også sejlede deciderede roe adgange med færgen. I Bagenkop var der også stor godsforsendelse til Kiel i tyskland. Det var primært mælkeprodukter, som udskibes, hvor især fløde blev udskibet i store mængder. Ved banens åbning blev der skaffet en svensk damp dreven motorvogn leveret af fabrikken Waggonfabriken Arlöf i Malmø. Vognen var en meget uheldig konstruktion med en helt ny form for en meget avanceret højtryksteknik. Vognen fik da også en kort levetid som motorvogn med kun ca. 5 år i drift. Motorvognen blev efterfølgende ombygget til personvogn og pakvogn – og endelig skrottet i 1954. Langelandsbanen blev nedlagt d. 29. september 1962 da man lavede broforbindelse til Langeland. Især på den sydlige del af Langeland var banen i mange år savnet. Busdriften kunne ikke konkurrere med banedriftens transporttider grundet meget dårlige og snoede veje.
Vigtige stamdata for Rudkøbing-Bagenkop (LB) jernbanen
Jernbanens længde i km 28,4
Optaget på Jernbanelov Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Dato for Koncession 1908.11.05
Jernbanen åbnet 1911.10.04
Persontrafik nedlagt 1962.09.29
Godstrafik nedlagt 1962.09.29
Jernbanen nedlagt 1962.09.29
Sportype Enkeltsporet
Sporvidde 1.435 mm
Skinnevægt 22,45 kg/m
Balast Grus
El drift Nej
Togkontrolsystem Nej
Bane status Privatbane
Rudkøbing-Bagenkop (LB) jernbanen havde følgende stationer
Station Afstand fra første station
Rudkøbing Station (Rkg) 0,0 km
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) 0,4 km
Rifbjerg Trinbræt 1,0 km
Møllemose Trinbræt 2,0 km
Skrøbelev Station 4,1 km
Longelse Station 7,1 km
Snaremose Trinbræt 8,9 km
Illebølle Station 10,4 km
Vindeby Trinbræt med Sidespor 11,9 km
Lindelse Station (Lin) 13,1 km
Havbølle Trinbræt 15,0 km
Kædeby Station 16,1 km
Helsnedvejen Trinbræt 17,0 km
Humble Station (Hbl) 18,2 km
Nørreballevejen Trinbræt 19,0 km
Tryggelev Station 20,8 km
Østerskovvejen Trinbræt 22,0 km
Nordenbro Station (Ndo) 22,7 km
Broløkke Billetsalgssted med Sidespor 24,3 km
Røjlevejen Trinbræt 25,0 km
Søndenbro Station 26,2 km
Bagenkop Station (Bag) 28,4 km
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Havnegade 7A, 5900 Rudkøbing
Stednavneforkortelse Rkg
Højde placering over havet 2,2 meter
GPS koordinater 54.938541,10.708761
Sandstensdekorationer på Rudkøbing Station er blevt udført af billedhugger Niels Hansen, der også var mester for trælysekronerne i stationens ventesal.
Rudkøbing Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.07.30
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rudkøbing Station
Rudkøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1911
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.941325,10.716629
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - lå nederst til vestre i billedet, der hvor banen skærer Kastanievej. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1936-1938
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kastanievej Trinbræt (uofficielt)
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.941509,10.732146
Billedet er fra 1966 ca. 4 år efter banens lukning, men Rifbjerg Trinbræt står stadig nord for banekrydsningen med Nørrebro. - Fotograf: Geoplan - Dato: 1966
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rifbjerg Trinbræt
Rifbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.935593,10.751145
MøllemoseTrinbræt er placeret øst for banekrydsningen med Møllemosevej. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1957
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Møllemose Trinbræt
Møllemose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Stationsvej 4, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet 18,6 meter
GPS koordinater 54.930385,10.761804
Skrøbelev Station. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1950
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skrøbelev Station
Skrøbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Longelsevej 34, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet 18,0 meter
GPS koordinater 54.907026,10.778841
Longelse station er i dag overtaget af firmaet LKF. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Longelse Station
Longelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1911
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
GPS koordinater 54.892073,10.768898
Snaremose Trinbræt. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1954
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Snaremose Trinbræt
Snaremose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Banevej 2, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet 11,7 meter
GPS koordinater 54.878641,10.765589
Illebølle station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Illebølle Station
Illebølle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1911
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
GPS koordinater 54.869299,10.749434
Vindeby trinbræt fik anlagt sidespor i oktober 1947.
Vindeby Trinbræt. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1958
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vindeby Trinbræt med Sidespor
Vindeby Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Østerled 9, 5900 Rudkøbing
Stednavneforkortelse Lin
Højde placering over havet 18,1 meter
GPS koordinater 54.862772,10.730703
Lindelse station fra banesiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lindelse Station
Lindelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.850202,10.715999
Havbølle trinbræt eller Hennetvedvejen som den også blev kaldt. Trinbrættet blev oprindelig oprettet med navnet Lindelse Nor i 1926.
Baneresten ved Havbølle trinbræt er bevaret. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Havbølle Trinbræt
Havbølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kædeby Station
lå 16,1 km. fra første station.
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Vestergårdsvej 1A, 5932 Humble
Højde placering over havet 18,7 meter
GPS koordinater 54.841278,10.707007
Kædeby station er i dag restaurent. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kædeby Station
Kædeby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.832282,10.697542
Helsnedvejen Trinbræt lå til højre for stenen i midten. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Helsnedvejen Trinbræt
Helsnedvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Vågebjergvej 5A, 5932 Humble
Stednavneforkortelse Hbl
Højde placering over havet 24,0 meter
GPS koordinater 54.824868,10.693618
Humble station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Humble Station
Humble Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.807559,10.697968
Nørreballe trinbræt lå hvor vejen svinger. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørreballevejen Trinbræt
Nørreballevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Jernbanevej 7, 5932 Humble
Højde placering over havet 19,8 meter
GPS koordinater 54.802321,10.700902
Tryggelev station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tryggelev Station
Tryggelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.796565,10.707453
Østerskovvejen Trinbræt - man kan lige se det lille skur i beggrunden af billedet. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1954
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Østerskovvejen Trinbræt
Østerskovvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Banevænget 9, 5932 Humble
Stednavneforkortelse Ndo
Højde placering over havet 10,7 meter
GPS koordinater 54.786854,10.710607
Nordenbro station set fra der hvor den gamle vej gik. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nordenbro Station
Nordenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1911
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
GPS koordinater 54.772975,10.712442
Broløkke trinbræt også kaldet Brolykke lå i landsbyen Magleby. Broløkke trinbræt havde samme træbygning Snaremose og Vindeby trinbræt. De var alle tegnet af arkitekt Helge Boysen-Møller, der også havde tegnet banens øvrige stationsbygninger. Fra 1928 var Broløkke billetsalgssted med sidespor men blev igen fra 1952 trinbræt.
Baneresten ved Broløkke trinbræt er bevaret. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Broløkke Billetsalgssted med Sidespor
Broløkke Billetsalgssted med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926
Åbnet 1926
Nedlagt 1962.09.29
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 54.763445,10.713632
Røjlevejen Trinbræt. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1954
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Røjlevejen Trinbræt
Røjlevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Søndenbro 12, 5935 Bagenkop
Højde placering over havet 6,6 meter
GPS koordinater 54.756251,10.706899
Sønderbro station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søndenbro Station
Søndenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Bagenkop Station (Bag)
var Rudkøbing-Bagenkop's endestation og lå 28,4 km. fra første station.
Byggeår 1910
Åbnet 1911.10.04
Nedlagt 1962.09.29
Arkitekt Helge Bojsen-Møller
Adresse Stationsvej 6, 5935 Bagenkop
Stednavneforkortelse Bag
Højde placering over havet 4,4 meter
GPS koordinater 54.748830,10.677469
Bagenkob station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bagenkop Station
Bagenkop Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rudkøbing-Bagenkop (LB) >> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane
Ulla Arndt Madsen, Karsten Rode
2011
239
Ulla Arndt Madsen
9788799482603
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langelandsbanen
Finn Christensen
2016
240
Dansk Jernbane-Klub
9788787050036
Lige nu er der: 93 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk
Copyright © 1999-2021 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.3 - build: 2021.01.15-07:46:23