Rudkøbing-Bagenkop (LB) Langelandsbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men der havde tidlige været ønske om en bane på Langeland. Allerede i 1884 kom der et forslag fra SFJ (det Sydfynske Jernbaneselskab) på en tværbane mellem Rudkøbing og Spodsbjerg i form af en letbane eller sporvej. ønske om en rigtig jernbane kom senere i 1891 – som ikke blev til noget før det endelige forslag kom i 1906 – og det var det forslag som kom med i jernbaneloven. Banen blev åbnet d. 4. oktober 1911. Banens første station var placeret i Rudkøbing, hvor der også var værksted og remise. Stationen skulle placeres tæt på havnen, hvilket indebar et større jordarbejde med at fylde store mængder jord på de daværende havne og strand områder. Fra Rudkøbing gik banen mod øst via Rifbjerg og Møllemose trinbræt til Skrøbelev station. I Skrøbelev delte banen sig i to grene én mod Spodsbjerg via Krogsbjerg station og én gren til Bagenkop station via Longelse (station), Snaremose (trinbræt), Illebølle (station), Vindeby (trinbræt), Lindelse (station), Havbølle (trinbræt), Kædeby (station), Helsned (trinbræt), Humble (station), Nørreballe (trinbræt), Tryggelev (station), Østerskov (trinbræt), Nordenbro (station), Broløkke (trinbræt), Røjle (trinbræt) og Søndenbro (station). I starten var banen meget isoleret uden forbindelse med andre baner, hvilket gjorde at gods skulle omlades til skib. I 1925 kom der en aftale med staten på plads så der kunne lave nye færgelejer i Svendborg og Rudkøbing så jernbanefærgen D/F "Langeland" kunne indsættes i drift, hvilket skete året efter. Færgen havde plads til 6 godsvogne eller 26 biler. Jernbanefærgen fik meget stor betydning for banen især roetransport var der meget af i perioden 1. oktober til 1. januar hver år, hvor man også sejlede deciderede roe adgange med færgen. I Bagenkop var der også stor godsforsendelse til Kiel i tyskland. Det var primært mælkeprodukter, som udskibes, hvor især fløde blev udskibet i store mængder. Ved banens åbning blev der skaffet en svensk damp dreven motorvogn leveret af fabrikken Waggonfabriken Arlöf i Malmø. Vognen var en meget uheldig konstruktion med en helt ny form for en meget avanceret højtryksteknik. Vognen fik da også en kort levetid som motorvogn med kun ca. 5 år i drift. Motorvognen blev efterfølgende ombygget til personvogn og pakvogn – og endelig skrottet i 1954. Langelandsbanen blev nedlagt d. 29. september 1962 da man lavede broforbindelse til Langeland. Især på den sydlige del af Langeland var banen i mange år savnet. Busdriften kunne ikke konkurrere med banedriftens transporttider grundet meget dårlige og snoede veje.
Vigtige stamdata for Rudkøbing-Bagenkop (LB) Jernbanens længde i km 28,4 Optaget på Jernbanelov Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 Baneforkortelse LB Dato for Koncession 1908.11.05 Banens bygherre / entreprenør Fibiger & Villefrance, København Jernbanen åbnet 1911.10.05 Persontrafik nedlagt 1962.09.29 Godstrafik nedlagt 1962.09.30 Jernbanen nedlagt 1962.09.30 Sportype Enkeltsporet Sporvidde 1.435 mm Skinnevægt 22,45 kg/m Balast Grus Hastighed max 70 km/t El drift Nej Togkontrolsystem Nej Bane status Privatbane
Rudkøbing-Bagenkop (LB) havde følgende stationer Station Afstand fra første station Rudkøbing Station (Rkg) 0,0 km Kastanievej Trinbræt (uofficielt) 0,4 km Rifbjerg Trinbræt 1,0 km Møllemose Trinbræt 2,0 km Skrøbelev Station 4,1 km Longelse Station 7,1 km Snaremose Trinbræt 8,9 km Illebølle Station 10,4 km Vindeby Trinbræt med Sidespor 11,9 km Lindelse Station (Lin) 13,1 km Havbølle Trinbræt 15,0 km Kædeby Station 16,1 km Helsnedvejen Trinbræt 17,0 km Humble Station (Hbl) 18,2 km Nørreballevejen Trinbræt 19,0 km Tryggelev Station 20,8 km Østerskovvejen Trinbræt 22,0 km Nordenbro Station (Ndo) 22,7 km Broløkke Billetsalgssted med Sidespor 24,3 km Røjlevejen Trinbræt 25,0 km Søndenbro Station 26,2 km Bagenkop Station (Bag) 28,4 km
Banekort over Rudkøbing-Bagenkop (LB) Kort over Langelandsbanen (LB) - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.08.05 - LINK til kilde. Sandstensdekorationer på Rudkøbing Station er blevt udført af billedhugger Niels Hansen, der også var mester for trælysekronerne i stationens ventesal.
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Havnegade 7A, 5900 Rudkøbing Stednavneforkortelse Rkg Højde placering over havet 2,2 meter GPS koordinater 54.938541,10.708761
Billede af Rudkøbing Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.10.30 09:23:45 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rudkøbing Station
Rudkøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1911 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 4,3 meter GPS koordinater 54.941325,10.716629
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - lå nederst til vestre i billedet, der hvor banen skærer Kastanievej. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde. Noter: Titel:Rudkøbing Skole - 1936/1938 Bygningsnavn:Rudkøbing Skole Sted:Danmark, Langeland, Rudkøbing Vejnavn:Kastanievej Husnummer:34 Postnummer:5900 By:Rudkøbing Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1936-1938 Id:L0459_12.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kastanievej Trinbræt (uofficielt)
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 11,8 meter GPS koordinater 54.941509,10.732146
Billedet er fra 1966 ca. 4 år efter banens lukning, men Rifbjerg Trinbræt står stadig nord for banekrydsningen med Nørrebro. - Fotograf: Geoplan - Dato: 1966 - LINK til kilde. Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rifbjerg Trinbræt
Rifbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 14,3 meter GPS koordinater 54.935593,10.751145
Billede af Møllemose Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde. Noter: Titel:Mogelgård Person:Sørensen, Bent, gårdejer Bygningsnavn:Mogelgård Sted:Danmark, Langeland, Skrøbelev Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1957 Id:H09119_022.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Møllemose Trinbræt
Møllemose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Stationsvej 4, 5900 Rudkøbing Højde placering over havet 18,6 meter GPS koordinater 54.930385,10.761804
Skrøbelev Station. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde. Noter: Titel:- 1950 - Skrøbelev Station Bygningsnavn:Skrøbelev Station Sted:Danmark, Langeland, Ny Skrøbelev Vejnavn:Stationsvej Husnummer:4 Lokalitet:Skrøbelev Postnummer:5900 By:Rudkøbing Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1950 Id:L5320_33.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skrøbelev Station
Skrøbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Longelsevej 34, 5900 Rudkøbing Højde placering over havet 18,0 meter GPS koordinater 54.907026,10.778841
Billede af Longelse Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 15:47:51 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Longelse Station
Longelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1911 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Arkitekt Helge Bojsen-Møller Højde placering over havet 18,8 meter GPS koordinater 54.892073,10.768898
Snaremose Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde. Noter: Titel:- 1954 - Snaremosevej 20 Person:Fr. Hansen, gårdejer Sted:Snaremosevej 20, 5900 Rudkøbing Vejnavn:Snaremosevej Husnummer:20 Lokalitet:Snaremose Postnummer:5900 By:Rudkøbing Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1954 Id:H05211_019.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Snaremose Trinbræt
Snaremose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Banevej 2, 5900 Rudkøbing Højde placering over havet 11,7 meter GPS koordinater 54.878641,10.765589
Billede af Illebølle Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 15:25:43 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Illebølle Station
Illebølle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Vindeby trinbræt fik anlagt sidespor i oktober 1947.
Byggeår 1911 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Arkitekt Helge Bojsen-Møller Højde placering over havet 19,5 meter GPS koordinater 54.869299,10.749434
Vindeby Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde. Noter: Titel:Hennetved Central, Vindeby Trinbræt Person:Rasmussen, Marie, gårdejer Bygningsnavn:Hennetved Central Sted:Danmark, Langeland, Vindeby Vejnavn:Vindebyvej Husnummer:2 Lokalitet:Vindeby Postnummer:5900 By:Rudkøbing Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1958 Id:B04078_015.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vindeby Trinbræt med Sidespor
Vindeby Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Østerled 9, 5900 Rudkøbing Stednavneforkortelse Lin Højde placering over havet 18,1 meter GPS koordinater 54.862772,10.730703
Billede af Lindelse Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 14:41:33 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lindelse Station
Lindelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Havbølle trinbræt eller Hennetvedvejen som den også blev kaldt. Trinbrættet blev oprindelig oprettet med navnet Lindelse Nor i 1926.
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 19,4 meter GPS koordinater 54.850202,10.715999
Billede af Havbølle Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Havbølle Trinbræt har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 14:35:45 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Havbølle Trinbræt
Havbølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kædeby Station lå 16,1 km. fra første station.Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Vestergårdsvej 1A, 5932 Humble Højde placering over havet 18,7 meter GPS koordinater 54.841278,10.707007
Billede af Kædeby Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 14:30:29 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kædeby Station
Kædeby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 20,5 meter GPS koordinater 54.832282,10.697542
Billede af Helsnedvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Helsnedvejen Trinbræt har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 14:24:18 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Helsnedvejen Trinbræt
Helsnedvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Vågebjergvej 5A, 5932 Humble Stednavneforkortelse Hbl Højde placering over havet 24,0 meter GPS koordinater 54.824868,10.693618
Billede af Humble Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 13:42:51 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Humble Station
Humble Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 13,3 meter GPS koordinater 54.807559,10.697968
Billede af Nørreballevejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nørreballevejen Trinbræt har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 13:36:07 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørreballevejen Trinbræt
Nørreballevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Jernbanevej 7, 5932 Humble Højde placering over havet 19,8 meter GPS koordinater 54.802321,10.700902
Billede af Tryggelev Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 13:32:14 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tryggelev Station
Tryggelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 17,1 meter GPS koordinater 54.796565,10.707453
Østerskovvejen Trinbræt - man kan lige se det lille skur i beggrunden af billedet. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde. Noter: Titel:Nielsen, Otto, karetmager - 1954 Person:Otto Nielsen, karetmager Sted:Danmark, Langeland, Tryggelev 72, 5932 Humble Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1954 Id:H04553_26.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Østerskovvejen Trinbræt
Østerskovvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Banevænget 9, 5932 Humble Stednavneforkortelse Ndo Højde placering over havet 10,7 meter GPS koordinater 54.786854,10.710607
Billede af Nordenbro Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 10:46:43 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nordenbro Station
Nordenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Broløkke trinbræt også kaldet Brolykke lå i landsbyen Magleby. Broløkke trinbræt havde samme træbygning Snaremose og Vindeby trinbræt. De var alle tegnet af arkitekt Helge Boysen-Møller, der også havde tegnet banens øvrige stationsbygninger. Fra 1928 var Broløkke billetsalgssted med sidespor men blev igen fra 1952 trinbræt.
Byggeår 1911 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Arkitekt Helge Bojsen-Møller Højde placering over havet 6,2 meter GPS koordinater 54.772975,10.712442
Billede af Broløkke Billetsalgssted med Sidespor. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 10:36:59 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Broløkke Billetsalgssted med Sidespor
Broløkke Billetsalgssted med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1926 Åbnet 1926 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Nedrevet Højde placering over havet 0,2 meter GPS koordinater 54.763445,10.713632
Røjlevejen Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde. Noter: Titel:- 1954 - Landevejen 18 Person:Frits Frederiksen, gårdejer Sted:Danmark, Fyn, Søndenbro Vejnavn:Landevejen Husnummer:18 Lokalitet:Røjle Postnummer:5935 By:Bagenkop Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1954 Id:H05229_008.tif
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Røjlevejen Trinbræt
Røjlevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Søndenbro 12, 5935 Bagenkop Højde placering over havet 6,6 meter GPS koordinater 54.756251,10.706899
Billede af Søndenbro Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 10:12:24 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søndenbro Station
Søndenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Bagenkop Station (Bag) var Rudkøbing-Bagenkop's endestation og lå 28,4 km. fra første station.Byggeår 1910 Åbnet 1911.10.04 Nedlagt 1962.09.29 Nedrevet Eksisterer stadig Arkitekt Helge Bojsen-Møller Adresse Stationsvej 6, 5935 Bagenkop Stednavneforkortelse Bag Højde placering over havet 4,4 meter GPS koordinater 54.748830,10.677469
Billede af Bagenkop Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08 09:40:26 Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bagenkop Station
Bagenkop Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rudkøbing-Bagenkop (LB) >> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane Ulla Arndt Madsen, Karsten Rode 2011 239 Ulla Arndt Madsen 9788799482603Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN Langelandsbanen Finn Christensen 2016 240 Dansk Jernbane-Klub 9788787050036
Rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak!
SBTKO-03 CMS Version 7.4.15 - build: 2022.06.29-16:53:33
-------
Copyright © 1999-2022 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk
danskejernbaner.dk ejes, udvikles og drives af Dansk Jernbanehistorisk Arkiv