Rønne-Allinge Jernbane - operatør: DBJ (Oprindelig: RAJ)



Rønne-Allinge Jernbane: Bornholms nordlige jernbane

Efter succesen med anlæggelsen af Nexøbanen på Bornholm opstod der stor interesse for at etablere yderligere jernbaneforbindelser på øen. Med håb om at styrke infrastrukturen og skabe flere muligheder for transport, blev planerne for en jernbane fra Rønne til Allinge og Sandvig sat i værk. Denne jernbane blev optaget på jernbaneloven af 27. maj 1908 og senere kendt som Rønne-Allinge Jernbane (RAJ), som kom til at spille en vigtig rolle for øens transport i flere årtier.

Anlægsplaner og udfordringer

Jernbanen fra Rønne mod Allinge blev optaget på jernbaneloven i 1908, og staten bidrog med et tilskud på 50% af anlægsomkostningerne. Koncessionen til anlæggelsen blev tildelt den 26. juni 1909, og arbejdet med at opføre jernbanen begyndte i 1910. Ifølge kontrakten med entreprenøren skulle arbejdet være afsluttet inden den 15. april 1912, men to væsentlige udfordringer forsinkede projektet.

Den første udfordring var manglen på arbejdskraft. Det viste sig svært at finde tilstrækkeligt med arbejdere på Bornholm, og arbejdere måtte derfor rekrutteres fra Tyskland. Den anden udfordring var det kuperede terræn, som voldte store problemer under anlæggelsen. Disse udfordringer betød, at indvielsen af banen blev forsinket til den 5. maj 1913, hvor man kunne fejre den officielle åbning.

Banens første år

Den ordinære drift på Rønne-Allinge Jernbane begyndte den 6. maj 1913, dagen efter den officielle indvielse. Der blev dagligt kørt fire tog i hver retning mellem Rønne og Allinge, og banen blev hurtigt en vigtig transportåre på Bornholm. Indtil sammenlægningen af de bornholmske jernbaner i 1935 var banen ejet af aktieselskabet Rønne-Allinge Jernbaneselskab A/S.

Banen blev oprindeligt anlagt for at imødekomme behovet for persontransport på øen. Selv om der i perioder også blev transporteret gods, var det i forhold til persontrafikken af mindre betydning. Den jævne og stabile trafik fortsatte uforstyrret gennem mange år, og jernbanen blev betragtet som en succes i øens transportnet.

Stabile år og højdepunkter

Jernbanen havde en forholdsvis stabil persontrafik i mange år, særligt omkring årene før og under Anden Verdenskrig. Forbindelsen mellem Rønne, Allinge og Sandvig var vigtig, da det var med til at lette transporten mellem de nordlige og sydlige dele af Bornholm. Desuden var jernbanen også en betydelig forbindelse for turister, der besøgte øen, især i sommermånederne.

Selvom jernbanen primært blev brugt til persontrafik, var der perioder med godstrafik, som især kom fra de landbrugs- og fiskerierhverv, der fandtes i området. Men persontransporten forblev den primære indtægtskilde for jernbanen, og godsindsatsen blev aldrig afgørende for banens overlevelse.

Konkurrence fra landevejstrafik

Efter Anden Verdenskrig begyndte konkurrencen fra landevejstrafikken at kunne mærkes. I 1950'erne blev det tydeligt, at flere og flere passagerer valgte busser og biler fremfor toget. Bilismen begyndte at gøre sit indtog, og for mange bornholmere var det mere praktisk at benytte de stigende antal busruter eller private køretøjer.

Som en måde at håndtere de faldende passagertal på, forsøgte Rønne-Allinge Jernbane i en periode at supplere togene med busser. Det var dog kun en kortsigtet løsning, og passagertallet fortsatte med at falde. Selv turistsæsonen, som tidligere havde været en vigtig periode for jernbanen, kunne ikke kompensere for de tabte indtægter, hvilket førte til økonomiske problemer for selskabet.

Beslutningen om nedlæggelse

Den økonomiske situation for jernbanen blev med tiden så alvorlig, at man i august 1953 traf beslutningen om at nedlægge Allingebanen. De stadigt voksende underskud kunne ikke længere ignoreres, og med stigende omkostninger og færre passagerer blev det klart, at jernbanen ikke kunne fortsætte driften. Den 15. september 1953 kørte det sidste tog på Rønne-Allinge Jernbane, og dermed var en æra for jernbanen på Bornholm slut.

Banens eftermæle

Selvom Rønne-Allinge Jernbane ikke længere eksisterer, efterlod den et varigt aftryk på Bornholm. I mange år havde banen forbundet øens nordlige og sydlige dele og sikret en stabil og pålidelig transport for både øens indbyggere og turister. Stationerne langs ruten, der var smukt designet, stod som symboler på banens betydning i lokalområdet, og mange af dem eksisterer stadig i dag, selvom de ikke længere bruges til jernbanedrift.

Jernbanens historie er et vidnesbyrd om en tid, hvor togtransport var afgørende for udviklingen af Bornholm og andre områder i Danmark. I dag minder de gamle stationsbygninger og den nedlagte bane om en svunden tid, hvor toget var det foretrukne transportmiddel.


Vigtige stamdata for Rønne-Allinge Jernbane

Jernbanens længde i km 31,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseRAJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.26
Jernbanen indviet1913.05.05
Jernbanen åbnet1913.05.06
Persontrafik nedlagt1953.09.15
Godstrafik nedlagt1953.09.15
Jernbanen nedlagt1953.09.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt20 kg/m, med en længde på 10 meter
BallastGrus
Max stigning13,4 ‰ - dog 27 ‰ på Allinge havnebane
Kurveradius250 meter
Hastighed max35 km/t, fra 1927 45 km/t og fra 1950 70 km/t.
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Rønne-Allinge Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1934.12.171953.08.15De Bornholmske JernbanerDBJ
1913.05.061934.12.17Rønne-Allinge Jernbane, senere DBJRAJ


Rønne-Allinge Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetRønne H Station (Rnn)0,0 km
Stedet er fotograferetRønne Nord Trinbræt1,5 km
Stedet er fotograferetBlykobbe Trinbræt4,5 km
Stedet er fotograferetNyker Station7,2 km
Mæby Trinbræt9,7 km
Stedet er fotograferetKlemensker Station12,1 km
Stedet er fotograferetSplidsgård Trinbræt med Sidespor14,3 km
Spellingmose Sidespor17,6 km
Stedet er fotograferetRø Station19,3 km
Helligdommen Trinbræt20,0 km
Humledal Station23,2 km
Stedet er fotograferetTejn Station25,0 km
Stedet er fotograferetSandkås Trinbræt27,7 km
Stedet er fotograferetAllinge Station28,9 km
Korsbjerg Havnespor30,6 km
Stedet er fotograferetSandvig Station (Sav)31,2 km


Banekort over Rønne-Allinge Jernbane

Kort over benestrækningen: Rønne-Allinge Jernbane (RAJ)
Kort over benestrækningen: Rønne-Allinge Jernbane (RAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 26. september 2011 - LINK til kilde.


Rønne H Station (Rnn) var Rønne-Allinge Jernbane banens første station


Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseMunch Petersens Vej 3, 3700 Rønne
StednavneforkortelseRnn
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater55.101185,14.691892


Billede af Rønne H Station.
Billede af Rønne H Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønne H Station.

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L4065_015.tif




Rønne Nord Trinbræt lå 1,5 km. fra første station.

Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om det var en station med fuld ekspedition fra åbningen af Rønne-Nexø Jernbane den 13. december 1900.

Rønne Nord havde gode kreaturtransporter til det nærliggende slagteri, og flere andre virksomheder fik sidespor ud fra stationen. Som personstation fik Rønne Nord fik først den 5. maj 1913 en reel betydning, ved anlæggelsen an Rønne-Allinge Jernbane. Ved udvidelsen, blev Rønne Nords stationsbygningen udvidet og ombygget til togfølgestation med to perronspor og læssespor med siderampe, og Rønne Nord blev derved ophøjet til station. Rønne Nord fik aldrig et egentligt varehus.

Da Rønne-Allinge Jernbane skulle bygges, var det besluttet, at den delte spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Rønne Nord fik større betydning med ekspeditionen af de mange tog, omstigende passagerer og gods.

Derfor fik Rønne Nord i forbindelse med etableringen af Rønne-Allinge Jernbane større faciliteter. Der blev bygget endnu en fløj til bygningen, der herefter fik en form som et H. I den østre fløj var den oprindelige køkkenfløj, dagligstuen i midten med billetsalget, men det blev ændret til et "rigtigt" stationskontor.

Den 18. august 1952 nedlagdes strækningen Aakirkeby-Gudhjem og året efter, den 15. september 1953, strækningen Rønne-Sandvig, fik Rønne Nord mindre betydning og da godstrafikken var udfordret af "vejtrafikken" og dermed på retur – blev det stille på Rønne Nord.

Fra den 1. juni 1955 blev Rønne Nord Station nedsat til Rønne Nord Billetsalgssted, som varede frem til den 1. november 1955, hvor Rønne Nord Billetsalgssted blev nedsat til Trinbræt.

Nexøbanen lukkede den 28. september 1968 som den sidste danske metersporede bane i Danmark og dermed lukkede Rønne Nord også.

Efter nedlæggelsen blev bygningen overtaget af Sparekassen Bornholm i 1972, der herefter havde en filial indtil 1979, hvor Sparekassen flyttede og Rønne Nord måtte vige for en ny vej.

Byggeår1900
Åbnet1955.11.01
Nedlagt1968.09.28
Nedrevet1969
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.11113161420002,14.705555808688958


Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønne Nord Trinbræt.

Titel:Søndre Teglværk
Bygningsnavn:Søndre Teglværk
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950

Id:AE_02037.tif




Blykobbe Trinbræt lå 4,5 km. fra første station.

Blykobbe trinbræt havde et 4-sidede læskur.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
Højdeplacering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.13332825153242,14.726683133830495


Billede af Blykobbe Trinbræt.
Billede af Blykobbe Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Blykobbe Trinbræt.

Titel:Rosmandegård - 1951 -
Bygningsnavn:Rosmandegård
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H01515_p_004.tif




Nyker Station lå 7,2 km. fra første station.


Byggeår1910
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseStationsvej 11, 3700 Rønne
Højdeplacering over havet50,8 meter
GPS koordinater55.140544,14.765455


Billede af Nyker Station.
Billede af Nyker Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Svend Andersen - Dato: 1950-1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nyker Station.

Titel:Togstation
Bygningsnavn:Togstation
Sted:Danmark, Bornholm, Nyker
Ophav:Svend Andersen
År:1950-1954

Id:SA00758_015.tif




Mæby Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.

Mæby trinbræts 4-sidet læskur er blevet restaureret i 1990 og genopført ved idrætspladsen på Bornholms Frie Idrætsskole (tidligere Nyker Skole).

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
Højdeplacering over havet76,0 meter
GPS koordinater55.159165,14.786294




Klemensker Station lå 12,1 km. fra første station.


Byggeår1910
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanevej 5, 3782 Klemensker
Højdeplacering over havet104,7 meter
GPS koordinater55.176027,14.807781


Billede af Klemensker Station.
Billede af Klemensker Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Klemensker Station.

Titel:Kommunekontoret
Bygningsnavn:Kommunekontoret
Sted:Danmark, Bornholm, Klemensker sogn og by, Jernbanevej/Sct. Klemensgade
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B03728_021.tif




Splidsgård Trinbræt med Sidespor lå 14,3 km. fra første station.

Splidsgård Trinbræt er også stavet Splitsgård Trinbræt. Splidsgård Trinbræt havde sidespor.

Andre navne og stavemåderFør 13.12.1938 Splitsgaard.
Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseDammegårdsvej, 3782 Klemensker
Højdeplacering over havet101,4 meter
GPS koordinater55.189227,14.833724


Billede af Splidsgård Trinbræt med Sidespor.
Billede af Splidsgård Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Splidsgård Trinbræt med Sidespor.

Titel:- 1951 - Kajbjerg
Bygningsnavn:Kajbjerg
Sted:Danmark, Bornholm, Klemensker
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H01461_p_015.tif




Spellingmose Sidespor lå 17,6 km. fra første station.


Byggeår1913
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet83,7 meter
GPS koordinater55.205427,14.870686




Rø Station lå 19,3 km. fra første station.

Helligdommen station skiftede navn til Rø station i 1914.

Byggeår1912
Åbnet1914
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseRø Stationsvej 5, 3760 Gudhjem
Højdeplacering over havet90,8 meter
GPS koordinater55.213672,14.892516


Billede af Rø Station.
Billede af Rø Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rø Station.

Titel:Rø Station
Person:Jensen
Bygningsnavn:Rø Station
Sted:Rø Stationsvej 5 - 3760 Gudhjem -
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L4949_012.tif




Helligdommen Trinbræt lå 20,0 km. fra første station.

I en periode var der et Helligdommen trinbræt nord for Rø.

NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet83,2 meter
GPS koordinater55.21789079400789,14.892216148313826




Humledal Station lå 23,2 km. fra første station.

Humledal trinbræt startede med et 4-sidet læskur, men i 1927 blev der bygget en rigtig stationsbygning tegnet af Joachim Maltha Elias Fagerlund.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
AdresseKåsevej 8, 3760 Gudhjem
Højdeplacering over havet67,6 meter
GPS koordinater55.233512,14.849156




Tejn Station lå 25,0 km. fra første station.


Byggeår1911
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseKildesgårdsvej 17, 3770 Allinge
Højdeplacering over havet55,9 meter
GPS koordinater55.241419,14.825473


Billede af Tejn Station.
Billede af Tejn Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tejn Station.

Titel:Tejn station - 1949 -
Bygningsnavn:Tejn station
Sted:Kildesgårdsvej 17, Tejn, 3770 Allinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L3951_021.tif




Sandkås Trinbræt lå 27,7 km. fra første station.

Sandkås trinbræt havde et 4-sidet læskur.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
Højdeplacering over havet42,8 meter
GPS koordinater55.26287053692422,14.809117209658467


Billede af Sandkås Trinbræt.
Billede af Sandkås Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sandkås Trinbræt.

Titel:Solhøj
Person:Kofoed, gårdejer
Bygningsnavn:Solhøj
Sted:Danmark, Bornholm, Allinge, Sandkås
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H00476_006.tif




Allinge Station lå 28,9 km. fra første station.


Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseTejnvej 2, 3770 Allinge
Højdeplacering over havet32,5 meter
GPS koordinater55.271457,14.800006


Billede af Allinge Station.
Billede af Allinge Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Allinge Station.

Titel:Allinge Station - 1949
Bygningsnavn:Allinge Station
Sted:

Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Note:huser nu Bornholms Beredskabscenter
Id:L3953_021.tif




Korsbjerg Havnespor lå 30,6 km. fra første station.

Korsbjerg var afgrening til Allinge Havnebane.

Byggeår1913
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,5 meter
GPS koordinater55.284723,14.786866




Sandvig Station (Sav) var Rønne-Allinge Jernbane's endestation og lå 31,2 km. fra første station.

Hammershus station blev i 1914 omdøbt til Sandvig station.

Byggeår1912
Åbnet1914
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseLangebjergvej 7A, 3770 Allinge
StednavneforkortelseSav
Højdeplacering over havet22,3 meter
GPS koordinater55.286935,14.777749


Billede af Sandvig Station.
Billede af Sandvig Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sandvig Station.

Titel:Sandvig Station - 1949
Bygningsnavn:Sandvig Station (1912) (nu Pension Langebjerg)
Sted:Danmark, Bornholm, Sandvig
Vejnavn:Langebjergvej
Husnummer:7
Postnummer:3770
By:Allinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L3954_023.tif




Litteratur for: Rønne-Allinge Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Ann Vibeke Knudsen
2015
339


9788793286016
De Bornholmske Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De Bornholmske Jernbaner
Ludvig Mahler
1993
208


87-88134-03-2
De bornholmske jernbaner: Driftshistorien
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De bornholmske jernbaner: Driftshistorien
Bent Boesen
2022
208

William Dam
9788793286238
Fra min tid ved banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra min tid ved banen
Ove Nielsen
2019
128

William Dam
978-87-93286-12-2
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bent Boesen
2017
172
Rønne
William Dam
9788793286153
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6