Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane - operatør: DBJ (Oprindelig: RAJ)




Baggrunden for Rønne-Allinge Jernbane

Allingebanen mellem Rønne og Allinge-Sandvig (1913-1953) var en smalsporet jernbane, anlagt og drevet af Rønne-Allinge Jernbaneselskab (RAJ). Banen blev indviet den 6. maj 1913 og var en vigtig forbindelse til den nordlige del af Bornholm. Den indgik den 1. april 1934 i De Bornholmske Jernbaner sammen med Nexøbanen og Gudhjembanen. Alle disse baner var også smalsporede med en sporvidde på 1.000 mm og ingen af banerne blev omlagt til normalspor. Banen havde remise i Sandvig samt remiser, værksteder og hovedkontor fælles med de øvrige bornholmske jernbaner i Rønne. Dette samarbejde bidrog til en effektiv drift og vedligeholdelse af materiel og infrastruktur.

Planlægning og Anlæggelse

Nexøbanens succes inspirerede blandt andre dens driftsbestyrer, ingeniør Joachim Fagerlund, til at foreslå en bane til Bornholms nordlige del. Planerne omfattede en linje fra Rønne over Klemensker og Rø og videre langs kysten til Allinge. Allingebanen blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908, og eneretsbevillingen blev givet den 26. juni 1909.

For at tiltrække turister og bringe banen så tæt som muligt på Hammershus, blev den ført helt til Sandvig. Stationen hed i en kort periode Hammershus, selvom den lå 2,5 km fra borgruinen. På fri bane mellem Allinge og Sandvig stationer grenede Allinge Havnebane fra. Den førte ned til Allinge Havns Nordkaj, hvor der var to havnespor med omløb. Undervejs var der et sidespor til gasværket.

Åbningen af Allingebanen

Driften blev indledt den 6. maj 1913 med fire daglige tog i hver retning. Banen blev hurtigt en vigtig del af Bornholms transportinfrastruktur, især for transport af landbrugsprodukter og stenbrudsprodukter. Trods banens endestation i Sandvig blev den populært kaldt Allingebanen.

Banen var enkeltsporet og havde en skinnevægt på 19,9 kg/m, hvilket var tilstrækkeligt til den trafik, der var på banen. Skinnerne var 10 meter lange, og den maksimale stigning var 13,4 ‰, dog hele 27 ‰ på Allinge Havnebane, hvilket vidner om den udfordrende topografi i området.

Stationer og Bygninger

Alle bygninger var færdige i efteråret 1912. Stationsbygningerne og de pavilloner, der blev opført ved fire af banens trinbrætter, var tegnet af den bornholmske arkitekt Ove Funch-Espersen. Humledal Station, der blev opført senere, var dog tegnet af ingeniør Fagerlund. Alle stationsbygningerne og pavillonen fra Mæby er bevaret og står som historiske monumenter over banens tid.

Bevarede Banetracé og Stier

17 km af banens tracé er bevaret og tilgængeligt. Blandt andet kan man i dag gå eller cykle på 5,5 km af Nordre Jernbanesti mellem Rønne og Nyker og 6 km mellem Klemensker og Rø forbi det snævre "pas" Kleven. Disse strækninger tilbyder naturskønne oplevelser og er populære blandt både lokale og turister.

Allinge Havnebane

Allinge Havnebane var en vigtig del af Allingebanen. Den førte fra fri bane mellem Allinge og Sandvig stationer ned til Allinge Havns Nordkaj. Havnebanen var 1,3 km lang og havde en maksimal stigning på 27 ‰, hvilket gjorde den til en af de stejleste jernbanestrækninger i Danmark.

På havnen var der to havnespor med omløb, hvilket muliggjorde effektiv håndtering af gods. Undervejs var der et sidespor til gasværket, hvilket understregede banens betydning for de lokale industrier.

Teknologiske Udviklinger og Hastighedsforøgelse

Den maksimale hastighed på banen var oprindeligt 35 km/t, men i 1927 blev den sat op til 45 km/t. I 1950, få år før nedlæggelsen, blev hastigheden yderligere øget til 70 km/t. Disse hastighedsforøgelser afspejler teknologiske fremskridt og behovet for hurtigere transport.

Banens Rolle i Lokalsamfundet

Allingebanen spillede en afgørende rolle i udviklingen af Bornholms nordlige del. Den faciliterede transport af landbrugsprodukter og stenbrudsprodukter, hvilket var vigtigt for øens økonomi. Banen var også med til at forbinde lokalsamfund og gjorde det lettere for beboerne at rejse mellem byerne.

Arkitektonisk Arv

Stationsbygningerne, tegnet af Ove Funch-Espersen, er eksempler på tidens arkitektur og er i dag bevaret som kulturel arv. Bygningerne er karakteristiske med deres unikke stil og står som minder om en svunden tid med damp- og dieseltog på Bornholm.

Afslutning og Eftermæle

De bornholmske jernbaner mærkede tidligt konkurrencen fra bilerne. Banens nedlæggelse var en del af en bredere tendens i midten af det 20. århundrede, hvor biltrafikken voksede og overtog mange af de transportopgaver, som tidligere blev varetaget af jernbanerne. Nedlæggelsen af Allingebanen den 15. september 1953 markerede enden på en æra for jernbanedrift på Bornholm og rutebilerne overtog herefter trafikken på strækningen. Dette førte til en omstrukturering af transportinfrastrukturen på Bornholm og i resten af Danmark.


Vigtige stamdata for Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane

Jernbanens længde i km 31,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseRAJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.26
Jernbanen indviet1913.05.05
Jernbanen åbnet1913.05.06
Persontrafik nedlagt1953.09.15
Godstrafik nedlagt1953.09.15
Jernbanen nedlagt1953.09.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt20 kg/m, med en længde på 10 meter
BallastGrus
Max stigning13,4 ‰ - dog 27 ‰ på Allinge havnebane
Kurveradius250 meter
Hastighed max35 km/t, fra 1927 45 km/t og fra 1950 70 km/t.
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1934.12.171953.08.15De Bornholmske JernbanerDBJ
1913.05.061934.12.17Rønne-Allinge Jernbane, senere DBJRAJ


Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane

Kort over benestrækningen: Rønne-Allinge Jernbane (RAJ)
Kort over benestrækningen: Rønne-Allinge Jernbane (RAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 26. september 2011 - LINK til kilde.


Rønne H Station (Rnn) var Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane banens første station

Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1968.09.28
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMathias Andreas Bidstrup
AdresseMunch Petersens Vej 3, 3700 Rønne
StednavneforkortelseRnn
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater55.101185,14.691892


Billede af Rønne H Station.
Billede af Rønne H Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønne H Station.

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L4065_015.tif




Rønne Nord Trinbræt lå 1,5 km. fra første station.

Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om det var en station med fuld ekspedition fra åbningen af Rønne-Nexø Jernbane den 13. december 1900.

Rønne Nord havde gode kreaturtransporter til det nærliggende slagteri, og flere andre virksomheder fik sidespor ud fra stationen. Som personstation fik Rønne Nord fik først den 5. maj 1913 en reel betydning, ved anlæggelsen an Rønne-Allinge Jernbane. Ved udvidelsen, blev Rønne Nords stationsbygningen udvidet og ombygget til togfølgestation med to perronspor og læssespor med siderampe, og Rønne Nord blev derved ophøjet til station. Rønne Nord fik aldrig et egentligt varehus.

Da Rønne-Allinge Jernbane skulle bygges, var det besluttet, at den delte spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Rønne Nord fik større betydning med ekspeditionen af de mange tog, omstigende passagerer og gods.

Derfor fik Rønne Nord i forbindelse med etableringen af Rønne-Allinge Jernbane større faciliteter. Der blev bygget endnu en fløj til bygningen, der herefter fik en form som et H. I den østre fløj var den oprindelige køkkenfløj, dagligstuen i midten med billetsalget, men det blev ændret til et "rigtigt" stationskontor.

Den 18. august 1952 nedlagdes strækningen Aakirkeby-Gudhjem og året efter, den 15. september 1953, strækningen Rønne-Sandvig, fik Rønne Nord mindre betydning og da godstrafikken var udfordret af "vejtrafikken" og dermed på retur – blev det stille på Rønne Nord.

Fra den 1. juni 1955 blev Rønne Nord Station nedsat til Rønne Nord Billetsalgssted, som varede frem til den 1. november 1955, hvor Rønne Nord Billetsalgssted blev nedsat til Trinbræt.

Nexøbanen lukkede den 28. september 1968 som den sidste danske metersporede bane i Danmark og dermed lukkede Rønne Nord også.

Efter nedlæggelsen blev bygningen overtaget af Sparekassen Bornholm i 1972, der herefter havde en filial indtil 1979, hvor Sparekassen flyttede og Rønne Nord måtte vige for en ny vej.

Byggeår1900
Åbnet1955.11.01
Nedlagt1968.09.28
Nedrevet1969
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.11113161420002,14.705555808688958


Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønne Nord Trinbræt.

Titel:Søndre Teglværk
Bygningsnavn:Søndre Teglværk
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950

Id:AE_02037.tif




Blykobbe Trinbræt lå 4,5 km. fra første station.

Blykobbe trinbræt havde et 4-sidede læskur.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
Højdeplacering over havet26,1 meter
GPS koordinater55.13332825153242,14.726683133830495


Billede af Blykobbe Trinbræt.
Billede af Blykobbe Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Blykobbe Trinbræt.

Titel:Rosmandegård - 1951 -
Bygningsnavn:Rosmandegård
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H01515_p_004.tif




Nyker Station lå 7,2 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseStationsvej 11, 3700 Rønne
Højdeplacering over havet50,8 meter
GPS koordinater55.140544,14.765455


Billede af Nyker Station.
Billede af Nyker Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Svend Andersen - Dato: 1950-1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nyker Station.

Titel:Togstation
Bygningsnavn:Togstation
Sted:Danmark, Bornholm, Nyker
Ophav:Svend Andersen
År:1950-1954

Id:SA00758_015.tif




Mæby Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.

Mæby trinbræts 4-sidet læskur er blevet restaureret i 1990 og genopført ved idrætspladsen på Bornholms Frie Idrætsskole (tidligere Nyker Skole).

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
Højdeplacering over havet76,0 meter
GPS koordinater55.159165,14.786294




Klemensker Station lå 12,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanevej 5, 3782 Klemensker
Højdeplacering over havet104,7 meter
GPS koordinater55.176027,14.807781


Billede af Klemensker Station.
Billede af Klemensker Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Klemensker Station.

Titel:Kommunekontoret
Bygningsnavn:Kommunekontoret
Sted:Danmark, Bornholm, Klemensker sogn og by, Jernbanevej/Sct. Klemensgade
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B03728_021.tif




Splidsgård Trinbræt med Sidespor lå 14,3 km. fra første station.

Splidsgård Trinbræt er også stavet Splitsgård Trinbræt. Splidsgård Trinbræt havde sidespor.

Andre navne og stavemåderFør 13.12.1938 Splitsgaard.
Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseDammegårdsvej, 3782 Klemensker
Højdeplacering over havet101,4 meter
GPS koordinater55.189227,14.833724


Billede af Splidsgård Trinbræt med Sidespor.
Billede af Splidsgård Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Splidsgård Trinbræt med Sidespor.

Titel:- 1951 - Kajbjerg
Bygningsnavn:Kajbjerg
Sted:Danmark, Bornholm, Klemensker
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H01461_p_015.tif




Spellingmose Sidespor lå 17,6 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet83,7 meter
GPS koordinater55.205427,14.870686




Rø Station lå 19,3 km. fra første station.

Helligdommen station skiftede navn til Rø station i 1914.

Byggeår1912
Åbnet1914
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseRø Stationsvej 5, 3760 Gudhjem
Højdeplacering over havet90,8 meter
GPS koordinater55.213672,14.892516


Billede af Rø Station.
Billede af Rø Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rø Station.

Titel:Rø Station
Person:Jensen
Bygningsnavn:Rø Station
Sted:Rø Stationsvej 5 - 3760 Gudhjem -
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L4949_012.tif




Helligdommen Trinbræt lå 20,0 km. fra første station.

I en periode var der et Helligdommen trinbræt nord for Rø.

NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet83,2 meter
GPS koordinater55.21789079400789,14.892216148313826




Humledal Station lå 23,2 km. fra første station.

Humledal trinbræt startede med et 4-sidet læskur, men i 1927 blev der bygget en rigtig stationsbygning tegnet af Joachim Maltha Elias Fagerlund.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJoachim Maltha Elias Fagerlund
AdresseKåsevej 8, 3760 Gudhjem
Højdeplacering over havet67,6 meter
GPS koordinater55.233512,14.849156




Tejn Station lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseKildesgårdsvej 17, 3770 Allinge
Højdeplacering over havet55,9 meter
GPS koordinater55.241419,14.825473


Billede af Tejn Station.
Billede af Tejn Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tejn Station.

Titel:Tejn station - 1949 -
Bygningsnavn:Tejn station
Sted:Kildesgårdsvej 17, Tejn, 3770 Allinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L3951_021.tif




Sandkås Trinbræt lå 27,7 km. fra første station.

Sandkås trinbræt havde et 4-sidet læskur.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
ArkitektOve Funch-Espersen
Højdeplacering over havet42,8 meter
GPS koordinater55.26287053692422,14.809117209658467


Billede af Sandkås Trinbræt.
Billede af Sandkås Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sandkås Trinbræt.

Titel:Solhøj
Person:Kofoed, gårdejer
Bygningsnavn:Solhøj
Sted:Danmark, Bornholm, Allinge, Sandkås
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H00476_006.tif




Allinge Station lå 28,9 km. fra første station.

Byggeår1912
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseTejnvej 2, 3770 Allinge
Højdeplacering over havet32,5 meter
GPS koordinater55.271457,14.800006


Billede af Allinge Station.
Billede af Allinge Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Allinge Station.

Titel:Allinge Station - 1949
Bygningsnavn:Allinge Station
Sted:

Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Note:huser nu Bornholms Beredskabscenter
Id:L3953_021.tif




Korsbjerg Havnespor lå 30,6 km. fra første station.

Korsbjerg var afgrening til Allinge Havnebane.

Byggeår1913
Åbnet1913.05.06
Nedlagt1953.09.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,5 meter
GPS koordinater55.284723,14.786866




Sandvig Station (Sav) var Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane's endestation og lå 31,2 km. fra første station.

Hammershus station blev i 1914 omdøbt til Sandvig station.

Byggeår1912
Åbnet1914
Nedlagt1953.09.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOve Funch-Espersen
AdresseLangebjergvej 7A, 3770 Allinge
StednavneforkortelseSav
Højdeplacering over havet22,3 meter
GPS koordinater55.286935,14.777749


Billede af Sandvig Station.
Billede af Sandvig Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sandvig Station.

Titel:Sandvig Station - 1949
Bygningsnavn:Sandvig Station (1912) (nu Pension Langebjerg)
Sted:Danmark, Bornholm, Sandvig
Vejnavn:Langebjergvej
Husnummer:7
Postnummer:3770
By:Allinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L3954_023.tif




Litteratur for: Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Ann Vibeke Knudsen
2015
339


9788793286016
De Bornholmske Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De Bornholmske Jernbaner
Ludvig Mahler
1993
208


87-88134-03-2
De bornholmske jernbaner: Driftshistorien
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De bornholmske jernbaner: Driftshistorien
Bent Boesen
2022
208

William Dam
9788793286238
Fra min tid ved banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra min tid ved banen
Ove Nielsen
2019
128

William Dam
978-87-93286-12-2
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bent Boesen
2017
172
Rønne
William Dam
9788793286153
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6