Rønne-Allinge Jernbane - (RAJ)
Efter anlægget af Nexøbanen var man på Bornholm overbevist om de muligheder der var forbundet med anlægget af jernbaner på øen. Derfor blev der taget initiativ til anlæg af en nordlig bane fra Rønne mod Allinge og Sandvig. Banen blev optaget på jernbaneloven af 27. maj 1908. Staten ydede et tilskud til dækning af anlægsudgifterne på 50 procent. Der blev tildelt koncession til banen den 26. juni 1909. Selve anlægsarbejdet blev påbegyndt i 1910 og i følge kontrakten med entreprenøren skulle arbejdet være afsluttet den 15. april 1912. Men to problemer forhindrede dette: (1) Der kunne ikke skaffes tilstrækkelig arbejdskraft (arbejdere måtte rekrutteres fra Tyskland!) (2) Store problemer med terrænet. Derfor blev indvielsen forsinket helt frem til den 5. maj 1913. Den ordinære drift startede dagen efter med fire tog dagligt i hver retning. Indtil sammenlægningen af de bornholmske baner i 1935 var banen ejet af aktieselskabet Rønne Allinge Jernbaneselskab A/S. Allingebanen var først og fremmest et personbane, der var i perioder godstrafik på banen, men i forhold til persontrafikken var den ubetydelig. Banen havde en forholdsvis stabil persontrafik til og med årene omkring 2. verdenskrig men også på Bornholm kunne man omkring 1950'erne mærke den stigende konkurrence fra landevejen. I starten forsøgte man at undvige de faldende passagertal ved at indsætte busser men lige lidt hjalp det. Da man i turistsæsonen ikke kunne indhente det tabte var voksende underskud resultatet. I august 1953 blev det vedtaget at nedlægge Allingebanen og den 15. september samme år blev banen nedlagt.
Vigtige stamdata for Rønne-Allinge Jernbane (RAJ) jernbanen
Jernbanens længde i km 31,2
Optaget på Jernbanelov Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Statstilskud i % 50 %
Dato for Koncession 1909.06.26
Jernbanen åbnet 1913.05.06
Persontrafik nedlagt 1953.09.15
Godstrafik nedlagt 1953.09.15
Jernbanen nedlagt 1953.09.15
Sportype Enkeltsporet
Sporvidde 1.000 mm
Skinnevægt 20 kg/m, med en længde på 10 meter
Balast Grus
Max stigning 13,4 ‰ - dog 27 ‰ på Allinge havnebane
Kurveradius 250 meter
Hastighed max 35 km/t, fra 1927 45 km/t og fra 1950 70 km/t.
El drift Nej
Togkontrolsystem Nej
Bane status Privatbane
Rønne-Allinge Jernbane (RAJ) jernbanen havde følgende stationer
Station Afstand fra første station
Rønne H Station (Rnn) 0,0 km
Rønne Nord Billetsalgssted 1,5 km
Blykobbe Trinbræt 4,5 km
Nyker Station 7,2 km
Mæby Trinbræt 9,7 km
Klemensker Station 12,1 km
Splidsgård Trinbræt med Sidespor 14,3 km
Spellingmose Sidespor 17,6 km
Rø Station 19,3 km
Helligdommen Trinbræt 20,0 km
Humledal Station 23,2 km
Tejn Station 25,0 km
Sandkås Trinbræt 27,7 km
Allinge Station 28,9 km
Korsbjerg Havnespor 30,6 km
Hammershus (Sandvig) Station (Sav) 31,2 km
Rønne H Station (Rnn)
var Rønne-Allinge Jernbane banens første station
Byggeår 1900
Åbnet 1900.12.13
Nedlagt 1968.09.28
Arkitekt Mathias Bidstrup
Adresse Munch Petersens Vej 3, 3700 Rønne
Stednavneforkortelse Rnn
Højde placering over havet 2,5 meter
GPS koordinater 55.101185,14.691892
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rønne H Station
Rønne H Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1900
Åbnet 1900.12.13
Nedlagt 1968.09.28
Nedrevet 1969
Arkitekt Joachim M. E. Fagerlund
GPS koordinater 55.111055,14.705652
Rønne Nord billetsalgssted blev ombygget til togfølgestation, da Allingebanen blev tilsluttet i 1913.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rønne Nord Billetsalgssted
Rønne Nord Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Ove Funch-Espersen
GPS koordinater 55.133479,14.726554
Blykobbe trinbræt havde et 4-sidede læskur.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Blykobbe Trinbræt
Blykobbe Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Nyker Station
lå 7,2 km. fra første station.
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Arkitekt Ove Funch-Espersen
Adresse Stationsvej 11, 3700 Rønne
Højde placering over havet 50,8 meter
GPS koordinater 55.140544,14.765455
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nyker Station
Nyker Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Mæby Trinbræt
lå 9,7 km. fra første station.
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Ove Funch-Espersen
GPS koordinater 55.159165,14.786294
Mæby trinbræts 4-sidet læskur er blevet restaureret i 1990 og genopført ved idrætspladsen på Bornholms Frie Idrætsskole (tidligere Nyker Skole).
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Mæby Trinbræt
Mæby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Adresse Jernbanevej 5, 3782 Klemensker
Højde placering over havet 104,7 meter
GPS koordinater 55.176027,14.807781
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Klemensker Station
Klemensker Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Ove Funch-Espersen
GPS koordinater 55.189227,14.833724
Splidsgård også stavet Splitsgård trinbræt havde sidespor.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Splidsgård Trinbræt med Sidespor
Splidsgård Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1913
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 55.205427,14.870686
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Spellingmose Sidespor
Spellingmose Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Rø Station
lå 19,3 km. fra første station.
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Arkitekt Ove Funch-Espersen
Adresse Rø Stationsvej 5, 3760 Gudhjem
Højde placering over havet 90,8 meter
GPS koordinater 55.213672,14.892516
Helligdommen station skiftede navn til Rø station i 1914.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rø Station
Rø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Nedlagt Nedlagt
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 55.217365,14.892423
I en periode var der et Helligdommen trinbræt nord for Rø.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Helligdommen Trinbræt
Helligdommen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Arkitekt Joachim M. E. Fagerlund
Adresse Kåsevej 8, 3760 Gudhjem
Højde placering over havet 67,6 meter
GPS koordinater 55.233512,14.849156
Humledal trinbræt startede med et 4-sidet læskur, men i 1927 blev der bygget en rigtig stationsbygning tegnet af Joachim Maltha Elias Fagerlund.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Humledal Station
Humledal Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Tejn Station
lå 25,0 km. fra første station.
Byggeår 1911
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Arkitekt Ove Funch-Espersen
Adresse Kildesgårdsvej 17, 3770 Allinge
Højde placering over havet 55,9 meter
GPS koordinater 55.241419,14.825473
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tejn Station
Tejn Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Nedrevet Nedrevet
Arkitekt Ove Funch-Espersen
GPS koordinater 55.262966,14.809034
Sandkås trinbræt havde et 4-sidet læskur.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sandkås Trinbræt
Sandkås Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Allinge Station
lå 28,9 km. fra første station.
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Arkitekt Ove Funch-Espersen
Adresse Tejnvej 2, 3770 Allinge
Højde placering over havet 32,5 meter
GPS koordinater 55.271457,14.800006
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Allinge Station
Allinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Byggeår 1913
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Nedrevet Nedrevet
GPS koordinater 55.284723,14.786866
Korsbjerg var afgrening til Allinge Havnebane.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Korsbjerg Havnespor
Korsbjerg Havnespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Hammershus (Sandvig) Station (Sav)
var Rønne-Allinge Jernbane's endestation og lå 31,2 km. fra første station.
Byggeår 1912
Åbnet 1913.05.06
Nedlagt 1953.09.15
Arkitekt Ove Funch-Espersen
Adresse Langebjergvej 7A, 3770 Allinge
Stednavneforkortelse Sav
Højde placering over havet 22,3 meter
GPS koordinater 55.286935,14.777749
Hammershus station blev i 1914 omdøbt til Sandvig station.
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hammershus (Sandvig) Station
Hammershus (Sandvig) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rønne-Allinge Jernbane (RAJ) >> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Lige nu er der: 122 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk
Copyright © 1999-2021 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.3 - build: 2021.01.15-07:46:23