Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)


C. F. Tietgen var den første af de store industrielle foregangsmænd i dansk industri og finansvæsen. Et af de karaktertræk der udmærkede ham var hans evne til at få øje på forretningsmuligheder længe før mange andre. Tietgen havde set de store muligheder der lå i jernbanerne og var således engageret i en lang række tiltag inden for området. Således havde Tietgen store interesser i Scandia. Gennem disse interesser kunne han støtte F. J. Rowans investeringer i denne bane uden selv direkte at træde frem i forreste linie. På baggrund af disse investeringer er det ikke overraskende at banen blev anlagt af Vognfabrikken Scandia A/S og overdraget til Randers - Hadsund Jernbaneselskab.

Som et kuriosum blev banen anlagt med langsvellespor, det vil sige med svellerne på langs af skinnerne og fladjern til at holde afstanden mellem sporene. Skinnevægten var på kun 13 kg/m og blev dermed det letteste på en dansk jernbane. Randers - Hadsund Jernbaneselskab holdt indvielse den 9. oktober 1893 og regelmæssig trafik indledtes dagen efter indvielsen. I starten stod et tysk selskab, det i Hamborg hjemhørende Local-Eisenbahnen-Betriebs Gesellschaft, for driften.

Efter aftalens udløb 1. April 1897 overtog baneselskabet selv driften. Der findes på Hadsund Egnsmuseum en fast udstilling om Aalborg - Hadsund Jernbane og Randers - Hadsund Jernbane. Jernbanen havde i mange år en rimelig fornuftig økonomi og banens direktør var meget fornuftig i sine dispositioner. Desværre mistede banen alt for tidligt denne gode direktør og banens bestyrelse forstod ikke at følge op på det gode forarbejde.
Skinnebus i typisk dansk privatbane udførelse. Samtidigt med dette besluttede Ålborg Privatbaner at nedlægge Ålborg - Hadsund banen hvilket var med til at give Randers - Hadsund banen det sidste stød.

Vigtige stamdata for Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)

Jernbanens længde i km 41,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. maj 1881
BaneforkortelseRHJ
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1881.09.16
Jernbanen åbnet1883.10.10
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.03.31
Jernbanen nedlagt1969.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastGrus
El driftNej

Randers-Hadsund Jernbane (RHJ) havde følgende stationer

Banekort over Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)

Banekort fra Randers-Hadsund Jernbane (RHJ).
Banekort fra Randers-Hadsund Jernbane (RHJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.11.09 - LINK til kilde.


Randers Privatbanestation var Randers-Hadsund Jernbane banens første station

Randers-Hadsund Jernbane fik naturligvis sin egen station - Hadsundbanegården - i Randers ved åbningen i 1883. Hadsundbanegården lå i Fischersgade, der hvor det store P-Hus er placeret i dag. Fischersgade blev anlagt som adgangsvej til Hadsundbanegården.
Hadsundbanegården blev jævnligt udsat for oversvømmelse fra havnen og Gudenåen og der har adskillige gange stået en meter vand i kontorerne. Flere gange under oversvømmelserne måtte Dronningborg trinbræt bruges som endestation.

Fra Hadsundbanegården var der et godt stykke vej til statsbanegården, men fra 1951 blev persontogene ført ad forbindelsessporet mellem de to stationer. I den forbindelse fik banen en ny station direkte ved forbindelsessporet, Randers Privatbanestation eller i folkemunde Randers P Station. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remisegrund.

Randers P blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården og Hadsundbanegården blev i 1953 solgt til Randers Fragtmandshal, som solgte den til nedrivning i 1968.


Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEfter 1976
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater56.461057,10.044472
Billede af Randers Privatbanestation - Privatbanestation er nedrevet, men Randers Privatbanestation har ligget her.
Billede af Randers Privatbanestation - Privatbanestation er nedrevet, men Randers Privatbanestation har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.21 10:55:42


Kort over Randers Privatbanestation
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Randers Privatbanestation

Historisk kort over Randers Privatbanestation
Randers Privatbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsundbanegården (Randers) Station lå 0,1 km. fra første station.

Randers-Hadsund Jernbane fik naturligvis sin egen station - Hadsundbanegården - i Randers ved åbningen i 1883. Hadsundbanegården lå i Fischersgade, der hvor det store P-Hus er placeret i dag. Fischersgade blev anlagt som adgangsvej til Hadsundbanegården.
Hadsundbanegården blev jævnligt udsat for oversvømmelse fra havnen og Gudenåen og der har adskillige gange stået en meter vand i kontorerne. Flere gange under oversvømmelserne måtte Dronningborg trinbræt bruges som endestation.

Fra Hadsundbanegården var der et godt stykke vej til statsbanegården, men fra 1951 blev persontogene ført ad forbindelsessporet mellem de to stationer. I den forbindelse fik banen en ny station direkte ved forbindelsessporet, Randers Privatbanestation eller i folkemunde Randers P Station. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remisegrund.

Randers P blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården og Hadsundbanegården blev i 1953 solgt til Randers Fragtmandshal, som solgte den til nedrivning i 1968.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1952
Nedrevet1968
ArkitektThomas Arboe
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater56.460135,10.042014
Billede af Hadsundbanegården (Randers) Station - Station er nedrevet, men Hadsundbanegården (Randers) Station har ligget her.
Billede af Hadsundbanegården (Randers) Station - Station er nedrevet, men Hadsundbanegården (Randers) Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.21 10:57:52


Kort over Hadsundbanegården (Randers) Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hadsundbanegården (Randers) Station

Historisk kort over Hadsundbanegården (Randers) Station
Hadsundbanegården (Randers) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dronningborg Trinbræt lå 2,3 km. fra første station.

Dronningborg Trinbræt blev anlagt på Randers-Hadsund Jernbane i 1952 og lå mellem Udbyhøjvej og Tjærbyvej. Trinbrættet lå i Randers-forstaden Dronningborg, som er beliggende i det østlige Randers.

Randers kommune opførte en fornem ventebygning ved Dronningborg Trinbræt. Dronningborg Trinbræt blev hurtig en meget stor succes, da placeringen var mere optimal end Dronningborg Allé Trinbræt, som kun lå ca. 700 meter længere ude ift. Randers. Selv om Dronningborg Allé Trinbræt blev etableret i 1904, og dermed havde en længere historik, så blev dette trinbræt nedlagt i 1957.

Den flotte og rummelige ventebygning kunne man ikke finde anvendelse for ved Randers-Hadsund Jernbanes nedlæggelse den 31. marts 1969, og bygningen blev revet ned kort tid efter lukningen af banen.


Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater56.472855,10.068575
Kort over Dronningborg Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dronningborg Trinbræt

Historisk kort over Dronningborg Trinbræt
Dronningborg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dronningborg Allé Trinbræt [1904-1957] lå 3,0 km. fra første station.

Dronningborg Allé Trinbræt blev anlagt på Randers-Hadsund Jernbane i 1904 og lå øst for Dronningborg Allé, men nord for banen. Dronningborg Allé Trinbræt lå meget øde på etableringstidspunktet og blev overhalet "inden om" af Dronningborg Trinbræt, som lå 700 meter tættere på Rander og i et tæt bebygget område

Dronningborg Allé Trinbræt blev nedlagt i 1957.


Byggeår1904
Åbnet1904
Nedlagt1957
NedrevetNedrevet
AdresseDronningborg Allé, 8930 Randers NØ
Højdeplacering over havet14,2 meter
GPS koordinater56.47784556340819,10.074744677122828
Historisk kort over Dronningborg Allé Trinbræt
Dronningborg Allé Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gimming Trinbræt med Sidespor lå 4,7 km. fra første station.

Gimming trinbræt var med sidespor. Trinbrætteter i dag nedrevet, men den gamle perronkant ses stadig.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet26,6 meter
GPS koordinater56.490945,10.076082
Kort over Gimming Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gimming Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Gimming Trinbræt med Sidespor
Gimming Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet48,2 meter
GPS koordinater56.50130312100294,10.051648891794283
Kort over Lem Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lem Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Lem Trinbræt med Sidespor
Lem Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet43,0 meter
GPS koordinater56.520848,10.050388
Kort over Vejlagervejen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vejlagervejen Trinbræt

Historisk kort over Vejlagervejen Trinbræt
Vejlagervejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Spentrup Station lå 10,9 km. fra første station.

Spentrup station var med læssespor og krydsningsspor.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBane Alle 2B, 8981 Spentrup
Højdeplacering over havet44,2 meter
GPS koordinater56.536704,10.043920
Kort over Spentrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Spentrup Station

Historisk kort over Spentrup Station
Spentrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hald Station lå 15,1 km. fra første station.

Hald station blev anlagt ca. 1½ km nordvest for byen.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseKærbyvej 29, 8983 Gjerlev J
Højdeplacering over havet70,9 meter
GPS koordinater56.565999,10.085546
Kort over Hald Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hald Station

Historisk kort over Hald Station
Hald Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gjerlev Station lå 18,8 km. fra første station.

Gjerlev station lå ca. helvejs mellem Randers og Hadsund og var derfor en vigtig station med læssespor, krydsningsspor, sidespor og vandtårn.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseVestergade 31, 8983 Gjerlev J
Højdeplacering over havet34,1 meter
GPS koordinater56.585960,10.125190
Kort over Gjerlev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gjerlev Station

Historisk kort over Gjerlev Station
Gjerlev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1933
Åbnet1933
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet24,2 meter
GPS koordinater56.585869,10.158437
Kort over Gjerlev Østermark Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gjerlev Østermark Trinbræt

Historisk kort over Gjerlev Østermark Trinbræt
Gjerlev Østermark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Tørslev Station lå 21,7 km. fra første station.

Øster Tørslev station var anlagt ca. 1 km nordvest for byen.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseAlleen 9, 8983 Gjerlev J
Højdeplacering over havet26,2 meter
GPS koordinater56.586534,10.170678
Kort over Øster Tørslev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Øster Tørslev Station

Historisk kort over Øster Tørslev Station
Øster Tørslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet44,9 meter
GPS koordinater56.611599,10.193122
Kort over Vinstrupvejen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vinstrupvejen Trinbræt

Historisk kort over Vinstrupvejen Trinbræt
Vinstrupvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseGl. Stationsvej 6, 8970 Havndal
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater56.617522,10.203925
Kort over Dalbyover Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dalbyover Station

Historisk kort over Dalbyover Station
Dalbyover Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dalbyneder Trinbræt lå 26,7 km. fra første station.

Dalbyneder trinbræt ført længe efter banens åbning i 1930.


Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet51,8 meter
GPS koordinater56.624660,10.203043
Kort over Dalbyneder Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dalbyneder Trinbræt

Historisk kort over Dalbyneder Trinbræt
Dalbyneder Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Havndal Station lå 30,3 km. fra første station.

Havndal station var med læssespor og krydsningsspor. Stationen er desværre i dag nedrevet.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektThomas Arboe
Højdeplacering over havet22,6 meter
GPS koordinater56.653257,10.191827
Kort over Havndal Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Havndal Station

Historisk kort over Havndal Station
Havndal Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Trudsholm Trinbræt lå 31,8 km. fra første station.

Trudsholm trinbræt blev først åbnet længe efter banens åbning.


Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,6 meter
GPS koordinater56.651409,10.171719
Kort over Trudsholm Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Trudsholm Trinbræt

Historisk kort over Trudsholm Trinbræt
Trudsholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nebstrup Trinbræt med Sidespor lå 33,9 km. fra første station.

Nebstrup Trinbræt med sidespor på åbnede sammen med Randers-Hadsund Jernbane den 10. oktober 1883. Nebstrup Trinbræt havde fra åbningen et X-formet læskur, der typemæssigt minder meget om de læskure, som blev oprettet på ca. samme tid, på de trinbrætter der er på Gribskovbane og enkelte andre baner. Nebstrup Trinbræt lå meget øde, men i et meget smukt landskab, uden det store opland ud over et par større gårde.

Nebstrup Trinbræt blev nedlagt den 31. marts 1969 sammen med Randers-Hadsund Jernbane, hvor trinbræt og læskur blev fjernet sammen med sporet kort tid efter.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1969
Højdeplacering over havet22,2 meter
GPS koordinater56.66077943769846,10.143543237024753
Kort over Nebstrup Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nebstrup Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Nebstrup Trinbræt med Sidespor
Nebstrup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Norup Station lå 36,7 km. fra første station.

Norup startede som trinbræt med læssespor, men fra 1893 blev Norup station.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNorupvej 53B, 8970 Havndal
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater56.675475,10.106663
Kort over Norup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Norup Station

Historisk kort over Norup Station
Norup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,8 meter
GPS koordinater56.688765,10.103301
Kort over Åmølle Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Åmølle Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Åmølle Trinbræt med Sidespor
Åmølle Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsund Syd Station (Hs) lå 40,8 km. fra første station.

Hadsund Syd Station var beliggende på sydsiden af Mariager Fjord. Hadsund Syd blev åbnet som endestation d. 10. oktober 1883 Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)

Stationen blev i starten kaldt for Hadsund Station, men dette blev ændret d. 29. november 1883 til Søndre Hadsund Station.

Efter Aalborg-Hadsund jernbane etablerede stationen Hadsund Nord d. 1. december 1900 skiftede Søndre Hadsund Station navn til Hadsund Syd Station.

Efter Hadsundbroens ombygning i 1927 videreførtes Randers-Hadsund banens tog fra sommerkøreplanen 1928 til Hadsund Nord Station. Hadsund Syd blev efterfølgende kun begrænset benyttet, og fra 1940 blev stationen nedsat til trinbræt.


Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseMariagervej 3, 9560 Hadsund
StednavneforkortelseHs
Højdeplacering over havet5,2 meter
GPS koordinater56.708604,10.119007
Kort over Hadsund Syd Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hadsund Syd Station

Historisk kort over Hadsund Syd Station
Hadsund Syd Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsund Nord Station (Hds) var Randers-Hadsund Jernbane's endestation og lå 41,8 km. fra første station.

Hadsund Nord banegård opførtes som Aalborg-Hadsund Jernbanes endestation i 1900. Forholdet med endestation fik et noget pudsigt forløb gennem tiden, for da den første Hadsundbro åbnedes i 1904, førtes Aalborgtogene til Randers-Hadsund Jernbanes endestation, Hadsund Syd.

Da en ny bro blev taget i brug i 1928, var det Randerstogene, som førtes til Hadsund Nord, der således blev endestation for begge baner. Disse nedlagdes begge i 1969 og stationsbygningen blev nedrevet i 1984, hvor en ny rutebilstation blev opført på stedet.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1984
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseHds
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater56.717203,10.118296
Kort over Hadsund Nord Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hadsund Nord Station

Historisk kort over Hadsund Nord Station
Hadsund Nord Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7
Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane
Heino Wessel Hansen
2021
440

Nordjyske Museer
978-87-92687-40-1