Randers-Hadsund Jernbane - (RHJ)


C. F. Tietgen var den første af de store industrielle foregangsmænd i dansk industri og finansvæsen. Et af de karaktertræk der udmærkede ham var hans evne til at få øje på forretningsmuligheder længe før mange andre. Tietgen havde set de store muligheder der lå i jernbanerne og var således engageret i en lang række tiltag inden for området. Således havde Tietgen store interesser i Scandia. Gennem disse interesser kunne han støtte F. J. Rowans investeringer i denne bane uden selv direkte at træde frem i forreste linie. På baggrund af disse investeringer er det ikke overraskende at banen blev anlagt af Vognfabrikken Scandia A/S og overdraget til Randers - Hadsund Jernbaneselskab.

Som et kuriosum blev banen anlagt med langsvellespor, det vil sige med svellerne på langs af skinnerne og fladjern til at holde afstanden mellem sporene. Skinnevægten var på kun 13 kg/m og blev dermed det letteste på en dansk jernbane. Randers - Hadsund Jernbaneselskab holdt indvielse den 9. oktober 1893 og regelmæssig trafik indledtes dagen efter indvielsen. I starten stod et tysk selskab, det i Hamborg hjemhørende Local-Eisenbahnen-Betriebs Gesellschaft, for driften.

Efter aftalens udløb 1. April 1897 overtog baneselskabet selv driften. Der findes på Hadsund Egnsmuseum en fast udstilling om Aalborg - Hadsund Jernbane og Randers - Hadsund Jernbane. Jernbanen havde i mange år en rimelig fornuftig økonomi og banens direktør var meget fornuftig i sine dispositioner. Desværre mistede banen alt for tidligt denne gode direktør og banens bestyrelse forstod ikke at følge op på det gode forarbejde.
Skinnebus i typisk dansk privatbane udførelse. Samtidigt med dette besluttede Ålborg Privatbaner at nedlægge Ålborg - Hadsund banen hvilket var med til at give Randers - Hadsund banen det sidste stød.


Vigtige stamdata for Randers-Hadsund Jernbane (RHJ) jernbanen

Jernbanens længde i km41,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. maj 1881
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1881.09.16
Jernbanen åbnet1883.10.09
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.03.31
Jernbanen nedlagt1969.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Randers-Hadsund Jernbane (RHJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Randers P Station 0,0 km
Dronningborg Trinbræt 2,3 km
Gimming Trinbræt 4,7 km
Lem Trinbræt 6,8 km
Vejlagervejen Trinbræt 9,0 km
Spentrup Station 10,9 km
Hald Station 15,1 km
Gjerlev Station 18,8 km
Gjerlev Østermark Trinbræt 20,9 km
Øster Tørslev Station 21,7 km
Vinstrupvejen Trinbræt 24,9 km
Dalbyover Station 25,8 km
Dalbyneder Trinbræt 26,7 km
Havndal Station 30,3 km
Trudsholm Trinbræt 31,8 km
Nebstrup Trinbræt 33,9 km
Norup Station 36,7 km
Åmølle Trinbræt 38,2 km
Hadsund Syd Station (Hs)40,8 km
Hadsund Nord Station (Hds)41,8 km

Randers P Station var Randers-Hadsund Jernbane banens første station

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.31.03
GPS koordinater56.460920, 10.044185

Randers Privatbanestation (Randers P) blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remise grund.

Krak kort over Randers P Station

Historisk kort over Randers P Station
Kilde: StyrelsenRanders P Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dronningborg Trinbræt lå 2,3 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.472855, 10.068575

Dronningborg trinbræt blev etableret i 1904, men flyttede i 1952 fra Dronningborg Alle til hjørnet mellem Udbyhøjvej og Tjærbyvej.

Krak kort over Dronningborg Trinbræt

Historisk kort over Dronningborg Trinbræt
Kilde: StyrelsenDronningborg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gimming Trinbræt lå 4,7 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.490945, 10.076082

Gimming trinbræt var med sidespor. Trinbrætteter i dag nedrevet, men den gamle perronkant ses stadig.

Krak kort over Gimming Trinbræt

Historisk kort over Gimming Trinbræt
Kilde: StyrelsenGimming Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lem Trinbræt lå 6,8 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
GPS koordinater56.501553, 10.051725

Lem trinbræt var med sidespor.

Krak kort over Lem Trinbræt

Historisk kort over Lem Trinbræt
Kilde: StyrelsenLem Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vejlagervejen Trinbræt lå 9,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.31.03
GPS koordinater56.520848, 10.050388

Vejlagervejen trinbræt blev først anlagt i 1926.

Krak kort over Vejlagervejen Trinbræt

Historisk kort over Vejlagervejen Trinbræt
Kilde: StyrelsenVejlagervejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Spentrup Station lå 10,9 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
ArkitektThomas Arboe
AdresseBane Alle 2B, 8981 Spentrup
GPS koordinater56.536704, 10.043920

Spentrup station var med læssespor og krydsningsspor.

Krak kort over Spentrup Station

Historisk kort over Spentrup Station
Kilde: StyrelsenSpentrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hald Station lå 15,1 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
ArkitektThomas Arboe
AdresseKærbyvej 29, 8983 Gjerlev J
GPS koordinater56.565999, 10.085546

Hald station blev anlagt ca. 1½ km nordvest for byen.

Krak kort over Hald Station

Historisk kort over Hald Station
Kilde: StyrelsenHald Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gjerlev Station lå 18,8 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
ArkitektThomas Arboe
AdresseVestergade 31, 8983 Gjerlev J
GPS koordinater56.585960, 10.125190

Gjerlev station lå ca. helvejs mellem Randers og Hadsund og var derfor en vigtig station med læssespor, krydsningsspor, sidespor og vandtårn.

Krak kort over Gjerlev Station

Historisk kort over Gjerlev Station
Kilde: StyrelsenGjerlev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gjerlev Østermark Trinbræt lå 20,9 km. fra første station.

Byggeår1933
Åbnet1933
Nedlagt1969.31.03
GPS koordinater56.585869, 10.158437

Gjerlev Østermark blev først anlagt i 1933.

Krak kort over Gjerlev Østermark Trinbræt

Historisk kort over Gjerlev Østermark Trinbræt
Kilde: StyrelsenGjerlev Østermark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Tørslev Station lå 21,7 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
ArkitektThomas Arboe
AdresseAlleen 9 8983, Gjerlev J
GPS koordinater56.586534, 10.170678

Øster Tørslev station var anlagt ca. 1 km nordvest for byen.

Krak kort over Øster Tørslev Station

Historisk kort over Øster Tørslev Station
Kilde: StyrelsenØster Tørslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vinstrupvejen Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.31.03
GPS koordinater56.611599, 10.193122

Vinstrupvejen trinbræt blev ført etableret i 1926.

Krak kort over Vinstrupvejen Trinbræt

Historisk kort over Vinstrupvejen Trinbræt
Kilde: StyrelsenVinstrupvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dalbyover Station lå 25,8 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
ArkitektThomas Arboe
AdresseGl Stationsvej 6, 8970 Havndal
GPS koordinater56.617522, 10.203925
Krak kort over Dalbyover Station

Historisk kort over Dalbyover Station
Kilde: StyrelsenDalbyover Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dalbyneder Trinbræt lå 26,7 km. fra første station.

Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.624660, 10.203043

Dalbyneder trinbræt ført længe efter banens åbning i 1930.

Krak kort over Dalbyneder Trinbræt

Historisk kort over Dalbyneder Trinbræt
Kilde: StyrelsenDalbyneder Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Havndal Station lå 30,3 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
ArkitektThomas Arboe
GPS koordinater56.653257, 10.191827

Havndal station var med læssespor og krydsningsspor. Stationen er desværre i dag nedrevet.

Krak kort over Havndal Station

Historisk kort over Havndal Station
Kilde: StyrelsenHavndal Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Trudsholm Trinbræt lå 31,8 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.651409, 10.171719

Trudsholm trinbræt blev først åbnet længe efter banens åbning.

Krak kort over Trudsholm Trinbræt

Historisk kort over Trudsholm Trinbræt
Kilde: StyrelsenTrudsholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nebstrup Trinbræt lå 33,9 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.661292, 10.141812

Nebstrup trinbræt blev anlagt med sidespor. Trinbrættet er nedrevet, men man kan stadig se hvor trinbrættet og sidesporet har været.

Krak kort over Nebstrup Trinbræt

Historisk kort over Nebstrup Trinbræt
Kilde: StyrelsenNebstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Norup Station lå 36,7 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
AdresseNorupvej 53, 8970 Havndal
GPS koordinater56.675475, 10.106663

Norup startede som trinbræt med læssespor, men fra 1893 blev Norup station.

Krak kort over Norup Station

Historisk kort over Norup Station
Kilde: StyrelsenNorup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Åmølle Trinbræt lå 38,2 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.31.03
NedrevetNedrevet
GPS koordinater56.688765, 10.103301

Åmølle trinbræt blev i 1884 udvidet med sidespor.

Krak kort over Åmølle Trinbræt

Historisk kort over Åmølle Trinbræt
Kilde: StyrelsenÅmølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsund Syd Station lå 40,8 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
ArkitektThomas Arboe
AdresseMariagervej 3, 9560 Hadsund
Stations forkortelseHs
GPS koordinater56.708604, 10.119007

Hadsund Syd Station var beliggende på sydsiden af Mariager Fjord. Hadsund Syd blev åbnet som endestation d. 10. oktober 1883 Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)

Stationen blev i starten kaldt for Hadsund Station, men dette blev ændret d. 29. november 1883 til Søndre Hadsund Station.

Efter Aalborg-Hadsund jernbane etablerede stationen Hadsund Nord d. 1. december 1900 skiftede Søndre Hadsund Station navn til Hadsund Syd Station.

Efter Hadsundbroens ombygning i 1927 videreførtes Randers-Hadsund banens tog fra sommerkøreplanen 1928 til Hadsund Nord Station. Hadsund Syd blev efterfølgende kun begrænset benyttet, og fra 1940 blev stationen nedsat til trinbræt.

Krak kort over Hadsund Syd Station

Historisk kort over Hadsund Syd Station
Kilde: StyrelsenHadsund Syd Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsund Nord Station var Randers-Hadsund Jernbane's endestation og lå 41,8 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1985
ArkitektThomas Arboe
Stations forkortelseHds
GPS koordinater56.717203, 10.118296
Krak kort over Hadsund Nord Station

Historisk kort over Hadsund Nord Station
Kilde: StyrelsenHadsund Nord Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.2 - build: 2020.02.24-19:45:09