Randers-Hadsund Jernbane - operatør: RHJ, en artikel om Randers-Hadsund Jernbane




Randers-Hadsund Jernbane: Historien Bag En Af Danmarks Mest Unikke Privatbaner

Randers-Hadsund Jernbane, også kendt som RHJ eller folkeligt kaldet "Hadsund-Peter," var en vigtig privatbane, som forbandt Randers og Hadsund fra 1883 til dens lukning i 1969. Banen havde en særlig rolle i dansk jernbanehistorie med sin unikke konstruktion, økonomiske udvikling og de udfordringer, den mødte undervejs. Med finansmanden C.F. Tietgen og fabrikejeren William R. Rowans opbakning blev banen anlagt som en let jernbane – en visionær og økonomisk løsning i datidens jernbaneverden. Banen blev drevet af en privat jernbaneselskab og opretholdt forbindelsen mellem de to jyske byer og oplandet, indtil vejtrafikkens udbredelse gjorde det svært for jernbanen at overleve.

Randers-Hadsund Jernbanes Historiske Rødder og Baggrund

Randers-Hadsund Jernbanes historie begyndte med en koncession i 1881, som sikrede grundlaget for en jernbaneforbindelse mellem Randers og Hadsund. Jernbanens formål var at styrke transportmulighederne og forbinde det nordøstlige Jylland tættere til Randers. William R. Rowan, der var ejer af Randers Jernbanevognfabrik og havde skabt den kendte fabrik Scandia, var en central figur i projektet og samarbejdede med C.F. Tietgen om at sikre midlerne til anlægget. Banen blev derfor anlagt som en let jernbane med lavere anlægsomkostninger, hvilket gjorde det muligt at realisere projektet trods begrænsede økonomiske ressourcer. For Rowan og Tietgen var dette en investering i fremtidens infrastruktur, og banen blev set som et vigtigt skridt i at forbedre den lokale økonomi og lette transporten for folk og varer.

RHJ's Konstruktion og Særlige Kendetegn

Randers-Hadsund Jernbane blev opført som en af Danmarks letteste jernbaner. Banen blev anlagt med unikke "broskinner," der havde en omvendt U-profil og blev monteret på langssveller. Disse skinner, som kun vejede 13 kg pr. meter, var langt lettere end de gængse skinner på statsbanerne. For at sikre stabilitet og holde sporvidden på plads anvendtes fladjern som afstandsstykker mellem skinnerne. Dette innovative design gav banen en betydelig økonomisk fordel, men gjorde også, at den var sårbar over for slitage og krævede hyppige reparationer. Scandia leverede de første tog, og hele konstruktionen af banen blev nøje overvåget og tilpasset dens særlige karakter.

Indvielsen af Randers-Hadsund Jernbane og Den Første Drift

Randers-Hadsund Jernbane blev indviet med stor festivitas den 10. oktober 1883. Banen blev i sine første år drevet af det tyske selskab "Local-Eisenbahnen-Betriebs Gesellschaft" fra Hamborg, hvilket var usædvanligt for danske jernbaner. Dette udenlandske ejerskab sikrede dog en professionel og effektiv drift, der var nødvendig for at bane vejen for en succesfuld opstart. Fra 1897 blev RHJ overtaget af danske ejere, efter at det tyske selskab gik i likvidation. Banens første årrække bød på stigende trafik og passagerantal, og selvom banen havde en beskeden kapacitet, formåede den at opfylde de lokales behov for transport.

Hadsundbroen og Forbindelsen til Aalborg-Hadsund Jernbane

I begyndelsen var Hadsundbanens endestation beliggende på sydsiden af Mariager Fjord, og passagerer måtte krydse fjorden via en simpel færge. I 1900 åbnede Aalborg-Hadsund Jernbane med en endestation på nordsiden af fjorden, og behovet for en fast forbindelse blev tydeligt. Hadsundbroen blev således bygget og stod klar i 1904, hvilket gjorde det muligt at køre direkte fra Randers til Aalborg via broen. I starten var det Aalborg-togene, der kørte over broen, men fra 1928 blev det Randers-togene, som kørte til Hadsund Nord. Broen forbedrede mulighederne for at tiltrække kunder fra oplandet og gjorde transporten lettere og mere tilgængelig for alle.

De Økonomiske Udfordringer og Banens Første Omstrukturering

Efter Første Verdenskrig stod det klart, at RHJ havde brug for en opgradering. Banens lette skinner viste tegn på nedslidning, og økonomien var presset. I 1923 blev banen ombygget til tungere skinner på 24,39 kg pr. meter, hvilket var nødvendigt for at sikre fortsat drift. Samtidig blev benzindrevne motorvogne, kendt som "kielervogne," indført for at optimere passagerkomforten og gøre driften mere økonomisk. Staten og lokale kommuner gik sammen om at sikre økonomien i et nyt selskab, der overtog driften. Denne omstrukturering var et vendepunkt for RHJ, som herefter kunne fortsætte med en forbedret og mere sikker drift.

Modernisering og Konkurrence fra Vejtrafik

I løbet af 1920'erne og 1930'erne blev det stadig mere klart, at konkurrencen fra biltrafikken ville påvirke RHJ negativt. Rutebiler og fragtbiler begyndte at overtage en stor del af transportmarkedet, og RHJ måtte tilpasse sig for at overleve. For at imødekomme udfordringerne blev skinnebusser fra Scandia indført i 1947. Disse lette og mere fleksible transportmidler passede godt til RHJ's behov og gav banen en kortvarig økonomisk forbedring. Under Anden Verdenskrig havde banen et rekordoverskud, men konkurrencen fra vejtrafikken var umulig at undgå, og efter krigen blev RHJ's økonomi igen presset.

Randers-Hadsund Jernbanes Samarbejde Med Statsbanerne

Fra maj 1951 fik RHJ mulighed for at køre direkte til DSB's station i Randers, hvilket forbedrede integrationen med de nationale jernbanenet. Banen fik sin egen perron ved spor 00, og i 1952 blev der opført en ny stationsbygning i Rosenørnsgade, som lettede passagerflowet og sikrede en bedre service. Samme år modtog RHJ sit første diesellokomotiv fra Frichs i Aarhus, hvilket gjorde godstransporten mere effektiv og miljøvenlig. Trods disse forbedringer kunne de ikke forhindre, at underskuddet voksede i løbet af 1950'erne.

Den Sidste Kamp for Overlevelse og Lukning

I begyndelsen af 1960'erne blev det klart, at Randers-Hadsund Jernbane ikke længere kunne konkurrere med vejtransporten. En planlagt udvidelse af Hadsundbroen for at inkludere jernbanespor blev aflyst, og i 1966 blev det besluttet kun at bygge en vejbro. På en generalforsamling i 1968 blev det vedtaget at nedlægge banen, da det var økonomisk urealistisk at fortsætte driften. Den 31. marts 1969 kørte det sidste tog mellem Randers og Hadsund, og en æra i dansk jernbanehistorie sluttede.

Banens Arv og Bevarede Tracé

Efter RHJ's nedlæggelse blev sporene fjernet, men dele af banens tracé er blevet bevaret og fungerer i dag som cykel- og vandrestier. DSB overtog dog sporet til Dronningborg for at kunne betjene Scandia og Dronningborg Maskinfabrik, to af de største tidligere godskunder på RHJ. I dag er 23,5 km af banens tracé bevaret, heraf 7,5 km mellem Dronningborg Idrætscenter og Spentrup samt 9,5 km mellem Havndal og Hadsund Syd. Disse strækninger fungerer nu som rekreative områder og minder om jernbanens historiske betydning.

Bevarede Stationsbygninger og Banens Arkitektoniske Arv

Banens stationer blev designet af arkitekt Thomas Arboe og var et eksempel på tidens privatbanearkitektur. Mange af stationsbygningerne er bevaret, selvom nogle er blevet revet ned, såsom stationerne i Randers og Havndal. De tilbageværende bygninger fungerer i dag som kulturhistoriske monumenter og bevarer RHJ's indflydelse på lokalområdet. Den nyopførte remise fra 1952 i Randers er også bevaret og står som et minde om banens vigtige rolle i byens og regionens historie.

Randers-Hadsund Jernbanes Betydning for Dansk Infrastruktur

Randers-Hadsund Jernbane spillede en afgørende rolle for udviklingen af jernbanenettet i det nord/østlige Jylland og var et eksempel på innovation og lokal opbakning til infrastrukturprojekter. Banens unikke konstruktion med lette skinner og dens afhængighed af den lokale økonomi gjorde den til en markant og meget speciel privatbane i Danmark.


Vigtige stamdata for Randers-Hadsund Jernbane

Jernbanens længde i km 41,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. maj 1881
BaneforkortelseRHJ
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1881.09.16
Jernbanen åbnet1883.10.10
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.03.31
Jernbanen nedlagt1969.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastGrus
El driftNej



Randers-Hadsund Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Randers-Hadsund Jernbane

Banekort fra Randers-Hadsund Jernbane (RHJ).
Banekort fra Randers-Hadsund Jernbane (RHJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 9. november 2011 - LINK til kilde.


Randers Privatbanestation var Randers-Hadsund Jernbane banens første station

Randers-Hadsund Jernbane fik naturligvis sin egen station - Hadsundbanegården - i Randers ved åbningen i 1883. Hadsundbanegården lå i Fischersgade, der hvor det store P-Hus er placeret i dag. Fischersgade blev anlagt som adgangsvej til Hadsundbanegården.
Hadsundbanegården blev jævnligt udsat for oversvømmelse fra havnen og Gudenåen og der har adskillige gange stået en meter vand i kontorerne. Flere gange under oversvømmelserne måtte Dronningborg trinbræt bruges som endestation.

Fra Hadsundbanegården var der et godt stykke vej til statsbanegården, men fra 1951 blev persontogene ført ad forbindelsessporet mellem de to stationer. I den forbindelse fik banen en ny station direkte ved forbindelsessporet, Randers Privatbanestation eller i folkemunde Randers P Station. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remisegrund.

Randers P blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården og Hadsundbanegården blev i 1953 solgt til Randers Fragtmandshal, som solgte den til nedrivning i 1968.

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEfter 1976
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater56.461057,10.044472


Billede af Randers Privatbanestation - Privatbanestation er nedrevet, men Randers Privatbanestation har ligget her.
Billede af Randers Privatbanestation - Privatbanestation er nedrevet, men Randers Privatbanestation har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2022
Download billede



Hadsundbanegården (Randers) Station lå 0,1 km. fra første station.

Randers-Hadsund Jernbane fik naturligvis sin egen station - Hadsundbanegården - i Randers ved åbningen i 1883. Hadsundbanegården lå i Fischersgade, der hvor det store P-Hus er placeret i dag. Fischersgade blev anlagt som adgangsvej til Hadsundbanegården.
Hadsundbanegården blev jævnligt udsat for oversvømmelse fra havnen og Gudenåen og der har adskillige gange stået en meter vand i kontorerne. Flere gange under oversvømmelserne måtte Dronningborg trinbræt bruges som endestation.

Fra Hadsundbanegården var der et godt stykke vej til statsbanegården, men fra 1951 blev persontogene ført ad forbindelsessporet mellem de to stationer. I den forbindelse fik banen en ny station direkte ved forbindelsessporet, Randers Privatbanestation eller i folkemunde Randers P Station. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remisegrund.

Randers P blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården og Hadsundbanegården blev i 1953 solgt til Randers Fragtmandshal, som solgte den til nedrivning i 1968.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1952
Nedrevet1968
ArkitektThomas Arboe
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater56.460135,10.042014


Billede af Hadsundbanegården (Randers) Station.
Billede af Hadsundbanegården (Randers) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hadsundbanegården (Randers) Station.

Titel: - 1932-1950 -
Person: Bygningsnavn: -
Sted: Danmark, Jylland, Randers
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aero Ekspress
År: 1932-1950
Note: Id: AE_00237_002.tif




Dronningborg Trinbræt lå 2,3 km. fra første station.

Dronningborg Trinbræt blev anlagt på Randers-Hadsund Jernbane i 1952 og lå mellem Udbyhøjvej og Tjærbyvej. Trinbrættet lå i Randers-forstaden Dronningborg, som er beliggende i det østlige Randers.

Randers kommune opførte en fornem ventebygning ved Dronningborg Trinbræt. Dronningborg Trinbræt blev hurtig en meget stor succes, da placeringen var mere optimal end Dronningborg Allé Trinbræt, som kun lå ca. 700 meter længere ude ift. Randers. Selv om Dronningborg Allé Trinbræt blev etableret i 1904, og dermed havde en længere historik, så blev dette trinbræt nedlagt i 1957.

Den flotte og rummelige ventebygning kunne man ikke finde anvendelse for ved Randers-Hadsund Jernbanes nedlæggelse den 31. marts 1969, og bygningen blev revet ned kort tid efter lukningen af banen.

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater56.472855,10.068575


Billede af Dronningborg Trinbræt.
Billede af Dronningborg Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dronningborg Trinbræt.

Titel: - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronningborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09575_019.tif




Dronningborg Allé Trinbræt [1904-1957] lå 3,0 km. fra første station.

Dronningborg Allé Trinbræt blev anlagt på Randers-Hadsund Jernbane i 1904 og lå øst for Dronningborg Allé, men nord for banen. Dronningborg Allé Trinbræt lå meget øde på etableringstidspunktet og blev overhalet "inden om" af Dronningborg Trinbræt, som lå 700 meter tættere på Rander og i et tæt bebygget område

Dronningborg Allé Trinbræt blev nedlagt i 1957.

Byggeår1904
Åbnet1904
Nedlagt1957
NedrevetNedrevet
AdresseDronningborg Allé, 8930 Randers NØ
Højdeplacering over havet14,2 meter
GPS koordinater56.47784556340819,10.074744677122828


Billede af Dronningborg Allé Trinbræt.
Billede af Dronningborg Allé Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dronningborg Allé Trinbræt.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronningborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00779_024i.tif




Gimming Trinbræt med Sidespor lå 4,7 km. fra første station.

Gimming Trinbræt var med sidespor. Trinbrættet er i dag nedrevet, men den gamle perronkant ses stadig.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet26,6 meter
GPS koordinater56.490945,10.076082




Lem Trinbræt med Sidespor lå 6,8 km. fra første station.

Lem Trinbræt var med sidespor.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet48,2 meter
GPS koordinater56.50130312100294,10.051648891794283


Billede af Lem Trinbræt med Sidespor.
Billede af Lem Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lem Trinbræt med Sidespor.

Titel: Højsletvej 81 - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Højsletvej 81, 8930 Randers NØ
Vejnavn: Højsletvej
Husnummer: 81
Lokalitet: Lem
Postnummer: 8930
By: Randers NØ
Sogn: Lem
Matrikelnummer: 25g, Lem By, Lem
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: Id: AAL_01715_012.tif




Vejlagervejen Trinbræt lå 9,0 km. fra første station.

Vejlagervejen Trinbræt blev først anlagt i 1926.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet43,0 meter
GPS koordinater56.520848,10.050388


Billede af Vejlagervejen Trinbræt.
Billede af Vejlagervejen Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vejlagervejen Trinbræt.

Titel: Vejlagervej 63 - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Vejlagervej 63, Jennum, 8981 Spentrup
Vejnavn: Vejlagervej
Husnummer: 63
Lokalitet: Jennum
Postnummer: 8981
By: Spentrup
Sogn: Spentrup
Matrikelnummer: 5d, Jennum By, Spentrup
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: Id: AAL_01716_005.tif




Spentrup Station lå 10,9 km. fra første station.

Spentrup Station var med læssespor og krydsningsspor.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBane Alle 2B, 8981 Spentrup
Højdeplacering over havet44,2 meter
GPS koordinater56.536704,10.043920


Billede af Spentrup Station.
Billede af Spentrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Spentrup Station.

Titel: - 1959 - Spentrup Station
Person: Bygningsnavn: Stationsbygning, RHJ
Sted: Danmark, Jylland, Spentrup
Vejnavn: Bane Alle
Husnummer: 2b
Lokalitet: Postnummer: 8981
By: Spentrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05298_003.tif




Hald Station lå 15,1 km. fra første station.

Hald Station blev anlagt ca. 1½ km nordvest for byen Hald .

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseKærbyvej 29, 8983 Gjerlev J
Højdeplacering over havet70,9 meter
GPS koordinater56.565999,10.085546


Billede af Hald Station.
Billede af Hald Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hald Station.

Titel: - 1969-1970 - Hald station
Person: Bygningsnavn: Stationsbygning
Sted: Danmark, Jylland, Spentrup, Gjerlev
Vejnavn: Kærbyvej
Husnummer: 29
Lokalitet: Hald
Postnummer: 8983
By: Gjerlev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15127_034.tif




Gjerlev Station lå 18,8 km. fra første station.

Gjerlev Station lå ca. helvejs mellem Randers og Hadsund og var derfor en vigtig station med læssespor, krydsningsspor, sidespor og vandtårn.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseVestergade 31, 8983 Gjerlev J
Højdeplacering over havet34,1 meter
GPS koordinater56.585960,10.125190


Billede af Gjerlev Station.
Billede af Gjerlev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gjerlev Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gjerlev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00309_002.tif




Gjerlev Østermark Trinbræt lå 20,9 km. fra første station.

Gjerlev Østermark Trinbræt blev først anlagt i 1933.

Byggeår1933
Åbnet1933
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,7 meter
GPS koordinater56.585889659478696,10.157278284216442


Billede af Gjerlev Østermark Trinbræt.
Billede af Gjerlev Østermark Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gjerlev Østermark Trinbræt.

Titel: Østermarksvej 76 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øster Tørslev
Vejnavn: Østermarksvej
Husnummer: 76
Lokalitet: Postnummer: 8983
By: Gjerlev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06090_009.tif




Øster Tørslev Station lå 21,7 km. fra første station.

Øster Tørslev Station var anlagt ca. 1 km nordvest for byen Øster Tørslev.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseAlleen 9, 8983 Gjerlev J
Højdeplacering over havet26,2 meter
GPS koordinater56.586534,10.170678


Billede af Øster Tørslev Station.
Billede af Øster Tørslev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Øster Tørslev Station.

Titel: - 1969-1970 - Ø. Tørslev station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øster Tørslev
Vejnavn: Alleen
Husnummer: 9
Lokalitet: Ø. Tørslev
Postnummer: 8983
By: Gjerlev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15138_023.tif




Vinstrupvejen Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.

Vinstrupvejen Trinbræt blev ført etableret i 1926.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet44,9 meter
GPS koordinater56.611599,10.193122




Dalbyover Station lå 25,8 km. fra første station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseGl. Stationsvej 6, 8970 Havndal
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater56.617522,10.203925


Billede af Dalbyover Station.
Billede af Dalbyover Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dalbyover Station.

Titel: - 1950 - Dalbyover station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dalbyover
Vejnavn: Gl. Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Dalbyover
Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05227_038.tif




Dalbyneder Trinbræt lå 26,7 km. fra første station.

Dalbyneder Trinbræt ført længe efter banens åbning i 1930.

Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet52,9 meter
GPS koordinater56.62349276355211,10.2041722535687


Billede af Dalbyneder Trinbræt.
Billede af Dalbyneder Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dalbyneder Trinbræt.

Titel: Møgelvangsvej 30 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dalbyover
Vejnavn: Møgelvangsvej
Husnummer: 30
Lokalitet: Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H07350_001.tif




Havndal Station lå 30,3 km. fra første station.

Havndal Station var med læssespor og krydsningsspor. Havndal Station er desværre nedrevet i dag.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektThomas Arboe
Højdeplacering over havet22,6 meter
GPS koordinater56.653257,10.191827


Billede af Havndal Station.
Billede af Havndal Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Havndal Station.

Titel: - 1958 - Havndal Station
Person: Bygningsnavn: Havndal Station
Sted: Danmark, Jylland, Dalbyneder
Vejnavn: Jydestien
Husnummer: 2
Lokalitet: Havndal
Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1958
Note: Id: AAL_01123_045.tif




Trudsholm Trinbræt lå 31,8 km. fra første station.

Trudsholm Trinbræt blev først åbnet længe efter banens åbning og er opkaldt efter godset Trudsholm, som trinbrættet ligger ud for.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,6 meter
GPS koordinater56.65172452123774,10.169219179700486




Nebstrup Trinbræt med Sidespor lå 33,9 km. fra første station.

Nebstrup Trinbræt med sidespor på åbnede sammen med Randers-Hadsund Jernbane den 10. oktober 1883. Nebstrup Trinbræt havde fra åbningen et X-formet læskur, der typemæssigt minder meget om de læskure, som blev oprettet på ca. samme tid, på de trinbrætter der er på Gribskovbane og enkelte andre baner. Nebstrup Trinbræt lå meget øde, men i et meget smukt landskab, uden det store opland ud over et par større gårde.

Nebstrup Trinbræt blev nedlagt den 31. marts 1969 sammen med Randers-Hadsund Jernbane, hvor trinbræt og læskur blev fjernet sammen med sporet kort tid efter.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1969
Højdeplacering over havet22,2 meter
GPS koordinater56.66077943769846,10.143543237024753




Norup Station lå 36,7 km. fra første station.

Norup startede som trinbræt med læssespor, men fra 1893 blev Norup station.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNorupvej 53B, 8970 Havndal
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater56.675475,10.106663


Billede af Norup Station.
Billede af Norup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Norup Station.

Titel: - 1959 - Norup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Norup
Vejnavn: Norupvej
Husnummer: 53 B
Lokalitet: Norup
Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06149_004.tif




Åmølle Trinbræt med Sidespor lå 38,2 km. fra første station.

Åmølle Trinbræt blev i 1884 udvidet med sidespor.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,4 meter
GPS koordinater56.688471109394364,10.103322456195892


Billede af Åmølle Trinbræt med Sidespor.
Billede af Åmølle Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Åmølle Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1953 - Å Mølle
Person: Bygningsnavn: Å Mølle
Sted: Danmark, Jylland, Hadsund
Vejnavn: Mariagervej
Husnummer: 100
Lokalitet: Å Mølle
Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: På billedet ses Åmølle trinbræt
Id: OD01176_026.tif




Hadsund Syd Station (Hs) lå 40,8 km. fra første station.

Hadsund Syd Station var beliggende på sydsiden af Mariager Fjord. Hadsund Syd blev åbnet som endestation den 10. oktober 1883 Randers-Hadsund Jernbane (RHJ)

Stationen blev i starten kaldt for Hadsund Station, men dette blev ændret den 29. november 1883 til Søndre Hadsund Station.

Efter Aalborg-Hadsund jernbane etablerede stationen Hadsund Nord den 1. december 1900 skiftede Søndre Hadsund Station navn til Hadsund Syd Station.

Efter Hadsundbroens ombygning i 1927 videreførtes Randers-Hadsund banens tog fra sommerkøreplanen 1928 til Hadsund Nord Station. Hadsund Syd blev efterfølgende kun begrænset benyttet, og fra 1940 blev stationen nedsat til trinbræt.

Byggeår1883
Åbnet1883.10.10
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseMariagervej 3, 9560 Hadsund
StednavneforkortelseHs
Højdeplacering over havet5,2 meter
GPS koordinater56.708604,10.119007


Billede af Hadsund Syd Station.
Billede af Hadsund Syd Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hadsund Syd Station.

Titel: - 1960 - Hadsund Syd Station
Person: Bygningsnavn: Hadsund Syd Station
Sted: Danmark, Jylland, Hadsund
Vejnavn: Mariagervej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09370_009.tif




Hadsund Nord Station (Hds) var Randers-Hadsund Jernbane's endestation og lå 41,8 km. fra første station.

Hadsund Nord banegård opførtes som Aalborg-Hadsund Jernbanes endestation i 1900. Forholdet med endestation fik et noget pudsigt forløb gennem tiden, for da den første Hadsundbro åbnedes i 1904, førtes Aalborgtogene til Randers-Hadsund Jernbanes endestation, Hadsund Syd.

Da en ny bro blev taget i brug i 1928, var det Randerstogene, som førtes til Hadsund Nord, der således blev endestation for begge baner. Disse nedlagdes begge i 1969 og stationsbygningen blev nedrevet i 1984, hvor en ny rutebilstation blev opført på stedet.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1984
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseHds
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater56.717203,10.118296


Postkort med Hadsund Nord Station.
Postkort med Hadsund Nord Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1932.01.07 (Postgået)


Noter til: Postkort med Hadsund Nord Station.

S Worup Hadsund - Eneret




Litteratur for: Randers-Hadsund Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hadsund-Peter Randers-Hadsund Jernbane
Heino Wessel Hansen
2021
440

Nordjyske Museer
978-87-92687-40-1
Randers-Hadsund Jernbanes jernbane- og posthistorie : 10. oktober 1883-31. marts 1969
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Randers-Hadsund Jernbanes jernbane- og posthistorie : 10. oktober 1883-31. marts 1969
Søren Chr. Jensen
1993
134

Tricolor
87-984756-0-6
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7