Randers-Hadsund Jernbane - operatør: RHJ, en artikel om Randers-Hadsund Jernbane
Randers-Hadsund Jernbane: Historien Bag En Af Danmarks Mest Unikke Privatbaner
Randers-Hadsund Jernbane, også kendt som RHJ eller folkeligt kaldet "Hadsund-Peter," var en vigtig privatbane, som forbandt Randers og Hadsund fra 1883 til dens lukning i 1969. Banen havde en særlig rolle i dansk jernbanehistorie med sin unikke konstruktion, økonomiske udvikling og de udfordringer, den mødte undervejs. Med finansmanden C.F. Tietgen og fabrikejeren William R. Rowans opbakning blev banen anlagt som en let jernbane – en visionær og økonomisk løsning i datidens jernbaneverden. Banen blev drevet af en privat jernbaneselskab og opretholdt forbindelsen mellem de to jyske byer og oplandet, indtil vejtrafikkens udbredelse gjorde det svært for jernbanen at overleve.Randers-Hadsund Jernbanes Historiske Rødder og Baggrund
Randers-Hadsund Jernbanes historie begyndte med en koncession i 1881, som sikrede grundlaget for en jernbaneforbindelse mellem Randers og Hadsund. Jernbanens formål var at styrke transportmulighederne og forbinde det nordøstlige Jylland tættere til Randers. William R. Rowan, der var ejer af Randers Jernbanevognfabrik og havde skabt den kendte fabrik Scandia, var en central figur i projektet og samarbejdede med C.F. Tietgen om at sikre midlerne til anlægget. Banen blev derfor anlagt som en let jernbane med lavere anlægsomkostninger, hvilket gjorde det muligt at realisere projektet trods begrænsede økonomiske ressourcer. For Rowan og Tietgen var dette en investering i fremtidens infrastruktur, og banen blev set som et vigtigt skridt i at forbedre den lokale økonomi og lette transporten for folk og varer.RHJ's Konstruktion og Særlige Kendetegn
Randers-Hadsund Jernbane blev opført som en af Danmarks letteste jernbaner. Banen blev anlagt med unikke "broskinner," der havde en omvendt U-profil og blev monteret på langssveller. Disse skinner, som kun vejede 13 kg pr. meter, var langt lettere end de gængse skinner på statsbanerne. For at sikre stabilitet og holde sporvidden på plads anvendtes fladjern som afstandsstykker mellem skinnerne. Dette innovative design gav banen en betydelig økonomisk fordel, men gjorde også, at den var sårbar over for slitage og krævede hyppige reparationer. Scandia leverede de første tog, og hele konstruktionen af banen blev nøje overvåget og tilpasset dens særlige karakter.Indvielsen af Randers-Hadsund Jernbane og Den Første Drift
Randers-Hadsund Jernbane blev indviet med stor festivitas den 10. oktober 1883. Banen blev i sine første år drevet af det tyske selskab "Local-Eisenbahnen-Betriebs Gesellschaft" fra Hamborg, hvilket var usædvanligt for danske jernbaner. Dette udenlandske ejerskab sikrede dog en professionel og effektiv drift, der var nødvendig for at bane vejen for en succesfuld opstart. Fra 1897 blev RHJ overtaget af danske ejere, efter at det tyske selskab gik i likvidation. Banens første årrække bød på stigende trafik og passagerantal, og selvom banen havde en beskeden kapacitet, formåede den at opfylde de lokales behov for transport.Hadsundbroen og Forbindelsen til Aalborg-Hadsund Jernbane
I begyndelsen var Hadsundbanens endestation beliggende på sydsiden af Mariager Fjord, og passagerer måtte krydse fjorden via en simpel færge. I 1900 åbnede Aalborg-Hadsund Jernbane med en endestation på nordsiden af fjorden, og behovet for en fast forbindelse blev tydeligt. Hadsundbroen blev således bygget og stod klar i 1904, hvilket gjorde det muligt at køre direkte fra Randers til Aalborg via broen. I starten var det Aalborg-togene, der kørte over broen, men fra 1928 blev det Randers-togene, som kørte til Hadsund Nord. Broen forbedrede mulighederne for at tiltrække kunder fra oplandet og gjorde transporten lettere og mere tilgængelig for alle.De Økonomiske Udfordringer og Banens Første Omstrukturering
Efter Første Verdenskrig stod det klart, at RHJ havde brug for en opgradering. Banens lette skinner viste tegn på nedslidning, og økonomien var presset. I 1923 blev banen ombygget til tungere skinner på 24,39 kg pr. meter, hvilket var nødvendigt for at sikre fortsat drift. Samtidig blev benzindrevne motorvogne, kendt som "kielervogne," indført for at optimere passagerkomforten og gøre driften mere økonomisk. Staten og lokale kommuner gik sammen om at sikre økonomien i et nyt selskab, der overtog driften. Denne omstrukturering var et vendepunkt for RHJ, som herefter kunne fortsætte med en forbedret og mere sikker drift.Modernisering og Konkurrence fra Vejtrafik
I løbet af 1920'erne og 1930'erne blev det stadig mere klart, at konkurrencen fra biltrafikken ville påvirke RHJ negativt. Rutebiler og fragtbiler begyndte at overtage en stor del af transportmarkedet, og RHJ måtte tilpasse sig for at overleve. For at imødekomme udfordringerne blev skinnebusser fra Scandia indført i 1947. Disse lette og mere fleksible transportmidler passede godt til RHJ's behov og gav banen en kortvarig økonomisk forbedring. Under Anden Verdenskrig havde banen et rekordoverskud, men konkurrencen fra vejtrafikken var umulig at undgå, og efter krigen blev RHJ's økonomi igen presset.Randers-Hadsund Jernbanes Samarbejde Med Statsbanerne
Fra maj 1951 fik RHJ mulighed for at køre direkte til DSB's station i Randers, hvilket forbedrede integrationen med de nationale jernbanenet. Banen fik sin egen perron ved spor 00, og i 1952 blev der opført en ny stationsbygning i Rosenørnsgade, som lettede passagerflowet og sikrede en bedre service. Samme år modtog RHJ sit første diesellokomotiv fra Frichs i Aarhus, hvilket gjorde godstransporten mere effektiv og miljøvenlig. Trods disse forbedringer kunne de ikke forhindre, at underskuddet voksede i løbet af 1950'erne.Den Sidste Kamp for Overlevelse og Lukning
I begyndelsen af 1960'erne blev det klart, at Randers-Hadsund Jernbane ikke længere kunne konkurrere med vejtransporten. En planlagt udvidelse af Hadsundbroen for at inkludere jernbanespor blev aflyst, og i 1966 blev det besluttet kun at bygge en vejbro. På en generalforsamling i 1968 blev det vedtaget at nedlægge banen, da det var økonomisk urealistisk at fortsætte driften. Den 31. marts 1969 kørte det sidste tog mellem Randers og Hadsund, og en æra i dansk jernbanehistorie sluttede.Banens Arv og Bevarede Tracé
Efter RHJ's nedlæggelse blev sporene fjernet, men dele af banens tracé er blevet bevaret og fungerer i dag som cykel- og vandrestier. DSB overtog dog sporet til Dronningborg for at kunne betjene Scandia og Dronningborg Maskinfabrik, to af de største tidligere godskunder på RHJ. I dag er 23,5 km af banens tracé bevaret, heraf 7,5 km mellem Dronningborg Idrætscenter og Spentrup samt 9,5 km mellem Havndal og Hadsund Syd. Disse strækninger fungerer nu som rekreative områder og minder om jernbanens historiske betydning.Bevarede Stationsbygninger og Banens Arkitektoniske Arv
Banens stationer blev designet af arkitekt Thomas Arboe og var et eksempel på tidens privatbanearkitektur. Mange af stationsbygningerne er bevaret, selvom nogle er blevet revet ned, såsom stationerne i Randers og Havndal. De tilbageværende bygninger fungerer i dag som kulturhistoriske monumenter og bevarer RHJ's indflydelse på lokalområdet. Den nyopførte remise fra 1952 i Randers er også bevaret og står som et minde om banens vigtige rolle i byens og regionens historie.Randers-Hadsund Jernbanes Betydning for Dansk Infrastruktur
Randers-Hadsund Jernbane spillede en afgørende rolle for udviklingen af jernbanenettet i det nord/østlige Jylland og var et eksempel på innovation og lokal opbakning til infrastrukturprojekter. Banens unikke konstruktion med lette skinner og dens afhængighed af den lokale økonomi gjorde den til en markant og meget speciel privatbane i Danmark.Vigtige stamdata for Randers-Hadsund Jernbane
Jernbanens længde i km | 41,8 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 25. maj 1881 |
Baneforkortelse | RHJ |
Statstilskud i % | 0 % |
Dato for Koncession | 1881.09.16 |
Jernbanen åbnet | 1883.10.10 |
Persontrafik nedlagt | 1969.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1969.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1969.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Grus |
El drift | Nej |
Randers-Hadsund Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Randers Privatbanestation | 0,0 km | |
Hadsundbanegården (Randers) Station | 0,1 km | |
Dronningborg Trinbræt | 2,3 km | |
Dronningborg Allé Trinbræt [1904-1957] | 3,0 km | |
Gimming Trinbræt med Sidespor | 4,7 km | |
Lem Trinbræt med Sidespor | 6,8 km | |
Vejlagervejen Trinbræt | 9,0 km | |
Spentrup Station | 10,9 km | |
Hald Station | 15,1 km | |
Gjerlev Station | 18,8 km | |
Gjerlev Østermark Trinbræt | 20,9 km | |
Øster Tørslev Station | 21,7 km | |
Vinstrupvejen Trinbræt | 24,9 km | |
Dalbyover Station | 25,8 km | |
Dalbyneder Trinbræt | 26,7 km | |
Havndal Station | 30,3 km | |
Trudsholm Trinbræt | 31,8 km | |
Nebstrup Trinbræt med Sidespor | 33,9 km | |
Norup Station | 36,7 km | |
Åmølle Trinbræt med Sidespor | 38,2 km | |
Hadsund Syd Station (Hs) | 40,8 km | |
Hadsund Nord Station (Hds) | 41,8 km |
Banekort over Randers-Hadsund Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 9. november 2011 - LINK til kilde.
Randers Privatbanestation var Randers-Hadsund Jernbane banens første station
Hadsundbanegården blev jævnligt udsat for oversvømmelse fra havnen og Gudenåen og der har adskillige gange stået en meter vand i kontorerne. Flere gange under oversvømmelserne måtte Dronningborg trinbræt bruges som endestation.
Fra Hadsundbanegården var der et godt stykke vej til statsbanegården, men fra 1951 blev persontogene ført ad forbindelsessporet mellem de to stationer. I den forbindelse fik banen en ny station direkte ved forbindelsessporet, Randers Privatbanestation eller i folkemunde Randers P Station. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remisegrund.
Randers P blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården og Hadsundbanegården blev i 1953 solgt til Randers Fragtmandshal, som solgte den til nedrivning i 1968.
Byggeår | 1952 |
Åbnet | 1952 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Efter 1976 |
Højdeplacering over havet | 2,2 meter |
GPS koordinater | 56.461057,10.044472 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2022 Download billede
Hadsundbanegården (Randers) Station lå 0,1 km. fra første station.
Hadsundbanegården blev jævnligt udsat for oversvømmelse fra havnen og Gudenåen og der har adskillige gange stået en meter vand i kontorerne. Flere gange under oversvømmelserne måtte Dronningborg trinbræt bruges som endestation.
Fra Hadsundbanegården var der et godt stykke vej til statsbanegården, men fra 1951 blev persontogene ført ad forbindelsessporet mellem de to stationer. I den forbindelse fik banen en ny station direkte ved forbindelsessporet, Randers Privatbanestation eller i folkemunde Randers P Station. Randers P lå øst for Rosenørnsgade, på den gamle remisegrund.
Randers P blev bygget i 1952 som erstatning for Hadsundbanegården og Hadsundbanegården blev i 1953 solgt til Randers Fragtmandshal, som solgte den til nedrivning i 1968.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1952 |
Nedrevet | 1968 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 56.460135,10.042014 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hadsundbanegården (Randers) Station.
Titel: - 1932-1950 -
Person: Bygningsnavn: -
Sted: Danmark, Jylland, Randers
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aero Ekspress
År: 1932-1950
Note: Id: AE_00237_002.tif
Dronningborg Trinbræt lå 2,3 km. fra første station.
Randers kommune opførte en fornem ventebygning ved Dronningborg Trinbræt. Dronningborg Trinbræt blev hurtig en meget stor succes, da placeringen var mere optimal end Dronningborg Allé Trinbræt, som kun lå ca. 700 meter længere ude ift. Randers. Selv om Dronningborg Allé Trinbræt blev etableret i 1904, og dermed havde en længere historik, så blev dette trinbræt nedlagt i 1957.
Den flotte og rummelige ventebygning kunne man ikke finde anvendelse for ved Randers-Hadsund Jernbanes nedlæggelse den 31. marts 1969, og bygningen blev revet ned kort tid efter lukningen af banen.
Byggeår | 1952 |
Åbnet | 1952 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 7,8 meter |
GPS koordinater | 56.472855,10.068575 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dronningborg Trinbræt.
Titel: - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronningborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09575_019.tif
Dronningborg Allé Trinbræt [1904-1957] lå 3,0 km. fra første station.
Dronningborg Allé Trinbræt blev nedlagt i 1957.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | 1957 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Dronningborg Allé, 8930 Randers NØ |
Højdeplacering over havet | 14,2 meter |
GPS koordinater | 56.47784556340819,10.074744677122828 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dronningborg Allé Trinbræt.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dronningborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00779_024i.tif
Gimming Trinbræt med Sidespor lå 4,7 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 26,6 meter |
GPS koordinater | 56.490945,10.076082 |
Lem Trinbræt med Sidespor lå 6,8 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 48,2 meter |
GPS koordinater | 56.50130312100294,10.051648891794283 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lem Trinbræt med Sidespor.
Titel: Højsletvej 81 - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Højsletvej 81, 8930 Randers NØ
Vejnavn: Højsletvej
Husnummer: 81
Lokalitet: Lem
Postnummer: 8930
By: Randers NØ
Sogn: Lem
Matrikelnummer: 25g, Lem By, Lem
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: Id: AAL_01715_012.tif
Vejlagervejen Trinbræt lå 9,0 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 43,0 meter |
GPS koordinater | 56.520848,10.050388 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vejlagervejen Trinbræt.
Titel: Vejlagervej 63 - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Vejlagervej 63, Jennum, 8981 Spentrup
Vejnavn: Vejlagervej
Husnummer: 63
Lokalitet: Jennum
Postnummer: 8981
By: Spentrup
Sogn: Spentrup
Matrikelnummer: 5d, Jennum By, Spentrup
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: Id: AAL_01716_005.tif
Spentrup Station lå 10,9 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Bane Alle 2B, 8981 Spentrup |
Højdeplacering over havet | 44,2 meter |
GPS koordinater | 56.536704,10.043920 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Spentrup Station.
Titel: - 1959 - Spentrup Station
Person: Bygningsnavn: Stationsbygning, RHJ
Sted: Danmark, Jylland, Spentrup
Vejnavn: Bane Alle
Husnummer: 2b
Lokalitet: Postnummer: 8981
By: Spentrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05298_003.tif
Hald Station lå 15,1 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Kærbyvej 29, 8983 Gjerlev J |
Højdeplacering over havet | 70,9 meter |
GPS koordinater | 56.565999,10.085546 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hald Station.
Titel: - 1969-1970 - Hald station
Person: Bygningsnavn: Stationsbygning
Sted: Danmark, Jylland, Spentrup, Gjerlev
Vejnavn: Kærbyvej
Husnummer: 29
Lokalitet: Hald
Postnummer: 8983
By: Gjerlev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15127_034.tif
Gjerlev Station lå 18,8 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Vestergade 31, 8983 Gjerlev J |
Højdeplacering over havet | 34,1 meter |
GPS koordinater | 56.585960,10.125190 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gjerlev Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gjerlev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00309_002.tif
Gjerlev Østermark Trinbræt lå 20,9 km. fra første station.
Byggeår | 1933 |
Åbnet | 1933 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 22,7 meter |
GPS koordinater | 56.585889659478696,10.157278284216442 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gjerlev Østermark Trinbræt.
Titel: Østermarksvej 76 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øster Tørslev
Vejnavn: Østermarksvej
Husnummer: 76
Lokalitet: Postnummer: 8983
By: Gjerlev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06090_009.tif
Øster Tørslev Station lå 21,7 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Alleen 9, 8983 Gjerlev J |
Højdeplacering over havet | 26,2 meter |
GPS koordinater | 56.586534,10.170678 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969-1970 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Øster Tørslev Station.
Titel: - 1969-1970 - Ø. Tørslev station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øster Tørslev
Vejnavn: Alleen
Husnummer: 9
Lokalitet: Ø. Tørslev
Postnummer: 8983
By: Gjerlev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1969-1970
Note: Id: H15138_023.tif
Vinstrupvejen Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 44,9 meter |
GPS koordinater | 56.611599,10.193122 |
Dalbyover Station lå 25,8 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Gl. Stationsvej 6, 8970 Havndal |
Højdeplacering over havet | 47,4 meter |
GPS koordinater | 56.617522,10.203925 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dalbyover Station.
Titel: - 1950 - Dalbyover station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dalbyover
Vejnavn: Gl. Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Dalbyover
Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05227_038.tif
Dalbyneder Trinbræt lå 26,7 km. fra første station.
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1930 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 52,9 meter |
GPS koordinater | 56.62349276355211,10.2041722535687 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dalbyneder Trinbræt.
Titel: Møgelvangsvej 30 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dalbyover
Vejnavn: Møgelvangsvej
Husnummer: 30
Lokalitet: Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H07350_001.tif
Havndal Station lå 30,3 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Højdeplacering over havet | 22,6 meter |
GPS koordinater | 56.653257,10.191827 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Havndal Station.
Titel: - 1958 - Havndal Station
Person: Bygningsnavn: Havndal Station
Sted: Danmark, Jylland, Dalbyneder
Vejnavn: Jydestien
Husnummer: 2
Lokalitet: Havndal
Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1958
Note: Id: AAL_01123_045.tif
Trudsholm Trinbræt lå 31,8 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 11,6 meter |
GPS koordinater | 56.65172452123774,10.169219179700486 |
Nebstrup Trinbræt med Sidespor lå 33,9 km. fra første station.
Nebstrup Trinbræt blev nedlagt den 31. marts 1969 sammen med Randers-Hadsund Jernbane, hvor trinbræt og læskur blev fjernet sammen med sporet kort tid efter.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1969 |
Højdeplacering over havet | 22,2 meter |
GPS koordinater | 56.66077943769846,10.143543237024753 |
Norup Station lå 36,7 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Norupvej 53B, 8970 Havndal |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 56.675475,10.106663 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Norup Station.
Titel: - 1959 - Norup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Norup
Vejnavn: Norupvej
Husnummer: 53 B
Lokalitet: Norup
Postnummer: 8970
By: Havndal
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06149_004.tif
Åmølle Trinbræt med Sidespor lå 38,2 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,4 meter |
GPS koordinater | 56.688471109394364,10.103322456195892 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Åmølle Trinbræt med Sidespor.
Titel: - 1953 - Å Mølle
Person: Bygningsnavn: Å Mølle
Sted: Danmark, Jylland, Hadsund
Vejnavn: Mariagervej
Husnummer: 100
Lokalitet: Å Mølle
Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: På billedet ses Åmølle trinbræt
Id: OD01176_026.tif
Hadsund Syd Station (Hs) lå 40,8 km. fra første station.
Stationen blev i starten kaldt for Hadsund Station, men dette blev ændret den 29. november 1883 til Søndre Hadsund Station.
Efter Aalborg-Hadsund jernbane etablerede stationen Hadsund Nord den 1. december 1900 skiftede Søndre Hadsund Station navn til Hadsund Syd Station.
Efter Hadsundbroens ombygning i 1927 videreførtes Randers-Hadsund banens tog fra sommerkøreplanen 1928 til Hadsund Nord Station. Hadsund Syd blev efterfølgende kun begrænset benyttet, og fra 1940 blev stationen nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1883.10.10 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Mariagervej 3, 9560 Hadsund |
Stednavneforkortelse | Hs |
Højdeplacering over havet | 5,2 meter |
GPS koordinater | 56.708604,10.119007 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hadsund Syd Station.
Titel: - 1960 - Hadsund Syd Station
Person: Bygningsnavn: Hadsund Syd Station
Sted: Danmark, Jylland, Hadsund
Vejnavn: Mariagervej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 9560
By: Hadsund
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09370_009.tif
Hadsund Nord Station (Hds) var Randers-Hadsund Jernbane's endestation og lå 41,8 km. fra første station.
Da en ny bro blev taget i brug i 1928, var det Randerstogene, som førtes til Hadsund Nord, der således blev endestation for begge baner. Disse nedlagdes begge i 1969 og stationsbygningen blev nedrevet i 1984, hvor en ny rutebilstation blev opført på stedet.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.12.01 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1984 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Hds |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 56.717203,10.118296 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1932.01.07 (Postgået)
Noter til: Postkort med Hadsund Nord Station.
S Worup Hadsund - Eneret