Vejle og Kolding var allerede dengang i konkurrence om at blive det dominerende trafikknudepunkt i området. Med loven af 8. maj 1894 blev der åbnet mulighed for Anlæg af en Jernbane fra Vejle gennem Vejledalen til Vandel. Der blev udstedt eneretsbevilling til Vejle Vandel Jernbaneselskab den 6. november 1894.
Staten skulle dække 50 procent af anlægsudgifterne der var udliciteret til entreprenør Lauritz Petersen. Arbejderne blev påbegyndt i 1895 og en af de store udfordringer bestod i opfyldningen af et område ved Ravning Enge. Den 9. september 1897 kunne banen mellem Vejle og Vandel indvies efter 2 års anlægsarbejde. Dagen efter begyndte den ordinære drift med 3 tog daglig i hver retning. Det nye VVJ selskab fik fælles driftbestyrer med Vejle - Give Jernbane. Samarbejdet med VGJ omfattede også brug af stationen i Vejle, herunder også brug af sporet til Statsbanen. Ved statens overtagelse af Vejle - Give Jernbane 1. januar 1914 blev disse overenskomster justeret så de passede til de ændrede forhold. Banen blev forlænget med strækningen Vandel - Grindsted der åbnedes den 21. maj 1914 og selskabet ændrede samtidigt navn til VVGJ.
Vejle Nordbanegaard åbnede den 2. august 1894 sammen med den private Vejle-Give Jernbane. I 1897 blev Nordbanegaarden tillige ende- og hovedstation for Vejle-Vandel Jernbane, og var indtil 1914 en hyggelig lokalstation, dog uden persontogsforbindelse med Vejles statsbanegård.
DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.
Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition. Godsekspedition ophørte dog i 1961.
Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.
Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.
Trædballe blev officielt trinbræt fra 15. juli 1931, men inden da standsede toget (hvis dette var anmeldt i forvejen) med selskaber, der skulle til det landskendte forlystelsessted Trædballehus.
Byggeår
1931
Åbnet
1931.07.15
Nedlagt
1957.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
5,5 meter
GPS koordinater
55.711146,9.498667
Billede af Trædballe Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.27 12:00:49
Bindeballe Holdeplads var med med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.
Bindeballe holdeplads blev anlagt efter en lang og sej stigning dert førte banen fra ådalen ved Lihmskov op til Randbøl Hede. Bindeballe Holdeplads blev passet af et ægtetepar, hvor konen tog sig af holdepladsen, mendens manden stod for eftersynet af banestrækningen.
Bindeballe var, en meget øde og den mest stille holdepladser på banestrækningen, mder var dog en rimelig trafik af gods bl.a. kunstgødning, tørv, fiskefoder og grangrønt.
Bindeballe var en meget stille Holdeplads, men stilheden blev imidlertid brudt den 2. maj 1944, da to tog stødte sammen på stationen. Takket være personalets snarrådige indsats blev den store katastrofe undgået. Fem måneder efter var der problemer med løbske vogne, der lavede ravage på holdepladsen. Derefter sænkede stilheden sig atter over Bindeballe.
Den gamle station Stationen blev købt af det offentlige i 1985, og banestrækningen fra Vejle til Bindeballe blev herefter genetableret og døbt Bindeballestien. En rekreativ sti med samme føring som den gamle Vandelbanes. Den gamle station i Bindeballe blev sat i stand i 1987, og samme år dannede en gruppe lokale togentusiaster foreningen Vandelbanegruppen. Bindeballe er blevet tilført et par gamle togvogne på skinner, og signalmasten er blev rejst. Drømmene om at rekonstruere den gamle station blev realiseret i samarbejde med amtet, statsskovvæsenet og museet. I 1995 blev stationens billetkontor og ventesal genskabt, med mange originale effekter fundet frem af personer med relation til banen, fra Vandelbanegruppens arkiver og fra Egnsmuseets. Sammen med købmandsgården ved stationen står stationen i dag som et vidnesbyrd om privatbanens tid.
I 1996 blev Bindeballe station genåbnet som museum for Vandel-banen. Banestrækningen fungerer i dag som vandre- og cykelsti.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.09.10
Nedlagt
1957.03.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bindeballevej 101, 7183 Randbøl
Stednavneforkortelse
Bd
Højdeplacering over havet
40,4 meter
GPS koordinater
55.656951,9.260857
Bindeballe Holdeplads. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.27 15:24:46
Skærhølgård Holdeplads blev kun brugt under strejken i 1956 til læsning af olie på fri bane.
Byggeår
1956
Åbnet
1956
Nedlagt
1956
Nedrevet
1956
Højdeplacering over havet
77,7 meter
GPS koordinater
55.690115,9.248072
Billede af Skærhølgård Holdeplads - Holdeplads er nedrevet, men Skærhølgård Holdeplads har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.06.05 12:26:10