De Urealiserede Jernbaner på Møn
Banerne på Møn repræsenterer to planlagte jernbanestrækninger på øen, som desværre aldrig blev realiseret. Lokale kræfter på Møn havde længe ønsket at etablere jernbaneforbindelser på øen, og denne drøm blev delvist indskrevet i Jernbaneloven af 20. marts 1918. Staten forpligtede sig til at dække 50 % af anlægsudgifterne, men finansieringen af den resterende halvdel viste sig at være en udfordring.
Udfordringer ved Finansiering af Jernbanen
Selvom der var statslig støtte, var der betydelig tvivl om, hvorvidt en jernbane på Møn ville være økonomisk rentabel. Lokalt var det vanskeligt at rejse de nødvendige midler til at gennemføre projektet. Som et alternativ til jernbanen blev lokale sognekommuner i 1919 enige om at etablere et fælles rutebilselskab, hvilket desværre betød, at Møn aldrig fik sin jernbaneforbindelse.
Planlagte Jernbaner på Møn
De to planlagte baner på Møn var tiltænkt at dække følgende strækninger:
Møns Klint-Bogø Færgehavn
Jernbanestrækningen ville have været ca. 40 km lang med stationer på:
- Møns Klint
- Magleby
- Borre
- Elmelunde
- Pollerup
- Keldbymagle
- Stege
- Lendemarke
- Neble (med forbindelse til Neble-Koster Færgehavn sidebanen)
- Damsholte
- Askeby
- Store Damme
- Hårbølle
- Fanefjord
- Bogø Færgehavn (med færge til Bogø)
Neble-Koster Færgehavn
Denne jernbanestrækning ville have været ca. 6 km lang med stationer på:
- Neble
- Kostervig
- Koster Færgehavn (med færge til Kalvehave og forbindelse til Kalvehavebanen)
Konsekvenser af Manglende Realisering
Den manglende realisering af jernbanerne på Møn betød, at øen aldrig fik jernbaneforbindelse, trods stor lokal interesse og behov for forbedrede transportmuligheder. Arbejdet med ideerne og planlægningen afspejler dog et vedvarende ønske om at forbedre infrastrukturen på øen.