Banerne på Møn (BM)


Der var megen debat om jernbaner på Møn. Man ville naturligvis ikke stå tilbage for andre dele af landet og håbede samtidigt at en jernbane kunne bidrage positivt til øens udvikling. Man enedes om en hovedbane på tværs af øen med en sidebane til færgehavnen i Koster. I loven af 20. marts 1918 anføres det at staten skal bidrage til anlægsomkostningerne med 50 procent.

Men det kom aldrig så vidt. Man opgav at gennemføre banen på grund af finansieringsvanskeligheder og fordi man anså det for usandsynligt at banen på længere sigt ville være rentabel. Noget kom der dog ud af det hele. Allerede i september 1919 blev der indkaldt til et møde i Stege hvor alle kommuner på Møn var indbudte. På dette møde besluttedes det at arbejde videre med planerne om oprettelse af et kommunalt rutebilselskab på Møn.

Vigtige stamdata for Banerne på Møn (BM)


Jernbanens længde i km 46,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseBM
Statstilskud i %50 %
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej

Litteratur for: Banerne på Møn (BM)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3