Gudhjem-Rø - operatør: DBJ, en artikel om Gudhjem-Rø
Gudhjem-Rø Banen: En Planlagt Forbindelse, der Aldrig Blev Realiseret
I forbindelse med den store jernbanelov af 27. maj 1908 fik bornholmerne en jernbane fra Almindingen til Gudhjem. Samme lov muliggjorde også anlæggelsen af banen fra Rønne via Rø til Allinge. Ser man på et kort over Bornholms jernbaner, ville en jernbane fra Rø til Gudhjem have været en logisk tilføjelse. Dette ville skabe en kystbane langs den nordøstlige del af Bornholm samt en næsten direkte jernbaneforbindelse mellem Gudhjem og Rønne – en regulær øst-vest bane.Lokal Opbakning og Udfordringer
En komité blev nedsat for at realisere planerne, men det afgørende var altid at få tilstrækkelig lokal opbakning og finansiering. Det lykkedes at dokumentere behovet for en sådan bane, og Gudhjem-Rø Banen blev optaget på jernbaneloven af 20. marts 1918.Skiftende Økonomiske Forhold
Men siden vedtagelsen af 1908-loven havde forholdene ændret sig. Staten begyndte at indse, at mange jernbaner var i hård konkurrence med den voksende landevejstrafik og rutebiler. De mange små jernbaner krævede statslige tilskud, og hver ny bane blev betragtet som en økonomisk byrde. En kommission blev derfor nedsat for at vurdere, om nye og planlagte jernbaner var økonomisk forsvarlige.Kommissionens Vurdering
Kommissionen konkluderede, at mange af de foreslåede jernbaner med fordel kunne omdannes til busruter, mens andre blev afvist for at undgå konkurrence med eksisterende baner. Gudhjem-Rø Banen blev afvist af disse årsager. Dels ville forbindelsen Gudhjem-Rø-Rønne udgøre en trussel mod den eksisterende bane mellem Almindingen og Gudhjem, og dels kunne en busdrift etableres langt billigere.Enden på Gudhjem-Rø Banen
Som en konsekvens blev Gudhjem-Rø Banen afvist af jernbanekommissionen af 1923, og projektet blev aldrig realiseret. Dette markerede et skifte i Bornholms transportstruktur, hvor landevejstrafik og rutebiler begyndte at dominere.Vigtige stamdata for Gudhjem-Rø
Jernbanens længde i km | 6,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185 |
Baneforkortelse | DBJ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | Ikke tildelt |
Jernbanen åbnet | Ikke anlagt |
Persontrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Godstrafik nedlagt | Ikke anlagt |
Jernbanen nedlagt | Ikke anlagt |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
El drift | Nej |