Gudhjem-Rø - operatør: DBJ



Gudhjem-Rø Banen: En Planlagt Forbindelse, der Aldrig Blev Realiseret

I forbindelse med den store jernbanelov af 27. maj 1908 fik bornholmerne en jernbane fra Almindingen til Gudhjem. Samme lov muliggjorde også anlæggelsen af banen fra Rønne via Rø til Allinge. Ser man på et kort over Bornholms jernbaner, ville en jernbane fra Rø til Gudhjem have været en logisk tilføjelse. Dette ville skabe en kystbane langs den nordøstlige del af Bornholm samt en næsten direkte jernbaneforbindelse mellem Gudhjem og Rønne – en regulær øst-vest bane.

Lokal Opbakning og Udfordringer

En komité blev nedsat for at realisere planerne, men det afgørende var altid at få tilstrækkelig lokal opbakning og finansiering. Det lykkedes at dokumentere behovet for en sådan bane, og Gudhjem-Rø Banen blev optaget på jernbaneloven af 20. marts 1918.

Skiftende Økonomiske Forhold

Men siden vedtagelsen af 1908-loven havde forholdene ændret sig. Staten begyndte at indse, at mange jernbaner var i hård konkurrence med den voksende landevejstrafik og rutebiler. De mange små jernbaner krævede statslige tilskud, og hver ny bane blev betragtet som en økonomisk byrde. En kommission blev derfor nedsat for at vurdere, om nye og planlagte jernbaner var økonomisk forsvarlige.

Kommissionens Vurdering

Kommissionen konkluderede, at mange af de foreslåede jernbaner med fordel kunne omdannes til busruter, mens andre blev afvist for at undgå konkurrence med eksisterende baner. Gudhjem-Rø Banen blev afvist af disse årsager. Dels ville forbindelsen Gudhjem-Rø-Rønne udgøre en trussel mod den eksisterende bane mellem Almindingen og Gudhjem, og dels kunne en busdrift etableres langt billigere.

Enden på Gudhjem-Rø Banen

Som en konsekvens blev Gudhjem-Rø Banen afvist af jernbanekommissionen af 1923, og projektet blev aldrig realiseret. Dette markerede et skifte i Bornholms transportstruktur, hvor landevejstrafik og rutebiler begyndte at dominere.


Vigtige stamdata for Gudhjem-Rø

Jernbanens længde i km 6,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseDBJ
Statstilskud i %50 %
Dato for KoncessionIkke tildelt
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
El driftNej




Litteratur for: Gudhjem-Rø

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm
Ann Vibeke Knudsen
2015
339


9788793286016
De Bornholmske Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De Bornholmske Jernbaner
Ludvig Mahler
1993
208


87-88134-03-2
Fra min tid ved banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra min tid ved banen
Ove Nielsen
2019
128

William Dam
978-87-93286-12-2
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Holdestederne ved de bornholmske jernbaner
Bent Boesen
2017
172
Rønne
William Dam
9788793286153
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6