Esbjerg-Agerbæk Jernbane - operatør: EAJ, en artikel om Esbjerg-Agerbæk Jernbane




Esbjerg-Agerbæk Jernbane: Et Urealiseret Jernbaneprojekt

Esbjerg-Agerbæk Jernbane (EAJ) var et planlagt jernbaneprojekt i Sydvestjylland, der skulle forbinde Esbjerg med dens oplandsbyer mod nordøst og dermed integrere dem i havnebyens udvikling. Projektet havde til formål at skabe en mere direkte forbindelse til Esbjerg og dermed styrke byens rolle som regionalt centrum.

Baggrund og Ruteplan

Agerbæk var allerede en station på den eksisterende Diagonalbane, der åbnede mellem Bramming og Grindsted i 1916. Trods denne forbindelse ønskede lokale kræfter en mere direkte jernbane gennem Korskro til Esbjerg, da de anså det som en mere effektiv rute. Følgende linjeføring på 30,3 km blev foreslået:
  • Esbjerg (km 0)
  • Jerne (km 3)
  • Andrup (km 6)
  • Skads (km 8)
  • Korskro (km 11)
  • Grimstrup (km 15)
  • Ny Hjortkær (km 19)
  • Årre (km 23)
  • Slebsager (km 25)
  • Agerbæk (km 30,3)

Jernbaneloven af 1918 og Udfordringer

Projektet blev inkluderet i Jernbaneloven af 20. marts 1918, hvor staten ville dække 50% af anlægsomkostningerne. Selvom projektet modtog indledende støtte, opstod der økonomiske udfordringer, især i en tid med ændrede transportmønstre.

I 1923 blev der nedsat en kommission, der skulle vurdere jernbaneprojekternes levedygtighed. Kommissionen konkluderede, at Esbjerg-Agerbæk Jernbane kunne true den eksisterende jernbane mellem Esbjerg og Bramming. Der blev også argumenteret for, at en busrute ville være en mere økonomisk løsning.

Afvisning og Konsekvenser

Denne vurdering førte til, at Esbjerg-Agerbæk Jernbaneprojektet blev afvist. Kommissionen var bekymret over de økonomiske omkostninger ved at udvide jernbanenettet, især i lyset af den stigende konkurrence fra landevejstrafik og rutebiler. På trods af bestræbelserne på at skabe en direkte jernbaneforbindelse mellem Esbjerg og Agerbæk, blev projektet aldrig realiseret.

Et Urealiseret Kapitel i Danmarks Jernbanehistorie

Esbjerg-Agerbæk Jernbane repræsenterer et kapitel i Danmarks jernbanehistorie, hvor balancen mellem traditionelle jernbaneforbindelser og moderne transportteknologi var i fokus. Projektet blev afvist på grund af skiftende transportbehov, økonomiske udfordringer og kommissionens vurdering af jernbanens rolle i forhold til andre transportformer.


Vigtige stamdata for Esbjerg-Agerbæk Jernbane

Jernbanens længde i km 30,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseEAJ
Statstilskud i %50 %
Dato for KoncessionIkke tildelt
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane




Litteratur for: Esbjerg-Agerbæk Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7