Esbjerg-Agerbæk Jernbane - operatør: EAJ
Esbjerg-Agerbæk Jernbane: Et Urealiseret Jernbaneprojekt
Esbjerg-Agerbæk Jernbane (EAJ) var et planlagt jernbaneprojekt i Sydvestjylland, der skulle forbinde Esbjerg med dens oplandsbyer mod nordøst og dermed integrere dem i havnebyens udvikling. Projektet havde til formål at skabe en mere direkte forbindelse til Esbjerg og dermed styrke byens rolle som regionalt centrum.Baggrund og Ruteplan
Agerbæk var allerede en station på den eksisterende Diagonalbane, der åbnede mellem Bramming og Grindsted i 1916. Trods denne forbindelse ønskede lokale kræfter en mere direkte jernbane gennem Korskro til Esbjerg, da de anså det som en mere effektiv rute. Følgende linjeføring på 30,3 km blev foreslået:- Esbjerg (km 0)
- Jerne (km 3)
- Andrup (km 6)
- Skads (km 8)
- Korskro (km 11)
- Grimstrup (km 15)
- Ny Hjortkær (km 19)
- Årre (km 23)
- Slebsager (km 25)
- Agerbæk (km 30,3)
Jernbaneloven af 1918 og Udfordringer
Projektet blev inkluderet i Jernbaneloven af 20. marts 1918, hvor staten ville dække 50% af anlægsomkostningerne. Selvom projektet modtog indledende støtte, opstod der økonomiske udfordringer, især i en tid med ændrede transportmønstre.I 1923 blev der nedsat en kommission, der skulle vurdere jernbaneprojekternes levedygtighed. Kommissionen konkluderede, at Esbjerg-Agerbæk Jernbane kunne true den eksisterende jernbane mellem Esbjerg og Bramming. Der blev også argumenteret for, at en busrute ville være en mere økonomisk løsning.