Maribo-Rødby(Havn) - operatør: LJ
Etableringen af denne bane er naturligvis drevet af de tidlige bestræbelser på en etablering af en forbindelse mellem Rødby Havn og Femern. Oprindeligt etableret som en strækning mellem Maribo og Rødby, blev den senere udvidet til at gå helt til Rødby Havn. Passagertrafikken på banen blev nedlagt samtidigt med oprettelsen af Fugleflugtslinien til Rødby Færge. Hvad der kunne have været en oplagt mulighed for at udvide trafikken blev i stedet strækningens død. Denne noget urationelle handling kan være gennemtrumfet af Lollandsbanens storaktionær, Staten, der givetvis har villet sikre rentabiliteten på sin 100% ejede bane mellem Rødby Færge og Nykøbing Falster. At Lollandsbanen helt frivilligt har nedlagt en bane der forbandt Maribo med et af regionens vækstområder forekommer højst besynderligt. Da man frivilligt afstod på passagertrafikken var der kun godstrafikken tilbage.
Sukkerfabrikken Højbygaard blev til papirfabrik og gav et solidt trafikunderlag helt frem til banens nedlæggelse i 1989. En anden stor kunde var B&W i Holeby. Først på et meget sent tidspunkt gik man her over til at transportere på landevej. Disse to virksomheder stod i mange år for det meste af banens godstrafik. Den øvrige godstrafik bestod af korn til Qvade i Rødby og Holeby. Med nedlæggelse af Holeby magasinet (ved stationen på det område hvor der i dag ligger ældreboliger og hvorfra navnet Magasinsvej stammer) faldt endnu en del af banens eksistensberettigelse bort. Vi har ikke den helt præcise dato, men godstrafikken via bane til Qvade i Holeby lukkede omkring midten af 1960'erne. B&W stoppede i starten af 1980'erne med at transportere på bane i større omfang.
Fra Maribo og mod Holeby ligger der stadig skinner på de første stykke ud til den gamle sukkerfabrik i Maribo. Men fra overskæringen på Rødbyvejen og helt til Rødby Havn er der nu gang- og cykelsti.