Nørre Salling Jernbane – Et Urealiseret Projekt i Salling
Nørre Salling Jernbane (NSJ) var et ambitiøst projekt i Salling, hvor jernbaneforbindelser spillede en central rolle i udviklingen af regionen. Allerede siden 14. maj 1884 havde området haft jernbaneforbindelse med statsbanestrækningen mellem Skive og Glyngøre, og der var flere lokale initiativer i gang, herunder en bane gennem Vestsalling, som blev vedtaget i jernbaneloven af 1918 og indviet i 1924. På samme tid blev der også arbejdet på en bane i Østsalling.
Jernbanernes Betydning i 1800- og 1900-tallet
Fra midten af 1800-tallet og frem til 1920'erne var jernbaner en vigtig drivkraft for regional udvikling. I en tid uden privat transport var jernbaner den mest effektive måde at forbinde byer og landsbyer på. Lokale initiativer kunne trække på statslige tilskud, hvilket gjorde jernbaneprojekter attraktive. For Østsalling var det afgørende ikke at blive overset, mens Vestsalling allerede var godt i gang med at etablere sin privatbane.
Linjeføringen og Østsallings Fordele
Østsalling havde flere fordele i forhold til Vestsalling, bl.a. at området allerede var betjent af Skive-Glyngøre banen, og der var en jernbane på den anden side af Sundsøre mellem Hvalpsund og Aalborg. Det betød, at den planlagte linjeføring tog hensyn til disse forbindelser, og banen skulle gå fra Jebjerg mod nordøst til Sundsøre og videre mod Branden, hvorfra man kunne tage færgen til øen Fur. Den samlede længde af banen var planlagt til ca. 26 kilometer.
Jernbanekommissionen af 1923 og Banens Fald
I 1923 blev der nedsat en jernbanekommission for at vurdere økonomien i planlagte jernbaneanlæg. Økonomiske vanskeligheder, kombineret med frygten for at skade trafikunderlaget på Skive-Glyngøre banen, førte til, at kommissionen anbefalede at opgive projektet. Nørre Salling Jernbane blev aldrig realiseret, da området ikke kunne finansiere to store jernbaneprojekter samtidigt.
Strækningen for Nørre Salling Jernbane
- Jebjerg (km 0)
- Breum (km 4)
- Thisetorp (km 8)
- Sundsøre (km 12)
- Nr. Thise (km 15)
- Junget (km 20)
- Selde (km 23)
- Branden (km 26)