Nørre Salling Jernbane - operatør: NSJ, en artikel om Nørre Salling Jernbane




Nørre Salling Jernbane – Et Urealiseret Projekt i Salling

Nørre Salling Jernbane (NSJ) var et ambitiøst projekt i Salling, hvor jernbaneforbindelser spillede en central rolle i udviklingen af regionen. Allerede siden 14. maj 1884 havde området haft jernbaneforbindelse med statsbanestrækningen mellem Skive og Glyngøre, og der var flere lokale initiativer i gang, herunder en bane gennem Vestsalling, som blev vedtaget i jernbaneloven af 1918 og indviet i 1924. På samme tid blev der også arbejdet på en bane i Østsalling.

Jernbanernes Betydning i 1800- og 1900-tallet

Fra midten af 1800-tallet og frem til 1920'erne var jernbaner en vigtig drivkraft for regional udvikling. I en tid uden privat transport var jernbaner den mest effektive måde at forbinde byer og landsbyer på. Lokale initiativer kunne trække på statslige tilskud, hvilket gjorde jernbaneprojekter attraktive. For Østsalling var det afgørende ikke at blive overset, mens Vestsalling allerede var godt i gang med at etablere sin privatbane.

Linjeføringen og Østsallings Fordele

Østsalling havde flere fordele i forhold til Vestsalling, bl.a. at området allerede var betjent af Skive-Glyngøre banen, og der var en jernbane på den anden side af Sundsøre mellem Hvalpsund og Aalborg. Det betød, at den planlagte linjeføring tog hensyn til disse forbindelser, og banen skulle gå fra Jebjerg mod nordøst til Sundsøre og videre mod Branden, hvorfra man kunne tage færgen til øen Fur. Den samlede længde af banen var planlagt til ca. 26 kilometer.

Jernbanekommissionen af 1923 og Banens Fald

I 1923 blev der nedsat en jernbanekommission for at vurdere økonomien i planlagte jernbaneanlæg. Økonomiske vanskeligheder, kombineret med frygten for at skade trafikunderlaget på Skive-Glyngøre banen, førte til, at kommissionen anbefalede at opgive projektet. Nørre Salling Jernbane blev aldrig realiseret, da området ikke kunne finansiere to store jernbaneprojekter samtidigt.

Strækningen for Nørre Salling Jernbane

  • Jebjerg (km 0)
  • Breum (km 4)
  • Thisetorp (km 8)
  • Sundsøre (km 12)
  • Nr. Thise (km 15)
  • Junget (km 20)
  • Selde (km 23)
  • Branden (km 26)



Vigtige stamdata for Nørre Salling Jernbane

Jernbanens længde i km 26,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseNSJ
Statstilskud i %50 %
Dato for KoncessionIkke tildelt
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej




Litteratur for: Nørre Salling Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3