Jernbanehistorisk Årbog 93
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
Bogen omhandler følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Asaa-Ørsø | APB | 5,4 | 1914.11.11 | 1968.03.31 |
Rønne-Nexø Jernbane | DBJ | 36,5 | 1900.12.13 | 1968.09.28 |
Hobro-Løgstør | DSB | 66,2 | 1893.07.15 | 1999 |
Viborg-Ålestrup | DSB | 37,6 | 1893.09.15 | 2006.05.01 |
Troldhede-Kolding | TKVJ | 87,9 | 1917.08.25 | 1968.03.31 |
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane | APB | 52,7 | 1897.03.19 | 1969.04.01 |
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane | SKRJ | 34,9 | 1912.07.23 | 1968.03.31 |
Ebeltoft-Trustrup Jernbane | ETJ | 22,5 | 1901.03.27 | 1968.03.31 |
Rønne-Allinge Jernbane | DBJ | 31,2 | 1913.05.06 | 1953.09.15 |
Fredericia-Aarhus | DSB | 108,5 | 1868.10.04 | I drift |
Nørresundby-Sæby-Frederikshavn | APB | 80,6 | 1899.07.18 | 1968.03.31 |
Helsinge-Tisvildeleje | GDS | 10,1 | 1924.07.18 | I drift |
Bogen omhandler følgende jernbaneoperatører
Bogen omhandler følgende stationer
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Fredericia Banegård (Fa) | Som følge af voksende togtrafik og ikke mindst godstrafik, beslut... | |
Pjedsted Trinbræt (Pj) | Pjedsted Station lå på strækningen mellem Fredericia-Vejle. Banen... | |
Børkop Station (Bk) | Børkop Station blev ændret fra station til trinbræt i 1973, men e... | |
Brejning Station (Bet) | Brejning Station ændres til trinbræt i 1973. | |
Munkebjerg Teknisk Station (Muk) | Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på stræknin... | |
Vejle Station (Vj) | ||
Daugård Station (Dg) | Daugaard Station på strækningen Århus-Fredericia opførtes ved den... | |
Hedensted Trinbræt (Hed) | Hedensted Station var fra da banen blev åbnet den 3. oktober 1868... | |
Løsning Station (Lø) | Løsning var station indtil 1971, hvor det blev til trinbræt med b... | |
Eriknauer Trinbræt (Ert) | Eriknauer trinbræt blev nedlagt i 1963. | |
Hatting Station (Hat) | Hatting Station blev nedlagt som station i 1971. | |
Hansted Trinbræt | ||
Tvingstrup Station (Tv) | Den 4. oktober 1868 begyndte den regelmæssige togtrafik for alvor... | |
Hovedgård Station (Hå) | Hovedgård blev nedlagt som station i 1974. Sidesporet blev nedlag... | |
Hylke Trinbræt (Hy) | Hylke Station var i første omgang ikke planlagt til Hylke, som lå... | |
Skanderborg Station (Sd) | Skanderborg Station blev opført i 1868 som led i den østjyske læn... | |
Stilling Station (Il) [1924-1974] | Stilling Trinbræt opførtes sammen med den Jydske længdebane, da d... | |
Hørning Trinbræt (Hx) | Hørning fik sin første station da banestrækningen Århus-Skanderbo... | |
Hasselager Trinbræt (Hc) | Hasselager på strækningen Århus-Skanderborg fik billetsalgssted i... | |
Viby Jylland Trinbræt (Vi) [2004-2016] | Viby Jylland Trinbræt er i dag en Letbanestation i bydelen Viby i... | |
Aarhus Hovedbanegård (Ar) | Aarhus første banegård åbnede den 2. september 1862 ved Ryesgade ... | |
Hobro Station (Hb) | Den oprindelige station i Hobro fra 1869, blev nedrevet og udskif... | |
Døstrup (Himmerland) Station (Dø) | Døstrup Station ændrede navn efter genforeningen i 1920 til Døstr... | |
Store-Rørbæk Station (Ræ) | Rørbæk startede som Billetsalgssted og blev senere station i de s... | |
Grynderup Trinbræt (Gyt) | ||
Nørager Station (Ner) | ||
Boldrup Trinbræt (Bod) | ||
Simested Station (Si) | ||
Ålestrup Station (Aat) | Aalestrup Station blev til i forbindelse med indvielsen af strækn... | |
Østerbølle Billetsalgssted (Øt) | Østerbølle Billetsalgssted med sidespor blev i 1960 nedsat til tr... | |
Østrup Station (Øp) | ||
Aars Station (As) | Aars station blev oprettet i 1893 i forbindelse med etablering af... | |
Hornum Station (Om) | ||
Øjesø Trinbræt (Øjt) | ||
Gatten Station (Ga) | ||
Vindblæs Station (Vin) | ||
Løgstør Station (Ør) | ||
Viborg Station (Vg) | Viborg fik station i 1863 da man forlængede banen fra Langå til V... | |
Margrethelund Trinbræt (Mlt) | ||
Løgstrup Station (Ltr) | ||
Hjarbæk Trinbræt (Hjt) | ||
Kølsen Billetsalgssted (Køs) | Kølsen Billetsalgssted blev nedrykket til trinbræt i 1939. | |
Nederhede Trinbræt | ||
Skals Station (Ska) | ||
Skringstrup Billetsalgssted (Skr) | ||
Nørdam Trinbræt | Nørdam Trinbræt blev også kaldt Nørredam Trinbræt. | |
Møldrup Station (Mp) | I Møldrup var det muligt at modtage og sende vognladningsgods fre... | |
Hvam Station (Ham) | ||
Helsinge Station (Hlg) | ||
Laugø Trinbræt (Løg) | Laugø Trinbræt findes på Jernbanestrækningen Helsinge-Tisvildelej... | |
Ørby Trinbræt (Øbg) | Ørby Station åbnede den 18. juli 1924 sammen med forlængelsen af ... | |
Vejby Station (Vej) | Ved anlæggelsen af banen til Tisvilde blev der i Vejby anlagt et ... | |
Holløse Trinbræt (Hog) | ||
Godhavn Trinbræt (Ghg) | ||
Tisvildeleje Station (Tvl) | Tisvildeleje Station er endestation på Gribskovbanens Tisvildelej... | |
Lyngby Station (Ly) [1890-1957] | Lyngbys første station var i begyndelsen endestation for den førs... | |
Lysbro Station | ||
Hvinningdal Trinbræt | ||
Øster Bording Station | ||
Skægkær Station | ||
Ørevadbro Trinbræt | ||
Lemming Station | Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Banen | |
Hinge Station | Hinge Station var med svinefold. | |
Nørskovlund Trinbræt | ||
Hindbjerg Station | ||
Kjellerup Station (Kjp) | Kjellerup Station var med tosporet remise, hvor det ene spor havd... | |
Donsborg Trinbræt | ||
Aunsbjerg Trinbræt | ||
Sjørslev Station | ||
Bredmose Trinbræt | ||
Rødkærsbro Station (Rk) | Rødkærsbro første Station blev opført på strækningen Langå-Viborg... | |
Rønne H Station (Rnn) | ||
Rønne Nord Trinbræt | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om det v... | |
Blykobbe Trinbræt | Blykobbe trinbræt havde et 4-sidede læskur. | |
Nyker Station | ||
Mæby Trinbræt | Mæby trinbræts 4-sidet læskur er blevet restaureret i 1990 og gen... | |
Klemensker Station | ||
Splidsgård Trinbræt med Sidespor | Splidsgård også stavet Splitsgård trinbræt havde sidespor. | |
Spellingmose Sidespor | ||
Rø Station | Helligdommen station skiftede navn til Rø station i 1914. | |
Helligdommen Trinbræt | I en periode var der et Helligdommen trinbræt nord for Rø. | |
Humledal Station | Humledal trinbræt startede med et 4-sidet læskur, men i 1927 blev... | |
Tejn Station | ||
Sandkås Trinbræt | Sandkås trinbræt havde et 4-sidet læskur. | |
Allinge Station | ||
Korsbjerg Havnespor | Korsbjerg var afgrening til Allinge Havnebane. | |
Hammershus (Sandvig) Station (Sav) | Hammershus station blev i 1914 omdøbt til Sandvig station. | |
Rønne Øst Billetsalgssted | Rønne Øst startede som trinbræt men blev udvidet med billetsalgss... | |
Rabekkeværket Sidespor | ||
Robbedale Trinbræt | ||
Køllergårde Station | Køllergårde trinbræt havde i starten kun en lille pavillon, men d... | |
Nylars Trinbræt | ||
Lobbæk Station | ||
Smørenge Trinbræt | ||
Tvillinggårde Trinbræt | ||
Aakirkeby Station | Aakirkeby station blev anlagt som mellemstation på Rønne-Aakirkeb... | |
Ugleenge Station | ||
Langemyre Trinbræt med Sidespor | Langemyre trinbræt havde også et sidespor. | |
Pedersker Station | ||
Pilemølle Billetsalgssted | Pilemølle startede som trinbræt, men blev i 1916 konverteret til ... | |
Bodilsker Station | ||
Balke (Kannikegård) Station | Balke blev etableret som trinbræt med stationsbygning. Der blev u... | |
Hundsemyre Trinbræt | Hundsemyre trinbræt skiftede navn til Balke Strand trinbræt, hvor... | |
Nexø Station (Nex) | Neksø eller Nexø Station var ret enestående, da den var bygget af... | |
Ebeltoft Station (Ef) | Ebeltoft Station var i næsten hele Ebeltoft-Trustrup Jernbanes le... | |
Vibæk Trinbræt | Vibæk trinbræt lå oprindeligt øst for Vibæk Strandvej, men blev i... | |
Dråby Trinbræt | ||
Skærsø Station | ||
Stubbe Trinbræt | ||
Gravlev Station | Gravlev station blev i februar 1933 nedsat til trinbræt med sides... | |
Hyllested Station | ||
Rosmus Station | Rosmus station blev fra februar 1933 nedsat til trinbræt med side... | |
Ny Balle Trinbræt | Ny Balle trinbræt lå ved De jydske Kalkværker. | |
Balle Station | ||
Attrup Kær Trinbræt | ||
Trustrup Station (Tu) [1876-2016] | Trustrup station var oprindelig station på Randers-Ryomgård-Grena... | |
Troldhede Station (Td) | Troldhede station havde remise, drejeskive, vandtårn, egen perron... | |
Overby Trinbræt | Overby Trinbræt var med jordperron og skur inde på marken. | |
Sønder Felding Station (Sdf) | Sønder Felding Station var med 248 m læssespor, privat varehus, f... | |
Kærhede Trinbræt med Sidespor | Kærhede startede som sidespor fra 1918 til 1927. Fra 1929 blev Kæ... | |
Sandet Station | Sandet startede som sidespor, men blev fra 1918 station med et 15... | |
Odinsgård Trinbræt | ||
Stakroge Station | Stakroge Station var med 294 m krydsnings- og læssespor og 136 m ... | |
Skærsig Trinbræt | Skærsig Trinbræt var med jordperron. | |
Sønder Omme Station | Sønder Omme station var med 350 m krydsningsspor, troljeskur, vog... | |
Birkebæk Trinbræt | Birkebæk Trinbræt blev etableret før 1942 og var med jordperron o... | |
Hjortlund Trinbræt | Hjortlund Trinbræt er etableret før 1942 og var med jordperron. | |
Simmelbæk Trinbræt | Simmelbæk Trinbræt var med jordperron og lukket træskur. | |
Grindsted Station (Gi) | Grindsted station var med remise og havde forbindelse med Diagona... | |
Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor | Rishøj sidespor fra 1918 skiftede navn i 1928 til Fugdal sidespor... | |
Hejnsvig Station (Hjv) | Hejnsvig Station var med 293 m krydsningsspor og vognvægt. Nordve... | |
Lyngsminde Trinbræt | Lyngsminde Trinbræt var med grusperron og svellekant. | |
Gilbjerg Trinbræt med Sidespor | Gilbjerg Trinbræt var med jordperron og blikskur neden for en tra... | |
Vorbasse Station (Vba) | Vorbasse Station var med 284 m krydsningsspor. Nordvest for bygni... | |
Højmose Trinbræt | Højmose Trinbræt var med jordperron. | |
Skødebjerg Nord Sidespor | Skødebjerg Nord var med et sidespor på 212 m og var også med tørv... | |
Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor | Skødebjerg Syd havde et sidespor på 96 m. I 1927 blev Skødebjerg ... | |
Fitting Station | Fitting Trinbræt blev i 1918 opgraderet til station med et 88 m l... | |
Skødebro Trinbræt | ||
Klebæk Trinbræt | Klebæk Trinbræt var med jordperron. | |
Bække Station (Bæk) | Bække Station var med 260 m krydsningsspor og vognvægt. Syd for b... | |
Staushede Trinbræt | Staushede Trinbræt var med kort grusperron og blikskur lidt væk f... | |
Gesten Station (Gtn) | Gesten station havde 4 gennemgående spor og vest for bygningen et... | |
Øster Gesten Trinbræt | Øster Gesten Trinbræt var med kort grusperron og blikskur. | |
Veerst Station | Veerst Station havde øst for bygningen et 117 m læssespor med spo... | |
Hundsholt Trinbræt | Hundsholt Trinbræt var med grusperron og træskur. | |
Jordrup Station (Jop) | Jordrup Station var med 300 m krydsningsspor og et 144 m læssespo... | |
Korsvang Station | Korsvang Station havde øst for bygningen 96 m læssespor med spors... | |
Ferup Station | Ferup Station havde Vest for bygningen et 92 m læssespor med spor... | |
Dybvadbro Station | Dybvadbro Station havde øst for bygningen et 142 m læssespor med ... | |
Bramdrupdam Trinbræt | Bramdrupdam Trinbræt var med grusperron, træskur og kiosk. | |
Komarkshusene Trinbræt | Komarkshusene Trinbræt var med grusperron. Komarkshusene blev i ... | |
Kolding Banegård (Kd) | Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 samme... | |
Aalborg Station (Ab) | Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for... | |
Nørresundby Station (Ns) [1907-1972] | Den seneste station i Nørresundby er station nr. 2. Den første bl... | |
Voerbjerg Trinbræt | Voerbjerg Trinbræt var meget sparsom med en jordperron og et trin... | |
Vadum Kirke Trinbræt | Vadum Kirke Trinbræt havde et læskur der var bygget af blokhusbræ... | |
Vadum Station | Vadum station lå i udkanten mod nord af Vadum by. Stationsbygning... | |
Nørlang Trinbræt | Nørlang Trinbræt var med jordperron på hver side af Vævergårdsvej... | |
Biersted Station | Biersted Station havde, trods det sparsomme opland, et forholdsvi... | |
Knøsgaard Trinbræt | Knøsgaard Trinbræt var med standard korsformet læskærm i træ med ... | |
Aabybro Station (Abr) | Da Aabybro Station blev anlagt var der kun meget begrænset bebygg... | |
Ryaa Station | Ryå station var selve afgreningen mellem Fjerritslev og Løkkenban... | |
Birkelse Station | Birkelse Station havde en ø-perron (jordvold) ved overhalingsspo... | |
Ulveskov Trinbræt | Ulveskov eller Ulveskoven Trinbræt blev først oprettet i 1949. De... | |
Langeslund-Mark Trinbræt | Langelund, Langeslund-mark eller Langelunds mark Trinbræt blev fø... | |
Arentsminde Station | Arentsminde var først billetsalgssted da den lå åbent i landskabe... | |
Halvrimmen Station | Halvrimmen var først billetsalgssted, men blev siden ophøjet til ... | |
Jægerum Trinbræt med Sidespor | Jægerum Trinbræt blev oprettet i 1949 og var et simpelt trinbræt ... | |
Brovst Station (Br) | Brovst station var udvidet såvel mod perron med et vindfang af tr... | |
Skovsgård Station | Skovsgaard Station var med hovedbygning af Poulsen. Stationen lå ... | |
Aarupvej Trinbræt | Aarupvej Trinbræt blev anlagt i 1949. Trinbrættet var todelt idet... | |
Aarup hede Trinbræt | Aarup Hede Trinbræt blev anlagt i 1961. Trinbrættet var todelt id... | |
Bonderup NordJylland Station | Bonderup Station var som de andre stationer med hovedbygning af P... | |
Myager Trinbræt | Myager Trinbræt var meget sparsom med en jordperron og et trinbræ... | |
Skræm Holdeplads | Skræm startede som holdeplads med billetsalgssted og de sidste år... | |
Husby Trinbræt | Husby Trinbræt blev oprettet i 1936 og bestod af et rødmalet læsk... | |
Aagaard skov Trinbræt | Aagaard Skov Trinbræt blev oprettet i 1952 og lå et meget øde ste... | |
Fjerritslev Station (Fjr) | Fjerritslev station havde forbindelse mellem Fjerritslev-Frederik... | |
Nørresundby Havnestation Station | Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke ... | |
Engholm Strand Trinbræt | ||
Vodskov Station (Vsk) | Vodskov station servicerede først Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Fre... | |
Langholt Station | ||
Stae Station | Stae Station var i de sidste aktive år på Sæbybanen blevet nedsat... | |
Vester Hassing Station | Vester Hassing blev nedsat til trinbræt på Sæbybanens sidste drif... | |
Gandrup Station (Gg) | ||
Øster Hassing kær Trinbræt | ||
Ulsted Station (Ust) | ||
Gettrup Trinbræt | ||
Rørholt Station | Rørholt station hed oprindeligt Bolle Station efter den nærliggen... | |
Dronninglund Station (Drl) | ||
Ørsø Station (Øø) | Ørsø station var i starten kun station på Sæbybanen (Nørresundby-... | |
Skelgaarden Trinbræt | ||
Agersted Station | ||
Gammel Agersted Trinbræt | ||
Lunderhede Trinbræt | ||
Præstbro Station | ||
Idskov Trinbræt | ||
Dybvad Station | ||
Haven Trinbræt | ||
Hørby Station (Hrb) | Hørby Station blev anlagt til Sæbybanen i 1899 og var tegnet af a... | |
Volstrup hede Trinbræt | ||
Volstrup Station | Volstrup Station blev nedsat til trinbræt på Sæbybanen i de sidst... | |
Lyngsåvej Trinbræt | ||
Sæby Station (Sæ) | Sæby station blev endestation d. 27. maj 1962, da strækningen me... | |
Kurhotellet Trinbræt | Kurhotellet trinbræt var fra 1955 kun åbent i sommer perioden. | |
Sulbæk Trinbræt | ||
Understed Station | Understed blev nedsat til trinbræt de sidste år Sæbybanen var åbe... | |
Bangsbo Billetsalgssted | Bangsbo havde stationsbygning, men var kun billetsalgssted. De si... | |
Frederikshavn Godsbanegård (Fh) | Frederikshavn Godsbanegård blev anlagt sammen med Sæbybanen. Den ... | |
Frederikshavn Station (Fh) [1871-1979] | Frederikshavns første station blev indviet 15. august 1871 sammen... | |
Kovshede Trinbræt | Kovshede Trinbræt var med en sandperron og en læskærm af beton. S... | |
Hedegaard Trinbræt | Hedegaard Trinbræt var et meget øde trinbræt uden læskur/læskærm ... | |
Asaa Station (Aå) | Asaa stationsbygning lå på tværs for enden af sporene og der var ... | |
Taastrup Station (Tå) | Taastrup Holdeplads blev i flere år efter Roskildebanens og den l... | |
Hillerød Station (Hi) | ||
Holte Station (Hot) |