Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
Et 100 års jernbanejubilæum er ingen almindelig begivenhed, navnlig ikke for en levende privatbane. Og Vemb-Lemvig-Thyboron Jernbane hører til de spillevende.
Med et vågent blik for den kollektive trafiks betydning har de interesserede kommuner og amter kunnet enes om at sikre banens drift i lang tid fremover. Et omfattende moderniseringsprogram er påbegyndt og i god gænge, og ved fremsynethed har banens bestyrelse og den energiske ledelse muliggjort, at VLTJ indenfor et overskueligt åremål vil fremtræde som en fuldt moderniseret bane.
Arbejdet med forskningen af banens historie har været en inciterende opgave. Det fremkomne materiale har sikkert til manges overraskelse været så omfattende, at det ikke uden en overordentlig stor velvilje, hjælpsomhed og tålmodighed fra banens ledelse og personales side ville have været menneskeligt muligt at nå til et blot nogenlunde antageligt resultat.
Fra mange andre sider er der ydet mig bistand: Lemvig Museum, Lemvig Bibliotek og Jernbane-Museet i København med illustrationsog andet materiale, Gunnar Sandfeld i Struer med lokalhistoriske oplysninger, J. Bruun-Petersen med sporplaner og en række interesserede med fotos; til alle, der således har medvirket ved bogens udarbejdelse, rettes en varm tak.
En særlig tak til tegneren Gantriis, som har udødeliggjort by og bane, og til Nordvestbank for støtte til bogens udgivelse.
Sluttelig er det mig en kær pligt at rette en tak til banens ledelse og bestyrelse for den tillid, der er vist mig ved at overdrage mig bogens udarbejdelse og udgivelse.
Gentofte, maj 1979.
P. Thomassen.
Med et vågent blik for den kollektive trafiks betydning har de interesserede kommuner og amter kunnet enes om at sikre banens drift i lang tid fremover. Et omfattende moderniseringsprogram er påbegyndt og i god gænge, og ved fremsynethed har banens bestyrelse og den energiske ledelse muliggjort, at VLTJ indenfor et overskueligt åremål vil fremtræde som en fuldt moderniseret bane.
Arbejdet med forskningen af banens historie har været en inciterende opgave. Det fremkomne materiale har sikkert til manges overraskelse været så omfattende, at det ikke uden en overordentlig stor velvilje, hjælpsomhed og tålmodighed fra banens ledelse og personales side ville have været menneskeligt muligt at nå til et blot nogenlunde antageligt resultat.
Fra mange andre sider er der ydet mig bistand: Lemvig Museum, Lemvig Bibliotek og Jernbane-Museet i København med illustrationsog andet materiale, Gunnar Sandfeld i Struer med lokalhistoriske oplysninger, J. Bruun-Petersen med sporplaner og en række interesserede med fotos; til alle, der således har medvirket ved bogens udarbejdelse, rettes en varm tak.
En særlig tak til tegneren Gantriis, som har udødeliggjort by og bane, og til Nordvestbank for støtte til bogens udgivelse.
Sluttelig er det mig en kær pligt at rette en tak til banens ledelse og bestyrelse for den tillid, der er vist mig ved at overdrage mig bogens udarbejdelse og udgivelse.
Gentofte, maj 1979.
P. Thomassen.
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979 P. Thomassen 1979 258 |
Bogen omhandler følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Harboør-Thyborøn | LTJ | 11,0 | 1899.11.01 | I drift |
Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen) | VLTJ | 59,4 | 1879.07.20 (Vemb-Lemvig), 1899.07.22 (Lemvig-Harboøre) og 1899.11.01 (Harboøre-Thyborøn) | I drift |
Vemb-Lemvig | VLJ | 28,9 | 1879.07.20 | I drift |
Lemvig-Harboøre | VLJ | 17,7 | 1899.07.22 | I drift |
Bogen omhandler følgende jernbaneoperatører
Ejendomsmærke | Jernbaneselskab |
---|---|
LTJ | Lemvig-Thyborøn Jernbane, senere VLTJ |
VLJ | Vemb-Lemvig Jernbane |
VLTJ | Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane |
Bogen omhandler følgende stationer
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Amstrup Trinbræt (Amt) | ||
Armose Trinbræt (Arm) | Lomborg Trinbræt blev den 1. oktober 1902 flyttet 1,4 km mod... | |
Balleby Trinbræt (Bat) | Balleby Billetsalgssted med sidespor, men blev nedsat til tr... | |
Bonnet Station (Bnt) | ||
Bækmarksbro Station (Bkm) | Stationen i Bækmarksbro blev opført i 1879 næsten lige så be... | |
Fåre Station (Fre) | Fåre Station eller Faare Station, som den hed i starten, kom... | |
Harboøre Station (Hbø) | ||
Klinkby Station (Kli) | ||
Lemvig Station (Lmv) | Lemvig første Station fra 1879 var på Vemb-Lemvig Jernbanen ... | |
Nejrup Trinbræt (Net) | Nejrup Trinbræt blev nedlagt igen den 9. september 1900, men... | |
Ramme Station (Ram) | ||
Rønland Trinbræt (Røn) | Rønland Station blev åbnet efter omlægningen af banen den 23... | |
Sinkbæk Trinbræt (Sit) | ||
Sprogøvej Trinbræt (Ths) | ||
Strande Station (Sta) | ||
Thyborøn Havn Trinbræt (Thb) | Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb... | |
Thyborøn Kirke Trinbræt (Tht) | Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb... | |
Vejlby Nord Trinbræt (Vet) | ||
Vemb Station (Vem) | ||
Victoria Street Trinbræt (Vic) | Victoria Street Station blev anlagt den 13. november 1923 me... | |
Vrist Billetsalgssted med Sidespor (Vri) | Vrist Billetsalgssted blev oprettet den 1. februar 1961 med ... | |
Raakjær Trinbræt | ||
Lomborg Trinbræt (Lot) | Lomborg Trinbræt blev den 1. oktober 1902 flyttet 1,4 km mod... | |
Houmaa Trinbræt | ||
Langerhuse Trinbræt | Langerhuse Trinbræt blev nedlagt ifm. banens omlægningen den... | |
Knopper Station | Da Harboør-Thyborøn banen blev anlagt over det forblæste Thy... | |
Thyborøn Færge Trinbræt (Thb) | Thyborøn Færge Trinbræt er fra den 21. juni 1971 placeret de... |