Jernbaneloven af 12. maj 1882 - LOV nr 59
Jernbaneloven af 12. maj 1882 (nr. 59)
Jernbaneloven fra den 12. maj 1882, også kendt som LOV nr. 59, beskriver reguleringen af koncessionen for anlæg og drift af en jernbane, der strækker sig fra Hou Havn gennem Odder og videre til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus.Lovens hovedpunkter:
Koncession og Anlæg: Regeringen får bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og benyttelse af jernbanen, som skal bygges med samme sporvidde som de jydsk-fynske statsbaner, hvilket muliggør en forbindelse med disse. Banen anlægges som en lettere lokomotivbane uden krav om omfattende indhegning eller bevogtning ved vejoverførsler.Expropriation og Erstatning: Loven specificerer, at op til halvdelen af erstatningerne for de jorder og ejendomme, der permanent anvendes til jernbaneanlægget, vil blive betalt af staten. Dette sikrer, at grundlæggende infrastrukturudgifter deles mellem staten og koncessionshaveren.
Lovgivningsmæssige Rammer: Bestemmelserne fra en tidligere lov fra 1873 omhandlende jernbaneanlæg vil også gælde for dette projekt. Dette omfatter muligheder for lånoptagelse mod prioritet i jernbanen, hvor obligationer kan udstedes på ustemplet papir, hvilket forenkler finansieringsprocessen.
Liste over jernbaneprojekter og tilskud:
- Jernbane fra Hou Havn over Odder til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus: Ingen specifikke tilskudsbeløb nævnt direkte i loven.