Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 84
Jernbaneloven fra 8. maj 1894 (LOV nr. 84)
Jernbaneloven fra 8. maj 1894, også kendt som LOV nr. 84, regulerer anlæggelsen af en statsbane, der strækker sig fra Klampenborg til Helsingør. Denne lov omfatter flere vigtige aspekter omkring baneanlæg, udvidelse af eksisterende stationer og finansiering af projektet.Indhold af loven:
- Baneanlæg: Indenrigsministeren får bemyndigelse til at anlægge en jernbane fra Klampenborg, forbi Skodsborg og Rungsted, til Helsingør. Derudover omfatter planen også en udvidelse af faciliteterne ved Københavns, Hellerup og Charlottenlund stationer.
- Banens Specifikationer: Den foreslåede bane vil være dobbeltsporet fra Klampenborg til Rungsted og enkeltsporet fra Rungsted til Helsingør, med den samme sporvidde som andre statsbaner.
- Budget: Samlet set er der allokeret 3,926,000 kroner til baneanlægget og yderligere 920,000 kroner til driftsmateriel og inventar. Ekspropriationsudgifterne, som ikke er inkluderet i anlægssummen, vil også blive dækket af statskassen.
- Ekspropriation: Reglerne for ekspropriation, som er nødvendig for at gennemføre anlægget, er defineret i Forordningen fra 5. marts 1845.
- Toldfrihed: Materialer anvendt til anlægget og til forsyning af banen med driftsmateriel kan blive tildelt toldfrihed.
- Forlængelse af Gribskovbanen: Loven giver også tilladelse til at forlænge Gribskovbanen fra Græsted til Gilleleje, med et statsligt bidrag på 92,000 kroner til projektet.
- Finansiering: For at dække omkostningerne ved disse anlæg, er Finansministeren bemyndiget til at udstede og sælge statsobligationer.
Liste over jernbaneprojekter uden tilskudsoplysninger:
- Jernbane fra Klampenborg til Helsingør
- Forlængelse af Gribskovbanen fra Græsted til Gilleleje
Information på de jernbaner som var med på Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 84
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
Lovtekst for: Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 84
Lov om Anlæg af en Statsbane fra
Klampenborg til Helsingør m.m. (* 1)
VI CHRISTIAN DEN NIENDE, af Guds Naade
Konge til Danmark de Venders og Goters, Hertug til Slesvig, Holsten,
Stormarn, Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg, Gøre
vitterligt: Rigsdagen har vedtaget og Vi ved Vort samtykke
stadfæstet følgende Lov:
§ 1
Indenrigsministeren bemyndiges til for Statskassens Regning at
lade foretage Anlæg af en Jærnbane fra Klampenborg
Station forbi Skodsborg og Rungsted til Helsingør Station,
samt til i Forbindelse hermed at lade foretage Udviddelsesarbejde
paa Kjøbenhavns nuværende Station, Hellerup Station og
Charlottenlund Station.
Banen anlægges som dobbeltsporet paa Strækningen fra
Klampenborg til Rungsted. Den øvrige Strækning
anlægges som enkeltsporet. Banen erholder samme Sporvidde som
de øvrige Statsbaner.
§ 2
Til Baneanlægget m.v. kan anvendes i alt et Beløb
af 3,926,000 Kr. foruden 920,000 Kr. til Driftsmateriel, Inventar
m.v.
I førnævnte Anlægssum ere ikke indbefattede
Ekspropriationsudgifter, hvilke ligeledes bliver at afholde af
Statskassen.
§ 3
Paa de fornødne Ekspropriationer til Gennemførelsen
af de i § 1 omhandlede Anlæg samt til Anlæg af
Banen som dobbeltsporet i dens hele Udstrækning komme
Bestemmelserne i Forordningen af 5te Marts 1845 til Anvendelse.
§ 4
Bestemmelserne i §§ 9 og 10 i Lov af 10de Marts 1861
om Anlæg og Drift af Jærnbaner i Kongeriget Danmark
finde ogsaa Anvendelse paa de i denne Lov omhandlede Anlæg.
For de Materialier, som anvendes til Anlægene samt til Banens
Forsyning med Driftsmateriel, kan der tilstaas Toldfrihed.
§ 5
Endvidere bemyndiges Ministeren til at meddele Driftsselskabet
for Gribskovbanen Tilladelse til at forlænge denne Bane fra
Græsted til Gilleleje. Forlængelsen bliver i enhver
Henseende at betragte som en Del af Gribskovbanen, og alle herhen
hørende Bestemmelser i Lov af 23de Maj 1873 blive
anvendelige paa den saavel med hensyn til Anlæget som med
Hensyn til Driften m.m.
Paa samme Vilkaar som i nævnte Lov fastsat kan der af
Statskassen til Forlængelsen ydes et Bidrag af 92,000 Kr.
§ 6
Til Dækning af de Udgifter, som ville medgaa til de i
denne Lov ommeldte Anlæg - derunder indbefattet
Ekspropriationsomkostninger samt Udgifter til Anskaffelse af
Driftsmateriel, Inventar m.v. - bemyndiges Finansministeren til at
udstede og afhænde det fornødne Beløb i
indenlandske 3 1/2 Pct. eller 4 pCt. aarlig Rente bærende
Statsobligationer, der skulle være uopsigelige fra Kreditors
Side, men som fra 11te December 1910 ar regne kunne opsiges fra
Statskassens Side med mindst 3 Maaneders Varsel.
Hvorefter alle vedkommende sig have at rette.
Givet paa Amalienborg, den 8de Maj 1894.
Under Vor Kongelige Haand og Segl.
Christian R.
(L.S.)
Ingerslev