Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501
Lov om anlæg af en havn ved Esbjerg – Jernbaneloven af 24. april 1868
Den 24. april 1868 blev en vigtig lov vedtaget i Danmark, der fastsatte retningslinjerne for opførelsen af en havn i Esbjerg. Denne lov, som blev stadfæstet af Kong Christian IX, er en milepæl i dansk infrastrukturhistorie. Havnen i Esbjerg blev anlagt som et strategisk knudepunkt, da Danmark havde brug for en stærk havn på vestkysten efter tabet af hertugdømmerne Slesvig og Holsten i 1864. Med det voksende behov for eksport og import af varer blev det nødvendigt at etablere en dokhavn, og denne lov gjorde det muligt at realisere dette projekt.Anlæggelsen af Esbjerg Havn
Loven fastsatte, at anlæggelsen af havnen skulle foregå under ledelse af Indenrigsministeren, og den skulle finansieres af statskassen. Den samlede bevilling for projektet var på 600.000 rigsdaler, hvoraf op til 200.000 rigsdaler skulle bruges i finansåret 1868-69. Havnen skulle stå færdig inden den 1. januar 1871, og der var specifikke bestemmelser om, at materialer til byggeriet var fritaget for indførselstold. Dette gjorde det muligt at holde omkostningerne nede og sikre en mere effektiv opførelse af havnen.Jernbanebestemmelserne fra 1861-loven
Loven om Esbjerg Havn trak på bestemmelser fra den tidligere Jernbanelov af 10. marts 1861. Denne lov havde lagt grundlaget for opførelsen og driften af jernbaner i Danmark, og den blev nu også anvendt i forbindelse med havneanlægget i Esbjerg. Paragrafferne §§ 5, 9, 10 og 11 fra 1861-loven omfattede bl.a. regler om finansiering, konstruktion og drift, og de skulle nu også gælde for Esbjerg Havn.Havnedrift og Afgifter
Når havnen stod færdig, ville Indenrigsministeren fastsætte reglerne for, hvordan havnen skulle bruges og administreres. Havneafgifterne, som skulle opkræves fra de virksomheder og skibe, der benyttede havnen, skulle indgå direkte i statskassen. Denne struktur sikrede, at Esbjerg Havn ikke blot blev en vigtig infrastruktur for transport og handel, men også en kilde til statslige indtægter.Information på de jernbaner som var med på Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) | DSB | 146,6 | 1874.10.03 - 1875.08.08 | I drift |
Lunderskov-Esbjerg-Varde | DSB | 73,0 | 1874.10.03 | I drift |
Skanderborg-Silkeborg | DSB | 30,1 | I drift | |
Skanderborg-Skjern | DSB | 111,9 | I drift | |
Aalborg-Frederikshavn | NJJ (Oprindelig: DSB) | 84,4 | 1871.08.15 | I drift |
Lovtekst for: Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501
Lov om anlæg af en havn ved Esbjerg
Indenrigs-Min. (Rigsdags-Tid. 1867. Folketh.Tid. S. 463-66,
801-44, 46-47, 2892-2946, 3349-80. Landsth.Tid. S. 2206-15, 2428-72,
2677-83. Tillæg A S. 1275-78, 2549-50, Tillæg B S.
263-70. Dep.Tid. f. 1868 S. 222-23, 338-39).
Vi Christian den Niende, af Guds Naade Konge til Danmark, etc.
etc. Gjøre vitterligt: Rigsdagen har vedtaget og Vi ved Vort
Samtykke stadfæstet følgende Lov: § 1. Ved
Indenrigsministerens Foranstaltning anlægges i Nærheden
af Esbjerg en Dok-Havn for Statskassens Regning. § 2. Til det i
§ 1 omhandlede Anlæg kan anvendes et Beløb af
600,000 Rd., hvoraf kommer til anvendelse i Finansaaret 1868-69
indtil 200,000 Rd. Herunder er ikke indbefattet Indførselstold
af de til Anlæget anvendte Materialer. - Anlæget skal
være fuldført senest den 1ste Januar 1871. § 3. De
i Lov om Anlæg og Drift af Jernbaner i Kongeriget af 10de
Marts 1861 §§ 5, 9, 10 og 11 indeholdte Bestemmelser finde
også anvendelse paa dette Anlæg. § 4.
Indenrigsministeren fastsætter de nærmere Bestemmelser
om Havnens Benyttelse og Bestyrelse samt Opkrævning af
Havneafgifter, hvilke indflyde i Statskassen. Hvorefter alle
Vedkommende sig have at rette.