Jernbaneloven af 17. marts 1856 - LOV nr 17332
Jernbaneloven af 17. marts 1856 – Anlæg af jernbane fra Faxe Kalkbrud til Faxe Strand
Jernbaneloven af 17. marts 1856 muliggjorde anlæggelsen af en jernbane fra Faxe Kalkbrud til et udskibningssted ved Faxe Strand. Denne lov blev vedtaget af Rigsdagen og stadfæstet af Kongen med det formål at forbedre transportmulighederne for kalk, der blev udvundet ved Faxe Kalkbrud. Kalken skulle transporteres til kysten ved Faxe Strand, hvorfra den kunne udskibes til andre dele af landet og udlandet. Denne bane blev anlagt under særlige betingelser, der var gældende for anlæg af jernbaner på dette tidspunkt.Baggrund og Formål med Lovgivningen
Formålet med loven var at lette transporten af kalk fra Faxe Kalkbrud, som var en vigtig industri i Danmark. Kalk blev brugt i mange byggeprojekter og havde stor betydning for landets økonomi. Transporten af kalk fra bruddet til kysten var tidligere en tung og tidskrævende proces, hvilket gjorde det nødvendigt at bygge en jernbane. Dette ville effektivisere hele transportprocessen og øge mængden af kalk, der kunne udskibes.Specifikke Betingelser for Anlægget
Loven gav regeringen bemyndigelse til at bevilge anlægget af jernbanen under de sædvanlige betingelser, som gjaldt for lignende baner på denne tid. En af de centrale betingelser var fritagelse for brug af stemplet papir, hvilket betød, at der ikke skulle betales skat eller afgifter på visse dokumenter, der blev brugt i forbindelse med jernbanens anlæg. Dette gjorde det økonomisk fordelagtigt at opføre jernbanen og sikrede, at projektet kunne gennemføres uden unødvendige ekstra omkostninger.Faxe Jernbanes Betydning for Lokal Økonomi
Denne jernbane skulle fungere som en vital forbindelse mellem Faxe Kalkbrud og Faxe Strand. Det var en strategisk beslutning, da kalk var en vigtig handelsvare, og banen gjorde det muligt at transportere store mængder til kysten effektivt. Faxe-banen blev hurtigt en succes og betød en markant forbedring i kalkudvindingens rentabilitet og distribution. Udviklingen af denne jernbane banede vejen for flere industrielle jernbaner, der skulle understøtte de voksende behov for transport af råstoffer i Danmark.Lovtekst for: Jernbaneloven af 17. marts 1856 - LOV nr 17332
Lov ang. Bevilling af en Jernbanes Anlæg
fra Faxøe Kalkbrud til et udskibningssted ved Faxøe
Strand
Indenrigs-Min. (Initiativet til denne Lov er taget af
Landstinget. Rigsdags-Tid. f. 1855, 7de Session. landsth. Tid. S.
642, 734-35, 819-20, 921; 1284-85. Folketh. Tid. S. 2536, 2659-60,
2768, 2948-66, 3140-51; Anhang. S. 591-92, 623-24. Dep. Tid. f. 1856
S. 321.)
Kongen gjør vitterligt: Rigsdagen har vedtaget og Vi ved
Vort Samtykke stadfæstet følgende Lov; Regjeringen
bemyndiges til at bevilge Anlæget af en Jernbane fra
kalkbruddet ved Faxøe til et udskibningssted ved Faxøe
Strand, under de for slige Baners Anlæg sædvanlige
Betingelser, navnlig Fritagelse for Brug af stemplet papir m.m.
Hvorefter alle Vedkommende sig have at rette.