Jernbaneloven af 23. februar 1915 - LOV nr 43
Jernbaneloven af 23. februar 1915 - Ændring i Lov om Ny Jernbaneanlæg
Jernbaneloven af 23. februar 1915 omhandler en ændring af Lov Nr. 156 fra 27. maj 1908, som regulerede anlæggelsen af nye jernbaner i Danmark. Denne ændring gav specifikt Ministeriet for offentlige arbejder bemyndigelse til at meddele eneretsbevilling til forlængelsen af Helsingør-Hornbæk-Banen til Gilleleje i finansåret 1914-15.Loven ophæver en tidligere bestemmelse, der begrænsede antallet af jernbaneprojekter, som kunne modtage statstilskud i et enkelt finansår. Hidtil var det fastsat, at der kun kunne gives eneret til anlæggelse af fire nye jernbaner pr. finansår, som staten yder bidrag til. Denne lov gjorde det muligt at give eneret til den vigtige forlængelse af Helsingør-Hornbæk-Banen uden at være begrænset af denne regel.
Forlængelsen af Helsingør-Hornbæk-Banen til Gilleleje
Den vigtigste ændring, som loven introducerede, var at sikre, at Helsingør-Hornbæk-Banen kunne forlænges til Gilleleje uden at blive påvirket af den begrænsning på fire baner, der tidligere eksisterede. Dette projekt blev betragtet som nødvendigt for at forbedre transportmulighederne langs Nordsjællands kyst. Forlængelsen af denne bane havde betydning for både lokalbefolkningen og turisme, da den skabte bedre forbindelse mellem byerne og bidrog til at styrke infrastrukturen i regionen.Statens Bidrag til Jernbaneprojekter
Jernbaneloven fastlagde, at staten kunne yde bidrag til anlæggelsen af nye jernbaner, herunder forlængelsen af Helsingør-Hornbæk-Banen. Denne bestemmelse gav staten mulighed for at støtte projekter, som var til gavn for den nationale infrastruktur og det danske jernbanenet. Den økonomiske støtte fra staten var afgørende for at sikre, at projekterne kunne gennemføres på tilfredsstillende vis.Effekt af Lovændringen
Ændringen i jernbaneloven fra 1915 viser, hvordan der var fleksibilitet i lovgivningen til at tilpasse sig større behov, såsom udviklingen af vitale transportforbindelser. Den specifikke forlængelse til Gilleleje var afgørende for at skabe bedre forbindelse mellem Helsingør og de omkringliggende områder og udvidede mulighederne for transport langs Sjællands kystlinje.Oplistning af Jernbaneprojekter og Tilskud
- Forlængelse af Helsingør-Hornbæk-Banen til Gilleleje