Jernbaneloven af 23. februar 1915 - LOV nr 43


Jernbaneloven af 23. februar 1915 - Ændring i Lov om Ny Jernbaneanlæg

Jernbaneloven af 23. februar 1915 omhandler en ændring af Lov Nr. 156 fra 27. maj 1908, som regulerede anlæggelsen af nye jernbaner i Danmark. Denne ændring gav specifikt Ministeriet for offentlige arbejder bemyndigelse til at meddele eneretsbevilling til forlængelsen af Helsingør-Hornbæk-Banen til Gilleleje i finansåret 1914-15.

Loven ophæver en tidligere bestemmelse, der begrænsede antallet af jernbaneprojekter, som kunne modtage statstilskud i et enkelt finansår. Hidtil var det fastsat, at der kun kunne gives eneret til anlæggelse af fire nye jernbaner pr. finansår, som staten yder bidrag til. Denne lov gjorde det muligt at give eneret til den vigtige forlængelse af Helsingør-Hornbæk-Banen uden at være begrænset af denne regel.

Forlængelsen af Helsingør-Hornbæk-Banen til Gilleleje

Den vigtigste ændring, som loven introducerede, var at sikre, at Helsingør-Hornbæk-Banen kunne forlænges til Gilleleje uden at blive påvirket af den begrænsning på fire baner, der tidligere eksisterede. Dette projekt blev betragtet som nødvendigt for at forbedre transportmulighederne langs Nordsjællands kyst. Forlængelsen af denne bane havde betydning for både lokalbefolkningen og turisme, da den skabte bedre forbindelse mellem byerne og bidrog til at styrke infrastrukturen i regionen.

Statens Bidrag til Jernbaneprojekter

Jernbaneloven fastlagde, at staten kunne yde bidrag til anlæggelsen af nye jernbaner, herunder forlængelsen af Helsingør-Hornbæk-Banen. Denne bestemmelse gav staten mulighed for at støtte projekter, som var til gavn for den nationale infrastruktur og det danske jernbanenet. Den økonomiske støtte fra staten var afgørende for at sikre, at projekterne kunne gennemføres på tilfredsstillende vis.

Effekt af Lovændringen

Ændringen i jernbaneloven fra 1915 viser, hvordan der var fleksibilitet i lovgivningen til at tilpasse sig større behov, såsom udviklingen af vitale transportforbindelser. Den specifikke forlængelse til Gilleleje var afgørende for at skabe bedre forbindelse mellem Helsingør og de omkringliggende områder og udvidede mulighederne for transport langs Sjællands kystlinje.

Oplistning af Jernbaneprojekter og Tilskud




Lovtekst for: Jernbaneloven af 23. februar 1915 - LOV nr 43


Lov om Ændring i Lov Nr. 156 af 27de Maj
1908 om ny Jernbaneanlæg m.v. (* 1)



VI CHRISTIAN DEN TIENDE, af Guds Naade Konge til Danmark, de
Venders og Goters, Hertug til Slesvig, Holsten, Stormarn,
Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg, Gøre vitterligt:
Rigsdagen har vedtaget og Vi ved Vort Samtykke stadfæstet
følgende Lov:






Ministeren for offentlige Arbejder bemyndiges til i Finansaaret
1914-15 at meddele Eneretsbevilling paa den i Lov Nr. 156 af 27. Maj
1908 om ny Jernbaneanlæg m.v., jfr. Lov Nr. 91 af 21. April
1914, omhandlede Forlængelse af Helsingør-Hornbæk-Banen
til Gilleleje, uanset den i § 13 i førstnævnte Lov
indeholdte Bestemmelse om, at der i et enkelt Finansaar ikke vil
kunne meddeles Eneret til Anlæg af flere end 4 af de i Loven
nævnte Baner, til hvis Anlæg der af Statskassen ydes
Bidrag.


Hvorefter alle vedkommende sig have at rette.



Givet paa Amalienborg, den 23de Februar 1915.


Under Vor Kongelige Haand og Segl.


Christian R


(L.S.)


/ Hassing Jørgensen.