Arriva - Arriva


Efter offentliggørelsen af ARRIVA's overtagelse af den udliciterede del af den jyske jernbanetrafik i december 2001 har der været megen diskussion om selskabet og dets evner.

Fra 2003 skal vi også vænne og til set navnet ARRIVA på tog, ja faktisk er det kommet tidligere da ARRIVA nu også har overtaget Vestbanen og dermed findes der nu allerede ARRIVA tog i drift i Vestjylland.

Og det kan næppe komme som en overraskelse. Allerede den 19. februar 2000 var man ude med en besked om at man satsede på "at overtage store dele af den danske passagertransport på jernbane fra DSB." Hvis det er kommet bag på nogen at ARRIVA har satset voldsomt på at vinde jernbanedrift i Danmark er det fordi vedkommende har sovet i timen.

I 1938 åbner familien Cowie en forretning der reparerer motorcykler i den nordengelske by Sunderland.Forretningen udvikler sig løbende og i 1960 begynder Cowie som virksomheden nu hedder at opkøbe andre forhandlere af biler og motorcykler. Vendepunktet, eller det store spring, er da virksomheden i 1965 bliver til et aktieselskab under navnet Cowie Group PLC.

Virksomheden er en af de første der ser mulighederne i det nye liberaliserede britiske transportmarked og opkøber Grey Green i 1980. I 1991 begynder koncernen også at udleje køretøjer og har i dag (2002) en flåde på over 9.000 udlejningskøretøjer. I årene mellem 1994 og 1996 opkøber man en række kendte britiske bus- og transportselskaber: Leaside, London South og British Bus Group. 1997 er året hvor man skifter navn til ARRIVA og iøvrigt udvider til det europæiske fastland. 2000 er året hvor ARRIVA i det hjemlige Storbritannien begiver sig ind i jernbanesektoren.

ARRIVA er en af de allerstørste spillere på de britiske transportmarked og virksomheden disponerer i hjemlandet en flåde på over 7.000 køretøjer. ARRIVA er den største operatør i London området med over 20 procent af markedet. ARRIVA har desuden busdrift i mange af de store britiske bycentre, herunder Glasgow, Liverpool, Manchester, Newcastle, Leeds og Leicester. Endvidere drives der trafik for en del af amternes trafikselskaber.

ARRIVA er en forholdsvis ny operatør af jernbanedrift i Storbritannien hvor man har to licenser:
ARRIVA Trains Merseyside, er et nærtrafiksystem der forbinder Liverpool med Chester og Southport.
ARRIVA Trains Merseyside gennemfører 800 togløb per dag med 53 tog og 950 ansatte. Man betjener 67 stationer. Hver 75. sekund har man et tog på vej til eller fra Liverpool.
ARRIVA Trains Northern leverer lokal- og regionaltrafik i det meste af Nordengland.
ANDEN UK VIRKSOMHED

I Storbritannien har ARRIVA også bredt sig ud over andre forretningsgrene.Dog er alle i transportsektoren. Man har beholdt sit ben i bilbranchen og er i dag forhandler af BMW, Cadillac, Ford, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Nissan, Peugeot, Range Rover, Renault, Rover, Toyota, Vauxhall and Kawasaki.

Endvidere er man blevet sin egen leverandør af busser: Selskabet ARRIVA Bus and Coach er en af Storbritanniens største producenter af busser. Selskabet importere DAF busser i Storbritannien og opbygger dem efter specifikation.

Også på det europæiske kontinent er ARRIVA efterhånden ved at have placeret sig solidt på markedet. I dag drives der busdrift i Danmark, Nederlandene, Portugal, Spanien og Sverige. ARRIVA Nederlandene beskæftiger omkring 3.300 personer og har 870 busser i drift mellem 60 forskellige lokationer i 30 byer. Foruden dette opereres 630 minibusser, taxier og ambulancer. ARRIVA har omkring 20 procent af markedet i landet og har været aktiv på markedet siden 1998.

ARRIVA Sverige er aktiv i det sydsvenske område. Her forventer man sig meget af Øresundsforbindelsen og håber at kunne tilbyde en række tjenester på tværs af Øresund.

ARRIVA Portugal beskæftiger omkring 400 personer og har 180 busser i drift. Det primære operationsområde er det nordlige Portugal. ARRIVA har været aktiv i Portugal siden 2000.

ARRIVA Spanien har omkring 400 ansatte og 250 busser i drift fra 20 lokationer. ARRIVA har været aktiv på det spanske marked siden 1999. Det spanske bustransportmarked er det femte største i Europa.

Bortset fra Danmark er der i øjeblikket kun et land hvor ARRIVA er aktiv med jernbanedrift og det er Nederlandene. Det foregår i et samarbejde med NS i et joint venture der hedder NoordNed. Der er tale om 2 licenser:
Kombineret tog- og busdrift i Friesland fra juni 1999.
Lokaltrafik i Groningen fra juni 2000.

Danmark var det første land uden for Storbritannien hvor ARRIVA forsøgte sig med busdrift. Det skete i 1997 med overtagelse af Unibus. Siden har man udvidet og opkøbt Silkeborg Bybusser og Bus Danmark.

ARRIVA Danmark har nu omkring 2.900 ansatte og opererer 850 busser fra 20 lokationer. Det udgør et sted omkring 20 procent af det danske busmarked og omkring 45 procent af busdriften i Hovedstaden. Men på det seneste har HUR gennemført en ny licitation af busdrift og her mistede ARRIVA det meste. Tallene er derfor mindre i dag (september 2002).

Det er måske ikke alle der ved det, men ARRIVA har allerede en kontrakt omkring skinnetransport i Danmark. Sammen med Serco, der også bød på de jyske baner, skal ARRIVA rive og vedligeholde Københavns Metro-system. Comet og Ansaldo fik tildelt kontrakterne for infrastrukturen og det rullende materiel.

ARRIVA's kontrakt på de jyske strækninger:
1. Århus - Herning - Skjern - Esbjerg - Tønder ( - Niebüll)
2. Århus - Viborg - Struer - Thisted
3. Struer - Skjern

ARRIVA blev vinder af udbuddet med en årlig pris på omkring 156 millioner kroner. I følge Trafikministeriet betyder dette at man sparer 30 procent i forhold til hvad der i øjeblikket betales til DSB. Driften på disse strækninger blev påbegyndt i starten af 2003.

Siden ARRIVAs overtagelse af driften på disse strækninger har der været betydelig indkørselsvanskeligheder. En stor del af problemet er at ARRIVA ikke har kunnet skaffe det fornødne antal lokoførere til at overholde den køreplan de selv har præsenteret.

Dette har medført en del diskussion, først og fremmest i medierne, mellem ARRIVA, DSB og Trafikministeriet. Resultatet har været en del møder mellem leverandør og kunde (Trafikministeriet og ARRIVA) for at løse problemerne.

Det har også synliggjort at det gennemførte udbud, på trods af forsikringer om det modsatte, ikke har været ordentlig planlagt og gennemført. Først og fremmest må kritikken her rettes mod manglende risikostyring og håndtering af bod for manglende opfyldelse af kontrakten. Det er værd at pointere at ansvaret ikke alene ligger hos ARRIVA men i høj grad på placeres i Trafikministeriet og specielt hos disse rådgivere.

Ribe Amt har pr. 1. juni 2002 godkendt overdragelsen af Vestbanen A/S til ARRIVA Tog A/S. Der med bliver Vestbanen del af ARRIVAs midt- og vestjyske jernbanekompleks.

For Vestbanen betyder dette formentlig en betydelig udvikling af de allerede eksisterende faciliteter, ligesom det på længere sigt må antages at være et nærmest ideelt makkerskab. Dels har Vestbanen godsaktiviteter der bibringer ny viden til ARRIVA og samtidigt har den tætte kobling til ARRIVAs drift af de midt- og vestjyske strækninger forbedret Vestbanens konkurrenceevne.

Rent jernbanehistorisk er det naturligvis kedeligt at endnu et selskab forsvinder, men på længere sigt er det formentlig den bedst tænkelige løsning for de lille selskab.


Arriva (Arriva) servicerede følgende jernbaner



Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Thisted-Struer Arriva 73,61882.04.20I drift
Varde-Nørre Nebel Jernbane Arriva 37,61903.03.14I drift

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.1.0 - build: 2020.05.29-17:04:49