DSB - De danske Statsbaner, senere Danske Statsbaner


Det var ikke staten, som satte gang i jernbaneaktiviteterne i starten: Det var private initiativtagere i form af Industriforeningen, som tog initiativet til København-Roskilde banen. De opnåede koncessionen til selskabet: Det sjællandske Jernbaneselskab, der skulle drive banen. København-Roskilde banen var klar i 1847 og indvielsen blev afholdt d. 26. juni af Kong Christian 8. Den efterfølgende dag var der normal drift på banen med tre daglige tog i hver retning. Banens mellemstationer var Valby, Glostrup, Køgevejen i Taastrup og Hedehusene. Selskabet havde i starten kun 5. damplokomotiver og 18 personvogne, hvilket ikke var nok materiel til personbefordringen. Løsningen på det manglende materiel, især til udflugter, var at bruge åbne godsvogne forsynet med træbænke – heldigvis var hastigheden ikke så høj på banen på dette tidspunkt. Det sjællandske Jernbaneselskab forlængede banen fra Roskilde til Korsør i 1856.

På Den Jyske side af Storebælt var udfordringerne helt anderledes. Her kunne man ikke blive enige om hvor og hvordan den første bane skulle anlægges. Striden gik på om det skulle være en Jysk tværbane der kunne være med til at styrke samhandlen med England eller om der skulle satses på en Jysk længdebane til de Preussiske hertugdømmer.

Den danske stat gik for første gang ind og var med til at investere i danske baner. Det blev til Århus-Randers banen i 1962 og den fynske Dronning Louises bane fra Nyborg til Middelfart via Odense i 1865. Det var det engelske ingeniørfirma Peto, Brassey & Betts som stod for de driften af de Jysk / fynske baner. Da Peto, Brassey & Betts kom i økonomiske vanskeligheder, overtog staten jernbanedriften vest for Storebælt i 1867 medens der på Sjælland fortsat var privat drift, hvor staten i 1880 overtog driften fra Det sjællandske Jernbaneselskab.


De danske Statsbaner, senere Danske Statsbaner (DSB) servicerede følgende jernbaner



Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Bramming-Ribe DSB 16,71875.05.01I drift
Bramming-Ribe-Tønder DSB 63,91875.05.01I drift
Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) DSB 9,21888.09.211936.05.15
Dalmose-Skælskør DSB 11,51892.05.151975
Flensborg-Vamdrup DSB 82,01864.10.01I drift
Fredericia-Vamdrup DSB 39,01866.11.01I drift
Fredericia-Aarhus DSB 108,51868.10.04I drift
Frederikssundbanen DSB 41,71879.06.15I drift
Funder-Bramming DSB 105,51920.10.012012.06.03
Give-Herning DSB 41,01914.01.01I drift
Herning-Skjern DSB 40,61881.10.18I drift
Herning-Viborg DSB 47,81906.06.251977.05.22
Hillerød-Helsingør (Lille Nord) DSB 24,41864.07.08I drift
Hobro-Løgstør DSB 66,21893.07.151999
Hviding-Tønder DSB 40,71887.11.15I drift
København H-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) DSB 46,21897.08.02I drift
København H-Hillerød (Nordbanen) DSB 60,91863I drift
København-Ringsted DSB 60,02019.05.31I drift
København-Roskilde DSB 31,31847.06.27I drift
Langå-Struer-banen DSB 102,41863.07.21I drift
Laurbjerg-Silkeborg DSB 40,01908.11.121971.09.25
Linje A (S-Banen) DSB 75,51934.05.15I drift
Linje B (S-Banen) DSB 46,81934I drift
Linje E (S-Banen) DSB 0,01934.05.15I drift
Linje F (S-Banen) DSB 50,01929I drift
Lunderskov-Esbjerg-Varde DSB 73,01874.10.03I drift
Middelfart-Strib Jernbane DSB 4,41866.11.011995
Midtbanen på Sjælland DSB 83,81925.08.151936.05.15
Nordvestbanen på Sjælland DSB 79,31874.12.30I drift
Nyborg-Knudshoved DSB 5,81883.04.011956
Nyborg-Odense-Middelfart DSB 79,01865.09.07I drift
Nykøbing Falster-Gedser DSB 22,91886.07.012009.12.12
Nykøbing Falster-Rødby færge DSB 36,31963.05.14I drift
Odense-Svendborg DSB 48,21876.07.12I drift
Orehoved-Nykøbing Falster DSB 22,41872.08.22I drift
Randers-Ryomgård DSB 35,51876.08.241993
Randers-Ryomgård-Grenaa DSB 64,21876.08.241993
Randers-Aalborg DSB 80,71869.09.18I drift
Ribe-Tønder DSB 47,21887.11.15I drift
Ribe-Vedsted (Hviding) DSB 6,51887.11.15I drift
Ringsted-Næstved DSB 26,81924.06.01I drift
Roskilde-Korsør DSB 77,01856.04.27I drift
Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund DSB 92,61870.10.04I drift
Rødekro-Bredebro DSB 36,51927.10.021936.05.15
Rødekro-Aabenraa DSB 6,71868.09.121990erne
Skanderborg-Silkeborg DSB 30,11871.05.02I drift
Skanderborg-Skjern DSB 111,91871.05.02I drift
Skive-Glyngøre DSB 28,61884.05.151979.12.18
Skjern-Videbæk DSB 19,51920.11.151981.06.01
Slagelse-Næstved DSB 40,11892.05.151986
Slagelse-Værslev DSB 33,61898.04.301971.05.23
Sønderborg-Mommark DSB 19,91933.06.151962.05.27
Tinglev-Sønderborg DSB 41,21901.07.15I drift
Tinglev-Tørsbøl DSB 17,01901.07.151974.05.26
Tommerup-Assens DSB 29,21884.05.311980.01.01
Tønder-Højer Sluse DSB 13,01892.06.151962.03.31
Tønder-Tinglev DSB 26,71867.06.262002
Tørsbøl-Padborg DSB 14,81901.07.151932.05.21
Vejle-Herning DSB 72,91914.10.01I drift
Vejle-Holstebro DSB 114,01904.10.11I drift
Vestbanen på Sjælland DSB 108,31847.06.27I drift
Vester Sottrup-Skelde DSB 12,41910.08.151932.06.30
Viborg-Ålestrup DSB 37,61893.09.152006.05.01
Aalborg-Frederikshavn DSB 84,81871.08.15I drift
Aalborg-Nørresundby Jernbane DSB 2,61879.08.16I drift
Aarhus-Randers DSB 59,21862.09.02I drift
Århus-Ryomgård DSB 40,21877.12.012016.08.27
Aarhus-Ryomgård-Grenaa DSB 68,81877.12.012016.08.27

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.1.0 - build: 2020.05.29-17:04:49