Amagerbanen - AB, en artikel om Amagerbanen
Amagerbanens Historie: Fra Koncession til Nedlæggelse
Koncessionen til anlæg af Amagerbanen blev tildelt den 11. juli 1905, og banen blev indviet den 17. juli 1907. Banen strakte sig fra Amagerbro i København til Dragør og spillede en væsentlig rolle i udviklingen af transportinfrastrukturen på Amager.Amagerbanens Historiske Baggrund
Den første idé om en jernbane på Amager opstod i 1866. Efter flere mislykkede forsøg blev der i 1903-04 tegnet aktier i Aktieselskabet Amagerbanen, som den 10. juli 1905 fik eneretsbevilling til anlæg og drift af banen, i henhold til lov af 1. april 1905. Projektet omhandlede oprindeligt kun en bane til Maglebylille, men efter protester fra beboerne blev endestationen flyttet til Dragør. Ekspropriationerne fandt sted i 1906, og driften startede den 17. juli 1907.Banens Infrastruktur og Økonomi
Amagerbanen fik mulighed for at udveksle godsvogne med DSB. En gren af Københavns Havnebane gik fra Københavns Godsbanegård via Kalvebod Brygge og Langebro til Islands Brygge. Herfra udgik et sidespor til Amagerbanens endestation ved Amagerbrogade. Senere etablerede Amagerbanen en forbindelse til oliehavnen på Prøvestenen. Banen gik gennem hurtigt voksende industrikvarterer, hvor mange sidespor blev anlagt.Banen fik øgenavnene "Latrinbanen" og "Lortebanen", da den transporterede latrin fra hovedstadens natrenovation til landstationerne Tømmerup og Store Magleby. Latrinen blev brugt som gødning i det omkringliggende landbrug, især under 2. verdenskrig, hvor kunstgødning var svært at skaffe.
Trafikudvikling og Persontransport
Amagerbanens trafikmængde kulminerede omkring 1920, hvorefter persontrafikken faldt, selvom banen i 1923 anskaffede en motorvogn, der øgede antallet af afgange. I 1921 startede Amagerbanen en buslinje mellem Kastrup og Sundby, og i 1930 overtog banen samtlige bilruter på Amager. Banen indstillede persontrafikken 1. april 1938, men på grund af 2. verdenskrig blev persontrafikken genoptaget 5. maj 1940.Efter krigen blev persontrafikken indstillet igen den 1. september 1947, hvorefter banen fortsatte som godsbane. I 1957 blev strækningerne mellem Tømmerup og Dragør samt mellem Kastrup og Tømmerup nedlagt for at give plads til udvidelsen af Københavns Lufthavn.
Amagerbanens Afslutning og Eftermæle
Amagerbanen blev benyttet i flere scener i filmen Olsen-banden på Sporet, der havde premiere 26. september 1975. Kort tid efter, den 1. oktober 1975, blev Amagerbanen A/S overtaget af DSB. Godstrafikken blev indstillet i 1991, og banen blev officielt nedlagt i 1995. I 1996 blev havnebanens spor til Islands Brygge og Prøvestenen nedlagt, og svingbroen "lille Langebro" blev fjernet på grund af nedslidning.Københavns Metro åbnede den 28. september 2007 med Østamagerbanen, der blev anlagt på en lang del af Amagerbanens tidligere strækning.
Amagerbanen (AB) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Amagerbanen | DSB (Oprindelig: AB) | 12,0 | 1907.07.17 | 1994.12.21 |
Eksempler på banemærker fra Amagerbanen (AB)
Litteratur for: AB - Amagerbanen
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Amagerbanen Hans Henrik Fafner 1985 62 Tellus 9788787919302 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Damptog til Dragør : Amagerbanens historie Birger Wilcke 1986 96 Banebøger 87-88632-08-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |