Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane - VVGJ



Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane – VVGJ

Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ) spillede en vigtig rolle i dansk jernbanehistorie og var en central forbindelse mellem Vejle, Vandel og Grindsted. Banen var en del af Vejles strategiske satsning i den såkaldte "jernbanekrig" med Kolding og Horsens, som konkurrerede om at få jernbaneforbindelser til deres byer og opland. Banen blev først åbnet som Vejle-Vandel Jernbane (VVJ) i 1897 og forlænget til Grindsted i 1914. Denne historiske jernbane var kendt for at gennemløbe et smukt og varieret landskab, hvilket gjorde den populær som udflugtsbane.

Planerne om en jernbane til Vandel

Kolding havde oprindeligt planer om at etablere en jernbane til Randbøl/Vandel-området, men det blev Vejle, der i den store jernbanelov fra 1894 fik retten til at bygge banen til Vandel. Kolding fik i stedet en jernbane til Egtved. Den 6. november 1894 blev koncessionen givet, og planerne for anlæggelsen af den 28,3 kilometer lange strækning blev sat i værk. Arbejdet blev påbegyndt i 1895, og to år senere, den 9. september 1897, blev banen indviet ved en festlig ceremoni. Dagen efter begyndte den officielle drift med tre tog dagligt i hver retning.

Udvidelsen fra Vandel til Grindsted

Allerede få år efter banens åbning begyndte ledelsen at overveje en forlængelse til Grindsted. Der blev overvejet flere muligheder, herunder en bane fra Vandel til Vorbasse og videre til Grimstrup og Esbjerg. Andre forslag omfattede Vandel-Grindsted-Ansager-Øse-Varde samt en linje fra Vandel til Bramming, som blev fremsat af Vejle Byråd. Den 27. maj 1908 blev beslutningen om en forlængelse til Grindsted truffet, og arbejdet blev sat i gang af entreprenør Carl Jensen fra Kolding. Den nye strækning blev indviet den 20. maj 1914.

Forandringer i Vandel og Grindsted

Med forlængelsen til Grindsted blev remisen og drejeskiven i Vandel overflødige. Remisen blev ombygget til en tjenestebolig for baneformanden, mens drejeskiven blev flyttet til en kartoffelmelsfabrik ved Vingsted Mølle. En ny remise blev opført i Grindsted, hvor den første stationsbygning blot var en midlertidig træbarak. Vandelbanen var den første jernbane i Grindsted, men inden for få år blev byen forbundet med flere jernbaner, hvilket gjorde den til et af Danmarks største jernbaneknudepunkter.

Driftssamarbejde og stationer

I begyndelsen delte Vejle-Vandel Jernbane (VVJ) station og værksted med Vejle-Give Jernbane (VGJ) på Vejle Nordbanegård. Her havde VVJ også sit hovedkontor indtil 1914, da DSB overtog VGJ, og VVJ måtte flytte sit hovedkontor til Gormsgade 19 i Vejle. I 1923 blev en ny administrationsbygning opført på Grejsdalsvej 17. Passagererne på VVJ måtte tage en omnibus eller gå, hvis de skulle fra Vejle Nord til Vejle H, hvilket først ændrede sig i 1955, da togene fik lov at køre igennem til Vejle Hovedbanegård.

Passager- og godstransport

I de første år havde banen en moderat succes med passagertrafik, men med forlængelsen til Grindsted i 1914 steg antallet af rejsende, og rentabiliteten forbedredes. Som udflugtsbane blev VVGJ særlig populær, da den førte gennem nogle af landets smukkeste landskaber. Der blev også arrangeret gennemgående særtog til forskellige destinationer, herunder fra Vejle til Nørre Nebel.

Godstransporterne spillede også en vigtig rolle for banens økonomi. De vigtigste fragtvarer omfattede kunstgødning, tørv, fiskefoder, grangrønt, grus, træ, papirmasse og sten. Banen transporterede også store mængder kalk og mergel til opdyrkning af heden, hvilket satte sit præg på området i mange år.

Modernisering og udfordringer i mellemkrigstiden

VVGJ forsøgte at modernisere og effektivisere driften i 1920'erne og 1930'erne. Den 15. marts 1927 blev motordrift indført, og der blev oprettet fire nye trinbrætter langs strækningen. Trods disse initiativer kæmpede banen med økonomiske udfordringer, og i 1930'erne var den tæt på at blive nedlagt. Dog gav Anden Verdenskrig og de deraf følgende transportopgaver nyt liv til banen.

Banens opblomstring under Anden Verdenskrig

Under og lige efter Anden Verdenskrig oplevede VVGJ en opblomstring med store transportopgaver til blandt andet flyvepladsen i Vandel og skydebanerne ved Vingsted Mølle. Efter krigen blev der i 1948 investeret i kraftigere skinner og to nye skinnebusser fra Scandia-fabrikkerne i Randers. Kommunen gav også en 10-årig garanti for banens drift fra 1949.

Nedgang i 1950'erne og banens lukning

Trods de store investeringer efter krigen faldt passager- og godstransporten drastisk i 1950'erne. Banen blev slidt ned, og driften kørte med underskud. I 1954 blev det på ny overvejet at lukke banen, og Trafikkommissionen anbefalede, at garantiperioden ikke skulle forlænges ud over 1959. Banen blev derfor officielt lukket den 31. marts 1957, og dagen efter begyndte en ny rutebillinje mellem Vejle, Grindsted og Varde. Banens spor blev taget op i løbet af sommeren 1957, og en af Danmarks smukkeste jernbanestrækninger forsvandt dermed.

Turistbane og kulturel arv

VVGJ var ikke blot en vigtig transportåre, men også en kulturel oplevelse for mange rejsende. Den naturskønne strækning gennem det østjyske landskab og heden gjorde banen til en populær turistattraktion. I dag huskes VVGJ for sin betydning som både en transportforbindelse og en del af Danmarks jernbanehistorie.


Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Vejle-Vandel Jernbane VVGJ (Oprindelig: VVJ) 28,31897.09.101957.03.31
Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane VVGJ 47,21897.09.10 (VVJ) og 1914.05.21 (VVGJ)1957.03.31


Eksempler på banemærker fra Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ)




Litteratur for: VVGJ - Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7