Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane - VVGJ
Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane – VVGJ
Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ) spillede en vigtig rolle i dansk jernbanehistorie og var en central forbindelse mellem Vejle, Vandel og Grindsted. Banen var en del af Vejles strategiske satsning i den såkaldte "jernbanekrig" med Kolding og Horsens, som konkurrerede om at få jernbaneforbindelser til deres byer og opland. Banen blev først åbnet som Vejle-Vandel Jernbane (VVJ) i 1897 og forlænget til Grindsted i 1914. Denne historiske jernbane var kendt for at gennemløbe et smukt og varieret landskab, hvilket gjorde den populær som udflugtsbane.Planerne om en jernbane til Vandel
Kolding havde oprindeligt planer om at etablere en jernbane til Randbøl/Vandel-området, men det blev Vejle, der i den store jernbanelov fra 1894 fik retten til at bygge banen til Vandel. Kolding fik i stedet en jernbane til Egtved. Den 6. november 1894 blev koncessionen givet, og planerne for anlæggelsen af den 28,3 kilometer lange strækning blev sat i værk. Arbejdet blev påbegyndt i 1895, og to år senere, den 9. september 1897, blev banen indviet ved en festlig ceremoni. Dagen efter begyndte den officielle drift med tre tog dagligt i hver retning.Udvidelsen fra Vandel til Grindsted
Allerede få år efter banens åbning begyndte ledelsen at overveje en forlængelse til Grindsted. Der blev overvejet flere muligheder, herunder en bane fra Vandel til Vorbasse og videre til Grimstrup og Esbjerg. Andre forslag omfattede Vandel-Grindsted-Ansager-Øse-Varde samt en linje fra Vandel til Bramming, som blev fremsat af Vejle Byråd. Den 27. maj 1908 blev beslutningen om en forlængelse til Grindsted truffet, og arbejdet blev sat i gang af entreprenør Carl Jensen fra Kolding. Den nye strækning blev indviet den 20. maj 1914.Forandringer i Vandel og Grindsted
Med forlængelsen til Grindsted blev remisen og drejeskiven i Vandel overflødige. Remisen blev ombygget til en tjenestebolig for baneformanden, mens drejeskiven blev flyttet til en kartoffelmelsfabrik ved Vingsted Mølle. En ny remise blev opført i Grindsted, hvor den første stationsbygning blot var en midlertidig træbarak. Vandelbanen var den første jernbane i Grindsted, men inden for få år blev byen forbundet med flere jernbaner, hvilket gjorde den til et af Danmarks største jernbaneknudepunkter.Driftssamarbejde og stationer
I begyndelsen delte Vejle-Vandel Jernbane (VVJ) station og værksted med Vejle-Give Jernbane (VGJ) på Vejle Nordbanegård. Her havde VVJ også sit hovedkontor indtil 1914, da DSB overtog VGJ, og VVJ måtte flytte sit hovedkontor til Gormsgade 19 i Vejle. I 1923 blev en ny administrationsbygning opført på Grejsdalsvej 17. Passagererne på VVJ måtte tage en omnibus eller gå, hvis de skulle fra Vejle Nord til Vejle H, hvilket først ændrede sig i 1955, da togene fik lov at køre igennem til Vejle Hovedbanegård.Passager- og godstransport
I de første år havde banen en moderat succes med passagertrafik, men med forlængelsen til Grindsted i 1914 steg antallet af rejsende, og rentabiliteten forbedredes. Som udflugtsbane blev VVGJ særlig populær, da den førte gennem nogle af landets smukkeste landskaber. Der blev også arrangeret gennemgående særtog til forskellige destinationer, herunder fra Vejle til Nørre Nebel.Godstransporterne spillede også en vigtig rolle for banens økonomi. De vigtigste fragtvarer omfattede kunstgødning, tørv, fiskefoder, grangrønt, grus, træ, papirmasse og sten. Banen transporterede også store mængder kalk og mergel til opdyrkning af heden, hvilket satte sit præg på området i mange år.