ØSJS - Østsjællandske Jernbaneselskab, senere Østbanen


Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS eller Østbanen) var et dansk jernbaneselskab. Selskabet betjente linjerne Køge-Hårlev/Rødvig/Faxe Ladeplads (Østbanen) og påbegyndte drift 1. juli 1879. Østbanen var frem til den 1. januar 2009 en del af Lokalbanen A/S og Hovedstadens Lokalbaner A/S, hvorefter banen fusioneredes med de øvrige privatbaner i Region Sjælland til Regionstog A/S og den 1. juli 2015 indgik banen sammen med de andre baner under Regionstog og Lokalbanen i Lokaltog.

Banen er en gaffelbane og består af to linjer: 110R (Køge-Fakse Ladeplads) og 210R (Køge-Rødvig). Østbanen benytter i 2019 nye Lint 41-togsæt fra 2011, som afløste de 30 år gamle Y-tog, også lokalt kaldet "Grisen".

Før opgraderingen fra 80 km/t til 100 km/t, kørte Y-togene i mange år sammenkoblet to og to fra Køge til Hårlev, hvor de blev skilt ad, og det forreste togsæt fortsatte til Fakse Ladeplads, mens det bageste kørte til Rødvig. På turen tilbage til Køge blev togene igen sammenkoblet i Hårlev. I dag efter Lint 41-togsættenes indsættelse køres der i 15 min.-drift mellem Køge og Hårlev, mens der er 30 min.-drift mellem Hårlev og hhv. Fakse Ladeplads og Rødvig. Det vil sige, at hver andet tog fra Køge kører til Fakse Ladeplads og hvert andet tog kører til Rødvig.

I 1964 begyndte Østbanens tog at fortsætte fra Køge til Roskilde ad Statens spor (Lille Syd), hvormed man altså kunne køre direkte fra Roskilde til Rødvig og Fakse Ladeplads. Denne ekstra kørsel afvikledes med køreplansændringen den 30. september 1990, og siden har Østbanen ikke tilbudt kørsel på skinnerne til Roskilde, der i stedet er reserveret til linjen Roskilde-Køge-Næstved. I 2014 foreslog Transportministeriet at udbyde Statens spor mellem Roskilde og Køge til Regionstog A/S, hvormed Østbanen pr. 2018 atter kan tilbyde kørsel til Roskilde.


Østsjællandske Jernbaneselskab, senere Østbanen (ØSJS) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Køge-Hårlev-Faxe LT (Oprindelig: ØSJS) 30,61879.07.01I drift
Køge-Hårlev-Rødvig LT (Oprindelig: ØSJS) 31,71879.07.01I drift

Østsjællandske Jernbaneselskab, senere Østbanen (ØSJS) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
DSB MX 100419911992
DSB MX 103619901992
ME 311939.12.231939.12.27
ØSJS MB 211974.02.261985
ØSJS MB 221974.02.261984
ØSJS MB 231974.02.261984
ØSJS MB 241978.08.141985
ØSJS MB 2519781985
ØSJS MB 2619821985
Stedet er fotograferetØSJS MX 4119892007
Stedet er fotograferetØSJS MX 4219912009.01.01
Stedet er fotograferetØSJS MX 4319922007
ØSJS S 271978.04.081982
ØSJS S 421978.04.081982
ØSJS YM 11974.09.282011.08.17
ØSJS YM 21974.10.122010.08.13
ØSJS YM 31974.07.312010.08.13
ØSJS YM 41974.08.262010.08.12
ØSJS YM 51974.09.132010.08.12
ØSJS YM 61983.11.172009.01.01
ØSJS YM 71983.12.012009.01.01
ØSJS YM 81984.01.162009.01.01

Østsjællandske Jernbaneselskab, senere Østbanen (ØSJS) havde følgende banemærker



Litteratur for: ØSJS - Østsjællandske Jernbaneselskab, senere Østbanen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3
Østbanen - ny værkstedsbygning i Hårlev
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østbanen - ny værkstedsbygning i Hårlev
John Wilche og Ole-Christian Munk Plum
1991
24

Dansk Jernbane-Klub & Østsjællandske Jernbaneklub
87-87050-32-3
Østbanen 1879-1979 (Dansk Jernbane-Klub: 42)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østbanen 1879-1979 (Dansk Jernbane-Klub: 42)
Birger Wilche
1979
270

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-10-2
Østbanen 1879-2004 (Dansk Jernbane-Klub: 56)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østbanen 1879-2004 (Dansk Jernbane-Klub: 56)
Ole-Chr. Munk Plum
2004
270

Dansk Jernbane-Klub
8787050498