Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane - HØRJ, en artikel om Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane
Jernbanen mellem Hobro og Ørum-Rødkjærsbro: En Ambitiøs Plan der Aldrig Blev Realiseret
Loven af 20. marts 1918 indeholdt planer om en jernbane mellem Hobro og Ørum-Rødkærsbro, som skulle dele skinner med MFVJ på de 7 km mellem Ørum og Vejrumbro. Den 31. marts 1920 blev der afgivet eneretsbevilling til denne bane. Som med andre jernbaner skulle staten bidrage med 50 % af anlægsudgifterne, men efter 1923-kommissionens vurdering blev banens trafikgrundlag anset for at være for spinkelt.Anlæggelsen og Indstillingen af Projektet
I 1923 nåede man at anlægge en del af tracéet ved Vejrumbro med overskydende jord fra tidligere projekter, men mere skete der ikke. Anlægget af banen blev indstillet i 1924. På det tidspunkt var der allerede blevet brugt 78.000 kroner af anlægssummen.Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane (HØRJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane | HØRJ | 51,1 | Ikke anlagt | Ikke anlagt |
Litteratur for: HØRJ - Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |