Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane - HØRJ



Jernbanen mellem Hobro og Ørum-Rødkjærsbro: En Ambitiøs Plan der Aldrig Blev Realiseret

Loven af 20. marts 1918 indeholdt planer om en jernbane mellem Hobro og Ørum-Rødkærsbro, som skulle dele skinner med MFVJ på de 7 km mellem Ørum og Vejrumbro. Den 31. marts 1920 blev der afgivet eneretsbevilling til denne bane. Som med andre jernbaner skulle staten bidrage med 50 % af anlægsudgifterne, men efter 1923-kommissionens vurdering blev banens trafikgrundlag anset for at være for spinkelt.

Anlæggelsen og Indstillingen af Projektet

I 1923 nåede man at anlægge en del af tracéet ved Vejrumbro med overskydende jord fra tidligere projekter, men mere skete der ikke. Anlægget af banen blev indstillet i 1924. På det tidspunkt var der allerede blevet brugt 78.000 kroner af anlægssummen. 


Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane (HØRJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane HØRJ 51,1Ikke anlagtIkke anlagt


Litteratur for: HØRJ - Hobro-Ørum-Rødkærsbro Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7