Arriva - Arriva, en artikel om Arriva




ARRIVA: En Ny Tidsalder for Jernbanedrift i Danmark

Efter offentliggørelsen af ARRIVA's overtagelse af den udliciterede del af den jyske jernbanetrafik i december 2001 har der været megen diskussion om selskabet og dets evner.

ARRIVA's Ankomst til Danmark

Fra 2003 skal vi vænne os til at se navnet ARRIVA på tog. Faktisk er det kommet tidligere, da ARRIVA nu også har overtaget Vestbanen, og dermed findes der allerede ARRIVA-tog i drift i Vestjylland.

Det kan næppe komme som en overraskelse. Allerede den 19. februar 2000 meddelte ARRIVA, at de satsede på "at overtage store dele af den danske passagertransport på jernbane fra DSB." Hvis nogen er overraskede over, at ARRIVA har satset voldsomt på at vinde jernbanedrift i Danmark, har de sovet i timen.

ARRIVA's Historie

I 1938 åbnede familien Cowie en forretning, der reparerede motorcykler i den nordengelske by Sunderland. Forretningen udviklede sig løbende, og i 1960 begyndte Cowie, som virksomheden nu hed, at opkøbe andre forhandlere af biler og motorcykler. Det store spring kom i 1965, da virksomheden blev til et aktieselskab under navnet Cowie Group PLC.

Virksomheden var en af de første til at se mulighederne i det liberaliserede britiske transportmarked og opkøbte Grey Green i 1980. I 1991 begyndte koncernen også at udleje køretøjer og havde i 2002 en flåde på over 9.000 udlejningskøretøjer. Mellem 1994 og 1996 opkøbte man en række kendte britiske bus- og transportselskaber: Leaside, London South og British Bus Group. I 1997 skiftede virksomheden navn til ARRIVA og udvidede til det europæiske fastland. I 2000 begav ARRIVA sig ind i jernbanesektoren i Storbritannien.

ARRIVA's Rolle i Storbritannien

ARRIVA er en af de største aktører på det britiske transportmarked og disponerer over en flåde på mere end 7.000 køretøjer i hjemlandet. ARRIVA er den største operatør i London-området med over 20 procent af markedet og driver busdrift i mange store britiske byer, herunder Glasgow, Liverpool, Manchester, Newcastle, Leeds og Leicester. Derudover drives trafik for en del af amternes trafikselskaber.

ARRIVA's Jernbanedrift

ARRIVA er en forholdsvis ny operatør af jernbanedrift i Storbritannien med to licenser:
  • ARRIVA Trains Merseyside: Et nærtrafiksystem, der forbinder Liverpool med Chester og Southport. ARRIVA Trains Merseyside gennemfører 800 togløb per dag med 53 tog og 950 ansatte. Man betjener 67 stationer.
  • ARRIVA Trains Northern: Leverer lokal- og regionaltrafik i det meste af Nordengland.


ARRIVA's Internationale Forretning

I Storbritannien har ARRIVA også bredt sig ud over andre forretningsgrene. Virksomheden forhandler biler fra mærker som BMW, Cadillac, Ford, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Nissan, Peugeot, Range Rover, Renault, Rover, Toyota, Vauxhall og Kawasaki.

Endvidere er ARRIVA blevet sin egen leverandør af busser: Selskabet ARRIVA Bus and Coach er en af Storbritanniens største producenter af busser. Selskabet importerer DAF-busser i Storbritannien og opbygger dem efter specifikation.

ARRIVA i Europa

ARRIVA har efterhånden placeret sig solidt på markedet i flere europæiske lande:
  • Danmark: ARRIVA driver busdrift og har opkøbt Unibus, Silkeborg Bybusser og Bus Danmark.
  • Nederlandene: ARRIVA beskæftiger omkring 3.300 personer og har 870 busser i drift mellem 60 lokationer i 30 byer. ARRIVA opererer også 630 minibusser, taxier og ambulancer og har omkring 20 procent af markedet.
  • Portugal: ARRIVA beskæftiger omkring 400 personer og har 180 busser i drift, primært i det nordlige Portugal.
  • Spanien: ARRIVA har omkring 400 ansatte og 250 busser i drift fra 20 lokationer og har været aktiv på markedet siden 1999.
  • Sverige: ARRIVA er aktiv i det sydsvenske område og forventer at udvide tjenesterne på tværs af Øresundsforbindelsen.


ARRIVA's Jernbanedrift i Danmark

ARRIVA's kontrakt på de jyske strækninger inkluderer:
  1. Aarhus - Herning - Skjern - Esbjerg - Tønder ( - Niebüll)
  2. Aarhus - Viborg - Struer - Thisted
  3. Struer - Skjern

På de fynske strækninger:
  1. Odense - Svendborg (Svendborgbanen)

ARRIVA vandt udbuddet med en årlig pris på omkring 156 millioner kroner. Ifølge Trafikministeriet betyder dette en besparelse på 30 procent i forhold til hvad der i øjeblikket betales til DSB. Driften på disse strækninger begyndte i starten af 2003.

Indkøringsvanskeligheder og Kritik

Siden ARRIVA's overtagelse af driften på disse strækninger har der været betydelige indkøringsvanskeligheder. ARRIVA har haft problemer med at skaffe det nødvendige antal lokomotivførere til at overholde køreplanen.

Dette har medført en del diskussion i medierne mellem ARRIVA, DSB og Trafikministeriet. Resultatet har været flere møder mellem leverandør og kunde for at løse problemerne. Kritikken har fokuseret på manglende risikostyring og håndtering af bod for manglende opfyldelse af kontrakten. Ansvaret ligger ikke alene hos ARRIVA, men også hos Trafikministeriet og deres rådgivere.

Vestbanen og ARRIVA

Ribe Amt godkendte pr. 1. juni 2002 overdragelsen af Vestbanen A/S til ARRIVA Tog A/S. Vestbanen blev dermed en del af ARRIVA's midt- og vestjyske jernbanekompleks.

For Vestbanen betyder dette en betydelig udvikling af de eksisterende faciliteter, og på længere sigt kan det antages at være et ideelt samarbejde. Vestbanen har godsaktiviteter, der bibringer ny viden til ARRIVA, og den tætte kobling til ARRIVA's drift af de midt- og vestjyske strækninger forbedrer Vestbanens konkurrenceevne.

Opkøb og Navneskift

ARRIVA blev opkøbt af kapitalfonden Mutares i 2023, og natten til den 16. april 2024 skiftede ARRIVA officielt navn til GoCollective.


Arriva (Arriva) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane Arriva (Oprindelig: VNJ) 37,61903.03.15I drift
Odense-Svendborg Arriva (Oprindelig: SFJ) 48,21876.07.12I drift
Thybanen, Thisted-Struer Arriva 73,61882.04.20I drift
Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane Arriva (Oprindelig: VNTJ) 67,61903.03.15I drift


Arriva (Arriva) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10012004.02.132024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10022004.10.122024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10032004.10.122024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10042004.07.152024.04.16
ARRIVA AR 10052004.06.172024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10062004.06.172024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10072004.02.272024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10082004.06.032024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10092004.07.022024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10102004.07.012024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10112004.07.162024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10122004.07.152024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 101320042024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10142004.08.312024.04.16
ARRIVA AR 10152004.07.182024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10162004.06.022024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10172004.08.312024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10182004.06.022024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10192004.07.012024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10202004.08.122024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10212004.08.132024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 10222004.08.122024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 102320042024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 102420042024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 102520042024.04.16
ARRIVA AR 10262004.10.122024.04.16
ARRIVA AR 10272004.10.122024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 102820042024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 102920042024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20402010.09.162024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20412010.09.162024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20422010.09.162024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20432010.10.212024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20442010.10.212024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20452010.10.212024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20462010.11.032024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20472010.11.032024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20482010.11.032024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20492010.11.132024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20502010.11.132024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20512010.11.132024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20522012.03.272024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 20532012.03.272024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 306520202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 306620202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 306720202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 306820202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 306920202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 307020202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 307120202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 307220202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408320202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408420202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408520202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408620202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408720202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408820202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 408920202024.04.16
Stedet er fotograferetARRIVA AR 409020202024.04.16
ARRIVA MY 115420032004
VNJ MY 115820032004
VNJ YM 712002.06.012012
VNJ YM 722002.06.012012

Litteratur for: Arriva - Arriva

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fra Vestbanen til Arriva – en lokalbane gennem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 54)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra Vestbanen til Arriva – en lokalbane gennem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 54)
Ole-Chr. Munk Plum
2003
236

Dansk Jernbane-Klub
9788787050463
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Odense-Svendborg banen 1876-1976
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odense-Svendborg banen 1876-1976
Lars Viinholt-Nielsen
1976
278

Odense Universitetsforlag
8774921797
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Lars Viinholt-Nielsen
2016
144

Bane Bøger
9788791434471
Thybanen gennem 140 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Thybanen gennem 140 år
Ole Edvard Mogensen
2022
132

OEM Consult
978-87-991676-6-1
Vestbanen 1903-1978 (Dansk Jernbane-Klub: 41)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestbanen 1903-1978 (Dansk Jernbane-Klub: 41)
Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke
1978
167

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-06-4