Arriva - Arriva, en artikel om Arriva
ARRIVA: En Ny Tidsalder for Jernbanedrift i Danmark
Efter offentliggørelsen af ARRIVA's overtagelse af den udliciterede del af den jyske jernbanetrafik i december 2001 har der været megen diskussion om selskabet og dets evner.ARRIVA's Ankomst til Danmark
Fra 2003 skal vi vænne os til at se navnet ARRIVA på tog. Faktisk er det kommet tidligere, da ARRIVA nu også har overtaget Vestbanen, og dermed findes der allerede ARRIVA-tog i drift i Vestjylland.Det kan næppe komme som en overraskelse. Allerede den 19. februar 2000 meddelte ARRIVA, at de satsede på "at overtage store dele af den danske passagertransport på jernbane fra DSB." Hvis nogen er overraskede over, at ARRIVA har satset voldsomt på at vinde jernbanedrift i Danmark, har de sovet i timen.
ARRIVA's Historie
I 1938 åbnede familien Cowie en forretning, der reparerede motorcykler i den nordengelske by Sunderland. Forretningen udviklede sig løbende, og i 1960 begyndte Cowie, som virksomheden nu hed, at opkøbe andre forhandlere af biler og motorcykler. Det store spring kom i 1965, da virksomheden blev til et aktieselskab under navnet Cowie Group PLC.Virksomheden var en af de første til at se mulighederne i det liberaliserede britiske transportmarked og opkøbte Grey Green i 1980. I 1991 begyndte koncernen også at udleje køretøjer og havde i 2002 en flåde på over 9.000 udlejningskøretøjer. Mellem 1994 og 1996 opkøbte man en række kendte britiske bus- og transportselskaber: Leaside, London South og British Bus Group. I 1997 skiftede virksomheden navn til ARRIVA og udvidede til det europæiske fastland. I 2000 begav ARRIVA sig ind i jernbanesektoren i Storbritannien.
ARRIVA's Rolle i Storbritannien
ARRIVA er en af de største aktører på det britiske transportmarked og disponerer over en flåde på mere end 7.000 køretøjer i hjemlandet. ARRIVA er den største operatør i London-området med over 20 procent af markedet og driver busdrift i mange store britiske byer, herunder Glasgow, Liverpool, Manchester, Newcastle, Leeds og Leicester. Derudover drives trafik for en del af amternes trafikselskaber.ARRIVA's Jernbanedrift
ARRIVA er en forholdsvis ny operatør af jernbanedrift i Storbritannien med to licenser:- ARRIVA Trains Merseyside: Et nærtrafiksystem, der forbinder Liverpool med Chester og Southport. ARRIVA Trains Merseyside gennemfører 800 togløb per dag med 53 tog og 950 ansatte. Man betjener 67 stationer.
- ARRIVA Trains Northern: Leverer lokal- og regionaltrafik i det meste af Nordengland.
ARRIVA's Internationale Forretning
I Storbritannien har ARRIVA også bredt sig ud over andre forretningsgrene. Virksomheden forhandler biler fra mærker som BMW, Cadillac, Ford, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Nissan, Peugeot, Range Rover, Renault, Rover, Toyota, Vauxhall og Kawasaki.Endvidere er ARRIVA blevet sin egen leverandør af busser: Selskabet ARRIVA Bus and Coach er en af Storbritanniens største producenter af busser. Selskabet importerer DAF-busser i Storbritannien og opbygger dem efter specifikation.
ARRIVA i Europa
ARRIVA har efterhånden placeret sig solidt på markedet i flere europæiske lande:- Danmark: ARRIVA driver busdrift og har opkøbt Unibus, Silkeborg Bybusser og Bus Danmark.
- Nederlandene: ARRIVA beskæftiger omkring 3.300 personer og har 870 busser i drift mellem 60 lokationer i 30 byer. ARRIVA opererer også 630 minibusser, taxier og ambulancer og har omkring 20 procent af markedet.
- Portugal: ARRIVA beskæftiger omkring 400 personer og har 180 busser i drift, primært i det nordlige Portugal.
- Spanien: ARRIVA har omkring 400 ansatte og 250 busser i drift fra 20 lokationer og har været aktiv på markedet siden 1999.
- Sverige: ARRIVA er aktiv i det sydsvenske område og forventer at udvide tjenesterne på tværs af Øresundsforbindelsen.
ARRIVA's Jernbanedrift i Danmark
ARRIVA's kontrakt på de jyske strækninger inkluderer:- Aarhus - Herning - Skjern - Esbjerg - Tønder ( - Niebüll)
- Aarhus - Viborg - Struer - Thisted
- Struer - Skjern
På de fynske strækninger:
- Odense - Svendborg (Svendborgbanen)
ARRIVA vandt udbuddet med en årlig pris på omkring 156 millioner kroner. Ifølge Trafikministeriet betyder dette en besparelse på 30 procent i forhold til hvad der i øjeblikket betales til DSB. Driften på disse strækninger begyndte i starten af 2003.
Indkøringsvanskeligheder og Kritik
Siden ARRIVA's overtagelse af driften på disse strækninger har der været betydelige indkøringsvanskeligheder. ARRIVA har haft problemer med at skaffe det nødvendige antal lokomotivførere til at overholde køreplanen.Dette har medført en del diskussion i medierne mellem ARRIVA, DSB og Trafikministeriet. Resultatet har været flere møder mellem leverandør og kunde for at løse problemerne. Kritikken har fokuseret på manglende risikostyring og håndtering af bod for manglende opfyldelse af kontrakten. Ansvaret ligger ikke alene hos ARRIVA, men også hos Trafikministeriet og deres rådgivere.
Vestbanen og ARRIVA
Ribe Amt godkendte pr. 1. juni 2002 overdragelsen af Vestbanen A/S til ARRIVA Tog A/S. Vestbanen blev dermed en del af ARRIVA's midt- og vestjyske jernbanekompleks.For Vestbanen betyder dette en betydelig udvikling af de eksisterende faciliteter, og på længere sigt kan det antages at være et ideelt samarbejde. Vestbanen har godsaktiviteter, der bibringer ny viden til ARRIVA, og den tætte kobling til ARRIVA's drift af de midt- og vestjyske strækninger forbedrer Vestbanens konkurrenceevne.
Opkøb og Navneskift
ARRIVA blev opkøbt af kapitalfonden Mutares i 2023, og natten til den 16. april 2024 skiftede ARRIVA officielt navn til GoCollective.Arriva (Arriva) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane | Arriva (Oprindelig: VNJ) | 37,6 | 1903.03.15 | I drift |
Odense-Svendborg | Arriva (Oprindelig: SFJ) | 48,2 | 1876.07.12 | I drift |
Thybanen, Thisted-Struer | Arriva | 73,6 | 1882.04.20 | I drift |
Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane | Arriva (Oprindelig: VNTJ) | 67,6 | 1903.03.15 | I drift |
Arriva (Arriva) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
ARRIVA AR 1001 | 2004.02.13 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1002 | 2004.10.12 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1003 | 2004.10.12 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1004 | 2004.07.15 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1005 | 2004.06.17 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1006 | 2004.06.17 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1007 | 2004.02.27 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1008 | 2004.06.03 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1009 | 2004.07.02 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1010 | 2004.07.01 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1011 | 2004.07.16 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1012 | 2004.07.15 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1013 | 2004 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1014 | 2004.08.31 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1015 | 2004.07.18 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1016 | 2004.06.02 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1017 | 2004.08.31 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1018 | 2004.06.02 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1019 | 2004.07.01 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1020 | 2004.08.12 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1021 | 2004.08.13 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1022 | 2004.08.12 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1023 | 2004 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1024 | 2004 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1025 | 2004 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1026 | 2004.10.12 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1027 | 2004.10.12 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1028 | 2004 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 1029 | 2004 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2040 | 2010.09.16 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2041 | 2010.09.16 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2042 | 2010.09.16 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2043 | 2010.10.21 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2044 | 2010.10.21 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2045 | 2010.10.21 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2046 | 2010.11.03 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2047 | 2010.11.03 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2048 | 2010.11.03 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2049 | 2010.11.13 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2050 | 2010.11.13 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2051 | 2010.11.13 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2052 | 2012.03.27 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 2053 | 2012.03.27 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3065 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3066 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3067 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3068 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3069 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3070 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3071 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 3072 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4083 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4084 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4085 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4086 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4087 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4088 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4089 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA AR 4090 | 2020 | 2024.04.16 | |
ARRIVA MY 1154 | 2003 | 2004 | |
VNJ MY 1158 | 2003 | 2004 | |
VNJ YM 71 | 2002.06.01 | 2012 | |
VNJ YM 72 | 2002.06.01 | 2012 |
Litteratur for: Arriva - Arriva
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fra Vestbanen til Arriva – en lokalbane gennem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 54) Ole-Chr. Munk Plum 2003 236 Dansk Jernbane-Klub 9788787050463 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odense-Svendborg banen 1876-1976 Lars Viinholt-Nielsen 1976 278 Odense Universitetsforlag 8774921797 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel Lars Viinholt-Nielsen 2016 144 Bane Bøger 9788791434471 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Thybanen gennem 140 år Ole Edvard Mogensen 2022 132 OEM Consult 978-87-991676-6-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestbanen 1903-1978 (Dansk Jernbane-Klub: 41) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1978 167 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-06-4 |